Yliopistojen uusi palkkausjärjestelmä
Yliopistojen palkkausjärjestelmäuudistusta vauhdittaa
uusi valtion virka- ja työehtosopimus uusien palkkausjärjestelmien
kattavasta toteutuksesta valtionhallinnossa, ns. perälautasopimus.
Sopimuksen mukaan neuvottelutulos uusista palkkausjärjestelmistä yliopistojen
osalta on saavutettava 30.11.2005 mennessä. Tällöin
poistuvat A-palkkaustaulukot. Jos neuvottelutulokseen ei päästä nykyiset
palkat euromääräistetään ja erilaisten lisien
karttuminen loppuu.
Tällä hetkellä yliopistoissa on käynnissä mittava
koulutusvaihe; esimiehet, luottamusmiehet, arviointiryhmät
ja henkilöstö koulutetaan upj-arviointiin. Kaikkien osapuolten
on tiedettävä, mistä uudessa palkkausjärjestelmässä on
kysymys ja miten työn vaativuuden arviointi ja henkilökohtaisen
suoriutumisen arviointi tehdään. Arviointijärjestelmät
(erikseen opetushenkilöstölle ja muulle henkilöstölle)
on lähetetty jo viime vuoden marraskuussa yliopistoille ja
niiden pitäisi olla kaikkien saatavilla. Tätä kirjoitettaessa
opetushenkilökunnan henkilökohtaisen suoriutumisen arvioinnin
yksityiskohtia hiotaan vielä neuvotteluosapuolten kesken.
Kun koulutusurakka on valmis, alkavat arvioinnit. Kehityskeskusteluja
on monessa yliopistossa harjoiteltu jo aiemmin. Tavoitteena
on, että arvioinnit
on pääsääntöisesti suoritettu tämän
vuoden huhtikuun loppuun mennessä. Samaan aikaan yliopistojen
tulee koota tarvittavat tausta- ja tilastoaineistot neuvotteluryhmän
ohjeiden mukaisesti.
Käyttöönottovaiheessa arvioidaan kaikki yliopistojen
tehtävät riippumatta palvelussuhteen muodosta ja kestosta.
Ulkopuolelle jäävät vain tukityöllistetyt,
harjoittelijat ja työnantajavirkamiehet.
Yliopistojen arviointiryhmillä (erikseen opetushenkilöstölle
ja muulle henkilöstölle) tulee olemaan mittava työ arviointien
läpikäymisessä. Arviointiryhmien jäsenille
onkin taattava riittävä työstä vapautus, jotta
he pystyvät paneutumaan arviointityöhön. Arviointiryhmän
jäsenten työskentelyedellytysten varmistamista edellyttää myöskin
perälautasopimus; muuten ei sovitussa aikataulussa pysytä.
Työn vaativuuden arviointi
Arviointiprosessi käynnistyy työntekijän laatimasta
tehtävänkuvauksesta. Tällöin arvioidaan nimenomaan
työtehtävien todellista sisältöä, ei esimerkiksi
ammattinimikettä, työn hierarkkista asemaa tai mielikuvaa
töiden sisällöstä. Opetus- ja tutkimustehtävissä voi
olla joskus vaikeaa erottaa tekijää tehtävästä eli
tehtävän sisältö saattaa muodostua tekijänsä mukaan.
Olennaiset kysymykset tehtävänkuvausta laadittaessa ovat:
Mitä työssä tehdään? ja Mitä vaatimuksia
työ asettaa tekijälleen? Opetus- ja tutkimustehtävien
osalta vaativuustason löytämisessä on merkitystä erityisesti
tehtävän edellyttämällä pätevyydellä.
Kun työntekijä on laatinut tehtävänkuvauksensa,
hän käy sen läpi esimiehensä kanssa. Tehtävänkuvaus
täytyy olla esimiehen käytössä ennen keskustelutilaisuutta,
jotta hän ehtii siihen etukäteen perehtyä. Esimiehen
oikeus ja velvollisuus on ottaa kantaa kuvauksen sisältöön
ja vaativuuden arviointiin tavoitteena on yhteinen näkemys
tehtävän sisällöstä ja vaativuustasosta.
