Kehittääkö opetusministeriön tulosohjaus yliopistojen
toimintaa?
Monia yliopistojen keskeisiä tehtäviä jää
tulosneuvotteluissa kovin vähälle huomiolle. Henkilöstöpolitiikan
tulisi kuulua tulosneuvottelujen lähtökohtiin.
Opetusministeriön ja yliopistojen välisissä tulosneuvotteluissa
sovitaan vuosittain yliopistojen tavoitteet ja niiden toteuttamisessa
tarvittavat voimavarat sekä yliopistot saavat palautteen
edellisten vuosien tavoitteiden saavuttamisesta. Samalla opetusministeriö
esittää yliopistoille myös kehittämistavoitteita.
Palaute on yliopistokohtainen, siinä otetaan huomioon myös
keskeiset opetusta ja tutkimusta koskevat valtakunnalliset tavoitteet
ja strategiat. Se perustuu lähinnä KOTA-, tilinpäätös-
ja tilintarkastustietoihin sekä tulosneuvotteluissa ja arvioinneissa
saatuihin tietoihin. Valtakunnalliset linjaukset ovat yleensä
peräisin hallitusohjelmasta.
Tulosneuvotteluprosessilla on oma vuodenkiertonsa. Siihen kuuluvia
päätöksiä tehdään sekä yliopistoissa
että valtakunnan koulutus- ja tiedepolitiikassa aina budjettiin
saakka. Välillä on hyvä pohtia myös sitä,
syntyykö tällaisessa tulosneuvotteluprosessissa opetusministeriön
ja yliopistojen välille aitoa vuorovaikutusta, ymmärrystä
ja ymmärretyksi tulemista, mikä puolestaan edistää
yliopistojen toimintaa myös pitkäjänteisesti.
Mitä se kattaa ja mihin sillä pyritään
Opetusministeriö käy tulosneuvottelut kahden kesken
kunkin yliopiston kanssa. Samalla yliopistot joutuvat keskinäiseen
tarjouskilpailuun, sillä yliopistojen tarjousten suhdetta
jaettaviin resursseihin ohjaa opetusministeriö. Näin
tulosneuvottelujen luonne laajenee seurustelusta riskin ottamiseksi.
Tulosohjaus on ollut yliopistojen johtamisen, suunnittelun ja
seurannan välineenä jo vuosikymmenen. Tähän
asti tulosohjauksessa ovat painottuneet määrälliset
kriteerit, joskin lähinnä kansainvälistymisen tarpeet
lisäävät myös laadullisten kriteereiden käyttöä.
Tänä aikana yliopistot ovat kasvattaneet määrällistä
tulostaan suhteessa henkilöstöresursseihinsa huomattavasti.
Perustutkintoa suorittavien määrä on kasvanut 33
% ja jatko-opiskelijoiden vastaavasti 56 %. Tutkintojen osalta
vastaavat osuudet ovat 29 % ja 64 %. Kasvanut työmäärä
merkitsee myös työtahdin kiristymistä, mitä
yksikään yliopisto ei ole tavoitellut tietoisesti. Näin
suurimmatkin yliopistojen ulkopuolelta esitetyt vaatimukset löysien
poistamisesta on jo toteutettu.
Tulosneuvotteluissa on keskeisin asema toiminnalle asetetuilla
tavoitteilla, joita edustavat tohtoritutkinnot, maisterit, uudet
opiskelijat, kansainvälinen opiskelijavaihto ja ulkomaiset
tutkinto-opiskelijat, avoimen opiskelijat, ammatillisen väylän
käyttäjät ja ulkopuolisen rahoituksen osuus. Tutkintorakenteen
eurooppalaistaminen vaikuttanee sitten aikanaan myös kriteereihin.
Vasta toiminnan tuloksellisuuden arviointi tuo tulosneuvotteluun
laadullisia kriteereitä, joskin niiden vaikutus resurssien
jakoon jää melko vähäiseksi. Tänä
vuonna kriteereitä ovat tutkimuksen huippuyksiköt, koulutuksen
laatuyksiköt, taiteellisen toiminnan huippuyksiköt sekä
aikuiskoulutuksen laatuyliopisto, Suomen Akatemian rahoitus ja
muu ulkopuolinen rahoitus, opintojen kulku, työllistyminen,
kansainvälistyminen ja lisäksi yliopistokohtainen arvio.
Ensi vuonna näistä jäävät pois työllistyminen
ja yliopistokohtainen arvio. Näin kriteereiden kehitys törmää
tulosneuvottelujen käytännön rajoihin, vaikka tavoitellaan
yliopistojen toiminnan kansainvälisyyttä ja korkeaa
laatua. Käytetyt kriteerit johdetaan yleensä KOTA -tilastoista
ja niitä on vaikea täydentää varsinaisilla
laadullisilla kriteereillä jo arviointikulttuurin työläyden
ja vakiintumattomuuden tähden.
