Yliopiston kirjasto – tutkimuksen ja opetuksen perusresurssi
Viimeisen kymmenen vuoden aikana tieteellisten kirjastojen käyttöympäristö
on muuttunut radikaalisti tieteellisen julkaisemisen määrän
räjähdysmäisen kasvun ja aineiston jakelun digitalisoitumisen
ansiosta. Uusien tekniikoiden myötä kirjasto on siirtynyt
tietoverkkojen välityksellä käyttäjän työpöydälle
ja tietokoneeseen. Verkkoresurssien mahdollisimman tehokkaan käytön
varmistamiseksi kirjaston on entistä enemmän tiedotettava
palveluistaan ja annettava käyttäjäkoulutusta.
Kirjaston kannalta suuren haasteen asettaa kustannusten hallinta:
kuinka hankkia asiakkaille parhaat mahdolliset resurssit, jotta
heidän osaamisensa kehittäminen ja tutkimuksen kansainvälinen
kilpailukyky voidaan taata kehysorganisaatiossa. Saadakseen taustatietoa
asiakkaidensa toiminnasta ja tarpeista Kuopion yliopiston kirjasto
teki vuoden 2004 alkupuolella kyselyn, johon vastasi 439 henkilöä.
Miten kirjastoja käytetään?
Tutkijoilla erilaiset tietokannat ovat tärkein lähde.
Seuraavaksi tärkein on yliopiston kirjasto ja toverit. Vähiten
tärkeitä heille on aineiston ostaminen, laitoskirjastot
ja muut kirjastot. Jatko-opiskelijoiden vastaukset noudattelevat
melko tarkasti tutkijoiden preferenssejä. Opettajille yliopiston
kirjasto ja tietokannat ovat tärkeimmät aineiston hankintakanavat.
Opiskelijoille tärkein aineiston saantipaikka on yliopiston
kirjasto.
Kaikkien vastaajien keskiarvojen mukaan tärkeimmät aineiston
hankintakanavat ovat yliopiston kirjasto (72 %) ja tietokannat (71
%). Vähiten tärkeitä ovat aineiston ostaminen, laitoskirjastot
ja toverit. Tulostaminen on tärkein tapa hankkia aineistoa,
mikä johtuu sähköisen julkaisemisen kasvusta.
Tutkimustyötä aineiston saatavuus tukee parhaiten (kuva
1.). Jatko-opiskelijoista 73,1 % ja tutkijoista 60,0 % vastasi aineistojen
saatavuuden helpottaneen tutkimustyötään. Työntekoa
ylipäätänsä aineiston saatavuus oli helpottanut
eniten jatko-opiskelijoilla. Kaikista vastaajista aineiston saatavuus
oli helpottanut 61,9 %:n työskentelyä.
Vastaajien aineiston käyttö jakaantuu tasaisesti perinteisiin
aineistoihin ja uusiin sähköisiin aineistoihin (ks. kuva
2.). Kirjat ovat kaikkein käytetyin aineisto, mutta käytännöllisesti
katsoen e-lehtiä ja tietokantoja käytetään yhtä
paljon. Jatko-opiskelijoille, tutkijoille ja opettajille e-lehdet
ovat pääasiallinen lähde, opettajat käyttävät
lisäksi runsaasti kirjoja. Opiskelijat puolestaan käyttävät
useimmin kirjoja.
Kirjaston rooli tiedeyhteisössä on vastaajien mielestä
pääasiassa aineiston hankinta asiakkaiden käyttöön
ja erityisesti erityisalojen aineistojen hankinta. Pääasiassa
yleissivistävän kokoelman hankkijana kirjastoa pitää
noin puolet vastaajista. Yli puolet kokee kirjaston rooliksi maakunnan
tieteellisenä kirjastona olemisen. Vähiten sai kannatusta
se, että käyttäjät hankkisivat itse aineistonsa.
Erityisesti opiskelijoille kirjasto on myös oppimisympäristö.
Sen sijaan kohtauspaikkana kirjaston näkee vain kolmasosa vastaajista.