Lisäksi yksikön johtajalle on varattu mahdollisuus esittää näkemyksensä yksikkönsä kunkin
työn vaativuustasosta. Tämän jälkeen tehtävän
vaativuuden arviointi siirtyy arviointiryhmään, joka
käsittelee arvioinnit sopimallaan tavalla. Arviointiryhmän
tehtävä on suhteuttaa arvioinnit koko yliopiston osalta
opetushenkilöstön tehtävien arvioinnit suhteutetaan
koko opetushenkilökunnan tehtävien kokonaisuuteen ja
muun henkilöstön tehtävien arvioinnit suhteutetaan
muun henkilöstön tehtävien kokonaisuuteen. Jokaisella
työntekijällä on oikeus saada kirjallisesti arviointituloksensa
perusteluineen. Alustava arviointitulos tulee saada kirjallisesti
jo kehityskeskustelun jälkeen. Lopulliset arviointitulokset
tulee saada kirjallisesti sen jälkeen, kun työnantaja
on vahvistanut ne.
Henkilökohtaisen työstä suoriutumisen
arviointi
Työstä suoriutumisen arvioinnin kohteena on suoriutuminen
työn vaativuuden arvioinnin yhteydessä määritellyistä työtehtävistä ja
vuosittaisessa kehityskeskustelussa sovituista tavoitteista, opetushenkilökunnan
osalta erityisesti työsuunnitelmaan kirjatuista tehtävistä suoriutumisesta.
Työstä suoriutumista arvioidaan eri tavoin opetushenkilöstöllä ja
muulla henkilöstöllä.
Työstä suoriutumisen arvioinnissa vastuu on esimiehellä.
Hän kirjaa arvioinnin tuloksen lomakkeelle, josta työntekijä saa
oman kappaleensa. Mikäli arviointitulos ei työntekijän
mielestä vastaa hänen omaa käsitystään
suoriutumisesta, tämä merkitään perusteluineen
em. lomakkeeseen.
Tärkeää henkilökohtaisen työsuorituksen
arvioinnissa on yhdenmukainen kohtelu. Määrärahatilanne
ei saa vaikuttaa arviointiin.
Erimielisyyksien ratkaiseminen
Vaativuusarviointia koskeva erimielisyys käsitellään
ensin työntekijän ja esimiehen välillä, sitten
luottamusmiehen ja esimiehen kanssa tai jommankumman osapuolen
aloitteesta arviointiryhmässä.
Henkilökohtaisen työsuorituksen arviointia koskeva
erimielisyys käsitellään ensin työntekijän
ja esimiehen kanssa, sitten luottamusmiehen ja esimiehen tai muun
työnantajan edustajan kanssa. Mikäli vaativuus- tai suoritusarviointia
koskeva asia jää erimieliseksi asia voidaan saattaa ratkaistavaksi
neuvottelumenettelyllä.
Palkan määräytyminen
Vaativuustasoille tullaan aikanaan määrittelemään
ja sopimaan euromääräiset palkat, jotka ovat samoja
kaikille ao. arviointijärjestelmän samalle vaativuustasolle
sijoittuville töille. Tasojen hinnat voidaan määritellä vasta
kun yliopistot ovat toimittaneet neuvotteluryhmälle arviointitulokset
ja riittävät taustatiedot arvioinnin kohteena olevan
henkilöstön palkkauksesta. Käytännössä tämä tapahtunee
loppukevään alkusyksyn aikana.
Henkilökohtaisen suoriutumisen osuutta kokonaispalkasta
ei ole vielä määritelty. Viime aikoina hyväksytyissä eri
virastojen palkkausjärjestelmissä henkilökohtaisen
suoriutumisen osuus vaativuustason palkasta on ollut yleisimmin
45 %.
Eeva Rantala
Tieteentekijöiden liiton toiminnanjohtaja
Vaativuuden arviointijärjestelmät löytyvät
esimerkiksi Tieteentekijöiden liiton www-sivuilta: www.tieteentekijoidenliitto.fi kohdasta
Palkkaus - UPJ
UPJ-sanastoa
arviointiryhmä
Yliopistoon asetetaan kaksi arviointiryhmää (kummallekin
palkkausjärjestelmälle omansa). Ryhmä koostuu työnantajan
ja järjestöjen edustajista. Ryhmä käsittelee
vaativuusarviointeja ja määrittelee kantansa niihin suhteuttaen
arvioinnit tehtävien kokonaisuuteen.
