Työmarkkinatilanne - tupo ja UPJ
Marraskuista työmarkkinatilannetta dominoi kaksi tärkeää
seikkaa, käynnissä oleva neuvottelukierros ja uusi palkkausjärjestelmä.
Näissä molemmissa on tapahtunut ja tapahtumassa liikettä.
Kirjoittaminen työmarkkinatilanteesta juuri nyt on sikäli
vaikeata, että keskeisissä kysymyksissä eli neuvottelukierroksessa
ja uudessa palkkausjärjestelmässä (UPJ) on tapahtunut
ja tapahtumassa liikettä siten, että kirjoituksen laatimishetken
tilanteeseen ja näköpiirissä olevaan kehitykseen
pohjautuva voi olla vanhentunutta ja jopa virheellistä lehden
ilmestymisaikoihin.
Tupo vai ei
Tupo-neuvottelut ovat täydessä käynnissä. AKAVAn
tavoitteissa korostuvat koulutuksen, osaamisen, vastuun ja tuottavuuden
palkitseminen. Hyviä päämääriä –
kuten muutkin AKAVAn tavoitteet. Acatiimin julkaisijajärjestöt
ovat osaltaan osallistuneet tavoitteiden muotoutumiseen.
Akavalaisen käsityksen mukaan palkankorotukset tulisi määrittää
tupossa samansuuruisina prosentuaalisena kokonaiskustannuksena eri
aloille. Korotuksen jakautumisesta eri osiin ja niiden suuntautumisesta
päätettäisiin alakohtaisilla sopimuksilla. Akavalainen
palkankorotusmalli poikkeaa olennaisesti muiden palkansaajien keskusjärjestöjen
sopimusmallista.
Akavalaisissa tupo-tavoitteissa korostuu myös verotus sekä
tutkimuksen ja koulutuksen asema.
Muiden palkansaajien tavoitteissa nämä eivät ole
ainakaan samalla tavalla esillä. Vaikeuksia on siis edessä
myös palkansaajien kesken.
Tupon synnystä kenelläkään ei voi nyt olla
tietoa. Aikataulusta toki tiedetään sen verran, että
viimeistään 26.11.2004 mennessä tupon ainesosien
tulisi olla keskusjärjestötasolla kasassa. Tuolloin nimittäin
tupoon liittyvien verolakien ym. lainsäädännön
tulisi olla sellaisessa tilassa, että lakiesitykset voidaan
antaa eduskunnalle. Varsinaisesti tupon synty ratkeaisi keskusjärjestöissä
saavutetun neuvottelutuloksen jälkeen joulukuun puolenvälin
tienoilla järjestökäsittelyn jälkeen. Tupon
raukeaminen voi toteutua jo ennen sitä.
Valtiosektorin tilanne
Valtiosektorilla sopimustavoitteita valmistellaan kiihtyvällä
vauhdilla tietoisena siitä, että tupo:n syntyminen raamittaa
myös valtionsektorin ratkaisua. Mikäli tupo raukeaa, siirtyy
valtion neuvottelutoiminnan painopiste ensi vuoden puolelle. Tuolloin
ei olisi sitovaa ulkoista raamia. Tupo:n raukeaminen merkitsisi
myös työtaisteluvalmiuden korostumista, tähänkin
ollaan akavalaisen valtiosektorin puitteissa valmistauduttu ja valmistautumassa.
Keskeinen JUKOn akavalainen valtionsektorin tavoite on palkkakilpailukyvyn
parantaminen korkeasti koulutetuille. Yliopistosektori näkee
täysin oikeutetusti, että erityisen suuri tarve palkkakilpailukyvyn
parantamiseen on juuri yliopistoissa.
Palkkakilpailukyvyn parantaminen edellyttää erilaisten
keinojen käyttämistä. Valpas-ratkaisua on jatkettava
valpas-raportissa todettujen epäkohtien korjaamiseksi. Tupon
mukaisen tai muun ratkaisun palkankorotusten suuruuden, rakenteen
ja profiilin tulee myötävaikuttaa palkkakilpailukykyyn.
UPJ:n käyttöönottamisessa tulee korostua palkkakilpailukyky,
mikä merkitsee selkeää lisärahoitusta. Korkeasti
koulutettujen ns. alipalkkakysymys tulee myös esille.
Yliopistoissa ja monessa muussa paikassa UPJ:tä ei kyetä
ottamaan käyttöön niin nopealla aikataululla, että
A -palkkaluokista voitaisiin luopua sopimuskauden vaihtuessa 15.2.2005.
Juuri nyt valtion neuvotteluissa keskeistä onkin, miten A -palkkaluokat
tulevat käyttäytymään tulevaisuudessa.
Valtion neuvottelutoiminnassa tulee olemaan esillä myös
muita tärkeitä asioita, kuten korotusten täysimääräinen
budjetointi, matkustussäännön aikarajat ja määräaikaisuuskysymys.
Myös apurahan saajien sosiaaliturvan on syytä tulla sekä
valtiolla että muissa yhteyksissä esille.
Eräät valtiovallan ja -työantajan edustajat ovat
esittäneet hyvin vaatimattomia korotuksia. Korotusten suuruksista
ei ole neuvoteltu.
UPJ:n ainesosat kasassa
UPJ:llä on selviä yhtymäkohtia valtiosektorin tavoitteisiin,
neuvottelutoimintaan ja ratkaisuun. Professorien osalta kuvasin
tilannetta Acatiimin lokakuun numeron sivuilla 23-24. Kirjoituksen
jälkeen opetusministeriön tason neuvotteluissa ja selvittelyissä
on edetty niin, että UPJ:n ainesosat näyttäisivät
olevan kasassa. Kirjoituksessani totesin, että vaati- ja henkiosien
kuvaukset ja kartat lähtisivät lokakuun kuluessa keskustasolta
kaikkiin yliopistoihin. Tämä osoittautui vähän
liian nopeaksi aikatauluksi. Nyt vaikuttaa siltä, että
UPJ:n toteuttamisen ensimmäinen vaihe vaati-tasosijoittelu
ja henki-arviointi siirtyisi yliopistoihin kuluvan vuoden marraskuun
kuluessa. Tällä hetkellä eräiden saateasiakirjojen
ja ohjeiden laatiminen on vielä kesken.
OPM:n ja järjestöjen kesken esillä olleen aikataulun
mukaan vaati-tasosijoittelu ja henki-arviointi tapahtuisi yliopistoissa
kevään 2005 kuluessa. Loppukesällä 2005 työnantaja
tekisi varsinaisen UPJ-tarjouksen. Yliopistojen neuvottelutulos
olisi kaavailujen mukaan valmis loppusyksyllä 2005. Aikatauluun
voi luonnollisesti tulla matkan varrella muutosta.
UPJ:ssä on tapahtunut edistystä. Keskeisiä kohtia
on edelleen auki. Tämä koskee erityisesti UPJ:n toteuttamiselle
välttämätöntä lisärahoitusta. JUKOn
yliopistojaosto on uudistanut vetoomuksen yliopistoista vastuullisille
toimenpiteistä tuntuvan lisärahoituksen saamiseksi valtion
talousarviosta johto- ja asiantuntijatehtävissä olevien
palkkakilpailukyvyn parantamiseen UPJ:n yhteydessä.
Jorma Virkkala
Professoriliiton toiminnanjohtaja, JUKOn yliopistojaoston puh.joht.
5.11.2004
(painetun lehden s. 35-36) |