Katsaus työhyvinvointiin yliopistossa
Paljon kiroja ja vähän tähtihetkiä?
Työterveyslaitoksella toteutetaan parhaillaan tutkimusprojektia “Tapaustutkimus
työhyvinvoinnin kehittämistyöstä yliopistossa”.
Projektin vastuuhenkilönä toimii YTT, dosentti Ilkka
Pirttilä. Kirjoitimme yhdessä projektin väliraportin,
jonka julkaistiin viime vuoden lopulla teoksena “Yliopistotyön
kirot ja tähtihetket – kuinka kehittää hyvinvointia
akateemisessa työssä?” (Pirttilä, Ilkka ja
Eriksson-Piela, Susan, SoPhi, 2004). Tässä artikkelissa
käsittelen kirjan tutkimustuloksia ja pidän pääpainon
projektia varten haastateltujen tutkijoiden ja opettajien kokemuksissa
yliopistotyön arjesta. Haastattelut on tehty Helsingin ja
Joensuun yliopistoissa.
Akateemisessa työssä ollaan enemmän tai vähemmän kutsumusammatissa.
Tutkimustyön ilo syntyy luovuudesta ja mahdollisuudesta saattaa luovan
työn tuloksia lukevan yleisön nähtäville. Siinä sivussa
tutkija pätevöityy urallaan. Opetustyön ilot puolestaan liittyvät
mahdollisuuteen olla tekemisissä opiskelijoiden kanssa ja välittää heille
akateemista osaamistaan. Työn tulokset näkyvät opiskelijoiden
mielenkiintoisina seminaariraportteina ja opinnäytteinä. Kun työn
tekemistä määrittää kutsumus, implikoidaan että työn
henkinen rasittavuus ja heikohko palkkaus eivät paina vaakakupissa työn
iloja enemmän. Silloin työtään myös jaksaa tehdä.
Työstä puhutaan kuitenkin paljon niiden ongelmien kautta, joita siinä koetaan.
Ongelmien katsotaan monesti johtuvan työn vaativasta luonteesta ja siten
sen henkisestä rasittavuudesta, mutta jotkut esittävät yliopistotyötä viimeisen
vuosikymmenen aikana kohdanneiden rakenteellisten muutosten olevan suurin syypää työpahoinvointiin.
Jo metaforisestikin talousjärjestelmän lyhytjänteisyydestä puhuttaessa
käytettävä ilmaus “kvartaalitalous” kuvaa niitä paineita,
joita työtä tekevillä ihmisillä on, kun entistä lyhyemmässä ajassa
olisi saatettava aikaan enemmän tuloksia.
Työn paljous ja aikapula
Ajan puute onkin suurin stressiä ja työpahoinvointia
aiheuttava seikka akateemisessa työssä. Työkuormitusta
syntyy siitä, että on paljon eritasoisia vaatimuksia,
joille on riitettävä yhtä paljon aikaa. Työt
ovat luonteeltaan hyvin erilaisia. Tutkiminen edellyttää rikkumatonta
työrauhaa ilman ulkopuolisia häiritsijöitä,
kun taas opettaminen on käytännössä erittäin
vaativaa kommunikointia, jossa viestin perillemeno on työn
onnistumisen edellytys. Kun tässä vielä koko ajan
operoidaan tieteellisen tiedon kanssa, vaatimukset henkisen jaksamisen
kannalta ovat erittäin suuria.
Käsillä olevaa työaikaa joudutaan jaksottamaan opetuksen ja
tutkimuksen kesken, mikäli toimii opetusvirassa. Tutkimustyö on se,
jolla ei aina ole selkeää deadlinea ja joka siksi joutuu odottamaan
opetuksen ja hallinnollisen työn jaloissa. Useimmat opetusvirassa toimivat
haastateltavat ottivat esiin sen tutun paradoksin, jonka vallassa on elettävä:
pätevöitymiskriteerit ja uralla kehittyminen on melkein kokonaan
tutkimustyön varassa, mutta sille ei riitä aikaa, koska opetus ja
hallinto vievät suurimman osan henkisistä resursseista. Laitosjohtajien
kohdalla tämä näyttäytyi erityisen ilmeisenä, mikä johtuu
siitä, että heillä on paljon myös hallinnollista työtä.
