UPJ-kapinahenkeä ilmassa
Vaativuustasojen määrittelyssä neljän luokan näkemyseroja
esimiehen ja alaisen välillä. Kapinahenkeä ilmassa. “Hyvä,
että minun työstäni vihdoinkin keskustellaan.” Tässä muutamia ääripäitä kommenteista,
joita Acatiimi sai haaviinsa, kun lehti keräsi kentän ääniä yliopistojen
uudesta palkkausjärjestelmästä. Päällimmäisenä on
huoli jaksamisesta: ovatko kohtuuton kiire ja yliopistoväen niskaan sälytetyt
muut samanaikaiset vaatimukset “katkaisemassa kamelin selän”?
Tämä Acatiimi-lehti meni painoon 11. maaliskuuta. Samaan
aikaan alkoi tihkua ensitietoja upj-kapinahengen viriämisestä.
(Asiaan varmaan palataan huhtikuun numerossa.)
Acatiimin palstoilla UPJ on ollut vakioaihe jo pitkään. Tammikuussa
1995 silloisessa Tieteentekijä-lehdessä oli juttu dosentti Juha Vuorisen
raportista otsikolla “Korkeakoulun töiden arviointi on mahdollista”.
Vuosien saatossa on kirjoitettu myös Tampereen ja Itä-Suomen yliopistojen
kokeiluista. Marraskuun 2003 lehteen kerättiin henkilöstön kokemuksia
niistä valtion virastoista, joissa uusi palkkausjärjestelmä on
ollut jo pitempään käytössä. Tahti on kiihtynyt niin,
että UPJ-asiasta on tullut lähes “pakkopullaa” joka lehdessä.
(Vanhat numerot ovat arkistoituneet vuoden 2000 alusta verkkoversioon www.acatiimi.fi)
Yhtä olen kuitenkin lehden päätoimittajana jatku- vasti kaivannut – kentän
kriittisiä kommentteja. Niitä ei vaan ole juurikaan tihkunut. Liittojen
edustajien kirjoittamissa UPJ-jutuissa asiaa on valotettu monelta kantilta:
on epäilty sopivuutta yliopistojen toimintakulttuuriin, on yritetty kaivaa
myös positiivisia viestejä ja on neutraalisti kerrottu, missä valmisteluissa
mennään.
Kuin aavistaen alkanutta keskustelua, lehden toimitusneuvosto päätti
vuoden alussa, että johonkin kevätkauden lehteen olisi syytä kerätä kentän ääntä eri
yliopistoista ja eri henkilöstöryhmiä edustavilta ihmisiltä.
Sitä on nyt tässä Acatiimissa (ks. sivut 9-15 sekä Keskustelua-
palsta s. 29.)
Lehti haluaa peilata lukijoittensa tuntoja myös jatkossa.
Kirsti Sintonen
Esimiehenä UPJ-myllerryksen keskellä
Alussa oli kaaos ja loputtomasti huhuja. Ohjeita odotellessa
hevosmiesten tietotoimistosta kuultu korvasi kaiken muun informaation.
Ainoa varma tieto oli, että tämän vuoden joulukuussa
palkanmaksu loppuu tykkänään. Sitten tulivat ohjeet
ja alkoi kiire. Kahvihuonekeskustelun pääteemaksi nousivat
ohjeet ja lomakkeet ja miten ne pitäisi ymmärtää.
Ihmeteltiin, miten käy yleiskorotusten jos jää takuupalkalle.
Ja mietittiin, olisiko viisasta käyttää henkiosaa
säätämään palkkatasoa jo ensimmäisellä kierroksella.
Vai olisiko parempi pysytellä nyt kolmosen tuntumassa ja
vasta ajan kanssa alkaa käyttää henkiosaa. Seuraavaksi
pidettiin joukko kokouksia ja koulutustilaisuuksia, joissa valmennettiin
laitoksen henkilökunta tulevaan ponnistukseen. Edessä oleva
työtaakka rupesi vähitellen kirkastumaan itse kullekin.
