Julkisen tutkimusjärjestelmän rakennearviointi
Yliopistolaitosta ei laajenneta – vai?
Pääministerin johtama valtion tiede- ja teknologianeuvosto
käsitteli helmikuun alussa loppuraporttia julkisen tutkimus-järjestelmän
uudistamisesta. Raportissa esitettiin, että korkeakoululaitosta
ei laajenneta. Tästä kuitenkin
kirjattiin neuvoston pöytäkirjaan uusi muotoilu.
Julkisen tutkimusjärjestelmän rakenteelliset haasteet -loppuraportti
valmistui Valtion tiede- ja teknologianeuvoston jäsenen, Premix Oy:n hallituksen
puheenjohtajan Antti Kiikan johdolla. Jäseninä johtoryhmässä olivat
Suomen ympäristökeskuksen pääjohtaja Lea Kauppi, Tekesin
pääjohtaja Veli-Pekka Saarnivaara ja Turun yliopiston rehtori Keijo
Virtanen.
Vuoden 2003 syksyllä asetettu johtoryhmä kokoontui yli 20 kokoukseen
pohtimaan sitä, miten tutkimusjärjestelmä kykenee rakenteensa
puolesta vastaamaan edessä oleviin haasteisiin.
Ryhmän laatimat ponnet on kirjoitettu valtioneuvoston periaatepäätöksen
muotoon. Pääministerin johtamassa valtion tiede- ja teknologianeuvoston
kokouksessa 4. helmikuuta pöytäkirjaan kuitenkin kirjattiin eräitä tarkennuksia.
Neuvoston pääsuunnittelija Esko-Olavi Seppälän mukaan loppuraporttia
ja pöytäkirjaa pitää lukea yhdessä ja ne on lähetetty
opetusministeriöön jatkovalmisteluun.
Tarkennus tuli yliopistojen kannalta keskeiseen ponteen numero 10. Loppuraportin
vastaavassa kohdassa todetaan selvästi, että korkeakoululaitosta
ei laajenneta. Kokouksessa 4.2. tätä ilmausta pidettiin liian kategorisena
ja pöytäkirjaan merkittiin: “ilmaus siitä, että uusia
toimipisteitä ei perusteta, saattaa estää yliopistojen sellaisen
koulutustehtävän kehittämisen, joka on lähtökohtaisesti
kansallinen”. Seppälän mukaan tällä kuitenkin tarkoitetaan
koulutusaloja – ei uusi yksiköitä.
- Yliopistoja koskeva kohta oli vaikein yksittäinen osio koko raportissa – siihen
liittyi eniten toiveita ja pelkoja. Kyse on kuitenkin evoluutiosta, ei revoluutiosta,
Antti Kiikka korosti asiasta järjestetyssä tiedotustilaisuudessa.
Rehtori Keijo Virtasen mukaan raportissa on hyvää se, että tutkimuskenttä nähdään
läpi koko yhteiskunnan.
- Rahasummia ei ole esillä, mutta merkittäviä linjauksia on
tehty siitä, mihin lisärahoitusta tarvitaan, Virtanen totesi. Raportissa
pidetään tärkeänä, että tutkimusorganisaatioiden
perusrahoitus ja kilpailtu rahoitus täydentävät toisiaan tasapainoisesti.
Rahahanojen vartijat pohtivat erikseen, mistä tarvittavat eurot kaivetaan.
Tätä selvitellään ns. kansliapäällikkötyöryhmässä (Raimo
Sailas, Markku Linna, Erkki Virtanen). Aikataulu tähtää maaliskuun
alun kehysneuvotteluihin.
Raportissa on kohtia myös yliopistojen taloudellisen autonomian laajentamisesta.
Näidenkin ehdotusten osalta tiede- ja teknologianeuvoston em. pöytäkirjassa
painetaan jarruja: “Valtiovarainministeriö tulee myöhemmin
esittämään resurssien osalta omat näkemyksensä, muun
muassa kohdassa 13 ehdotetun yritysten tekemien, tutkimuksen rahoitukseen suunnattujen
lahjoitusten verovapausrajan nostamisen osalta”.
