UPJ siirtynyt käytännön toteuttamiseen
Yliopistoissa on alkamassa tehtävien vaativuuden mukainen
tasosijoittelu ja henkilökohtaisen suoriutumisen arviointi.
Sijoittelun ja arvioinnin tulisi olla realistista. UPJ:n käytännön
toteuttamisessa on esiintynyt ongelmia. Kysymyksiä on herättänyt
myös takuupalkka. UPJ:n onnistumiseen vaikuttavat keskeisesti
myös rahoitusratkaisut.
Viime vuoden lopulta lähtien yliopistoissa on ollut käynnissä mittava
UPJ:tä koskeva kouluttaminen ja tiedottaminen. Eräissä yliopistoissa
tämä alkaa jo olla ohi, joissakin tämä toiminta
jatkuu edelleen. Joka tapauksessa vähitellen ollaan siirtymässä uuteen
vaiheeseen eli tehtävien konkreettiseen sijoittamiseen vaativuustasokartan
(opettajat) tai vaativuuskehikon (muu henkilöstö) vaativuustasoille.
Vaativuustasosijoittelun ohella on käynnistymässä myös
henkilökohtaisen suoriutumisen arviointi.
UPJ:n toteuttamista on hiukan häirinnyt osittain erilaiset näkemykset
siitä, kuuluvatko tutkijat ja tutkijakoulutettavat opettajien vain muun
henkilöstön järjestelmään.
Vaativuustasosijoittelu
Opettajilla on kymmenen (1-10) tehtävien vaativuuden mukaan
määräytyvää vaativuustasoa ja muulla henkilökunnalla
kaikkiaan neljätoista (2-15) vaativuustasoa. (Acatiimi-lehden
edellisessä numerossa sivulla 13 on kuvattu työn vaativuuden
arviointiprosessia ja tasosijoittelua.) Vaikka vaativuustasosijoittelu
perustuu opetusministeriön tasolta tulleeseen ohjeistukseen,
käytännössä esiintyy myös yliopistokohtaista
liikkumavaraa arviointiprosessissa. Isossa yliopistossa ei tarvitse
olla aivan samanlainen menettely kuin pienessä yliopistossa.
Tässä yhteydessä ei ole syytä mennä kovin yksityiskohtaisiin
mielipiteisiin tasosijoittelun toteuttamisesta ja siitä, mikä tehtävä menee
millekin tasolle. Tasosijoittelun tulee olla realistista ja kaikkien vaativuustasojen
tulee olla käytössä. Jokaiselle tehtävälle on löydettävissä soveliain
vaativuustasonsa.
Yliopistojen nykyisellä palkkaluokkasijoittelulla tullee faktisesti olemaan
ainakin jonkinlaista vaikutusta eri tehtävien vaativuustasosijoitteluun,
vaikka tällainen ei nyt olisikaan aivan puhdasoppista UPJ:n periaatteiden
kannalta.
Henkilökohtaisen suoriutumisen arviointi
Valmistautumista opettajien henkilökohtaisen suoriutumisen
arviointiin on vaikeuttanut epäselvyys siitä, suoritetaanko
arviointi viime marraskuisen neuvottelutuloksen mukaisesti kokonaisarviointina
vai suoritetaanko se kolmen eri pääosatekijän pisteytyksenä,
kuten sittemmin ruvettiin vaatimaan. Epäselvyyteen löydettäneen
epätäydellinen ja melko monimutkainen kompromissi.
Edellä kuvattu epäselvyys ei ole koskenut muun henkilökunnan
järjestelmää.
(Henkilökohtaisen suoriutumisenkin arviointia on kuvattu Acatiimin edellisessä numerossa
sivulla 13.)
Henkilökohtaisen suoriutumisen prosentuaalinen osuus kokonaispalkasta
on auki. Tehtävien vaativuuteen ja henkilökohtaiseen suoriutumiseen
perustuvien palkanosien keskinäinen prosentuaalinen suhde tulee myöhemmin
neuvottelujen kohteeksi. Vaativuusosa on käytännössä palkanosana
suoriutumisosaa stabiilimpaa. Suoriutumisosa liikkuu yksilötasolla helpommin.
UPJ:n lisärahoitus
UPJ:n toteuttaminen ei voi olla nollasummapeliä. UPJ rahoitetaan
kolmesta lähteestä: 1) Viraston eli yliopiston oma rahoitusosuus,
2) järjestelyvarat, liittoerät tai vastaavat, joita valtion
voimassaolevalla sopimuksella on jo siirretty UPJ:n rahoittamiseen
ja 3) valtion budjetista tuleva lisärahoitus. Viimeksi mainittu
on aitoa lisärahoitusta. Sen suuruutta yliopistojen osalta
ei ole ratkaistu.
Viime vuoden lopulla solmitun valtion uuden virkaehtosopimuksen mukaan palkkausjärjestelmien
kehittämiseen varataan riittävä osa käytettävissä olevista
määrärahoista. Käytännössä myös tämä tarkoittaa
mahdollisuutta UPJ:n lisärahoitukseen.
