Työskentely luistaa tutkimusryhmissä
Kovien tieteiden tutkimusryhmille on tunnusomaista vahva
keskinäinen luottamus ja vähäiset ristiriidat.
Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen laitoksen assistentti
Jani Ursin yllättyi väitöstutkimuksessaan siitä myönteisestä kuvasta,
joka paljastui tutkimusryhmien työskentelystä lääketieteissä ja
teknisissä tieteissä.
Tutkimusryhmätyöskentely on yleistynyt yliopistoissa
erityisesti lisääntyneiden tuloksellisuusvaatimusten
ja projektirahoituksen seurauksena. Kuitenkin tietoa siitä,
mitä tutkimusryhmissä tapahtuu, on suhteellisen vähän.
Jani Ursinin tutkimus tarjoaa tietoa ryhmän sisäisestä toiminnasta
kiinnittämällä huomiota erilaisiin ryhmätyön
piirteisiin, kuten luottamukseen ja ristiriitoihin. Ursinin väitöskirjatyötä on
tukenut kasvatustieteen laitoksen lisäksi Korkeakouluopetuksen
ja tutkimuksen kehittämishanke FINHERT.
Ursin kertoo yllättyneensä siitä, kuinka myönteisen kuvan
kyselylomakkeet tutkimusryhmätyöskentelystä välittivät.
Hän tutki yhteensä 51 ryhmän työskentelyä.
- Ryhmät nähtiin harmonisina ja miellyttävinä. Oli vaikea
löytää säröjä ryhmän työskentelyssä.
Olisin odottanut enemmän muun muassa tutkimuksellisia intressiristiriitoja,
Ursin toteaa
Kuva norsunluutorniin kaipaavasta erakkotutkijasta koki inflaatiota: lääketieteen
ja teknisten tieteiden tutkimusryhmätyöskentelyä leimasi ryhmän
jäsenten vahva keskinäinen luottamus ja ristiriitojen vähäisyys.
Kaiken kaikkiaan ryhmätyöskentelyä leimasi mielekkyys. Ursin
pohtii, että toisaalta määrällinen tutkimus häivytti ääripäät
pois. Lisäksi hän ei pyytänyt arvioimaan suhteita yksittäisten
henkilöiden välillä, vaan koko ryhmän sisäistä tilaa.
Lääketieteellisissä tutkimusryhmissä oli tyypillisesti
vähintään kahdeksan jäsentä, teknisissä tieteissä henkilömäärän
jäädessä pienemmäksi.
- Mitä suurempi ryhmä oli, sitä enemmän siinä koettiin
toiminnallisia haasteita ja myös mahdollisuus osallistua ryhmän päätöksentekoon
oli vähäisempää. Ja onhan se luonnollista ja loogista,
että esimerkiksi luottamus ja ryhmähenki kasvavat helpommin pienissä ryhmissä,
Ursin sanoo.
Yli kymmenen hengen ryhmissä toimimisen tutkimus paljasti jo huomattavasti
haasteellisemmaksi. Ursinin mukaan luottamus ryhmän muihin jäseniin
on keskeistä ryhmän toiminnalle, sillä vahva keskinäinen
luottamus ehkäisi ristiriitojen syntymistä ja selkeytti ryhmän
toiminnan normeja ja tavoitteita. Onnistunut ryhmätyöskentely näyttääkin
perustuvan jäsenten vahvaan keskinäiseen luottamukseen. Mikäli
ryhmässä esiintyi ristiriitoja, liittyivät ne yleisimmin työtehtäviin,
harvemmin henkilösuhteisiin tai vuorovaikutustilanteisiin.
- Vaikka aikaisemmat tutkimukset ovat havainneet kohtuullisen määrän
tehtäviin liittyviä ristiriitoja olevan hyödyllistä ryhmän
toiminnalle, paljastivat tämän tutkimuksen tulokset kaikentyyppisten
konfliktien haitallisuuden ryhmän toiminnalle, sanoo Ursin.