Sitten tuli spontaani vastaisku perisuomalaiseen tapaan. UPJ:stä alettiin
keksiä huumoria. Kahvihuoneeseenkin oli taas hauska mennä, kun luvassa
oli naurunhetkiä. Esimerkiksi aamuisin ei enää sanottu “huomenta”,
vaan “UPJ”. Siihen piti osata vastata “Rondo” (uusi
sähköinen matkalaskujärjestelmä, jota on taivasteltu koko
alkuvuosi). Tehtäväkuvauksia kirjoittaessamme ymmärsimme, ettei
opetus ja tutkimus mitenkään voi työllistää meitä riittävästi,
vaan työpäivän täytteeksi ja palkanmaksun katteeksi tarvitaan
näitä hallinnon hässäköitä. Puhumattakaan kiivaimmillaan
olevasta Bolognaprosessista ja käynnistymässä olevasta laatuauditoinnista.
Moni onkin ihmetellyt, kuinka meille ylipäätään aikaisemmin
on suostuttu maksamaan palkkaa pelkästä opetuksesta, tutkimuksesta
ja muusta samanlaisesta joutenolosta...?
Nyt olen käynyt läpi alaisteni laatimat tehtäväkuvaukset,
täyttänyt kaikki lomakkeet, käynyt jokaisen kanssa keskustelut
tehtävän vaativuustasosta ja suoritumisesta ja vihdoin allekirjoittanut
koko pinon yhdessä alaisteni kanssa. Samoin olen täyttänyt omat
lomakkeeni ja käynyt samat keskustelut oman esimieheni kanssa. Minun kohdallani
kaikki on sujunut hyvin – niin keskustelut alaisteni kanssa kuin oma
keskustelu esimieheni kanssa. Yhteinen näkemys tehtävistä ja
vaativuusluokituksesta sekä henkilökohtaisesta suoriutumisesta on
asettunut kohdalleen yksimielisesti ja vaivatta. Osaltaan tähän on
varmasti vaikuttanut se, että työskentelen laitoksessa, jossa on
hyvä ilmapiiri. Avoin ja keskusteleva kulttuuri on vahva tuki tällaisessa
tilanteessa.
Korviini on kuitenkin kantautunut uutisia, jotka kertovat vaikeista keskusteluista
ja suurista eroista vaativuustason määrittelyssä eräillä muilla
laitoksilla. Suurin kuulemani ero on peräti neljä luokkaa! Sellaisen
eron säätäminen kohdalleen ei varmasti onnistu yhdellä jos
kahdellakaan keskustelulla. Pitkäaikaisen riidan siemenen kylväminen
tässä tilanteessa on helppoa, sillä työntekijä on
varmasti vilpitön näkemyksessään oman työnsä vaativuustasosta.
Jos UPJprosessi vielä tällaisessa tilanteessa johtaa jäämiseen
takuupalkalle vuosikymmeneksi, se tuskin lisää työmotivaatiota.
Mitä suurempi ero näkemyksissä vallitsee, sitä huolellisemmin
lähiesimiehen ja laitoksen johtajan on paneuduttava keskusteluihin. UPJ:ään
siirtyminen on vaativa hanke, joka vaatii esimiehiltä kärsivällisyyttä ja
kykyä tukea alaistaan myös ristiriitatilanteessa.
Markku Löytönen
professori, Helsingin yliopisto
Infoähky kohta uhkaamassa
Asemalaiturilla käy melkoinen kuhina, kun UPJ-juna on jo
kuulutettu saapuvaksi, mutta kyytiin nouseville matkustajille
ei vielä ole jaettu istumapaikkalippuja. UPJ:n saapuminen
ainakin yliopistotasolla on hyvin tiedossa, sillä aktiivisesti
koulutuksissa mukana olleet ovat istuneet luennoilla tähän
mennessä lähes kolme työpäivää (21,5
h). Lisäksi viikoittaiset sähköpostit, kahvihuoneisiin
jaetut lomakkeet ja “jälleen uudistuneet UPJ-verkkosivut” ovat
rummuttaneet henkilöstön yleiseen informaatioähkyyn.