henkiosa
Tehtävän suoriutumisesta ansaittava palkanosa
kehityskeskustelu
Työntekijän ja esimiehen välinen luottamuksellinen
keskustelu, jossa keskustellaan kaikesta työhön liittyvistä asioista
ja jatkossa myös palkasta. Vaativuuskartoitus ja henkiosan
määrittäminen tehdään juuri näissä keskusteluissa.
mallisopimus
Valtion tavoitteena on saada kaikki valtionvirastot uusien
palkkajärjestelmien piiriin. Kaikkien jo tehtyjen ja
jatkossa tehtävien palkkajärjestelmäsopimuksien
pohjana on käytetty ns. mallisopimusta.
muu henkilöstö
Muun henkilöstön osalta työn vaativuuden arviointi tehdään
14 portaisen vaativuuskehikon avulla. Muuhun henkilökuntaan kuuluvat kaikki
ne jotka eivät ole opetushenkilökuntaa (katso opetushenkilökunta).
Esim. tutkijat ovat muuta henkilökuntaa.
opetushenkilökunta
Opetushenkilökunnan työn vaativuuden arviointi
tehdään käyttämällä 10 portaista
vaativuustasokarttaa. Opetushenkilökuntaan kuuluvat luonnollisesti
kaikki opetustatehtävissä olevat (mm. professorit, yliassistentit,
lehtorit ja assistentit), mutta myös tutkijakoulutettavat
ja tutkijakoululaiset (mikäli he eivat saa palkkaansa esim.
projektista) kuuluvat tähän kategoriaan.
palkkojen euromääräistäminen
Valtiovarainministeriöllä on kova halu saada
uudet palkkausjärjestelmät käyttöön. Neuvotteluiden
vauhdittamiseksi on sovittu, että mikäli yliopistoissa
ei ole uudet palkkausjärjestelmät käytössä 30.11.2005,
niin tuolloin palkat euromääräistetään.
Eli luovutaan nykyisistä A-palkkaluokista ja aletaan maksaa
palkkaa euromääräisesti sen mukaan mikä työntekijän
palkka on euromääräistyksen tapahtuessa.
takuupalkka
Uuteen järjestelmään siirryttäessä työntekijälle
taataan nykyisen palkkatason säilyminen niin kauan kuin hän
on nykyistä tehtäväänsä vastaavissa tehtävissä saman
työnantajan palveluksessa.
vaativuustasokartta
Opetushenkilökunnan tehtävien vaativuuden kartoittamiseen tarkoitettu
lomake, jossa on vaatimustasot 1-10. Lomake löytyy tulostettavassa muodossa
mm. Tieteentekijöiden liiton sivuilta www.tieteentekijoidenliitto.fi
vaatiosa
Tehtävän vaativuuteen perustuvasta luokituksesta
tuleva osa palkasta
vaativuuskehikko
Muun kuin opetushenkilökunnan tehtävien vaativuuden kartoittamiseen
tarkoitettu lomake, jossa on vaatimustasot 2-15. Lomake löytyy tulostettavassa
muodossa mm. nettisivuilta www.tieteentekijoidenliitto.fi
Sanaston lähde: Turun yliopiston tieteentekijöiden
nettisivut www.tieteentekijat.utu.fi/upj
UPJ - USEIN KYSYTTYÄ
Kumpaan järjestelmään tutkijat kuuluvat?
Opettajien järjestelmä on rakennettu yliopistojen opetustehtävissä toimiville
(1600 tunnin työaikasopimusta noudattaville). Sen lisäksi
tutkijakoulutettavat kuuluvat opettajien järjestelmään.
Tutkijoille on muun henkilöstön vaativuuskehikossa tasolta
8 alkaen omia täsmennyksiä. Jos tutkijalla on merkittävästi
opetustehtäviä, kuuluu hän opettajien järjestelmään.
Järjestelmän valinta riippuu nimenomaan tehtävistä,
ei nimikkeestä. Päätöksen käytettävän
arviointijärjestelmän valinnasta tekee työnantaja
kuultuaan asianomaisen järjestön luottamusmiestä.
Esimerkiksi ulkopuolisella rahoituksella työskentelevä projektitutkija
kuuluu muun henkilöstön järjestelmään
ellei hän opeta merkittävissä määrin (eri
määräyksellä annettava sivutoiminen tuntiopetus
ei kuulu varsinaisen tehtävään). Ratkaisevaa järjestelmän
valinnalle on tehtävien pääasiallinen sisältö.
(painetun lehden s. 12 - 15)
|