Tutkimusryhmien vahva oma kulttuuri
Jani Ursin kuvailee tutkimiensa tutkimusryhmien tyypilliseksi
piirteeksi myös akateemisten piirteiden vähäisyyden
sekä tieteenalaan sidoksissa olevien käytänteiden
ja normien näkymättömyyden ryhmätyöskentelyssä.
Tieteenalalla näytti olevan vähäinen merkitys ryhmän
toiminnassa. Tutkimusryhmät ennemmin muodostivat oman sisäisen
kulttuurisen perustansa kuin yksinomaan nojautuivat ja omaksuivat
jo olemassa olevia tieteenalaperustaisia käytäntöjä.
- Olisi voinut olettaa, että esimerkiksi teknillisen tieteenalan merkitys
näkyisi jossain, mutta vaikutti siltä, että ryhmän oma
kulttuuri sulkee tiedetaustasta tulevia piirteitä ulos. Tiedekulttuurista
kumpuavat akateemista työtä määrittävät normit
ja säännöt uudelleen muokataan ja tulkitaan osaksi ryhmän
kulttuurista perustaa. Tutkimusryhmässä et ole enää niinkään
lääketieteen edustajan, vaan tutkimusryhmän edustaja, Ursin
pohtii.
Myös tieteenalasidonnaisten ja monitieteisten ryhmien välillä oli
odotettua vähemmän eroja. Ursinin tutkimus ei osoittanut monitieteellisyyden
vaikuttavan ryhmän sisäiseen vuorovaikutukseen lähes lainkaan.
Tutkimusryhmätyöskentelyn kielteiseksi puoleksi koettiin toisten
jatkuva huomioon ottaminen. Lisäksi erityisesti ryhmän johtajat kokivat
kielteisinä byrokraattisuuden, muun muassa rahoituksesta ja hallinnosta
huolehtiminen vei aikaa pois luovalta työltä. Ajan hallinta ylipäätään
koettiin ryhmissä vaikeaksi, pelkästään yhteisen palaveriajan
löytäminen saattoi olla hyvin haastavaa. Ryhmässä työskentely
koettiin myös aikavieväksi.
Myönteisiä puolia tutkimusryhmässä työskentelyssä oli
ryhmän tarjoama mahdollisuus aitoon yhteistyöhön ja tieteelliseen
keskusteluun. Tärkeänä pidettiin myös ryhmän tarjoamaa
tukea, oli se sitten kollegiaalista, henkistä tai tiedollista tukea. Ursin
kertoo, että ryhmä tarjosi tutkijoille sosiaalisen ympäristön,
jossa oli muutakin kuin työ. Lisäksi ryhmä kannusti työskentelemään
tehokkaasti ja tavoitteellisesti, sillä yksittäisten jäsenten
työtehtävät liittyivät vahvasti toisiinsa. Ursin sanoo,
että tutkimus tarjosi ehkä vähän ylipositiivisenkin kuvan
tutkimusryhmissä toimimisesta.
- Tutkimus laittoi miettimään, että onko tutkimusryhmissä toiminen
todellakin niin mukavaa. Ja toki voi ollakin, mutta se, onko se tuottavaa tai
tehokasta, jäi vielä auki. Tämä oli enemmänkin työtyytyväisyystutkimus.
Tutkimusryhmien tuotteliaisuutta pitäisi tutkia vielä erikseen, jotta
tietäisi esimerkiksi, kuinka kannattavaa ryhmien rahoittaminen on, Ursin
muistuttaa.
Haaste pehmeiden alojen invidualismille
Ursinin tutkimuksen ulkopuolelle jäivät pehmeät
alat, kuten humanistiset tieteet, joita tutkimalla tutkimusryhmätyöskentelystä voisi
piirtyä erilainen kuva.
- Kovissa tieteissä tutkimusryhmätyöskentelyllä on pitempi
historia, koska tutkimuksissa vaaditaan usein niin laaja-alaista osaamista.
