Selvitysmies Jorma Rantanen: Yliopistojen hallinto-
ja henkilöstörakenteet liian jäykkiä
Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen tutkimuksen rakenteellista
kehittämistä pohtineen selvitysmies Jorma Rantasen mielestä
yliopistojen kehityksen jarruna on liian jäykkä hallinto-
ja henkilöstörakenne. Hän ehdottaa tilalle siirtymistä
konsernihallinnon suuntaan itsenäiseksi julkisoikeudellista
yhteisöksi ja virkasuhteitten muuttamista työsopimussuhteiksi.
- Julkisoikeudellinen hallintomalli ja siirtyminen työsopimussuhteisiin
toisivat mukanaan joustavuutta, jota nyt tarvitaan, totesi professori
Rantanen luovuttaessaan raporttinsa opetusministeri Tuula Haataiselle
10. marraskuuta.
Hallintomalli ja työsopimussuhteitten soveltuvuus yliopistoihin
pitäisi selvittää Rantasen mielestä pikaisesti.
- Rehtorit ovat pitkään toivoneet taloudellisen autonomian
lisäämistä. Julkisoikeudellisen yhteisön malli
sopisi tähän kuin nyrkki silmään.
Julkisoikeudellisella yhteisöllä Rantanen tarkoitti ilmeisesti
Työterveyslaitoksen kaltaista organisaatiota. Rantanen jäi
viime vuoden lopussa eläkkeelle Työterveyslaitoksen pääjohtajan
tehtävistä.
Rantasen raportti on osa Valtion tiede-ja teknologianeuvoston käynnistämää
hanketta. Opetusministeri Tuula Haatainen kertoi, että raportti
menee marraskuussa sivistyspoliittiseen ministerityöryhmään.
Tiede- ja teknologianeuvostossa sitä käsitellään
tammikuussa ja silloin on tarkoitus tehdä linjauksia.
- Aion kutsua koolle yliopisto- ja ammattikorkeakouluväen pyöreän
pöydän keskusteluun, jossa voitaisiin käydä
läpi eri raporteissa esille tulleita asioita, Haatainen totesi
ja viittasi 9. marraskuuta julkistettuun globalisaatioraporttiin.
- Kaikista näistä selvityksistä nousee esille se,
että Suomi selviytyy vain satsaamalla osaamiseen ja tutkimukseen.
Lisärahan tarve 90 miljoonaa euroa
Opetusministeri Haatainen oli tyytyväinen myös siitä,
että Rantasen raportissa nousi selvästi esille lisärahoituksen
tarve.
Selvitysmiehen mukaan uusiin haasteisiin vastaaminen edellyttää
yliopistojen budjettirahoituksen lisäämistä. Budjettirahoitusta
esitetään vahvistettavaksi 90 miljoonan euron vuotuisella
lisäyksellä: strategisen huippututkimuksen kehittämiseksi
(30 milj. euroa), infrastruktuurin vahvistamiseksi (30 milj. euroa)
ja kansainvälisen toiminnan tehostamiseksi ja laajentamiseksi
(30 milj. euroa). Lisärahoitus tulee kohdentaa strategisesti
ja soveltuvin osin kilpailuttaa.
Selvityksen mukaan Suomen yliopistotutkimus on alueellisesti kattava,
mutta tuleviin haasteisiin nähden pirstoutunut, sen voimavarat
paikoin liian ohuet ja sen kansainvälistymisaste voisi olla
korkeampi. Myös huippututkimusta kaivataan enemmän.
Selvitysmiehen mukaan yliopistojärjestelmää ei tule
enää laajentaa eikä hajauttaa, vaan tulevassa kehittämisessä
tulee painottaa sisällön, laadun ja vaikuttavuuden vahvistamista.
Kaikessa yliopistotutkimuksessa tulee tavoitella huippulaatua. Kansainvälisiä
huippututkimuksen instituutioita tulee myös aktiivisesti pyrkiä
hankkimaan Suomeen.