Opettajien jaksaminen on kiinni siitä, kuinka paljon opetusta ylipäänsä on,
kuinka hyvin sen ehtii valmistella ja kuinka paljon siltä jää aikaa
tutkimukselle. Päätyökseen opettavat saattavat joutua jättämään
tutkimuksen tekemisen virka-ajan ulkopuolelle. Väitöskirjan tekeminen
työajan ulkopuolella on siis täysin mahdollista jopa yliopistossa!
Aineistoa tarkastellessa syntyi tuntuma, että ne jotka opettavat päätyökseen,
kuten esimerkiksi lehtorit, ovat väsyneimpiä. Aineiston valossa vaikuttaa
myös siltä, “päätoiminen tutkijuus” mahdollistaa
optimaalisimman työtyytyväisyyden yliopistossa.
Tutkiminen tuo opettajien työhön mielekkyyttä. Se on toinen
yliopiston ydintehtävistä ja onkin nurinkurista, ettei sille tunnu
löytyvän aikaa. Ainainen kiire on vakituinen työtoveri. Kiireen
myötä pelätään työn laadun huononevan. Pelko
työn laadun huononemisesta oli esillä lähinnä opettamisen
kohdalla. Tämä näyttäytyy myös selkeänä työviihtyvyyttä verottavana
tekijänä.
Yliopisto-opetuksessa on siirrytty laadunvarmistusjärjestelmään,
mikä tarkoittaa käytännössä opiskelijapalautejärjestelmää.
Laadunvarmistus näyttäytyy opettajille kaksinaisena asiana: yhtäältä sen
katsotaan olevan tervetullutta, mutta toisaalta opiskelijat ovat käyneet
erittäin vaativiksi ja he odottavat yksilöllisiin tarpeisiin vastaamista
liiallisissakin suhteissa. Sähköposti on parantanut kommunikointia
opettajan ja opiskelijan välillä, mutta se on myös aiheuttanut
lisää työkuormitusta.
Yhtenä kiinnostavana seikkana haastatteluissa mainittiin myös, että nykyajan
piilovaatimuksia työssä on vaatimus laadukkaammasta työn jäljestä.
On oltava laserprinttiä ja koristelua, ironisoitiin Helsingin yliopistossa.
Vaikka tämä kuulostaakin lähinnä huvittavalta, on aiheellista
miettiä, minkälaiset piilotyön sisällöt ovat yliopistotyön
aikavarkaita.
Kun ei enää jaksetakaan
Burnout eli työuupumus esiintyy usein haastateltavien vokabulaarissa.
Se on kohdannut itseä, työtoveria tai alaista. Työstressistä tulee
haitallista silloin, kun työn hallinnan kokemukset vähenevät.
Haitallisen työstressin seurauksena voi tulla työuupumus,
joka puolestaan voi johtaa fyysisiinkin terveysongelmiin.
Kiinnostavan tutkimustuloksen saimme, kun huomasimme, että työuupumusta
pidetään lähinnä yksilön ongelmana. Monet haastateltavat
sanovat, että kysymys on liian tunnollisista yksilöistä, jotka
uuvuttavat itsensä. Eräät esimiesasemassa olevat haastateltavat
ovat samoilla linjoilla kertoessaan, että muutamia alaisia on kehotettava
ottamaan rauhallisemmin, etteivät he uupuisi työtaakkansa alle. Olemme
sosiologeina kuitenkin sitä mieltä, ettei työuupumus voi olla
vain yksilön ongelma. On katsottava myös työyhteisöä kokonaisuudessaan
ja nivottava ilmiö työelämärakenteisiin ja niiden muutoksiin.
Ei varmaankaan ole sattumaa, että eräs haastateltava väitti
omalla laitoksellaan työuupumusta esiintyneen 1990-luvulla ja tällä vuosikymmenellä enemmän
kuin 1970-ja 1980-luvuilla. Hän katsoi syyn olevan kiristyneessä työtahdissa
ja siinä, että ilmapiiri on nykyään sellainen, että työn
tulokset tai ammattitaito eivät koskaan sinällään riitä,
vaan kaikesta olisi suoriuduttava aina vain paremmin. Vaikka väki on vuosikymmenten
varrella ikääntynyt, on havaittu, että “se on iskenyt
nuorempiinkin tää”(työntekijä Helsingin yliopistossa).