Tulosneuvotteluissa ei kuitenkaan ole vaikeinta etsiä uusia
kriteereitä, vaan luoda niistä toimiva ja koordinoitu
kokonaisuus. Ilman tällaista opetusministeriön ja yliopistojen
yhteistä toimintatapaa on yliopistojen vaikea tulevaisuuteensa
luottaen ennakoida ja kehittää vahvuusalueitaan vaatimusten
mukaisesti. Tässä katsannossa huipputulosten saavuttamiseksi
tarvittava kriittinen massa koostuu ennen muuta toiminnan laadusta
ja varmuudesta.
Mitä jää ulkopuolelle ja mitä tarvitaan lisää
Tutkimuksen ja opetuksen laadunvarmistaminen, osaamista ja voimavaroja
koordinoidenkaan, ei tuo vielä maamme yliopistoja kansainvälisten
rankinglistojen kärkeen. Opetusministeriön tulospalautteessa
tuodaan esillä myös muita toimia, joilla tähdätään
usein toimintayhteisön ja -kulttuurin kehittämiseen.
Ainakin kirjallisesti esitettyinä ne liittyvät melko
löyhästi toiminnan resursointiin tai niiden vaatimaa
lisätyötä ei ole otettu edes huomioon.
Yhden tällaisen toiminta-alueen muodostavat yliopistojen
yhteiskunnalliset tehtävät, johon sisältyy alueellisen
palvelujen lisäksi myös eurooppalaisen tutkimuksen koko
järjestelmä myönteisine ja rajaavine piirteineen.
Tämä keskustelu tulisi tuoda tulosneuvotteluihin laajemmin
kuin ulkopuolisen rahoituksen merkityksessä.
Tätäkin tärkeämpää on saada henkilöstöpolitiikka
itsenäisesti esille tulosneuvotteluissa. Se on jäänyt
melkein puheiden varaan, vaikka valtiotyönantaja on jo vuosia
ilmaissut huolensa pätevän ja sitoutuneen henkilöstön
varmistamisesta suurten ikäluokkien jälkeen. Tästä
pyrkimyksestä ja yleisestä tietämyksestä huolimatta
yliopistojen tulostavoitteet ja henkilöstöpolitiikka
ovat epätasapainossa, ja pahemmin kuin missään
muilla toimialoilla. Pelkkä toteamus henkilöstöstä
yliopiston tärkeimpänä voimavarana ei riitä.
Asia kuuluu tulosneuvottelujen lähtökohtiin. Sen kriteerit
voidaan asettaa tosiasioiden perusteella samalla pyrkien ennakoimaan
yliopistolaitoksen tulevia tarpeita. Huolehtimalla kohtuullisesti
henkilökunnan hyvinvoinnista ja tehtävien riittävästä
resursoinnista yliopistot voivat vastata menestyksellisesti niin
oman yhteiskunnan kuin kansainvälisiin tarpeisiin. Ratkaisut,
jotka parantavat henkilökunnan tehtävien hallintaa ja
sitoutumista työhön, edistävät yliopistojen
korkeidenkin tavoitteiden saavuttamista ja lisäävät
arkipäivän uskottavuutta.
Yliopistojen saamaan palautteeseen sisältyy myös tilintarkastajien
huomautuksia noin puolelle tusinalle yliopistoista. Tämä
kertoo ainakin toimintakulttuurien eroista, mutta samalla se tuo
esille yhden yliopistojen autonomian kehittämisen esteen.
Henkilöstömenojen jälkeen tilakustannukset muodostavat
yliopistojen toiseksi suurimman menoerän, mutta sen kehitykseen
on yliopistojen vaikea vaikuttaa järkevästi. Erityisesti
näiden menojen hallinnassa ja kohtuullistamisessa opetusministeriön
tulisi auttaa yliopistoja uudistamalla tilojen hinnoittelun.
Myös tulosneuvottelujen tuloksellisuutta on syytä arvioida
ja eritellä yksityiskohtaisesti. Valmisteluprosessiin voisi
osallistua nykyistä useammat henkilöt. Hallinnollisen
toiminnan rinnalle on tarpeen tuoda enemmän monipuolista
asiantuntemusta ja henkilöstön ennakointeja tulevaisuudesta.
Vielä nyt yliopistot tuntuvat saavan pitkäjänteiset
tavoitteensa useammin ulkopuolelta kuin omasta tiedeyhteisöstään.
Henkilöstön osallistuminen valmisteluun sen eri tasoilla
tuo lisätietoja päätöksentekoon ja varmistaa
päätösten välittymisen työyhteisöön.
Kyllä suutarinkin lapsilla voi olla kengät.
Hannu Jalkanen
varapuheenjohtaja
Tieteentekijöiden liitto
(painetun lehden s. 27-28) |