Työn alussa – muutosten keskellä
Kun vuodesta 2005 on kulunut kaksi kuukautta, monesta saattaa tuntua kuin tavoitteena
olisi rakentaa suuri osa yliopiston toiminnoista uusiksi yhden vuoden aikana.
Opetushenkilöstön työhön olennaisesti vaikuttava tutkintorakenne
uudistuu ja sen seurauksena monet vanhat ja tutut asiat on ajateltava uusiksi.
Palkkausjärjestelmän muuttuminen koskettaa jokaista vielä läheisemmin.
Näitä kahta muutosta päästään toteuttamaan monen
vuoden suunnittelun jälkeen - ei valmiiksi ja loppuun, mutta alkuun. Prosessit
ovat vielä kesken ja samaan aikaan on meneillään opetuksen laadunvarmistusjärjestelmän
rakentaminen ja tutkimuksen arviointi. Uusia avauksiakin on tehty: Rehtorien
neuvosto on tehnyt esityksen virkarakenteen uudistamisesta. Isompaa kuvaa katsellessa
on tietenkin selvää, ettei kaikkea uudisteta. Yliopistolaki on vielä se,
miksi se muuttui vuonna 1997 eikä hallinnollisissa rakenteissa ole tapahtumassa
mitään suuria muutoksia. Työaikasopimus on edelleen voimassa,
mikä on palkkauskeskustelujen keskellä hyvä muistaa. Paljon
on kuitenkin tapahtumassa ja monien tärkeiden uudistusten samanaikaisuus
altistaa meidät stressille. Uuteen palkkausjärjestelmään
siirtyminen ei ole sujunut vaikeuksitta. Henkilökohtaisen suoriutumisen
arvioinnista luultiin jo sovitun, mutta lukukauden alussa osoittautui, että siitä käydään
vielä neuvotteluja. Vasta nyt on saatu käyttöön uudet lomakkeet
ja sopimus on edelleen solmimatta. Tämä on turhauttanut arviointia
aloittelevia ja ruotsin- ja englanninkielisiä lomakkeita olisi tarvittu
käyttöön aikaisemmin. Toivottavasti nämä hankaluudet
osoittautuvat vain kauneusvirheiksi.
Miten jaksamme ja miten osaamme on kysymys, joka minua on askarruttanut, kun
uutena puheenjohtajana katselen tätä vauhtia. Molemmissa suurissa
muutoksissa on tekijöitä, jotka saattavat tuntua uhkaavilta. On inhimillistä ajatella,
että oma opetus on tärkeä säilyttää ja on vaikea
hyväksyä, että puututaan sellaiseen, mikä on ollut ominta
työtä jopa kymmeniä vuosia. Vielä inhimillisempää on
reagoida voimakkaasti siihen, että palkka, joka on työn arvostuksen
mittari, arvioidaan uusiksi. Samalla arvioidaan, osoittautuuko oma työ uusin
kriteerein mitattuna yhtä vaativaksi ja arvokkaaksi kuin millaisena sitä on
itse tottunut pitämään.
Miten tässä tilanteessa pitäisi toimia? Järjestöjen
tehtävä on tietenkin pyrkiä jäsenistön kannalta parhaisiin
neuvottelutuloksiin ja välittää mahdollisimman ajantasaista
tietoa työpaikoilla. Keskustelut laitoksissa, tiedekunnissa ja kaikilla
käytettävissä olevilla foorumeilla vievät asioita eteenpäin.
Kysymysten esittäminen, asioiden pohtiminen yhdessä ja aktivoituminen
voi juuri nyt olla se, millä estetään monta ikävää jälkipuintia
palkan määräytymisessä. Laitosten johtajien tulisi rohkaista
henkilökuntaansa yhteiseen suunnitteluun ja pohdintaan. Jokainen jäsen
joutuu itse aktiivisesti perehtymään tehtäväkuvauksiin
ja kertomaan omasta osaamisestaan, sillä yhdistyksillä tai liitoilla
ei ole mahdollisuutta kertoa jokaiselle henkilökohtaisesti, miten juuri
hänen tehtävänsä tulisi arvioida.
Henkilökohtaisesti joudun miettimään toimintaani uudessa tehtävässä Lehtoriliiton
puheenjohtajana, kun samalla olen mukana kaikissa niissä prosesseissa,
missä jokainen muukin – arvioimassa omaa paikkaani ja arvoani yliopiston
työntekijänä. Haluan hoitaa tehtävää yhteistyössä muiden
kanssa antautuen siihen kokonaan ja nauttien siitä etuoikeudesta, että voin
saada tietoa ja vaikuttaa omalta osaltani lehtoreiden ja työyhteisön
työoloihin ja palvelussuhteen ehtoihin. Toivon aktiivista yhteydenpitoa
jäsenistön kanssa ja hyvää yhteistyötä sisarjärjestöjen
kesken.