Työelämän kasvaneet vaatimukset ovat siis yksi osasyyllinen
työuupumuksen ongelmassa. Laadunvarmistus samanaikaisesti vähentyneiden
opetusresurssien kanssa, kiristyvä kilpailu ja lyhytkestoinen rahoitus
ovatkin mielestämme niitä keskeisiä tekijöitä, jotka
aiheuttavat työuupumusta yliopistolla. Kun entistä lyhyemmässä ajassa
ja pienimmillä resursseilla olisi saatava aikaan parempia tuloksia erottuakseen
edukseen kilpakumppanistaan, tunnollinen työntekijä uupuu. Katsomme
kuitenkin, että näiden koko työelämää koskevien
muutossuuntausten lisäksi myös työpaikkakohtainen työkulttuuri
voi aiheuttaa yksilötason ongelmia. Joillakin laitoksilla voi olla lunastettava
paikkansa tekemällä työtä yötä myöten, kun
taas toisilla laitoksilla ei esiinny niin paljon tämän tyyppistä ryhmäpainetta.
Tämä aihepiiri vaatisi kuitenkin enemmän tutkimista.
Pätkätöiden vaikutus työuupumuksen syntymiseen ja elämänhallintaan
on perustava, mikä niin monessa yhteydessä on jo tullut todetuksi.
Pitkäjänteisiin hankkeisiin ei välttämättä uskalleta
ryhtyä, kuten perustamaan perhettä tai ostamaan asuntoa. Ongelma
näyttäytyy todellisena etenkin perheenperustamisiässä olevilla
naisilla. Nämä henkilöt ovat tällä hetkellä useimmiten
väitöskirjan tekijöitä ja erittäin harvojen tutkijaopiskelijoiden
kohdalla työsuhteen pituudeksi sovitaan kokonaisuudessaan sitä neljää vuotta,
jonka nykyään pitää riittää tohtoroitumiseen.
Monet tohtoriopiskelijat joutuvat hakemaan ulkopuolista rahoitusta ja se vähentää työtyytyväisyyttä ja
kykyä sitoutua pitkäjänteiseen työhön.
Selviytymiskeinot
Työajan ja työmäärän yksilöllinen
kontrolloiminen on hyvä keino säädellä työstressiä.
Monet akateemisen työn puurtajat ovat etsineet itselleen keinoja selviytyä suuresta
työtaakasta ja kasaantuvista velvollisuuksista. Jotkut pitävät
kiinni 40-tuntisesta työviikosta eivätkä ryhdy tekemään
ylitöitä. Toiset taas tekevät toisinaan tiivistä ylityörupeamaa
ja sen jälkeen he vastaavasti lyhentävät työpäiviään.
Henkilökohtainen työsuunnitelma voisi olla tässä hyvä apukäytäntö.
Työsuunnitelmassa määriteltäisiin ne velvollisuudet ja
oikeudet, jotka kuuluvat työtehtävään. Työsuunnitelmasta
ja kokonaistyöaikasuunnitelmasta keskusteltaisiin yhdessä esimiehen
kanssa ja palaveria voisi nimittää vaikkapa tavoitekeskusteluksi.
Suunnitelmaan voisi vedota silloin, jos tuntuu että työtä kasaantuu
omalle osalle enemmän, kuin siinä on määritelty. Työsuunnitelma
auttaisi selkiyttämään työn tavoitteita ja ennen kaikkea
se auttaisi ylläpitämään keskustelusuhteita esimieheen.
Samalla työhyvinvoinnin ylläpitäminen tulisi työyhteisötason
asiaksi.
Tulosvastuu, työyhteisö ja johtaminen
Työhyvinvointiin vaikuttaa ratkaisevasti myös se, minkälaisena
työyhteisö koetaan ja miten siellä toimitaan. Tulosohjaus
yliopistoissa ja sen merkitys työyhteisön johtamiselle
saa paljon huomiota tutkimusaineistossa. Eräät laitosjohtajat
ovat sitä mieltä, että priorisoimisen pakko on järkiperäistänyt
laitoksen toimintaa. Tavoitekuvat on selkiytyneet, koska on välttämätöntä asettaa
asiat tärkeysjärjestykseen. Tulosohjaus ja sille perustuva
rahan jakaminen on kuitenkin lisännyt laitosten välistä kilpailua
ja kateutta, “ajanut laitokset toistensa niskaan”,
kuten Joensuussa kerrottiin. Lisäksi työyhteisön
jäsenten keskinäinen kilpailu on lisääntynyt.
