Joel Kuortti
Mä mistä löytäisin sen tiedon
Mitä yhteistä onkaan perhevalokuvista väitöskirjaa
tekevällä taidekasvatuksen lehtori Seija Ulkuniemellä (LaY),
vihan voimasta väitelleellä Tuija Virkillä (JY),
globalisaatiokysymyksiin erikoistuneella tutkija, valtiotieteilijä Minna
Jokelalla (TY), ravitsemuspsykologi Raimo Lappalaisella (TaY),
Kansanrunousarkiston tutkija Juha Nirkolla (SKS) ja leikkiä tutkineella
Marjatta Kallialalla (HY)?
Yhtäläisyyksiä, joista en tiedä, voi olla monia (vaikkapa
lempiruoka, suosikkikirja tai harrastus). Havaitsemani yhdistävä tekijä on
näiden tutkijoiden esiintyminen eri kaupparyhmien asiakaslehtien artikkeleissa
asiantuntijoina: Tradekan ME-lehden joulukuun numerossa käsitellään
perhevalokuvia ja tammikuussa vihaa voimavarana; SOK:n Yhteishyvässä puhutaan
syyskuussa globalisaatiosta ja tammikuussa makeanhimosta; K-ryhmän Pirkassa
aiheena joulukuussa ovat joulutavat ja nukkeleikit. Oheiset yleistajuisiksi
kirjoitetut jutut löytyivät satunnaista tilastomenetelmää käyttäen:
lehtipinon päällimmäisiä lehtiä selailemalla. Toimittajat
ovat tukeutuneet tutkijoihin (välillä eksplisiittisestikin) auktoriteetteina
kirjoittaessaan eri aiheista — asiantuntijoina käytetään
toki muitakin kuin tutkijoita.
Voikin siis hyvällä syyllä todeta, että tutkijoilla on
kysyntää, kun yhteiskunnassa tulee tarve saada tietoa eri asioista.
Yliopistojen ja tutkimuslaitosten tutkijat ovat tällöin arvaamattoman
suuri voimavara. Eikä tutkijoiden näkyminen tarkoita vain sähköisessä mediassa
puhuvana päänä esillä oloa, vaikka samanlainen tutkijahakuisuus
näkyy niissäkin — ja edellä mainituista tutkijoista Lappalainen
on ollut Ylen Muuttujien asiantuntijana. Asiantuntijuutta ei haeta myöskään
vain ministeriöiden tai Suomen Akatemian toimikuntien tai erilaisten akateemisten
yhteyksien kautta. Tutkijat tietävät, että kyselyjä voi
tulla hyvinkin erikoisissa tapauksissa ja yllättäviltä tahoilta:
paikallisradio tarvitsee haastattelua tai yhdistys puhujaa; sanomalehden toimittaja
haluaa tarkistaa jotain juttunsa yksityiskohtaa tai kirjan kirjoittaja kommenttia
ongelmalliseen kysymykseen. Periaatteessa koska vain voi tutkijan puhelin soida
tai sähköposti kilahtaa kyselyn merkeissä.
Yliopistotutkijan ja -opettajan työ ei olekaan koskaan rajoittunut vain
yliopiston kahteen perustehtävään, opetukseen ja tutkimukseen.
Mukana on aina ollut tuo maaginen “kolmas tehtävä”, jota
kukin on toteuttanut omalla tahollaan enemmän tai vähemmän.
Tämä on tärkeää muistaa, kun uuteen palkkausjärjestelmään
valmistauduttaessa käydään kehityskeskusteluja ja arvioidaan
omaa työtä. Omalla kohdallani nämä keskustelut olivat kivuttomat,
mutta varmaan kaikilla ei näin ole, sillä järjestelmä on
uusi ja aikataulu nopea.
Vaikka vanhan sananlaskun mukaan “laiska töitään luettelee”,
niin nyt on paikallaan miettiä, millainen on oman työn vaikuttavuus,
eikä vain ahtaassa kahden tehtävän mielessä. Yliopistoasiantuntijuus
on moniulotteista vaikuttamista ja tämä pitäisi osata myös
vakuuttavasti ilmaista — kuten jokainen yliopistovirkoja tai apurahoja
hakenut tietää. Kannattaa miettiä, missä se oma asiantuntijuus
luuraa.
Onneksi uuden palkkausjärjestelmän kehittämistyössä ja
nyttemmin siihen siirtymisen vaiheessa järjestöt ovat olleet vahvasti
mukana. Näin voidaan osaltaan varmistaa järjestelmän oikeudenmukaisuus
ja valvoa sen toteuttamista. Täällä Unkarissa voi vain surullisena
todeta, että yliopistolla erityisesti määräaikaisten asema
on todella epävakaa eikä ammattiyhdistyksillä ole juuri mitään
keinoja jäsenistön työsuhteen ehtojen valvomiseksi. Työntekijät
ovat pahimmillaan yliopiston hallinnon — ja vielä valtakunnanpolitiikankin — pelinappuloita.
Se, että yliopistosektorin järjestöillä on Suomessa jatkossakin
vahva asema, on myös jokaisen jäsenen tehtävä, se “neljäs
tehtävä.”
|