Suurten ja monialaisten yliopistojen tulee keskittyä kansainväliseen
huippututkimukseen ja kansainvälisen kilpailukykynsä kehittämiseen.
Tämä edellyttää perustutkimuksen voimistamista,
mm. lisäämällä huippuyksikköjä, luomalla
kansainvälisiä tutkimusalliansseja, laajentamalla tutkijanvaihtoa
ja tukemalla kansainvälisiin tutkimushankkeisiin osallistumista.
Perustutkimusta tulee kohdentaa tärkeisiin strategisiin kohteisiin
ja sen kilpailutettua rahoitusta tulee lisätä.
Osa yliopistoista voi suuntautua tukemaan tutkimuksellaan toisaalta
kansallista kehitystä ja toisaalta antaa tutkimustukea alueelliselle
kehittämistyölle. Yliopistojen odotetaan tutkimuksellaan
tukevan myös suoraan yritysten syntyä ja kehittämistyötä
ja erityisesti PK-yritysten kehittämistä. Näitä
toimintoja voidaan tehostaa yliopistojen kolmannen tehtävän
puitteissa.
Yliopistojen ryhmittyminen verkostoiksi on suositeltavaa hajautumisen
haittojen vähentämiseksi. Verkottumisperustana voi olla
alueellinen, toiminnallinen, aihekohtainen tai kansainvälinen
toiminta ja tavoite. Pitkällä aikavälillä tulee
kokeilla uudentyyppisiä suurempiin kokonaisuuksiin ryhmittyneitä
yliopistojen organisaatiomuotoja, mm. alueellisia tai paikallisia
yliopistokonserneja tai maakuntayliopistorakennetta kehittämällä.
Tätä varten tulee käynnistää kokeiluhankkeita.
Ammattikorkeakoulujen yhteistyötä välittäjäorganisaatioiden
ja yliopistojen kanssa tehokkaan ja sujuvan innovaation siirron
varmistamiseksi tulee vahvistaa ja kannustaa. Yhteistyötä
ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen osallistumiseksi aluekehityshankkeisiin,
kansallisiin tutkimushankkeisiin ja kansainvälisiin hankkeisiin
tulee tukea ehdotetun lisärahoituksen avulla.
Tiedepoliittinen foorumi säännöllisesti koolle
Suomen tiedehallinto on pääosin erittäin hyvin toimiva
ja kehittynyt. Viime ja tämän vuosikymmenen aikana harjoitettu
tiede- ja teknologiapolitiikka on myös kiistatta ollut menestyksekästä.
Tutkimustoiminnan edistäminen, kansainvälisen tutkimusyhteistyön
tehostaminen sekä kansallisen koordinaation ja strategisen
suunnittelun vahvistaminen edellyttävät hallinnon kehittämistä.
Opetusministeriön tiede- ja tutkimuspoliittista toimintaa ja
tiede- ja tutkimuspolitiikan asemaa ministeriön sisäisessä
työnjaossa esitetään vahvistettavaksi.
Selvitysmiehen mukaan tiedepoliittinen keskustelu on Suomessa vähäistä
ja rajautunut pääasiassa hallinnon tai tutkimuksen suorittajaorganisaatioiden
sisälle. Tiede- ja tutkimuspoliittista keskustelua tulee käydä
nykyistä aktiivisemmin ja laajemmissa piireissä. Tätä
varten opetusministeriön tulee perustaa säännöllisesti
kokoontuva tiedepoliittinen foorumi.
Valtion tiede- ja teknologianeuvosto käynnisti 2003 julkisen
tutkimusjärjestelmän rakenteiden arviointityön, jonka
tavoitteena on kehittää julkista tutkimusjärjestelmää
niin, että se vastaisi entistä paremmin tulevaisuuden
haasteisiin. Kokonaisarviointi muodostuu useasta selvityksestä.
Raportti löytyy opetusministeriön www-sivuilta osoitteesta:
http://www.minedu.fi/julkaisut/koulutus/2004/tr36/tr36.pdf
(painetun lehden s. 40-41) |