Viime aikaisessa julkisessa keskustelussa on kiinnitetty runsaasti huomiota
johtajuuden merkitykseen työpaikkojen työhyvinvoinnissa. Joidenkin
mielestä johtajuutta on tehty tässä suhteessa jopa liiankin
merkitykselliseksi. Kuitenkin on tunnustettu, että esimiehen pitäisi
kyetä käsittelemään taloushallinnon lisäksi myös
henkilöstökysymyksiä järkevällä tavalla.
Työyhteisö, jossa esiintyy paljon kilpailua, vaatiikin paljon henkilöstöjohtamiselta.
Akateemisessa perinteessä käytetään asiantuntijajohtajia
ja järjestelmän puolesta puhuu se, että laitoksen sisältä valittu
johtaja on vihkiytynyt laitoksensa työkulttuuriin ja tapoihin hoitaa asioita.
Jotkut haastateltavat ovat kuitenkin sitä mieltä, ettei toisilla
esimiehillä ole halua perehtyä henkilöstökysymyksiin ja
he esittävät, että johtajat tarvitsevat enemmän ihmissuhdetaitoja.
Tämä tarkoittaa useimmiten vain sitä, että johtajan pitäisi
olla kiinnostunut alaistensa työstä ja pitää sitä tärkeänä.
Useimpien työviihtyvyyttä parantavatkin rehelliset ja mutkattomat
välit johtajaan.
Tiedonkulku ja päätöksenteko
Tiedonkulun merkitys on olennainen henkilöstöjohtamisessa.
Osa jää mielestään sen tiedonkulun ulkopuolelle,
joka koskee laitos- ja tiedekuntakokousten päätöksentekoa.
Kokouspöytäkirjoja ei saateta välttämättä kaikkien
ulottuville, vaikka sähköpostikin olisi tähän
verraton väline. Jotkut haastateltavat antavat pyyhkeitä myös
yliopiston keskushallinnolle myöhästyneestä tiedottamisesta.
Kaikkien mielestä myöskään laitoksen sisällä ei
välttämättä tiedoteta tarpeeksi esimerkiksi
tutkimuksen rahoitusmahdollisuuksista.
Muutamat haastateltavat eivät koe vaikutusmahdollisuuksiaan riittäväksi
laitoksen päätöksentekomenettelyssä ja kaipaavat lisää keskustelua
yhteisistä asioista. Johtoryhmän katsotaan yhtäällä helpottavan
laitoksen ja tiedekunnan välistä yhteistyötä, mutta toisaalla
elintä moititaan liian hierarkkiseksi. Eräät tutkijaopiskelijat
kertovatkin, että heidän henkilöstöryhmänsä on
jätetty kokonaan ulkopuolelle yhteisestä päätöksenteosta.
Johtoelimien edustustoa valittaessa olisikin syytä kiinnittää huomiota
tasapuolisuuteen henkilöstöryhmien suhteen.
Kilpailu on erittäin kovaa ja virantäyttöprosesseissa ei aina
käytetä reilun pelin sääntöjä, väittävät
muutamat tutkimushaastateltavat. Tämä ilmentää yliopiston
kovaa kilpailukulttuuria. Pätevyyttä punnitaan virantäytöissä,
mutta kenen ehdoilla se tapahtuu, onkin jo eri asia. Yhteistä kaikille
näille moraalisille kannanotoille on se, että katsotaan, etteivät
opetusansiot paina opetusvirkojen kohdalla riittävän paljon. Julkaisujen
määrän vaikutus itse kunkin asemaan näyttäytyy liian
perustavana etenkään jos ei ole ollut ajanpuutteen vuoksi mahdollista
tutkia ja julkaista niin paljon, kuin olisi halunnut.
Yhteisöllisyyden tervehdyttävä merkitys
Yhteistä kaikille haastateltaville oli se, että yhteisöllisyyttä kaivataan
lisää sekä ammatillisella että työyhteisötasolla.
Syy yhteisöllisyyden puutteeseen voi olla jopa infrastruktuurissa:
kaikissa yksiköissä ole vielä viime vuosinakaan
ollut olemassa erillistä taukohuonetta, ns. sosiaalitiloja.