Laitostasolla olemme hissukseen odotelleet lopullisia sopimuksia ja UPJ otetaan
ensimmäistä kertaa virallisesti esille laitoskokouksessa viikolla
10. Sen jälkeen edessä ovat mielenkiintoiset ajat, sillä UPJjunan
paikkaliput neuvotellaan parissa viikossa. Kiireestä johtuen kehityskeskustelut
on siirretty syksyyn uusien työsuunnitelmien yhteyteen.
Vaikka palkkauudistuksesta onkin kyse, ensisijaiset vaikutukset painottuvat
palkkapussin sijasta työilmapiiriin. Uudistus kun tuo mukanaan pakolliset
neuvottelut ja kehityskeskustelut, joissa ensimmäistä kertaa yliopistouran
aikana joudun tai peräti pääsen keskustelemaan laitosjohtajan
kanssa nimenomaisesti omaan työhöni liittyvistä asioista. Jos
keskustelut onnistuvat koko henkilöstön osalta, voi olla että esimerkiksi
työnjaossa päästään kaikkia osapuolia ilahduttavaan
ratkaisuun. Toki on myös mahdollista, että keskustelut eivät
etene positiivisessa ja rakentavassa hengessä. Tällöin on odotettavissa
katkera ja raskas ilmapiiri, etenkin, jos työkaveri saa paikkalipun parempaan
vaunuun.
Lopullisen palkkasumman osalta parannuksia odotetaan esimerkiksi apurahakauden
päättyessä, sillä vanha palkkajärjestelmä on
mitätöinyt apurahakaudet mm. ikälisiä laskettaessa. Lisäksi
odotukset painottuvat henkilökohtaisen suoriutumisen arvioimiseen, sillä siihen
palkanosaan voinee omalla aktiivisuudella vaikuttaa. Ajovalojen jo näkyessä,
toivotaan, että jokainen saisi sopivan istumapaikkalipun asemalaiturille
pian saapuvaan UPJ-junaan.
Annukka Jokipii
Apurahatutkija (virkavapaalla assistentuurista)
Laskentatoimen ja rahoituksen laitos
Vaasan yliopisto
Arviointikriteereissä tulkinnanvaraisuutta taidealalla
Uusi palkkausjärjestelmä on otettu melko rauhallisin
mielin vastaan Taideteollisessa korkeakoulussa. Yleinen vaikutelma
on, että koulun johto on ottanut prosessin tosissaan ja
on panostanut runsaasti voimavaroja sen läpiviemiseen.
Toisaalta on epäilty sen vaikuttavan palkkoihin varsin
vähän tai ei ollenkaan. Se, että prosessin palkkavaikutukset
eivät ole tiedossa, on saanut niin esimiehet kuin alaisetkin
melko varovaisiksi arviointiasteikkojen suhteen.
Korkeakoulu on järjestänyt UPJ:stä runsaasti tiedotustilaisuuksia
ja koulutusta ja henkilöstö onkin käyttänyt tilaisuuksia
hyväkseen: maaliskuun alkuun mennessä noin 80 % oli käynyt henkilöstökoulutusyksikön
ja ulkopuolisen konsultin järjestämissä UPJkoulutuksissa. Koulutusta
on annettu pyydettäessä myös osasto- ja yksikkötasoilla.
Ongelmia on aiheutunut lähinnä uudistuksen kiireellisestä aikataulusta.
