Universitetens galna år
I år står universiteten under ett enormt tryck.
De står inför ett flertal utmaningar: examensstrukturerna
förnyas i enlighet med Bolognaprocessen, den nya universitetslagen
innebär att universitetens tredje uppgift ökar i betydelse,
det finns ett flertal reformer i anknytning till en icke fungerande
tjänstestruktur, universitetens kvalitativa evaluering håller
på att ta form, den förkortade studietiden innebär
en del förpliktelser, grunderna för lönesättningen
förnyas, for-skarutbildningen effektiveras, det har skapats
en ideo-logi enligt vilken det finns toppuniversitet med kritisk
massa som underlag, och så vidare.
Det är inte alls överdrivet att påstå att
detta år i flera avseenden är exceptionellt. Knappast
någonsin tidigare har man ställt så stora krav
på universiteten, och till råga på allt borde
dessa reagera på dem alla på en gång. Universiteten åläggs
nya uppgifter i en ständigt accelerande takt, men det verkar
inte finnas någon annan instans än personalorganisationerna
som oroar sig för de nödvändiga resurserna. Universitetens
ledning, liksom också deras finansiärer, verkar vara
av den åsikten att universiteten har varit så ineffektiva
att det är lätt att finna den extra tid som reformerna
förutsätter, om man bara klämmer de universitetsanställda
mellan sköldarna. En sådan slutsats är helt naturlig
då vi betraktar vilka tilläggsresurser universiteten
har fått eller internt riktat på nytt för att
kunna genomföra reformerna. Det arbete som reformerna kräver
har nästan i sin helhet fogats till de redan existerande
uppgifterna.
Ett nästan sorglustigt exempel på resursernas otill-räcklighet är
de resurser som både Undervisningsministeriets förhandlare
och universiteten själva har reserverat för lönereformen,
som gäller cirka trettio tusen universitetsanställda.
Fastän det bland dessa finns en ansenlig mängd sådana
som inte har finska som modersmål, finns det i skrivande
stund fortfarande inga beskrivningar av arbetsuppgifternas kravnivå på vare
sig svenska eller engelska. Även inom olika universitet
har det funnits många olika slags åsikter om hur
mycket resurser genomförandet av lönereformen förutsätter.
Förutom resursproblemen har arbetet kring löne-reformen
också bragt i dagen att vissa universitet som betraktar
sig själva som störst och vackrast verkar vara villiga
att bryta mot den existerande och välfungerande förhandlingspraxisen.
När det inte går att genomföra de egna synpunkterna
och visionerna via det traditionella förhandlingssystemet, är
det inte dessa som ändras, utan arbetsgivarparten fattar
medvetet beslut med hjälp av vilka den försöker
förverkliga sina egna idéer på ett sätt
som avviker från det som man tillsammans kommit överens
om. Skulle sådana universitet faktiskt vara mer beredda
på en större ekonomisk autonomi?
Redan i fjol ville man börja med en utslagning, där
i synnerhet utomstående instanser ville börja dela
universiteten i får och getter – i toppar och flugviktare.
Samma spel verkar fortsätta även i år. Och kanske
det i själva verket är hög tid att skilja åt
de goda universiteten från de dåliga. Kriterierna
måste dock för-ändras. En central faktor i denna
fördelning är det hur universiteten behandlar sin personal.
När det gäller att kunna svara på de utmaningar
som till en stor del ställts av utomstående, kan inget
universitet klara sig enbart med hjälp av arbetsgivartjänstemän.
Bara ett universitet som bryr sig om personalens välmående
kan på lång sikt vara högklassigt och effektivt.
Detta bör såväl universitetens högsta ledning
som utomstående komma ihåg. Tyvärr verkar det
dock vara så att universiteten inte tror på detta
utan på-tryckning utifrån. Detta har vi sett många
gånger i samband med frågor kring visstidsanställningar
och stipendieforskarnas socialskydd. I fortsättningen gäller
det verkligen att lägga större vikt på personalpolitiken
som en av universitetens finansieringskriterier.
Antero Puhakka
Ordförande
Forskarförbundet
(painetun lehden s. 4) |