Sen sijaan tiede- ja teknologianeuvosto piti tärkeänä ja halusi
kiirehtiä loppuraportin pontta numero 18. Tämä koskee sektoritutkimuksen
kehittämistä. Kaikki ministeriöt laativat hallinnonalansa sektoritutkimuksen
kehittämisohjelmat 30.9.2005 mennessä. Hallitus asettaa sen jälkeen
työryhmän tekemään kokonaissuunnitelman valtion sektoritutkimuksen
ja sen resurssien kohdentamiseksi yhteiskunnan muuttuneiden tarpeiden mukaan.
Rehtorin valintamenettely jälleen esille
Loppuraportti on koostettu kaikkiaan kahdeksasta valtion tiede-
ja teknologianeuvoston teettämästä selvityksestä.
Lisäksi siinä on otettu huomioon Anne Brunilan johdolla
valmistuneen globalisaatioraportin pääkohtia. Kiikan
ryhmän loppuraportti pitää sisällään
yhteensä 28. pontta. (Yliopistolaitosta koskevat pääkohdat
on lueteltu seuraavalla sivulla.) Yliopistolain uudistuksen yhteydessä paljon
puhuttanut rehtorin vaalitapa nousee jälleen esille. “Yliopiston
hallituksen kokoonpanoa ja asemaa sekä rehtorin ja muun johdon
valintamenettelyä uudistetaan ottaen huomioon yliopiston tehtävien
ja toimintaympäristön muutoksista johtuvat kasvavat vaatimukset”,
todetaan ponnessa 12. Loppuraportin ehdotuksen mukaan hallitus
antaa kerran vaalikaudessa eduskunnalle tiede-, teknologia- ja
innovaatiopoliittisen selonteon. Valtioneuvoston piirissä näitä kysymyksiä koskevan
neuvonannon ja poliittisen päätöksenteon yhteyksiä vahvistetaan.
Samassa tarkoituksessa tiede- ja teknologianeuvostoa ehdotetaan
kehitettäväksi valtioneuvoston keskeisenä asiantuntijaelimenä kaikissa
tiede-, teknologia- ja innovaatiopoliittisissa kysymyksissä.
Lisäksi tiede- ja teknologianeuvoston johdolla laaditaan kansallinen strategia
kansainvälisesti kilpailukykyisten tieteen ja teknologian osaamiskeskittymien
ja huippuyksiköiden synnyttämiseksi ja vahvistamiseksi.
Kirsti Sintonen
Tutkimusjärjestelmäraportin korkeakoululaitosta
koskevat ponnet
10. Yliopistolaitoksen kehittämisen tavoitteena on kaikilta
osin korkeatasoinen, Suomen vahvuusalueilla kansainvälisesti
huipulla oleva yliopistojärjestelmä, jonka sisäinen
uudistumis- ja reagointikyky tuottavat jatkuvasti myös uusia
tutkimusavauksia ja -aloitteita. Ammattikorkeakouluja kehitetään
alueellisina vaikuttajina niiden tehtävänmäärittelystä ja
yritysten käytännön tarpeista lähtien. Korkeakoululaitosta
ei laajenneta eikä uusia toimipisteitä perusteta. Kehittämistoimet
suunnataan opetusministeriön johdolla yksiköiden toiminnan
vaikuttavuuden, laadun, sisällön ja tehokkuuden varmistamiseen
ja edistämiseen suuntaamalla voimavaroja suuremmiksi kokonaisuuksiksi,
vahvistamalla verkottumista sekä tehostamalla johtamista ja
toiminnan arviointia.
