Yliopistojen palkkausuudistuksen jälkeen
Virkarakenne remonttiin
Ensin uusi palkkausjärjestelmä sitten uusi virkarakenne.
Myllerrys yliopistoissa jatkuu. Suomen yliopistojen rehtorien neuvoston
esitys yliopistojen opetus- ja tutkimusvirkojen rakenteeksi on
valmistunut ja lähetetty opetusministeriöön ja alan
liittoihin. Nyt on julkisen keskustelun paikka.
Esitystä valmisteli rehtorien neuvoston työryhmä,
jota veti Joensuun yliopiston rehtori Perttu Vartiainen. Työryhmän
raportti valmistui tammikuussa 2004, ja monet osapuolet antoivat
siitä lausuntonsa. Sen jälkeen neuvoston työvaliokunta
jatkoi hiomista. Rehtorien neuvosto käsitteli virkarakenne-esitystä joulukuun
kokouksessaan ja asettui sen kannalle. Neuvosto palaa vielä asiaan,
kun uusi palkkausjärjestelmä on otettu yliopistoissa
käyttöön. Esitys jaettiin nyt tiedoksi eri intressiryhmille,
koska neuvosto haluaa asiasta julkista keskustelua.
- Marssijärjestys on sovittu selväksi opetusministeriön kanssa:
ensiksi uusi palkkausjärjestelmä ja sen jälkeen virkarakenne.
Upj-kuvioita ei tällä haluta sotkea, Vartiainen toteaa. Myös
tarvittaville säädösvalmisteluille haluttiin jättää aikaa.
Uusi virkarakenne edellyttää kahta asetusmuutosta. Korkeakoulujen
henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen muutamat pykälät
vaativat muutosta, samoin yliopistoasetuksen 9. pykälä.
Urakehitys punaisena lankana
Rehtori Perttu Vartiaisen mielestä koko esityksen punaisena
lankana on ollut nykyistä vakaamman, selkeämmän
ja ennustettavamman urakehitysmallin luominen suomalaisiin yliopistoihin.
- Jos menestyt hyvin, voit myös edetä yliopistouralla, Vartiainen
kuvaa esityksestä.
Neuvoston esitys perustuu nelivaiheiseen uraan.
- Mutta voi se olla kolmi- tai yksivaiheinenkin, Vartiainen lisää ja
viittaa esimerkiksi kieliaineisiin ja tekniikan alalle, jossa voi olla edelleen
kelpoisuutena ylempi korkeakoulututkinto.
Nimikkeet herättävät aina intohimoja. Eri tieteenalojen kirjo
aiheutti sen, että nyt esitetty nimikekirjavuus kompromissin summa. Eräät
neuvoston jäsenet olisivat toivoneet vielä yksikertaisempaa mallia,
jossa olisi riittänyt vain yksi nimike per taso.
- Jokainen yliopisto voi itse päättää, mitä nimikkeitä näistä käyttää.
Esimerkki meillä Joensuussa riittää vähempikin määrä,
Vartiainen sanoo.
Assistentit, yliassistentit ja lehtorit historiaan
Rehtorien neuvoston esityksen mukaan ensimmäisellä tasolla ovat tohtorikoulutettavan,
yliopisto-opettajan ja tutkijan virat. Näistä tohtorikoulutettava
nimitetään aina määräajaksi, muut pääsääntöisesti
määräajaksi. Yliopisto-opettajaa käytetään perusopetuksen
antamiseen esim. taideaineissa, arkkitehtuurissa ja kielten opetuksessa aloilla,
joissa väitteleminen ei ole kovin yleistä ja joissa on tarvetta päätoimisille
opettajille. Mahdollisesti osa ajasta varataan omaan jatkotutkinnon tekemiseen.
Tutkijan tehtäviin kuuluu pääosin tutkimustyö, mahdollisesti
oman jatkotutkinnon tekeminen ja osallistuminen opetukseen. Palkka voidaan
maksaa joko toimintamenorahoituksella tai täydentävällä rahoituksella.