Korkeakoulun UPJ-arviointiryhmä järjestäytyy vasta 11.3. Tosin
niin sanottu UPJryhmä (eli ohjausryhmä) on ehtinyt kokoontua jo useampaan
otteeseen viime vuoden lopulta lähtien. Kiire on aiheuttanut myös
sen, että korkeakoulu on joutunut toimimaan omien ohjeittensa varassa
jo alkaneissa kehityskeskusteluissa virallisten tarkennusten ja OPM:n ohjeiden
viipyessä. Yleinen henki on kuitenkin ollut luottavainen sen suhteen,
että ohjeita on tulkittu kaikkien osapuolten hyväksymällä tavalla
eikä Taideteollisessa korkeakoulussa ole toistaiseksi noussut suurta kiistaa
esimerkiksi tutkijoiden sijoittumisesta opetushenkilöstön VAATI-karttaan,
kuten monissa tiedeyliopistoissa on käynyt (tosin tämänkin asian
totuus paljastunee vasta sitten kun arviointiryhmä saa VAATI-lomakkeet
nähtäväkseen).
Paljon suurempi ongelma on se, että parin vuoden takaisen organisaatiouudistuksen
jäljiltä Taideteollisessa korkeakoulussa on muutama todella suuri
yksikkö, jossa on kehityskeskustelut on sälytetty ylimmälle
esimiehelle. Yli neljänkymmenen alaisen työn tunteminen on haaste
sinänsä, mutta kaikkien alaisten haastatteleminen ja työnkuvien
arvioiminen yhdessä kuukaudessa vaikuttaa yli-inhimilliseltä haasteelta!
Käytäväkeskustelujen perusteella on todettava, että ainakin
näin prosessin alussa arviointien puurot ja vellit uhkaavat kiireessä mennä sekaisin
ja joskus kiehua vähän ylikin. Aivan selvää ei nimittäin
aina näytä olleen, mitkä kriteerit kuuluvat vaativuuden ja mitkä tehtävistä suoriutumisen
arviointiin. Vuosien varrella nykyisenlaiseksi muovautuneen työnkuvan
erottaminen siitä, mitä työntekijältä oikeastaan alun
perin edellytettiin tai voidaan nyt edellyttää, on ollut joskus vaikeata
niin esimiehelle kuin alaisellekin. Toisaalta juuri tässä on koettu
olevan UPJ-prosessin paras anti. Se toimii kuin valaisin joka paljastaa organisaation
ja työsuhteiden pimeitä nurkkia ja katvealueita.
VAATI-kartan soveltuvuutta taideyliopiston opettajien työnkuvan laatimiseen
epäiltiin aluksi melko lailla. Arviointikriteereiden pelättiin painottavan
liiaksi tutkimusta opetuksen kustannuksella. Taideyliopistojen lehtoreiden
osaaminen koostuu ennen kaikkea opetustaidosta ja oman taiteenalan hallinnasta.
Nämä on nyt kirjattu VAATI-karttaan, mutta niiden painoarvo ei kasva
samassa suhteessa tutkimuksen kanssa asteikossa ylöspäin. Toisaalta
asteikko on hyvin tulkinnanvarainen: mikäli jokin yksikkö tai esimies
haluaa painottaa opetustaitoja ja taiteellista osaamista, kartta sallinee senkin.
Nykytilanteessa on kuitenkin pelko, että tieteelliset meriitit ajavat
taiteellisten ylitse, koska niitä on “helpompi” arvioida.
Nyt on taidekorkeakoulujen näytön paikka: kuinka UPJprosessissa toteutuvat
juhlalliset puheet taiteellisen toiminnan ja opetuksen arvostuksesta.
Harald Arnkil
Lehtori, Visuaalisen kulttuurin osasto,
Taideteollinen korkeakoulu
Kirjastolaisilla tuhannen taalan paikka
Yliopistojen kirjastolaisilla on nyt tuhannen taalan paikka – mahdollisuus
vaikuttaa ja kuvata itse työnsä sisältö ja
vaativuus. Kärjistetysti edelleen on vallalla mielikuvia
kirjastotädistä, joka lainaa ja palauttaa kirjoja
piippauslaitteen läpi, leimailee eräpäivälappuja
ja hyllyttää kirjoja.
