Taustalla idea oppivasta organisaatiosta
Luonnontieteiden päivi
Luonnontieteissä tutkintorakenteenuudistus on toiminut
samalla tieteenalan päivityksenä. Valtakunnallisesta
yhteistyöstä on konkreettinen esimerkki parhaillaan
koottava www-portaali. Koordinaatiotyötä on hoidettu
Jyväskylän yliopistossa.
Jyväskylän yliopiston luonnontieteiden tiedekunnassa ovat mielialat
säilyneet hyvinä tutkintorakenteen uudistamisen loppusuorallakin.
Luonnontieteissä tapahtuvat uudistukset toimivat samalla tieteenalan päivityksenä.
- Tutkintouudistus selkeyttää ja yhtenäistää tutkintoja.
Varsinainen eriytyminen tapahtuu vasta kandin tutkinnon jälkeen ja tämä sopii
luonnontieteisiin vallan hyvin, kertoo Jyväskylän yliopiston luonnontieteiden
dekaani, professori Matti Manninen.
Manninen ja Jyväskylän yliopiston luonnontieteiden hallintopäällikkö Matti
Pylvänäinen vastaavat luonnontieteiden tutkinnonuudistuksen valtakunnallisesta
koordinoimisesta. Pylvänäinen kertoo, että tutkintorakenteen
uudistuksessa haluttiin käyttää hyväksi luonnontieteiden
kansainvälisiä yhteyksiä ja kokemuksia sekä sitä “tietoa
ja viisautta”, mitä laitoksilla valmiiksi jo oli. Tästä ajatuksesta
lähtikin idea soveltaa tutkintouudistuksessa samanaikaisesti sekä “Top-Down” että “Bottom-Up” periaatteita.
- Me haluttiin luoda oppiva organisaatio. Silloin uudistukset myös koetaan
omaksi ja saadaan ihmiset sitoutumaan paremmin. Se on erilainen lähestymistapa
kuin perinteinen tapa uudistusten kanssa, jolloin ensin keksitään
jotain, joka sen jälkeen viedään laitoksille ja henkilökunta
koulutetaan uudistusten mukaisesti, Pylvänäinen sanoo.
Tärkeä lähtökohta tutkintorakenteen uudistamiselle oli
tiivis yhteistyö valtakunnallisella tasolla. Luonnontieteiden tiedekunnat
ja laitokset suunnittelivat omista lähtökohdistaan uuden tutkintoasetuksen
mukaisia kandidaatin ja maisterin tutkintoja. Kaikissa tiedekunnissa oli lisäksi
sekä tiedekunta- että laitoskohtaisia toimikuntia.
Valtakunnallista koordinointia varten asetettiin kymmenen tieteenalakohtaista
työryhmää sekä yksi rakenteellisiin kysymyksiin keskittyvä työryhmä.
Näissä työryhmissä olivat ja ovat yhä edustettuina
kaikki luonnontieteellisen alan tiedekunnat. Työryhmien puheenjohtajuudet
ja vetovastuut on jaettu tiedekuntien kesken.
Keskustelun perusteella työryhmät laativat tarpeellisiksi katsomansa
suositukset alan koulutusta järjestäville tiedekunnille tavoitteena
saada tutkinnoista valtakunnallisesti riittävän yhdenmukaiset.
- Ei ole tarkoitus että tutkinnot olisivat identtiset, mutta pyrkimyksenä on
se, että ne olisivat tarpeeksi samankaltaiset mahdollistaen liikkuvuuden
kandintutkinnon jälkeen, Manninen kertoo.
Suositusten ohella tavoitteena on saada alan edustajat keskustelemaan ja jakamaan
osaamistaan ja pitemmän päälle vastuitaan alan koulutuksesta
ja sen kehittämisestä keskenään.
- Kun asetuksissa ei säädetä yksityiskohtaisesti tutkinnoista,
korostuu alan koulutusta antavien laitosten keskinäisen yhteistyön
merkitys. Suomi on pieni maa ja yhteistyötä on tärkeä rohkaista
ja kannustaa kaikin tavoin, toteaa Pylvänäinen.
www -portaalista luonnontieteiden näyteikkuna
Osoituksena luonnontieteiden valtakunnallisesti yhteistyöstä on
myös parhaillaan koottava www-portaali.
- Tarkoituksena on, että www-sivustolla käsiteltäisiin luonnontieteitä kokonaisuudessaan.
Sivuille tulee kuvaus muun muassa kattava kuva alan koulutuksesta, sen järjestämisestä ja
sisällöistä. Tiedot ovat kaikkien käytettävissä.
Portaali on sitten ikään kuin luonnontieteiden näyteikkuna,
Pylvänäinen kertoo.
Portaali on tarkoitettu palvelemaan etenkin lukiolaisia ja opinto-ohjaajia,
mutta myös laajemmin kouluviranomaisten, koti- ja ulkomaisten yliopistojen
ja opiskelijoiden sekä opetusministeriön ja työnantajien tiedontarpeita.
Pylvänäisen mukaan yksi “näyteikkunan” tehtävä on
tukea niin kansainvälistä vaihtoa kuin myös vaihtoa Suomen sisällä.
Luonnontieteiden tiedekunnat ylläpitävät portaalia yhteistyössä.
Portaalia kootaan parhaillaan tieteenalaryhmien työn pohjalta. Tavoitteena
on saada se “tuotantokuntoon” kevään 2005 abiturientteja
varten vielä alkukeväästä. Portaalin kehittäminen
jatkuu vielä sen jälkeenkin. Pylvänäinen kertoo, että dekaanikokouksissa
on keskusteltu tutkinnonuudistukseen liittyen myös luonnontieteellisen
alan opiskelijavalinnoista ja niiden kehittämisestä. Tarkoituksena
on hyödyntää valinnoissa entistä paremmin uudistuvaa yo-koetta
ja lukion päästötodistusta. Pääsykokeita käytettäisiin
pääsääntöisesti vain poikkeustapauksissa.
- Lukiolaisia kannustetaan opiskelemaan lukioaikana mahdollisimman laajasti
ja monipuolisesti matematiikkaa ja luonnontieteitä siitä riippumatta,
mille alalle he aikovat opiskelemaan yliopistoissa ja korkeakouluissa, Pylvänäinen
sanoo.
Tieteenalaryhmissä ja dekaanikokouksissa on käsitelty laajalti myös
opettajankoulutukseen liittyviä kysymyksiä. Tampereen ja Jyväskylän
dekaanikokouksissa käsiteltiin ja hyväksyttiin yhteiset tutkintorakennetta
koskevat suositukset sovellettavaksi tiedekunnissa ja laitoksilla. Jatkokoulutusta
koskevat suositukset ovat vielä valmisteilla, ja ne tultaneen hyväksymään
keväällä 2005 Joensuussa pidettävässä dekaanikokouksessa.
Pylvänäinen kertoo, että tiedekuntien välinen yhteistyö on
toiminut hyvin.
- Se toimii, sillä siitä on kaikille etua, voi oppia muiden kokemuksista
eikä tarvitse tehdä kaikkia itse, hän sanoo.
Erityisen tyytyväinen Pylvänäinen on yhteiseen www-portaaliin.
- Ja lisäksi jo se, että tieteenalojen tiedot viedään www-sivuille,
vaatii skarppaamista. Portaalissa asetamme itsemme arvioitavaksi ja julkiselle
kritiikille alttiiksi. Portaali onkin osa laadunvarmistusta, Pylvänäinen
toteaa.
Teksti ja kuva: Jenni Räinä
(painetun lehden s. 10 - 11) |