Valtiotyönantajat ovat toistuvasti esittäneet, että yliopistojen
johto- ja asiantuntijatehtävissä olevien palkkakilpailukyky on koko
valtion sektorin huonointa. Johdonmukaisuus vaatisi, että yliopistojen
johto- ja asiantuntijatehtävissä olevien palkkakilpailukykyä vahvistettaisiin
selkeästi UPJ:n toteuttamisen yhteydessä.
Jorma Virkkala
Professoriliiton toiminnanjohtaja
9.2.2005
UPJ - USEIN KYSYTTYÄ
Mikä on takuupalkka?
Takuupalkalla tarkoitetaan sitä, että siirryttäessä nykyisestä palkkausjärjestelmästä UPJ:hin
työntekijöille taataan vähintään nykyisen palkkatason
säilyminen niin kauan kuin hän on siirtymishetken tehtäviä vastaavissa
tehtävissä.
Usein on kysytty, kuinka ikuista takuupalkka on. Lähtökohtaisesti
takuupalkalla ei ole ajallisia rajoituksia eikä se ole sidottu siten esimerkiksi
UPJ:n muutaman vuoden siirtymäkauteen. Määräaikaisien lisien
osalta tilanne on kuitenkin jossain määrin epäselvä määräajan
päätyttyä. Tällaisia määräaikaisia lisiä ovat
erityisesti opettajien tuloksellisuuslisät.
Vaikka periaatteessa jokaiselle lasketaan UPJ:n siirtymähetken mukainen
takuupalkka, ei takuupalkan merkitys kuitenkaan ole käytännössä useimmissa
tapauksissa suuri. Viimeaikaiset muita kuin yliopistoja koskevat UPJ-ratkaisut
ovat merkinneet, että akavalaisista alle 20 % on joutunut takuupalkalle.
Yli 80 % on siis saanut UPJ:n myötä korotuksen, jonka taso on ollut
vaihtelevaa.
Yliopistoissa takuupalkkaisten lukumäärä riippuu mm. siitä,
kuinka paljon tulee lisärahoitusta.
Tutkijoiden sijoittelussa edelleen ongelmia
Opetusministeriön neuvotteluryhmä ohjeisti seuraavasti:
Opettajien tehtävien vaativuuden arviointijärjestelmää käytetään
tehtävän nimikkeestä riippumatta arvioitaessa opetus-
ja tutkimustehtävissä työskentelevien henkilöiden
tehtävien vaativuutta. Tästä voidaan poiketa, mikäli
pääasiassa tutkimustehtävissä työskentelevän
henkilön osallistuminen opetukseen on hyvin vähäistä tai
tilapäisluonteista. Päätöksen käytettävän
arviointijärjestelmän valinnasta tekee työnantaja
kuultuaan asianomaisen järjestön luottamusmiestä.
Järjestelmiä rakennettaessa tehtiin selkeästi opetushenkilöstön
järjestelmää ja muun henkilöstön järjestelmää.
Tällöin myös tasokohtaiset kuvaukset opetushenkilöstön
osalta kuvaavat nimenomaan opettajien tehtäviä, lisäksi alimmilla
tasoilla kuvataan tutkijakoulutettavan tehtäviä. Järjestelmän
nimikin kertoo sen, että kyseessä on opetushenkilöstön
järjestelmä. Tutkijan, jolla ei ole juurikaan opetustehtäviä,
on vaikea löytää kartalta sopivaa tasoa.
Nyt yliopistoissa on alettu tehdä linjaratkaisuja siitä, että kaikki
tutkijat arvioidaan opetushenkilöstön järjestelmässä.
Linjaratkaisut perustuvat osittain yliopistojen visioihin siitä, että kaikki
tutkijat opettavat ja kaikki opettajat tutkivat. Neuvotteluryhmän kirjaus
tarkoittaa kuitenkin henkilötason tarkastelua – “pääasiassa
tutkimustehtävissä työskentelevän henkilön…”.
Tiukimmin on ohjeistanut Helsingin yliopisto: ohjeiden mukaan tutkijan sijoittamisesta
opetushenkilöstön järjestelmään voidaan poiketa, jos
henkilöstön tehtävänkuvauksessa ei ole lainkaan opetusta.
Jyväskylän yliopiston ohje on lievempi: tutkijaan sovelletaan opetushenkilöstön
järjestelmää, jos hän osallistuu opetukseen suunnitelmallisesti
ja säännöllisesti.
Nyt näyttää siltä, että käytäntö eri
yliopistoissa on erilainen, eikä työn vaativuuden arviointi enää tapahdukaan
samojen kriteereiden pohjalta tutkijoiden osalta. Kun lopputulos nähdään,
saatetaan joutua tekemään uudelleen arviointeja tai korjaamaan järjestelmien
sisältöä ja tekemään sitten arviointeja uudelleen.
Opetushenkilöstön henkilökohtaisen suoriutumisen arvioinnissa
puhutaan virkamiehistä. Muutamat yliopistot ovat alkaneet käyttää tutkijoille
työsopimussuhdetta. Työsopimussuhde palvelussuhteen muotona ei sovi
opettajille. Yliopistoissa halutaan nyt tehdä kaikista tutkijoista opettajia.
Jääkö tämä vuosi historiaan, jolloin opettajien määrä yliopistoissa
lähes tuplaantuu ja näin saadaan opiskelija/opettaja-suhde kerralla
kuntoon?
Eeva Rantala
(painetun lehden s. 23 - 24)
|