Kirjastolaisten tulisi nyt olla yhdessä rintamassa. Kukaan muu ei tunne
tai eikä tiedä työmme sisältöä nykypäivänä,
varsinkin kun muutosvauhti on ollut ja on edelleen rankkaa ja nopeaa.
UPJ-hengen mukaisesti nyt olisi mahdollisuus tehdä korjausliike oikeudenmukaisempaan
palkkaukseen. Oulun yliopiston kirjastossa arvioinnit ja kehityskeskustelut
ovat parhaillaan menossa ja tavoitteena on saada ne loppuun pääsiäiseen
mennessä. Kehityskeskusteluja on käyty jo useamman vuoden ajan, joten
arviointimenetelmänä siitä on siis jo kokemusta, mikä on
hyvä asia.
Positiivista on ollut se, että henkilöstö on käsitellyt
osaamis- ja vaatimustasoaan eri tehtävänkuvauksista tiimeittäin
ryhmissä. Näitä kuvauksia on voinut hyödyntää omaan
työnkuvaustaan tehtäessä. Yliopistossa järjestetty koulutus
on ollut työnantajalähtöistä, mutta järjestöt
ovat pitäneet erikseen tilaisuuksia henkilöstölle. Esimiehiä on
koulutettu paljon, henkilöstöä huomattavasti vähemmän,
esimerkiksi kirjastolaisilla oli vain yksi puolen päivän tilaisuus,
jossa kuivaharjoiteltiin vaativuustasoille sijoittelua. Tiedotus henkilöstölle
on ollut melko hidasta, esimerkiksi upj-sivuston löydettävyys yliopiston
sivuilta on ollut heikohkoa ja tiedot tulivat sinne kovin myöhään.
Myös ohjeistusta on saatu jälkijunassa. Tämä on lisännyt
epätietoisuutta ja huhuihin perustuvia suoranaisia väärinkäytöksiä.
Ohjeistuksessa on ilmennyt myös ristiriitaista tietoa. Muun muassa koordinointiryhmän
tehtävä ja tarkoitus ovat jääneet hämäriksi.
Edelleen kaivattaisiin keskustelua muun muassa upj:n piilovaikutuksista: kirjastolaisilla
(naisvaltainen ala) on taipumusta oman työn vähättelyyn ja aliarviointiin.
Kirjasto on yleensä tunnollisin ja kiltein yksikkö myös hallintoon
päin; ’kirjastosta ei ainakaan tule kantautumaan riitautuksia eikä muitakaan
epäselvyyksiä vaan tasokuvaukset tulevat olemaan siististi linjassa
ja hyvässä yhteisymmärryksessä tehtyjä’. Se,
että kirjastolaiset arvioivat oman työnsä vaatimattomasti ja
vähätellen ei ole kuitenkaan kenenkään etu. Kirjastotyön
arvostusta se ei ainakaan nosta. Koska esimiehet ovat kehityskeskusteluihin
ja upjasioihin varsin hyvin koulutettuja ja ohjeistettuja, niin työntekijä on
työnkuvauksineen mielestäni jopa altavastaajana ja voi mukautua liian
helposti työnantajan näkemyksiin vaativuustasoihin sijoittelussa.
Tässä onkin koko prosessin heikoin lenkki – kukaan ei tiedä mm.
euromääriä. Tästä syntyy huolestuttava vastakkainasettelu:
työnantaja vetää tasoja alaspäin ja työntekijät
ylöspäin tai tällainen henki yrittää ainakin nostaa
itsepintaisesti päätään ja muokata käsityksiä.
Koko rytäkässä voi unohtua upj:n henki ja tavoite. Henkilöstö tuntuukin
liiaksi sisäistäneen koulutuksesta saadun viestin, että upj
koskee varsinaisesti tulevia työntekijöitä ja ’onneksi
on takuupalkka’.