Kakkostaso olisi post doc -vaihe, jonka puuttuminen nykyisestä järjestelmästä on
ehkä ollut eniten muutostarvetta vaatinut asia. Taso edellyttää aina
tohtorintutkintoa. Nimikkeet olisivat tohtoriassistentti ja yliopistotutkija.
Tohtoriassistentin virka täytettäisiin 3-5 vuoden määräajaksi.
Yliopistotutkijaksi pestattaisiin pääsääntöisesti
määräajaksi, mutta mahdollisesti myös pysyvästi.
Kolmas taso edellyttää pääsääntöisesti tohtorin
tutkintoa sekä lisäpätevöitymistä joko post doc -vaiheen
tehtävissä tai muissa vaativissa opetus- ja asiantuntijatehtävissä.
Poikkeamat tästä sallitaan taiteellisen pätevyyden, erittäin
hyvän perehtyneisyyden ja syntyperäisten ulkomaalaisten osalta. Nimikkeet
ovat yliopistonlehtori, kliininen opettaja, opettava tutkija tai vanhempi tutkija.
Nimitys tapahtuu pääsääntöisesti pysyvästi tai
määräajaksi perustellen. Määräajan perustelut
kirjoitettaisiin asetukseen. Vanhempi tutkija olisi muista poiketen pääsääntöisesti
määräaikainen.
Ylimmän 4. tason muodostavat professorin ja tutkimusjohtajan virat. Professorin
viran täytöstä olisi edelleen oma lainsäädäntönsä ja
nimitys tapahtuisi pysyvästi tai määräajaksi perustellen.
Tutkimusjohtaja nimitettäisiin pääsääntöisesti
määräajaksi.
Tasojen 3 ja 4 täytöissä suositellaan käytettäväksi
asiantuntijamenettelyä kunkin yliopiston oman käytännön
mukaisesti myös muissa kuin professorinimityksissä.
Asetusluonnoksesta on poistettu yliopettajan, lehtorin, apulaisopettajan, yliassistentin
ja assistentin virat. Näiden käytöstä esitetään
luovuttavaksi virkojen vapautuessa kunkin yliopiston oman aikataulun mukaisesti.
Tutkijanuraa pohditaan myös toisaalla
Opetusministeriö asetti viime syksynä tutkijanuratyöryhmän,
jota johtaa Turun yliopiston kansleri Eero Vuorio. Kokouksia on
ollut tiiviisti, lähes kuukausittain. Rehtori Vartiainen on
mukana työryhmässä.
Nykyiseen yliopistojen virkarakenteeseen verrattuna rehtorien neuvoston malli
pitää sisällään monia tutkijanuraan liittyviä ehdotuksia.
Miten ne suhtautuvat tuleviin Vuorion työryhmän esityksiin?
- Toivottavasti ne suhtautuvat toisiinsa hyvin. Rajapintaa on hyvin paljon.
Joskus on esitetty kritiikkiä yliopisto- ja tutkimusurien liiallisesta
erilaistumisesta. Vartiainen näkee tilanteen otollisena lähtökohtana
näiden yhdistämiselle.
- Nyt tähän olisi hyvä sauma. Yliopistoissahan pitäisi
juuri tutkimuksen ja opetuksen nivoutua tiiviisti toisiinsa. Ensisijaisesti
rehtorien neuvoston mallissa kaikki olisivat tutkija-opettajia – yhtä pientä poikkeusta
lukuun ottamatta.
Vartiainen oli esitellyt rehtorien neuvoston ehdotukset tutkijanuratyöryhmän
tammikuun kokouksessa.
Professoriliitto: Tutkimusjohtaja ei rinnastu luontevasti
professorin virkaan
Rehtorien neuvoston esitys yliopistojen opetus- ja tutkimusvirkarakenteeksi
on tärkeä avaus yliopistojen kehittämistyössä.
Nykyinen virkarakenne tunnistaa huonosti yliopistojen laajenneen
tehtäväkentän eikä vastaa akateemisen urakehityksen
tämän päivän vaatimuksiin.
Esityksen nelitasoinen rakenne on hyvä lähtökohta. Alin taso
suuntautuu selkeästi tieteellisiin jatkokoulutustehtäviin. Seuraavalle,
tohtoritutkijoille suunnitellulle tasolle, on kasvava tarve. Kolmannen tason
nimikkeet ovat pitemmälle pätevöityneille opettajille ja tutkijoille.
