Humala-ryhmä käynnisti tutkintojen sisältöjen
uudistustyön
Humanistisen koulutusalan kevätsiivous
Humanistisen koulutusalan tutkinnonuudistustyöryhmä Humala
käynnisti sisältöihin menevän kevätsiivouksen
Bolognan julistuksen vauhdittamana. Prosessista kirjoittaa hankkeen
kansallinen koordinaattori professori Riitta Pyykkö.
Eurooppalaisen korkeakoulualueen luomiseen tähtäävä Bolognan
julistus oli ulkoinen ponnin, joka sai meidät aloittamaan tutkinnonuudistuksen.
Ensireaktioissa uudistusta vastustettiin vanhan viinin valuttamisena uusiin
leileihin. Kun osoittautui, että työhön on joka tapauksessa
ryhdyttävä, oli seuraava ajatus: miten uudistuksesta voisi hyötyä.
Ehkä olisi kunnon kevätsiivouksen aika? Kannattaisiko katsoa, mikä nykyisissä hyvissä tutkinnoissamme
voisi olla vielä paremmin?
Tästä muotoutui humanistisen koulutusalan tutkinnonuudistustyöryhmän
eli Humalan työn pohjaksi seuraava ideologia. Jotta rakenteellinen uudistus
olisi mielekäs, sen on mentävä myös sisältöihin,
ja sisällöllistä uudistusta taas ei voi tehdä pohtimatta
opetuksen pedagogista toteutusta. Meidän tulee toisaalta valmistella ja
muotoilla uuden tutkintojärjestelmän päälinjat, toisaalta
tukea tiedekunnissa tehtävää sisällöllistä kehittämistä.
Monipuolista osaamista ja jatkuvaa keskustelua
Humala-ryhmä koottiin siten, että mukana on yksi edustaja
kustakin kahdeksasta humanistisesta sekä Lapin taiteiden tiedekunnasta,
ja kaksi opiskelijoiden edustajaa. Tiedekuntien edustajat ovat
eri tieteenaloilta ja virkakategorioista, ja opintoasianhallinnon
asiantuntemusta ryhmään tuo sen sihteeri.
Työskentelymuodoksi valittiin kokousten pitäminen vuorotellen kussakin
mukana olevassa yliopistossa. Kokousten yhteydessä järjestettiin
keskustelutilaisuus kyseisen tiedekunnan opettajille ja opiskelijoille. Lisäksi
olemme toistaiseksi järjestäneet kolme valtakunnallista teemaseminaaria.
Tiedotimme työryhmän suosituksista pitkin matkaa, ja joulukuussa
2003 valmistimme väliraportin. Kokousten teemat olivat ennalta tiedossa,
ja jokainen ryhmän jäsen pohjusti niitä kotiyliopistossaan ennen
asioiden käsittelyä työryhmässä.
Työryhmä on antanut suosituksia sekä uuden tutkintoasetuksen
edellyttämistä, että muista, valtakunnallista yhtenäistämistä kaipaavista
asioista. Kaikki päätökset tehdään tiedekunnissa,
jotka saattavat päätyä myös Humalan suosituksista poikkeaviin
ratkaisuihin. Kaiken kaikkiaan käytännöt kuitenkin yhtenäistyvät
valtakunnallisesti, mikä on tärkeää opiskelijoiden kannalta.
Mikä muuttuu?
Opintojen järjestelmätason muutokset toteutuvat kaikilla
aloilla samaan tapaan. Opintoviikosta tulee opintopiste, kaksiportaisuus
tulee pakolliseksi useimmilla aloilla, kandidaatin ja maisterin
tutkintojen keskinäiset suhteet ovat samanlaiset, ja laadunarviointi
tulee systemaattiseksi.
Sisällöllisesti uusissa tutkinnoissa on eroja. Humanistisella alalla
pääaineen suhteellinen osuus kasvaa jonkin verran nykyisestä.
Humala-ryhmä pitää kuitenkin hyvin tärkeänä vahvojen
sivuainekokonaisuuksien säilyttämistä: tutkinto ei saisi olla
pelkää pääainetta ja “silppua”. Sivuaineet
antavat laaja-alaisuutta ja edistävät työllistymistä. Uutta
ovat monitieteiset pääaineet ja maisteriohjelmat.