Vaikka ryhmätyöskentely pehmeillä aloillakin on lisääntynyt,
niiden tutkimuksessa hallitsee edelleen invidualistinen ajattelu. Olisikin
erittäin kiinnostavaa verrata pehmeiden tieteiden tutkimusryhmien eroja
ja yhtäläisyyksiä näihin nyt saatuihin tuloksiin, Ursin
sanoo.
Ursin hymähtää, että tutkimus herätti enemmän
kysymyksiä kuin antoi vastauksia. Lähitulevaisuudessa hän keskittyy
kasvatustieteen assistentin työn ja opetuksen ohella kirjoittamaan artikkeleja.
Myös työ tutkintorakenneuudistuksen parissa pitää kiireisenä.
Pidemmän päälle jatkosuunnitelmat ovat vielä auki. Tutkimustyö kiinnostaa
edelleen ja tutkimusryhmistä tehdyn tutkimuksen herättämät
kysymykset odottavat vastauksia.
- Sinänsä on paradoksi, että tutkin tutkimusryhmien toimintaa
yksin. Tietenkin voisi olla jossain vaiheessa jatkossa mielenkiintoista kokeilla
tutkimusryhmässä työskentelyä myös käytännössä,
Ursin naurahtaa.
Jani Ursinin väitöskirja Characteristics of Finnish medical and engineering
research group work on julkaistu Jyväskylä studies in education,
psychology and social research -sarjassa.
Tekstit: Jenni Räinä
Tieteenmaailman viemä
- Tieteenmaailmaa imaisi minut jo perustutkinto-opiskelijana mukaansa.
Viime kädessä oli kuitenkin sattumaa, että juuri
jättäessäni graduni esitarkastukseen kesällä 1999,
minua pyydettiin hoitamaan vuoden kestävä assistentin
sijaisuus Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen laitokselle,
Jani Ursin kertoo.
Väitöskirjatyö oli jatkoa graduun, jossa Ursin tutki tutkimusryhmiä uuden
tiedon tuottajina. Jo perustutkintovaiheessa Ursinia kiinnosti kaikki korkeakoulutukseen
liittyvät ilmiöt, tutkimusryhmät nousivat erityiseksi mielenkiinnon
kohteeksi hänen luettuaan Michael Gibbons ym. teoksen The new production
of knowledge, jossa kuvataan akateemisen tiedon tuottamisen muutoksia.
Alun perin vuoden mittainen assistentuurin sijaisuus kesti lopulta puolitoista
vuotta ja vuoden 2001 alusta Ursin sai kaksivuotisen tutkijaopiskelijavirkasuhteen.
Seuraavana vuotena hänet valittiin viisivuotiseen assistentuuriin. Ursin
kertoo assistenttina ollessaan väitöskirjan edenneen opetuksen kanssa
rinnan. Välillä hänellä on ollut mahdollisuuksia uppoutua
myös täysin väitöskirjan tekemiseen tutkijaopiskelijan
roolissa.
- Vaikka assistentuuri onkin jatkotutkimusvirka, kuuluu siihen myös opetusta
ja hallinnollisiakin velvollisuuksia. Eli tyypilliseen päivää kuuluu
yleensä jonkin verran opetusta, tutkimusta ja palavereja. Luonnollisesti
itse voi päättää hyvin paljon työnsä sisällöistä ja
siitä, milloin esimerkiksi opettaa ja näin voi saada itselleen rytmitettyä aikaa
myös tutkimukselle, Ursin sanoo.
Kaiken kaikkiaan työskentely yliopistossa on ollut Ursinin mukaan erittäin
mielenkiintoista. Energiaa työhönsä Ursin saa lenkkeilemällä,
pelaamalla sählyä ja loikoilemalla sohvalla. Luonnollisesti viihtymisen
kannalta tärkeässä roolissa on kannustava ja tukeva työyhteisö:
- Onnekseni satun olemaan sellaisen yhteisön jäsen, Ursin toteaa.
(painetun lehden s. 5 - 7) |