Outi Klintrup
Informaatikko, vs. suunnittelija
Oulun yliopiston kirjasto
Suoriutumisen arvioinnissa on vielä paljon pohdittavaa
Helsingin kauppakorkeakoulussa UPJ:stä on pidetty koulutusta,
jaettu verkossa matriiseja vaatimustasoista ja henkilökohtaisen
suoriutumisen asteikosta. Samalla on kerrottu, että lisärahaa
ei juuri ole jaettavissa henkilökohtaisiin lisiin. Henkilökohtaisen
suoriutumisen arvioinneissa lähdetään liikkeelle
siitä, että kaikki ovat pääsääntöisesti
keskitasoa omissa tehtävissään riippumatta,
mille vaatimustasolle he sijoittuvat. Koulutustilaisuudet ovat
olleet keskushallinnon organisoimia, ja niitä on pidetty
sekä yhteisiä että jokaiselle aineelle/laitokselle
erikseen. Maaliskuussa käydään aineen/laitoksen
esimiehen ja henkilöstön kahdenkeskiset arviointitapaamiset.
Suoriutumisen arvioinnissa on mielestäni joukko ongelmia. Ymmärrän,
että voidaan keskustella henkilökohtaisesta suoriutumisesta omassa
tehtävässä, ja ehkä on hyvä että se voi vähän
vaikuttaa henkilökohtaiseen lisäpalkkaan. Hankaluutena on se, millä aikavälillä suoriutumista
tarkastellaan, miten suoriutumisen laatua mitataan ja mitä osatekijöitä esimies
arvostaa. Tutkijat eivät ole koneita. Eri syistä he eivät ole
koko elämänkaarensa ajan yhtä tuottoisia, ja suoriutuminen on
usein kiinni ulkopuolisesta rahoituksesta ja sen suomista mahdollisuuksista.
Suurin muutos aikaisempaan verrattuna tulee eteen silloin, kun palkataan uutta
väkeä tai kun henkilöt, joilla viranhoito on katkoilla hakevat
uudestaan virkaa.
En oikein ymmärrä, mitä uutta henkilöiden tasomäärittely
tuo aikaisempaan virkahierarkiaan ja virkojen pätevyys- ja tehtävämäärittelyyn
verrattuna. Aiemmin tiedettiin hyvin, mitä osastosihteeri, korkeakoulusihteeri,
assistentti, yliassistentti, lehtori, professori tekevät ja mitä pätevyyttä heidän
virassaan voidaan ja pitää edellyttää. Samoin tiedettiin
näiden virkojen peruspalkkaluokat.
Nyt epämääräisesti määriteltyjä ja vaikeasti
toisistaan erotettavia tasoja on yhteensä kymmenen. Eri yliopistoissa
tai laitoksilla voidaan helposti sijoittaa aivan samanlaiset tehtävät
eri tasolle. Jos rahaa on, käytetään ylempiä tasoja, jos
rahaa ei ole, pakotetaan kaikki vähän alempiin tasoihin.
Lisäksi taso- ja suoritussijoittelu riippuu arvioivan esimiehen ja arvioinnin
kohteen tuttuudesta, ja miten suopeasti arvioija kyseistä henkilöä katsoo.
Arvelisin, että tämä tulee lisäämään henkilöstön
sisäisiä ristiriitoja ja riippuvuutta esimiehestä. Liiallinen
riippuvuus on tiedeyhteisössä huono asia. Jos ei uskalla toimia esimiehen
arvostuksista poikkeavalla tavalla esim. tutkimuskohteita valitessaan, ei koskaan
synny uusia projekteja ja vaihtoehtoisia lähestymistapoja. Aiemmin ’tasomäärittely’ tapahtui
rekrytoinnin yhteydessä ja viran tai toimen taso hakijan tiedossa. Tultuaan
valituksi, hän siis tiesi mille tasolle hän on edennyt. Nyt yksi
ihminen (esimies) pystyy muka arvioimaan henkilön tehtävätason
vielä paljon hienojakoisemmin ja objektiivisesti. Tämä on mielestäni
kestämätön olettamus.