Neljäs taso, professoritaso, erottuu selvästi vaativimpien tehtävien
ja erityisen nimitysmenettelyn perusteella omaksi kategoriakseen. Tämä periaate
toteutuu myös uudessa palkkausjärjestelmässä.
Mietinnössä esitetään luovuttavaksi eräistä nimikkeistä ja
vastaavasti ehdotetaan muutamaa uutta nimikettä. Tältä osin
virkarakenne ei ole vielä aivan kypsä toteutettavaksi. Esimerkiksi
tutkimusjohtajan ei rinnastu kovin luontevasti tehtävältään
laaja-alaiseen professorikategoriaan. Virkanimikkeiden pätevyysvaatimuksiin
otetaan myös kantaa. Tohtorintutkinnon olisi odottanut nousevan selvemmin
ainakin vakinaisten yliopisto-opettajan pätevyysvaatimukseksi. Mietinnössä on
pyritty ratkaisemaan myös määräaikaisten työsuhteiden
käyttämiseen liittyviä ongelmia. Tältä osin tarvittaneen
myös lisävalmisteluja.
Virkarakenteen kehittäminen kuuluu Professoriliiton keskeisiin tavoitteisiin.
Rehtorien neuvoston esitys otetaan liitossa perusteelliseen jatkokäsittelyyn.
Tapani Pakkanen
puheenjohtaja
Tieteentekijöiden liitto: Esitys pahentaa yliopistojen
määräaikaisongelmaa
Rehtorien neuvoston virkarakenne-esitys näyttäisi ensi
silmäyksellä sisältävän oikeansuuntaisia
asioita. Opetus- ja tutkimusvirkojen porrastaminen neljään
tasoon on järkevää ja ainakin periaatteessa rakenne
voisi mahdollistaa uralla etenemisen. Uralla etenemisen mekanismit
esityksestä kuitenkin puuttuvat.
Erittäin suuri ongelma esityksessä on käsittämätön
halu lisätä määräaikaisuuksia yliopistojen perusvirkojen
hoitamisessa. Jotenkin ei voi välttyä tulkinnalta, että osa
ehdotuksista on tehty sitä varten, että saataisiin määräaikaisuudet
kirjattua asetukseen ja nykyinen käytäntö siten lailliseksi
Tohtorikoulutettavien määräaikaisuus on ymmärrettävä ja
jos 2. Tason post doc -viralla tarkoitetaan pätevöitymispaikkaa,
jossa tosiasiallisesti myös mahdollistettaisiin tutkimuksellinen pätevöityminen,
on se jossain määrin hyväksyttävissä. Sen sijaan ylimpien
tasojen virkanimitysten tulee olla pysyviä. Nyt asetusluonnos on kuitenkin
kirjoitettu siten, että pääsääntö on määräaikaisuus,
josta voidaan erityisestä syystä poiketa, kun sen tulisi olla toisinpäin.
Jos opetus ja tutkimustehtävä eivät ole yliopistoissa pysyvä tehtävä mikä sellainen
sitten olisi.
Hämmästystä esityksessä herättää myös
se, että tieteellistä pätevöitymistä ei arvosteta.
Kelpoisuusvaatimuksiin jätetään edelleen merkittäviä porsaanreikiä siten
että tohtorin tutkinto vaaditaan aina post doc -vaiheessa, mutta sen jälkeen
se ei enää olekaan välttämättömyys. Eihän
professorilta nykyäänkään vaadita tohtorin tutkintoa, mutta
professorin kelpoisuuden toteamista säädetäänkin erikseen.
Jos asiantuntijamenettelyyn halutaan mennä myös muiden virkojen osalta,
on siitä tehtävä asetustasoiset säädökset. On
lisäksi muistettava, että jo tällä hetkellä on käytössä tieteellisen
lisäpätevöitymisen osoittava dosentin pätevyys.
