Muutosvoimaa ja luottamusta yliopistojen kehittämiseen
Henkilöstön edustajien asema ja työmäärä korostuvat
uuteen palkkausjärjestelmään siirryttäessä.
Tuoreen tutkimuksen mukaan luottamushenkilöiden vaikutusmahdollisuudet
ovat paremmat julkisella kuin yksityisellä sektorilla. Silti
toimintakulttuuriin kaivataan lisää luottamusta ja
vuorovaikutteisuutta.
Tiedemaailma, valtiovalta ja elinkeinoelämä edellyttävät
yliopistoilta lisääntyvästi parasta antia. Tämä tuottaa
yliopistoille tutkimuksen, opetuksen ja palvelutehtävien kehittämisen
lisäksi ylimääräistä toiminnan arviointia
ja suunnittelua. Tarvittavat voimavarat pyritään yleensä etsimään
sisäisten järjestelyjen avulla. Tällainen yritys
törmää kuitenkin pian henkilöiden jaksamisen
rajoihin ja sitoutumiseen aikaisempiin töihin. Siksi on syytä vahvistaa
myös sellaista toimintatapaa, joilla voidaan laajentaa yliopiston
asiantuntijakunnan käyttöä ja edistää vuorovaikutteista
toimintakulttuuria.
Oman toiminnan arviointi ja suunnitelmien laatiminen on yliopistolle tuttua
työtä, mikä on kuulunut arkeen jo vuosikymmenten ajan. Samoin
ulkopuoliset asiantuntijat ovat jo pitkään arvioineet yliopistoja
ja tieteenaloja sekä esittäneet niitä koskevia suunnitelmia.
Toiminnan tulosten tarkastelu, työsuunnitelmien laadinta ja voimavaralaskelmat
kuuluvat niin ikään yliopistojen vuodenkiertoon. Lähivuosien
yleiset korkeakoulupoliittiset suunnitelmat ja päätökset ovat
myös lisänneet yliopistojen omien strategioiden valmisteluja.
Näiden lisäksi yliopistojen on Muutosvoimaa ja luottamusta yliopistojen
kehittämiseen selvittävä vielä ulkopuolelta annetuista
nopeatempoisista tehtävistä, kuten alkuaan valtiotyönantajan
esittämästä uuteen palkkausjärjestelmään siirtymisestä.
Yliopistoilla ei tosiaankaan ole pulaa uudistustoiminnan kohteista, vaan uudistustoiminnan
voimavaroista ja toimintavoista.
Toiminnan kehittäminen koskee kaikkia
Yliopistot eivät ponnistele yksin tuloksellisuuden, voimavarojen
ja henkilöstöpolitiikan kehittämisessä. Ongelmat
ovat usein samankaltaisia myös muissa työyhteisöissä.
Näihin ongelmiin on myös tartuttu monella taholla. Yleistä tilannetta
kuvaa melko kattavasti vuoden 2001 tulosopimuksen yhteydessä käynnistetty
tutkimus henkilöstön edustajista työpaikan muutosvoimana
(Ryynänen, Loimu ja Mäenpää. Aktiivi-Innovaatio
Oy 2004).
Tutkimukseen on osallistunut 76 työpaikan 373 luottamusmiestä, työsuojeluvaltuutettua
ja ytedustajaa sekä työnantajan edustaja jokaiselta työpaikalta.
Osallistujat edustavat suhteellisen hyvin kaikkia ammattijärjestöjä sekä julkisen
ja yksityisen sektorin keskeisiä toimialoja. Tuloksia ei eritellä työyhteisötasolla,
joten yliopistot kuuluvat valtion ryhmään.
Tutkijoiden laatimat tyypitykset työyhteisöjen ja henkilöstön
edustajien kuvaamiseksi antanevat taustaa ja virikkeitä myös yliopistoissa
vallitsevan kehitystyön hahmottamiseksi ja toimintakulttuurin kehittämiseksi.