Lisäongelma syntyy siitä, että vaikka tasot vielä pystyttäisiin
suuremmitta riidoitta määrittelemään, mitä sitten?
Kuka määrittelee mikä ’peruspalkka’ kuuluu kullekin
tasolle? Tässä tulee taas esiintymään suuria vaihteluita
korkeakoulujen ja laitosten kesken. Toisin sanoen tasojen määrittelyssä ei
ole mitään mieltä, ellei niihin liity selkeätä palkkatasotietoa.
Nyt toimitaan ikään kuin tyhjiössä ilman mitään
referenssipisteitä. Jos viitepalkkoina käytetään aiempia
virkapalkkoja, herää kysymys, miksei selkeää virkapalkkahierarkiaa
voitu säilyttää ja vain täydentää sitä henkilökohtaisen
suoriutumisen mukaisella lisällä.
Professoreiden osalta tuo lisäongelman se, että heidät on valittu
vaativassa rekrytointiprosessissa tekemään itsenäistä työtä omalla
tieteenalallaan, ja nyt joku toisen alan esimies – joskus jopa aivan
toista sukupolvea edustava esimies – tulee vuosittain määrittelemään
heidän suorituksiaan. Eipä tunnu kovin hyvältä. Tähän
asti tieteellisen työn arvioijana on pikemminkin pidetty koko tiedeyhteisöä.
Liisa Uusitalo
professori, Helsingin kauppakorkeakoulu
Arvioinnissa voi olla ansoja tasa-arvonäkökulmasta
Kuluvan lukuvuoden suuria sanoja yliopistossa on paitsi tutkinnonuudistus,
myös UPJ eli uusi palkkausjärjestelmä. Ikälisien
ja muiden työssä varttumista kuvaavien palkanlisien
poistuminen merkitsee uudenlaisia palkanmäärittelyn
perusteita. Jokaisessa yksikössä jokainen palkannauttija
arvioi yhdessä lähiesimiehensä kanssa kaksi
kokonaisuutta: työtehtävän vaativuustason sekä henkilökohtaisen
suoritustason. Tuleva palkka koostuu näistä osista,
takuupalkan ansiosta vähintään nykyisen ansion
suuruiseksi. Kenenkään palkan ei siis ole määrä laskea.
Henkilökohtaiset vaativuus- ja suoritusmäärittelyt
tarkastetaan lisäksi työnantajan ja työntekijöiden
yhteisissä arviointiryhmissä.
Mutta mikä kaikki vaikuttaa työtehtävien ja työsuoritusten
arviointiin? Haluamme seuraavassa kiinnittää sekä työntekijöiden
että esimiesten huomiota eräisiin vähän keskusteltuihin
tekijöihin, jotka saattavat vaikuttaa tiedostamattomasti siihen, miten
yksilö itse arvioi sekä tehtäväänsä että suoriutumistaan,
sekä siihen, miten esimies saattaa samat asiat nähdä. Työtehtävien
vaativuustason arviointia varten on opetushenkilöstölle ja muulle
henkilöstölle omat vaativuustasokartat ja -kehikot, jotka sisältävät
erilaisia mittareita tehtävien arviointiin. Tasokartat ovat yhtäältä varsin
yksityiskohtaiset, toisaalta varsin pyöreästi muotoillut. Ne jättävätkin
sijaa pohtia sitä, mille tasolle omat tehtävät sijoittuvat.