Oppimisen tavoitteet on tarkoitus saada läpinäkyvämmiksi, ja
kuormittavuus kohdalleen. Uutta on myös huolenpito yleisistä työelämätaidoista.
Työnantajilta tuleva palaute kohdistuu harvoin substanssiosaamisen puutteisiin,
sen sijaan humanistien viestintä- ja tiedonkäsittelytaidot, projektityön
osaaminen ja sosiaaliset taidot saatetaan kokea puutteellisiksi. Näitä yleisiä valmiuksia
voi kehittää opintojen lisäksi myös työharjoittelussa,
jonka osuus kasvaa.
Yleistäen voi tutkintojen sisällöllisen muutoksen tiivistää siten,
että humanistisellakin alalla mietitään entistä enemmän
sitä, millaisia asiantuntijoita tulevaisuudessa tarvitaan. Työelämätaidot
voi liittää tutkimusperustaiseenkin koulutukseen.
Yhteistyötä moneen suuntaan
Koska humanistinen koulutusala on hyvin laaja ja monimuotoinen,
Humala-ryhmä ei ole itse pyrkinyt tekemään oppiaineiden
sisältöihin menevää suunnittelutyötä.
Suunnittelun yleisistä periaatteista ryhmä on antanut
suosituksia. Varsinainen sisällöllinen uudistustyö tehdään
tiedekunnissa ja laitoksissa sekä tieteenalakohtaisissa verkostoissa,
joiden työtä Humala on tarvittaessa tukenut. Yhteyttä on
pitkin matkaa pidetty myös alan dekaaneihin ja opintopäälliköihin.
Koska opiskelijat yhä useammin yhdistävät tutkintoihinsa oppiaineita
eri tiedekunnista, yhteistyö tärkeimpien “ristiinopiskelukumppanien” eli
yhteiskuntatieteellisen ja kasvatustieteellisen koulutusalan kanssa on ollut
tärkeää. Rakenteellisissa ratkaisuissa – esimerkiksi opintokokonaisuuksien
laajuuksissa - onkin päästy varsin suureen yhtenäisyyteen.
Kansainvälinen ulottuvuus on ollut mukana toisaalta Tuning-projektin suomalaisten
osallistujien, toisaalta Tarton humanistien kautta. Virolaiset kollegamme ovat
jo siirtyneet uuteen tutkintojärjestelmään, ja olemme saaneet
heiltä monia hyviä vinkkejä.
Entä tästä eteenpäin?
Vuonna 2005 Humala jatkaa työtään pohtimalla mm.
maisteriohjelmia ja opiskelijavalintaa. Syyslukukaudella järjestetään
valtakunnallinen seminaari, jossa katsotaan, miten uudistuksen
toteutus on käynnistynyt. Siirtymäaika tuo varmasti mukanaan
uusia yhteisesti ratkottavia ongelmia. Tutkinnonuudistuksen yhteydessä humanistiselle
koulutusalalle on syntynyt hyvä valtakunnallisen yhteistyön
malli. Jatkossa on tarvetta uudistuksen seurantaan ja jatko-opintojen
eli kolmannen syklin suunnitteluun, mutta verkostojen tiivistymistä voi
varmasti hyödyntää myös monella
muulla tavalla. Korkeakoulutuksen muutokset eivät taatusti pääty
tähän.
Me selviydymme niistä paremmin, kun olemme aktiivisesti mukana niiden
valmistelussa ja katsomme yhdessä alamme kokonaisuutta. Meillä itsellämme
on näissä asioissa paras asiantuntemus.
Riitta Pyykkö
professori
Turun yliopisto
Kirjoittaja toimii humanistisen koulutusalan tutkinnonuudistuksen
kansallisena koordinaattorina ja Humala-ryhmän puheenjohtajana.
Ryhmän raportti löytyy osoitteesta http://www.hum.utu.fi/tdk/humuudistus.html.
Kevätlukukauden aikana raportista valmistuu myös ruotsin-
ja englanninkielinen versio.
(painetun lehden s. 8 - 9)
|