Tutkijat luokittelevat työyhteisöt viiteen ryhmään: aktiiviset,
vakiintuneet, jännitteiset, passiivisesta aktiiviseen pyrkivät ja vakiintumattomat
yhteistoiminnan työyhteisöt. Yleisesti ottaen työnantajan edustajat
toivovat, että luottamushenkilöt toimisivat nykyistä aktiivisemmin
työyhteisöjensä ja organisaatioiden kehittäjinä. Vastaavasti
henkilöstön edustajienkin toimintatapa vaihtelee paljon. Tutkijat esittävät
henkilöt heidän toiminnan aktiivisuuteen ja yhteistyövalmiuteen
perustuvina tyyppeinä. Tutuimpia näistä lienevät sivustaseuraajan
ja kehittäjän välillä olevat tehtävänhoitajat,
junailijat, puurtajat ja osallistujat (ks. oheinen kaavio).
Henkilöstönedustajat pitävät tärkeimpinä tehtäväalueinaan
sopimusten ja lakien noudattamista, henkilöstön hyvinvointia sekä tiedonkulkua
työyhteisössä. He kokevat saavansa parhaiten tietoa palkkausta,
työaikajärjestelyjä ja työterveyttä koskevista muutoksista.
Kuitenkin heidän mukaansa tiedot saadaan viime hetkessä, jolloin valmistautuminen
ja osallistuminen neuvotteluun jää riittämättömäksi.
Muutos on kuitenkin lähtenyt parempaan suuntaan ja työnantajan neuvotteluvalmiudet
koetaan jo melko hyviksi. Vaikuttamisen mahdollisuudet tuntuvat paremmilta julkisella
kuin yksityisellä sektorilla.
Tutkijat ehdottavat, että työtehtävät ja luottamustehtävät
tulisi sovittaa hyvin yhteen ja että myös henkilöstön edustajien
monipuolisesta koulutuksesta huolehditaan. Tilanteen kokevat hankalimmaksi ne
luottamushenkilöt, joiden tehtäväjako kaipaa selkeyttämistä.
Tutkimuksen perusteella tutkijat suosittavat myös, että henkilöstön
ja työnantajien edustajien tulisi omaksua osapuoliajattelun sijasta kumppanuusmalli,
mikäli henkilöstön edustajien halutaan mukaan työolosuhteiden
lisäksi myös muun toiminnan kehittämiseen.
Osallistuessaan toiminnan kehittämiseen henkilöstön edustajat
ovat jakamassa esimiesten työkuorman ja tuovat samalla yhteiseen käyttöön
koko henkilöstön osaamista ja muutosvoimaa.
Voisiko UPJ kehittää myös toimintakulttuuria?
Uusi palkkausjärjestelmä toteutetaan valtiotyönantajan aloitteesta,
mutta sen valmisteluun ovat osallistuneet myös työntekijäjärjestöt
melko pitkän historian aikana. Nyt prosessi on edennyt jo yliopistoihin,
joissa arvioidaan tehtävät ja niistä suoriutuminen. Samalla
nämä arvioinnit punnitsevat erityisesti työntekijöiden,
esimiesten ja mikseipä järjestöjenkin välistä luottamusta.
Tähän ongelma-alueeseen liittyvässä tuoreessa tutkimuksessaan
Salimäki, Ylikorkala, Hulkko, Nyman ja Keskivaara (2005) toteavat, että se
saadaanko uudella (palkkaus)järjestelmällä aikaan joitakin toivottuja
vaikutuksia, riippuu paitsi esimiehestä, myös muista tekijöistä.
Luottamus esimiehen on tärkeä. Kun esimieheen luotetaan, uskotaan
myös, että hän pystyy arvioimaan suoritusta oikeudenmukaisesti.
Hänen rooliinsa kuuluu lisäksi tavoitteiden asettaminen ja seuraaminen
sekä palkkausjärjestelmästä kertominen, jolloin palkkausjärjestelmä voi
toimia myös johtamisen välineenä.
Tärkeitä tekijöitä ovat myös työyhteisön
toimintakulttuuri ja sitä ylemmällä tasolla tehtävät
päätökset. Vuorovaikutteinen työyhteisön toimintakulttuuri
tukee henkilöstön mahdollisuuksia osallistua oikeudenmukaisen ja
luotettavan palkkausjärjestelmä uudistamiseen. Yliopistoja ylemmällä tasolla
tehtävät päätökset edistävät uudistusta,
jos niitä tehtäessä on huolehdittu myös työntekijöiden
luottamuksen saavuttamisesta.
Hannu Jalkanen
varapuheenjohtaja
Tieteentekijöiden liitto
JUKOn pääluottamusmies, Jyväskylän yliopisto |