Tieteenalojen tuloksellisuudessa selviä eroja
Yliopistojen ja eri tieteenalojen tuloksellisuuden välillä on
selviä eroja. Kun sekä koulutus- että tutkimustulokset
ja käytetyt resurssit otetaan huomioon, tieteenaloista tuloksellisimmaksi
osoittautuu lääketiede, mutta ehkä hieman yllättäen
kärkisijoilta löytyvät myös yhteiskuntatieteet
ja humanistiset alat. Monialaiset yliopistot ovat yliopistorankingin
kärjessä.
Professori Osmo Kivisen ja tutkija Juha Hedmanin tutkimus tieteenalojen
ja yliopistojen tuloksellisuudesta Suomessa selvittää kuinka
paljon tuloksia kukin tieteenala ja yliopisto saamillaan panoksilla
saa aikaan. Tutkimus julkistettiin 19. tammikuuta.
Tutkimuksen aineisto on kerätty Opetusministeriön KOTA-tietokannasta
vuosilta 1999-2003. Kaikki tieteenala-, yksikkö-, ja yliopistokohtaiset
tarkastelut on suhteutettu koko yliopistolaitoksen panoksiin ja
tuloksiin. Panoksiksi on laskettu budjetoidut opetusvirat, tila-,
palkka-, sekä muut kustannukset ja tuloksiin tutkinnot, tieteelliset
julkaisut ja ulkopuolinen rahoitus.
- Tulosten suhteuttaminen panoksiin tekee tästä tutkimuksesta
tasapuolisemman kuin jotkut aiemmat selvitykset ovat olleet, kommentoi
tutkimustapaa professori Osmo Kivinen.
- Samoin paljastuu se, ettei pelkästään suuri ole
kaunista, vaan hyvää tiedettä voi tehdä pienemmilläkin
resursseilla, hän lisää.
Lääketiede kärjessä, luonnon-
ja yhteiskuntatieteet kintereillä
Kun tuloksellisuutta katsotaan yliopistojen perustehtävissä,
siis tieteellisessä tutkimuksessa ja sen varaan rakentuvassa
koulutuksessa, tuloksellisimmaksi osoittautuu lääketiede,
joka saa kasvatustieteen arvoon suhteutetuksi kertoimekseen
10, seuraaviksi sijoittuvat luonnontiede kertoimella 8 ja yhteiskuntatiede
kertoimella 7. Humanistinen ala saa kertoimekseen 3, tekniikka
ja kauppatiede kummatkin 2 ja kasvatustiede 1.
Se, että lääketiede on ykkönen, ei ole
professori Kivisen mielestä mikään yllätys.
Niin on käynyt monissa muissakin selvityksissä.
- Lääketieteen puolella tehdään sekä tutkimus-
että koulutushomma hyvin. Näinhän yliopistoissahan
pitäisikin toimia: opetuksen tulee perustua tutkimukseen.
Kivisen hieman yllätti yhteiskuntatieteiden ja humanististen
tieteiden pärjääminen.
- Ne eivät ole ihan kärjessä, mutta eivät
missään kohtaan ihan hännilläkään.
Monissa paikoin tehdään hyvää tulosta pienillä panoksilla.
Kasvatustieteitä painaa listalla alas opettajankoulutuksen
volyymi. Jos otettaisiin huomioon pelkästään
kasvatustieteen laitokset, ne pärjäisivät Kivisen
mukaan rankingissa paremmin.
Tarkasteltaessa pelkästään tieteellistä toimintaa
tuloksekkaimmaksi tieteenalaksi osoittautuu niinikään
lääketiede, mutta toiseksi nousee luonnontiede. Yhteiskuntatiede
sijoittuu kolmanneksi. Teknilliset ja humanistiset tieteet
jäävät tässä tuloksiltaan jonkin verran
panososuuksiensa alle, kauppa- ja kasvatustieteet jäävät
jo huomattavasti selvemmin.
Helsingin yliopisto selvästi tuloksekkain
Otettaessa koulutus- ja tutkimustehtävien koko kirjo
lukuun ylivoimaisesti tuloksekkaimmaksi yliopistoksi osoittautuu
Helsingin yliopisto, seuraavina tulevat Turku, Jyväskylä,
Tampere, Oulu ja Kuopio. Rajatummin tarkasteltuna perustehtävissä tuloksekkaimmiksi
osoittautuvat Turku, Helsinki, Oulu, Kuopio ja Jyväskylä.
Yksialaisista parhaita ovat Sibelius-Akatemia ja Teknillinen
korkeakoulu. Kun sekä toiminnan volyymi että alavalikoima
otetaan huomioon, monialaisten yliopiston kuuden kärjeksi
muodostuu Helsinki, Turku, Oulu, Jyväskylä, Åbo
Akademi ja Kuopio. Kärkeen sijoittuneilla lienee myös
parhaat edellytykset menestyä yliopistojen välisessä kansainvälisessä kilpailussa.