Vakiintuneista yliopistonimikkeistä luopumiselle on vaikea nähdä selviä perusteita,
varsinkaan kun sijalle tarjotut nimikkeet ovat ainakin osittain epäonnistuneita.
Nyt nimikkeiden pohjalta ei voida hahmottaa virkatasoa. Yliopisto-opettaja
on 1. tason virka, mutta yliopisto-tutkija 2. tason virka. Esimerkiksi ketju
tutkijakoulutettava-tutkijatohtori-tutkijadosentti olisi selvästi loogisempi
ja myös nimiketasolla informatiivisempi kuin nyt esityksessä olevat
nimikkeet.
Antero Puhakka
puheenjohtaja
Yliopistonlehtorien liitto: Keinotekoisten nimikkeiden
lisääntyminen uhkana
Kun yliopistojen opetus- ja tutkimusvirkojen virkarakennetta
muutetaan, tavoitteeksi tulisi asettaa selkeys ja yliopiston perustehtävien
tukeminen vaarantamatta hyvän henkilöstöpolitiikan
tavoitteita. Rehtorien neuvoston esityksestä tällaiset
tavoitteet eivät ainakaan ensi lukemalta nouse päällimmäisiksi.
Tavoitteeksi näyttäisi nousevan määräaikaisten virkasuhteiden
käytön lisääminen ilman virkamieslain edellyttämiä perusteluja.
Esittäjien täytyy olla hyvin tietoisia jo nykyisen virkamieslain
määräaikaisuuspykälän käytön ja tulkinnan
vaikeuksista. Vaikeuksia tulee entistä enemmän, jos portti jätetään
pääsääntöisesti raolleen määräaikaisuuden
lisääntyvälle käytölle kaikilla tasoilla. Esimerkiksi
uuden määräaikaisen opetusviran perustamiseen 1. tasolle ei
ole mitään hyväksyttävää perustetta eikä sellaista
esitetä. Kuinka määräaikaisuuden lisääminen edistäisi
opetuksen pitkäjänteistä kehittämistä tai henkilöstön
sitoutumista tehtäviinsä samalla kun se lisäisi epävarmuutta
tulevaisuudesta ja keskinäistä kilpailua, on kysymys, joka täytyy
esittää kun tehtyä esitystä arvioidaan. Valtion virkamieslain
mukaisesti virat tulee täyttää toistaiseksi ja määräaikaisia
virkasuhteita käyttää vain lain antamin perustein.
Alemmalle määräaikaiselle opetusviralle ei ole hyväksyttävä peruste
se, että on aloja, joilla väitteleminen ei nykyisin ole kovin yleistä.
Pykälää kelpoisuudesta perehtyneisyyden perusteella on voitu
käyttää virkoja täytettäessä silloin kun se vielä on
tarpeen. Tarve lienee vähenemässä kaikilla mainituilla aloilla.
Uusi palkkausjärjestelmä antaa riittävän liikkumavaran
tehtävien vaativuustason mukaiseen palkan määräytymiseen – siihen
ei tarvita uutta alempaa virkaa.
Esitys johtaisi erilaisten osin keinotekoisten nimikkeiden lisäämiseen.
Ei ole selvää, mikä ero olisi 3. tason yliopistonlehtorin ja
opettavan tutkijan välillä. Nykyistä 1600 tunnin kokonaisaikaa
käyttämällä yliopistonlehtorin tehtävät voivat
painottua joko opetukseen tai tutkimukseen laitoksen tarpeiden mukaan eri tavoin
eri vuosina. Virkarakenteen portaiden ja nimikkeiden lisääminen ei
saa myöskään tapahtua ajattelematta virkauralla etenemistä.
Jatkokeskustelua varten tarvitaan perustelut tehdyille esityksille. Virkaehtosopimusten
tarve jää neuvotteluosapuolten ratkaistavaksi, mutta tuskin niiden
tarve tämän esityksen takia vähenee, sillä esimerkiksi
kokonaistyöaikasopimuksen mukaiset opetuskatot ovat osoittautuneet välttämättömiksi.
Samoin opetustaitovaatimus tulee määritellä tarkemmin.
Tuula Hirvonen
puheenjohtaja
(painetun lehden s. 18 - 21)
|