Tuula Hirvonen
puheenjohtaja, Yliopistonlehtorien liitto
(painetun lehden s. 3)
Arbetet inleds med stora reformer
Under de två första månaderna av år 2005 har det redan
hänt så mycket att det kan ge många människor en känsla
av att målet är att en stor del av universitetets verksamhet skall
få en ny form under detta år. Examensreformen påverkar väsentligt
den undervisande personalens arbete, vilket medför att mycket av det som
varit bekant och invant måste ge plats för ett nytänkande.
Lönereformen är om möjligt ännu mera genomgripande för
de universitetsanställda. Ovannämnda reformer kan nu förverkligas
efter en planering som pågått under många år – ett
arbete som inte kommer att kunna slutföras under detta år, men det
har i varje fall kommit i gång. Processerna håller ännu på att
utformas och samtidigt inleds arbetet med kvalitetssäkringen samt utvärderingen
av forskningen. Också nya initiativ har tagits: Rektorsrådet har
presenterat ett förslag till en reform av tjänstestrukturen. I ett
vidare perspektiv betraktat visar det sig emellertid att inte alla verksamheter
inom universiteten genomgår en reform. Universitetslagen från år
1997 är i kraft och de administrativa strukturerna inom universiteten är
i det närmaste oförändrade. Avtalet om totalarbetstid gäller
fortfarande, något som är bra att hålla i minnet i samband
med lönediskussionerna. Det är emellertid mycket som är på gång
och det är stressande för universitetssamfundet att reformerna genomförs
samtidigt.
Planeringen av lönereformen har stött på svårigheter.
Kriterierna för den personliga lönedelen var redan fastslagna, men
i början av terminen visade det sig att de ännu ligger på förhandlingsbordet.
De definitiva blanketterna kom i ett relativt sent skede och de svensk- och
engelskspråkiga versionerna kom olovligt sent. Något avtal exixterar ännu
inte. Allt detta har varit frustrerande för berörda parter och man
kan bara hoppas att det endast är fråga om små skönhetsfel.
Hur skall vi klara av att hålla takten och hur skall vi orka genomföra
reformerna, det är frågor som har sysselsatt mig som nybliven ordförande.
Båda reformerna innehåller faktorer som kan te sig hotfulla. Det är
mänskligt att tänka att det är viktigt att slå vakt om
den egna undervisningen och det är svårt att acceptera att någon
tummar på sådant som redan under tiotals år varit lärarens
eget arbete. Ännu mera mänskligt är det att reagera på att
lönen som varit måttet för värdesättningen av arbetsinsatsen
blir föremål för en ny bedömning. Samtidigt omprövas
kravnivån för det egna arbetet med nya kriterier.
Vilken handlingsmodell borde tillämpas för situationer av detta slag?
Organisationens uppgift är givetvis att försöka nå från
medlemmarnas synpunkt optimala förhandlingsresultat samt förmedla
aktuell information på arbetsplatserna. Diskussioner på institutionerna,
inom fakulteterna och på alla tänkbara övriga fora främjar
lösningen av frågorna. Samtal, gemensamma överväganden
och aktivt deltagande i ett tidigt skede kan motverka missämja i löneförhandlingarna.
Institutionscheferna borde motivera personalen att samarbeta i planeringen
och diskussionerna. Varje medlem måste själv stifta bekantskap med
kravbeskrivningarna och redovisa sitt eget kunnande, medlemsföreningen
eller förbundet har inte resurser att ge personlig handledning i hur den
enskilda arbetstagarens arbete borde värderas. Själv måste
jag på det personliga planet reflektera över min egen verksamhet
i min nya uppgift som ordförande i Universitetslektorernas förbund,
samtidigt som jag i likhet med andra universitetslärare medverkar i den
process, där min egen position och mitt eget värde som universitetsanställd
granskas.
Jag vill sköta denna uppgift i samarbete med andra och jag vill som privilegierad
göra en fullödig insats i arbetet till förmån för
lektorerna, arbetsgemenskapen och arbetsvillkoren. Jag hoppas på aktiva
kontakter med medlemmarna och på ett gott samarbete systerorganisationerna
emellan.
Tuula Hirvonen
ordförande
Universitetslektorernas förbund |