Koulutusta ja tutkimusta koskevat tuloksellisuusanalyysit
osoittavat, että yli puolet (13) yliopistoista yltää siinä mielessä tuloksellisiksi,
että ne tekevät vähintään panososuuttaan
vastaavat tulokset. Mitä tieteenalayksiköihin tulee,
ankarilla kriteereillä arvioituna vajaa kolmannes tarkastelluista
66 tieteenalayksiköstä yltää tieteellisesti
erityisen tuloksellisiksi.
Kärkitusinaan yltävät, kun alojen väliset
erot on kontrolloitu, TY-lääk, ÅA-luonn, KuY-lääk,
JY-luonn, KuY-luonn, TaY-yht, TY-luonn, HY-yht, ÅA-tekn, ÅA-yht,
TY-yht ja JY-yht. Kun kriteerejä väljennetään
enää vajaa neljännes yksiköistä jää alle
tuloksellisuuskriteerin; samalla seitsemän kärkeen
nousee viisi lääketieteen yksikköä.
Osmo Kivisen ja Juha Hedmanin tutkimus Yliopistolaitoksen
tuloksellisuus Suomessa 1999-2003 on ilmestynyt Turun yliopiston
Koulutussosiologian tutkimuskeskuksen raportteja -sarjassa.
Työryhmä kehittämään yliopistojen
tulosohjausta
Opetusministeriö on asettanut työryhmän kehittämään
ministeriön ja yliopistojen välistä tulosohjausjärjestelmää ja
toimintamenorahoituksen muodostumisperusteita sopimuskaudelle
2007-2009. Työryhmän tulee saada työnsä valmiiksi
syyskuun loppuun mennessä.
Yliopistojen toimintaympäristössä on tapahtunut
viime vuosina muutoksia, jotka edellyttävät nykyisten
tulosohjauskäytäntöjen arviointia tulossopimuskauden
2004-2006 päättyessä. Yleisenä tavoitteena
tulee hallitusohjelman ja hallituksen strategia-asiakirjan
linjausten mukaisesti olla julkisen hallinnon ja palvelujen
saatavuuden, laadun, tuottavuuden ja tehokkuuden lisääminen.
Valtionhallinnon tilivelvollisuus- ja tulosohjausuudistus ja
uusitut talousarviosäännökset edellyttävät
tulosohjauksen terävöittämistä ja seurantamenettelyjen
kehittämistä ja tehostamista. Tulosohjausta kehitettäessä on
otettava huomioon myös yliopistolain muutokset.
Työryhmän tehtävänä on tehdä ehdotuksia
tulosohjausjärjestelmän kehittämiseksi sekä tarkistaa
yliopistojen toimintamenojen rahoitusjärjestelmän
muodostumisperusteet ottaen huomioon yliopistojen toiminnan
pitkäjänteisen kehittämisen rinnalla toimintaympäristön
muutoksista seuraavat haasteet.
Työryhmän puheenjohtajana toimii Markku Mattila
opetusministeriöstä ja työryhmän jäseninä ovat
rehtori Gustav Björkstrand (Åbo Akademi), rehtori
Lauri Lajunen (Oulun yliopisto), rehtori Markku Lukka (Lappeenrannan
teknillinen yliopisto), rehtori
Tapio Reponen (Turun kauppakorkeakoulu), vararehtori Marja Makarow (Helsingin
yliopisto), vararehtori Arja Ropo (Tampereen yliopisto), vararehtori Timo Tiihonen
(Jyväskylän yliopisto), hallintojohtaja Päivi Nerg (Kuopion
yliopisto), palveluyksikön johtaja Eija Somervuori (Sibelius-Akatemia)
ja opetusneuvos Hannele Hermunen (opetusministeriö). Työryhmän
sihteereinä toimivat neuvotteleva virkamies Juhani Dammert, opetusneuvos
Jorma Karhu, korkeakouluneuvos Anita Lehikoinen, ylitarkastaja Iiris Patosalmi
ja opetusneuvos Ari Saarinen opetusministeriöstä.
Työryhmän rinnalla toimii tutkijaryhmä, joka
selvittää eräissä
keskeisissä vertailumaissa käytössä olevia rahoitusmalleja
ja ohjauskäytänteitä, arvioi näiden toimivuutta suomalaisesta
näkökulmasta ja tekee tältä pohjalta kehittämisehdotuksia
työryhmän käyttöön.
Suunnittelun ja seurannan kehittämiseksi opetusministeriö on
jo käynnistänyt yliopistojen ohjausta tukevan tietojärjestelmän
(KOTA) kehittämistyön, jonka yhteydessä selvitetään
myös yliopistoissa käytössä olevia tunnuslukuja
ja niiden hyödyntämistä osana opetusministeriön
ja yliopistojen välistä ohjausta.
(painetun lehden s. 16 - 18) |