11. Yliopistot parantavat kansainvälistä kilpailukykyään
profiloitumalla sekä panostamalla tutkimuksen laatuun, monitieteisyyteen
ja kansainvälisesti korkeatasoiseen tutkijakuntaan. Ammattikorkeakoulujen
ylläpitäjien tulee yhdessä opetusministeriön kanssa varmistaa
korkeakouluyksiköiden riittävä koko ja monipuolisuus sekä panostaa
korkeatasoisen, alueiden työelämän tarpeita vastaavan koulutuksen
ja ammattikorkeakoulujen tehtävänä olevan soveltavan t&k-toiminnan
kehittämiseen yhteistyössä hyödyntäjien kanssa. Kansainvälistä koulutustarjontaa
kehitetään lisäämällä vieraskielistä perus-
ja tutkijankoulutusta Suomessa, tuottamalla myös muissa maissa toteutettavia
koulutusohjelmia, parantamalla ulkomaalaisille suunnattuja palveluja ja uudistamalla
heitä koskevia maksukäytäntöjä.
12. Yliopistojen johtamista, strategista suunnittelua ja tutkimushallintoa
vahvistetaan ja tutkintotoimintaa kootaan suuremmiksi kokonaisuuksiksi ns.
kriittisten massojen, synergiaetujen ja monitieteisten tutkimuskokonaisuuksien
lisäämiseksi. Yliopiston hallituksen kokoonpanoa ja asemaa sekä rehtorin
ja muun johdon valintamenettelyä uudistetaan ottaen huomioon yliopiston
tehtävien ja toimintaympäristön muutoksista johtuvat kasvavat
vaatimukset. Tutkimuksen johtamisen koulutusta lisätään.
13. Yliopistojen taloudellista toimivaltaa lisätään lainsäädäntötoimin
kansallisen ja kansainvälisen huippuosaamisen ja verkostoitumisen edellytysten
parantamiseksi. Saatetaan opetusministeriön johdolla rahoituksen ja talouden
kokonaishallinta yliopistoissa laajenevan vastuun vaatimalle tasolle uudistamalla
kustannuslaskentaa siten, että kaikkien toimintojen todellisia kustannuksia
voidaan läpinäkyvästi ja yhtäläisin perustein seurata
ja ottaa rahoituksessa huomioon. Yritysten korkeakouluille tekemien, tutkimuksen
rahoitukseen suunnattujen lahjoitusten verovapausrajaa nostetaan.
14. Yliopistojen suoran budjettirahoituksen laskentamenettely uudistetaan opetusministeriön
johdolla. Perustoimintojen vahvistamisen rinnalla nykyistä merkittävämpi
osa rahoituksesta kohdennetaan koulutus- ja tutkimustoiminnan laadun perusteella,
alakohtaiset erityispiirteet huomioon ottaen. Rahoitusta suunnataan myös
rakenteiden ja yliopistojen omien ohjausjärjestelmien uudistamiseen. Kilpailtua
rahoitusta lisätään korkeakoulujen uudistumisen ja erikoistumisen
tukemiseksi sekä opetuksen ja tutkimuksen laadun nostamiseksi. Tuloksellisuusmittareita
uudistetaan opetusministeriön johdolla tavoitteen edellyttämällä tavalla.
15. Osakeomistusta vastaan tapahtuvaa immateriaalioikeuksien siirtomahdollisuutta
korkeakouluilta yrityksille laajennetaan ja joustavoitetaan lainsäädäntötoimin.
Korkeakouluilla tulee olla ajantasaiset, eri välittäjäorganisaatioiden
tarjoamat mahdollisuudet huomioon ottavat, yritysyhteistyötä sekä teknologian
ja tutkimustulosten siirtoa koskevat strategiat. Yliopistojen tulee lisäksi
laatia yliopistoyhtiöitä koskevat selkeät toimintamallit; 1.8.2005
voimaantulevan lainsäädännön toimivuus tarkistetaan tarvittaessa.
16. Opetusministeriö valmistelee yhteistyössä eri tahojen kanssa
vuoden 2005 loppuun mennessä tämän päätöksen
huomioon ottavan koulutuksen ja korkeakouluissa harjoitettavan tutkimuksen
kehittämissuunnitelman tarkistuksen valtioneuvoston vahvistettavaksi.
(painetun lehden s. 15 - 17)
|