Opiskeilijoille kirjasto on myös tärkeä tietoverkon
käyttöpaikka. Verkkokirjasto onkin muodostunut käytetymmäksi
kirjastoksi; fyysisiä kirjastotiloja käytetään
aineiston lainaamiseen ja lukemiseen sekä tietokoneiden käyttöön.
Vastaajista 66,4 % kertoi käyttävänsä kirjastoa
pääasiassa verkon kautta.
Vastaajat ovat keskimäärin sitä mieltä, että
heidän oman tieteenalansa aineiston saavutettavuus muihin aloihin
on samanlainen. Jatko-opiskelijat pitävät oman tieteenalansa
aineiston saavutettavuutta parempana kuin muitten alojen, mutta
tutkijat ja opettajat huonompana. Kysyttäessä samaa oman
tutkimus- tai erikoisalan kohdalla, keskimääräinen
jakauma säilyy samankaltaisena. Vastausten perusteella yliopiston
perinteisesti vahvat alat pärjäävät parhaiten
aineiston resursoinnissa ja uusimmat alat huonoiten.
Tasokkaan tutkimuksen takana laadukkaat tietopalvelut
Kuopion yliopiston tutkijoiden kirjasto on tällä hetkellä
suurimmalla osalla verkkokirjasto – tietokannat ja e-lehdet.
Sen lisäksi yliopistossa on aloja, joilla tarvitaan tutkimustyössä
myös painettua aineistoa. Erityisesti opiskelijat tarvitsevat
myös fyysistä kirjastoa sekä aineiston lainaamiseen
että oppimisympäristöksi. Suurimmat ongelmat aineiston
saatavuudessa on tenttikirjoissa. Kuopion yliopiston tieteenaloilla
julkaiseminen on siirtynyt merkittävästi digitaaliseen
muotoon, mikä näkyy myös käyttökulttuurissa:
opiskelijat sosiaalistuvat fyysisen kirjaston ja kirjojen käytön
kautta jatko-opiskelu- ja tutkijavaiheessa digitaalisen kirjaston
käyttäjiksi.
Vastauksista näkee myös yliopiston kehittymisen historialliset
kerrokset. Vanhin kerros, terveystieteitten kova ydin, on muodostanut
vakiintuneen käyttökulttuurin. Se on myös menestynyt
parhaiten kilpailtaessa tietoresursseista. Samalla se on myös
yliopiston tutkimustoiminnan kannalta tuottavin ja parhaiten ulkopuolisia
resursseja hankkiva osa. Toisessa ääripäässä
ovat yliopiston uusimmat alat, joille ei ole vielä muodostunut
vakiintunutta kulttuuria yliopistossa ja jotka ovat jääneet
selvästi resurssien jaossa jälkeen sekä yliopiston
sisällä että ulkopuolisen rahoituksen hankkimisessa.
Vastausten perusteella voidaan väittää, että
tutkimuksen korkea taso ja tuloksellisuus näkyvät myös
kirjasto- ja tietoresurssien käytössä ja tasossa
– mitä paremmat resurssit ja mitä suurempi käyttö,
sitä todennäköisemmin tehty tutkimus on korkeatasoista.
Yliopiston ja laitosten kannattaa siis sijoittaa kirjasto- ja tietopalveluihin.
Lisäksi on uusien avauksien yhteydessä erittäin tärkeää
varmistaa myös tietopalveluissa tarvittavat resurssit.
Vastaajien haavekirjasto jakautuu toimivaan fyysiseen kirjastoverkkoon
ja erityisesti tutkijoilla toimivaan ja kattavaan tietoverkkoon,
jonka avulla digitaaliset resurssit tuodaan suoraan heidän
omalle tietokoneelleen. Kirjaston haasteeksi jää sovittaa
nämä molemmat käytettävissä olevien resurssien
ja käyttäjien tarpeiden mukaisiksi.
Jarmo Saarti & Tuulevi Ovaska,
Kuopion yliopiston kirjasto
(painetun lehden s. 30-32) |