Tytöt ahkeria, pojat lahjakkaita -asenne Tässä kuvaan astuvat
myös kulttuurisidonnaiset normit ja toimintatavat. Sekä tutkimuksista
että käytännön kokemuksista tiedämme, että naiset
ovat taipuvaisempia vähättelemään sekä omaa osaamistaan
että suoriutumistaan. Heille on myös miehiä tyypillisempää tinkiä omista
tavoitteista “yhteisen hyvän” nimissä. Työhönottotilanteessa
tällaiset seikat voivat tulla esille esimerkiksi siten, että naiset
kiinnittävät enemmän huomiota kaikkeen siihen, mitä he
eivät vielä osaa ja miehet korostavat sellaisia asioita, mitä he
osaavat. Näyttää myös siltä, että naiset arvioivat
taitojaan tiukemmin normein kuin miehet. Kielitaito, jonka mies arvioi hyväksi
voi naisen mielestä olla melko heikko.
Tutkimusten mukaan myös arviointi voi olla sukupuolisidonnaista. Käytettäessä ns.
sokeaa arviointia, jossa esim. tenttijä tai viranhakija esitetään
täysin anonyyminä, naiset saavat tavanomaiseen arviointitilanteeseen
verrattuna parempia tuloksia. Kyse ei yleensä ole tietoisesta vääristelystä tai
harhaanjohtamisesta, vaan usein tiedostamattomista tavoista, joilla olemme
oppineet toimimaan ja tuomaan itseämme esille. Vanha stereotypia koulumaailmasta:
Tytöt ovat ahkeria, mutta pojat lahjakkaita, periytyy omaksuttuna suhtautumisena
lähes kaikkeen toimintaamme. On mahdollista ja todennäköistä,
että kuvatunkaltaiset mekanismit toimivat myös UPJ:n kohdalla. Kun
arvioit oman työtehtäväsi vaativuutta ja suoriutumistasi työssä,
• keskustele yksikön muiden samanlaisia työtehtäviä suorittavien
naisten ja miesten kanssa vaativuustason määrittämisestä,
• älä aliarvioi (tai yliarvioi) perusteettomasti tehtäviäsi
tai niissä suoriutumistasi.
Kun arvioit esimiehenä erilaisten tehtävien vaativuutta ja työntekijän
niistä suoriutumista,
• tiedosta opittujen sukupuolikäsitysten vaikutus arviointiin: älä aliarvioi
tai yliarvioi työtehtävien vaativuutta tai työssä suoriutumista
henkilön sukupuolen perusteella,
• sovella ns. sokeaa arviointia, eli irrota tehtävien vaativuus- ja
suoritustason arviointi sitä tällä hetkellä hoitavasta henkilöstä (korvaa
hänet mielessäsi toisella esim. vastakkaista sukupuolta edustavalla
henkilöllä).
Tehtävien vaativuuden ja niistä suoriutumisen arviointi on myös
tervetullut mahdollisuus yhteisesti tarkastella yliopistossa tehtävän
työn vaativuutta ja erilaisten tehtävien suhdetta toisiinsa, sekä niihin
sisään kirjoitettuja arvostuksia. Massiivinen uudistus ja siihen
sisältyvä monentasoinen arviointi sisältää kuitenkin
myös mahdollisuuden onnettomiin seurauksiin: epämääräiset
tai aukipuhumattomat käytännöt voivat johtaa tulehtuneisiin
suhteisiin ja huonoon työilmapiiriin. UPJ:n sukupuolivaikutusten läpinäkyvyys
ja huomioonottaminen ovat yksi osa onnistunutta prosessia. Kannustamme avoimeen
ja kriittiseen tehtävien ja suoriutumisen määrittelyyn.
Seija Jalagin
amanuenssi, Historian laitos
Tasa-arvotoimikunnan jäsen
Oulun yliopisto
Vappu Sunnari
amanuenssi, Naistutkimuksen lehtori
Tasa-arvotoimikunnan jäsen
Kirjoitus on julkaistu aiemmin lehdessä Tietopisto.
Oulun yliopiston henkilöstölehti. 1/2005 (helmikuu).
|