Jotkut haastateltavat kaipaavat vain enemmän mahdollisuuksia
rupatella kollegoiden kanssa, toiset haluavat jopa jakaa työhuoneensa
jonkun kanssa, vaikka oma työhuone on aina myös jonkinlainen
ammatillisen omanarvontunnon ylläpitäjä. Erillisyyttä yhteisössä voi
aiheuttaa myös yhteisen kommunikaatiokielen puuttuminen. Jos äidinkieli
ei ole se, mitä laitoksella yleensä puhutaan, tiedonkulku
voi olla hankala ongelma. Kansainvälistyvillä laitoksilla
olisikin syytä miettiä näitä seikkoja.
Perustamme näkemyksemme yhteistyön ja yhteisöllisyyden tärkeydestä sosiaalipsykologiseen
määritelmään sosiaalisuuden ja sosiaalisen tuen tervehdyttävästä vaikutuksesta.
Sosiaalista tukea ovat ne voimavarat, joita yksilö saa ollessaan vuorovaikutussuhteissa
muiden kanssa. Myös työuupumuksen syntyyn voi viime kädessä vaikuttaa
se, ettei sosiaalista tukea ole saatavilla.
Esimiesten panosta olisi syytä lisätä tässä suhteessa.
Työn tavoitteista, saavutuksista ja tulevaisuudennäkymistä olisi
hyvä saada aika ajoin keskustella esimiehen kanssa ja näitä tapaamisia
varten voisi varata aikaa puhua myös jaksamiskysymyksestä.
Työhyvinvointi on kaikkien asia
Yliopiston ihmiset ovat kovilla. Tulosohjausjärjestelmä tähtää jatkuvaan
kasvuun, mikä tekee yliopistoistakin teollisuuslaitoksia.
Yksi osaamisen ja monipuolisen sivistyksen indikaattori on ollut
mahdollisuus ylläpitää pieniäkin laitoksia
ja yksikköjä. Vaatimukset massoittaa, keskittää ja
järkiperäistää voivat hiljalleen nakertaa tätä moninaisuuden
arvomaailmaa, jonka pitäisi olla yliopistosivistyksen perusta.
Tulosohjauksen ryydittämä kilpailu romuttaa sitä luottamusta
ja vuorovaikutusta, joka on yliopiston henkilöstön hyvinvoinnin
ja sitä kautta myös akateemisen osaamisen perusedellytyksiä.
Myös kansainvälisesti nämä seikat ovat kovin tuttuja. Viimeaikaisissa
yliopisto-organisaatioiden tutkimuksissa todetaan esimerkiksi, että yliopiston
teollistamisen myötä henkilöstön työskentelyolosuhteet
ja työilmapiiri ovat ratkaisevasti heikentyneet. Lisäksi elämme
eräänlaisessa “innovaatiokultin” maailmassa, jossa toimintojen
uudistaminen on itsetarkoitus eikä uudistuksilla saada välttämättä mitään
parempaa aikaan. Perustehtävät, eli opetus ja tutkimus, tulisi palauttaa
kunniaan. (Coady 2000).
Liian rivakka työtahti ja kiristyvä kilpailu ei ole paras mahdollinen
kombinaatio työn jaksamisen edellytyksiksi. Työuupumusta on alkanut
esiintyä yhä enemmän akateemisessa työssä. Tästä syystä muutamat
kehittämisehdotuksemme kannattaa ottaa vaarin, koska itsetuntemuksen lisääminen
siihen nähden, miten työssä kokee jaksavansa, on hyvinkin olennaista.
Tutkimuksessamme olemme tarkastelleet henkilöstön työhyvinvoinnin
pulmia sekä yksilöllisen työhyvinvoinnin että rakenteellisten
muutosten näkökulmasta, mitä ei ole ennen tehty kotimaisessa
yliopistotutkimuksessa.
Pidämme tärkeänä, että tutkimuksemme sisältö otettaisiin
huomioon myös käytännöllisessä merkityksessä.
Olisi hyvä sisäistää, että jokainen yliopistojemme
lukuisilla laitoksilla työskentelevä tutkija, opettaja, professori
ja laitosjohtaja on yhtä lailla vastuussa siitä, kuinka hyvin henkilöstö jaksaa
ja kuinka hyvin työyhteisö voi.
Susan Eriksson-Piela, YTT
Lähde:
Coady, T: (2000): Universities and the ideals of inquiry. Teoksessa T: Coady
(ed.): Why university matters. A conversation about values, means and directions.
Sydney: Allen & Unwin.
(painetun lehden s. 26 - 29)
|