KOLUMNI
Jan-Håkan Öberg
Kun pääasiasta näyttää tulleen sivujuonne
Osallistuin tässä äskettäin oman työyhteisöni,
eli HY:n kielikeskuksen YT-kokoukseen. Jossakin vaiheessa eräs
opettajakollegani totesi, että heidän ryhmänsä kokouksista
on tullut raportointi- ja hallintokokouksia. Itse pääasia,
eli opetus ja tutkimus, on jäänyt sivuseikaksi. Siihen
eräs toinen osallistuja hallintohenkilökunnasta totesi,
että pääasiasta on siis tullut sivujuonne. Nyt kokouksen
jälkeen olen todennut, että toden totta, he molemmat
ovat oikeassa. Oman ryhmäni ja koko laitoksemme kokouksissa
käymme läpi ulkoa tulleita ja meille määrättyjä asioita.
On uusi kaksiportainen tutkintorakenne, CEF (Common European Framework),
Kievi- ja KORU-hankkeet jne. Uskoisin, että jokaisella lukijalla
on samankaltaisia uudistuksia käynnissä omassa työympäristössään.
Yhteistä näille eri hankkeille näyttää olevan
se, että ne määrittävät ja lisäävät
työtämme, mutta eivät juuri kosketa omia konkreettisia
työtehtäviämme.
Kysyin siis itseltäni, kerkiänkö tehdä varsinaiseen virkaani
kuuluvia töitä. Harkittuani kysymystä monelta kantilta, tulin
siihen lopputulokseen, että vastaus on kyllä ja ei. Kyllä siinä mielessä,
että saan pidettyä kohtalaisen hyvällä tasolla opetukseni
ja ehdin tehdä pääluottamusmiehen työni, joka muodostaa
neljä viidesosaa työajastani. Mutta vastauksen ei-puoli tarkoittaa,
että joudun tekemään huomattavan määrän työtä 1
600 tunnin kokonaistyöajan ulkopuolella. Luulenpa, että tämä koskee
useimpia opetushenkilökuntaan kuuluvista. Iso työn määrä ei
kuitenkaan ole mielestäni pahinta vallitsevassa tilanteessa, vaan se,
että en enää koe entistä työn iloa.
Työterveystutkija Fredrik Herzbergin mukaan työn ilo tulee työn
sisällöstä. Itse asiassa se, että itse voi vaikuttaa työnsä sisältöön,
antaa mahdollisuuden toteuttaa akateemista vapautta. Se antaa myös mahdollisuuden
luovaan työhön, joka yleensä akateemisessa ympäristössä on
itsessään luovuuden lähde ja siten myös palkitseva tekijä.
Mutta mitä tehdä, kun työn sisältöön ei itse
voi vaikuttaa? Meitä painavat myös muut tekijät, kuten määräaikaisuudet
ja esim. Helsingin yliopistossa yliopistonlehtorien kohdalla pätevyyskriteerien
kiristäminen lehtoreihin verrattuna. Tämän kaltaiset tekijät
lisäävät työterveystutkija Herzbergin hypoteesin mukaan
työuupumusta, joka puolestaan lisää epäsosiaalista käytöstä.
Laiminlyömme helposti perheemme ja ystävät, jotka voisivat toimia
jonkinlaisina varaventtiileinä. Ehkä ajattelemme niin, että emme
halua rasittaa heitä omilla pulmillamme, vai olisiko syynä se, että meillä ei
itse asiassa ole heille aikaa? Luulenpa, että kyse on molemmista, mutta
olisiko painopiste jälkimmäisessä? Tätä pitäisi
kunkin mielessään miettiä.
Mutta mitä voimme tehdä asiantilan korjaamiseksi? Opetushenkilökunnan
kannalta tilanne on huolestuttava jo yksinomaan siksi, että ainoa henkilöstöryhmä esim.
Helsingin yliopistossa, joka viimeisten tilastojen mukaan on vähentynyt,
on opetushenkilökunta. Samalla kuitenkin koko henkilöstön määrä on
lisääntynyt ja vielä sitäkin enemmän opiskelijoiden
määrä. Tässä tilanteessa on vaikea löytää keinoja
ainakaan opetushenkilöstön tilanteen parantamiseksi. Myös Tieteentekijöidenliiton
selvityksen mukaan opetushenkilökunta tekee paljon palkatonta ylityötä,
mikä on suora seuraus kehityksestä. Keskustelin juuri erään
työsuojeluvaltuutetun kanssa, joka kertoi, että TYKY-kuntoutukseen
lähetettävät ovat surkeassa kunnossa. Hänen mukaansa näkyy
selvästi päältä, että he ovat sekä fyysisesti
että henkisesti aivan loppuun kulutettuja. Minusta tämä on karmeaa
kuultavaa. Kuulin myös eräästä laitoksesta, jossa lehtorit
ensin kantoivat muuttolaatikoita paikasta toiseen ja sitten tekivät uutena
tehtävänä inventaarion laitoksen laitteista ja opetukseen liittyvistä välineistä.
Tämä samanaikaisesti kun laitoksen opetushenkilökuntaa oli vähennetty
ja muuta henkilökuntaa lisätty.
Tätä taustaa vasten kysyn, pitäisikö meidän opettajien
tehdä “Bolognat” myös oman työmme suhteen, eli tehdä ydinainesanalyysi
omista tehtävistämme. Ehdotan siis tehtävien ydinainesanalyysiä,
jonka tuloksena tekemämme työ mahtuisi kokonaistyöaikaan. Tavoitteena
olisi, että saisimme tehdä juuri niitä töitä, joihin
alkujaan meidät palkattiin. Professorin tehtävänä ei enää olisi
varojen hankkiminen ja lehtorikin saisi taas opettaa ja tutkia inventaarioiden
ja muuttolaatikoiden kantamisen sijaan.
Kirjoittaja toimii lehtorina Helsingin yliopiston kielikeskuksessa.
(painetun lehden s. 22)
|