Tohtorikoulutettavien kokemukset kartoitetaan
Tänä keväänä toteutetaan opetusministeriön
ja Korkeakoulujen arviointineuvoston yhteistyönä tohtorin
tutkintoa suorittaville suunnattu kyselytutkimus. Kansainvälisessä hankkeessa
kartoitetaan tohtorikoulutuksen laatua, sisältöä,
ohjausta, kursseja ja tutkimusympäristöä.
Tutkijakoulujen perustamisesta on tullut kuluneeksi kymmenen
vuotta. Tutkijakoulujärjestelmä on vastannut sille asetettuihin
tavoitteisiin hyvin ja on siten vakiinnuttanut asemansa yhtenä tohtorikoulutuksen
keskeisenä väylänä Suomessa. Yliopistot ovat
perustaneet omia tohtorikoulutusohjelmia tutkijakoulumallin mukaisesti.
Tohtorikoulutuksen laatu ja järjestelmällisyys ovat parantuneet,
kansainvälistyminen on päässyt hyvää vauhtiin,
ja yhteistyö ja verkostoituminen tutkimusryhmien kesken on
voimistunut.
Tutkijakoulujärjestelmän ja tutkijankoulutuksen kehittämistä on
kuitenkin jatkettava. Niiden joustavuutta on kehitettävä vastaamaan
yhteiskunnan muutoksia ja uusia tarpeita. Opetusministeriön tutkijankoulutuksen
kehittämisryhmän mukaan yksi suurimmista haasteista on tutkijankoulutuksen
laadun parantaminen. Tänä vuonna opetusministeriö toteuttaa
Suomen osuuden kansainvälisestä International Mirror for Postgraduate
Students –hankkeesta, jossa kartoitetaan tohtorin tutkintoa suorittavien
jatko-opiskelijoiden näkemyksiä tohtorikoulutuksen laadusta, sisällöstä,
ohjauksesta, kursseista ja tutkimusympäristöstä.
Hankkeessa ovat mukana Suomen lisäksi Ruotsi, Irlanti ja Katalonia. Hanke
perustuu Ruotsissa Högskoleverketin vuonna 2003 toteuttamaan Doktorandspegeln-
tutkimukseen, jota on vuoden 2004 aikana edelleen kehitetty eurooppalaisena
hankkeena (lisätietoja Doktorandspegeln-hankkeesta Högskoleverketin
kotisivuilta www.hsv.se).
Hankkeessa kartoitetaan mm. seuraavia tohtorikoulutukseen ja sen laatuun keskeisesti
liittyviä kysymyksiä. Millaiset edellytykset tohtoriopiskelijat kokevat
saavansa ammattimaiselle tutkijanuralle? Miten laadukkaita ja tohtoriopiskelijan
oman tutkimustyön ja ammatillisen kehittymisen kannalta relevantteja kursseja
ja opetusta on tarjolla? Kaikki tohtorin tutkintoa suorittavat eivät suunnittele
ryhtyvänsä ammattimaiselle tutkijanuralle vaan heidän motiivinsa
liittyvät esimerkiksi ammattipätevyyden kohottamiseen, muulla ammattiuralla
etenemiseen tai muihin henkilökohtaisiin tavoitteisiin. Millaisia valmiuksia
tohtoriopiskelijat kokevat saavansa muulle kuin tutkijanuralle – esimerkiksi
julkishallintoon tai yksityiselle sektorille?
Opetusministeriön tavoitteena on, että yliopistot ja elinkeinoelämä lisäisivät
ja syventäisivät yhteistyötään myös tohtorikoulutuksen
kautta. Millaisia työelämätaitoja ja –yhteyksiä tohtorikoulutuksessa
luodaan? Tohtorikoulutuksen tavoitteiden toteutumisessa ohjauksella on keskeinen
ja korvaamaton rooli. Miten ohjaus toteutetaan ja millaiseksi yhteistyö ohjaajien
kanssa koetaan? Millaisen työ- ja aikapaineen alla tohtoriopiskelijat
kokevat työskentelevänsä? Tekevätkö he yhteistyötä ulkomaisten
tutkijoiden tai tutkimusryhmien kanssa? Miten hyvin he kokevat integroituneensa
tiedeyhteisöön? Millaisiksi he kokevat työllistymismahdollisuutensa
tohtorin tutkinnon suorittamisen jälkeen?
Kyselytutkimus toteutetaan kevään 2005 aikana yhteistyössä Korkeakoulujen
arviointineuvoston kanssa. Hankkeen tulokset palvelevat siten myös KKA:n
toteuttamaa tohtorikoulutuksen arviointia (ohessa lisää KKA:n arviointiprojektista).
Hankkeen valmistelussa on ollut mukana myös Jyväskylän yliopisto.
Aineiston- hankintamenetelmänä käytetään www-lomakekyselyä.
International Mirror for Postgraduate Students – hankkeen tulokset tulevat
toimimaan tärkeänä pohjana keskusteluille nykyistä tohtorikoulutusta
arvioitaessa ja kehitettäessä yhä laadukkaammaksi ja tehokkaammaksi.
Erityisen arvokkaiksi ne tekee se, että hankkeessa kartoitetaan nimenomaan
tohtoriopiskelijoiden omia näkemyksiä tohtorikoulutuksen laadusta.
Toivommekin, että yliopistot ja tohtoriopiskelijat antaisivat oman aktiivisen
panoksensa hankkeeseen.
Sakari Karjalainen, Johtaja
Opetusministeriön tiedepolitiikan yksikkö
Tutkijankoulutuksen kehittämisryhmän pj.
Kyselytutkimuksen yhteyshenkilö:
Kirsi Hiltunen
Projektisuunnittelija
Suomen Akatemia
kirsi.hiltunen@aka.fi
(09) 7748 8376
Korkeakoulujen arviointineuvostolla käynnissä tohtorikoulutuksen
arviointi
Korkeakoulujen arviointineuvoston joulukuussa 2004 käynnistämässä tohtorikoulutuksen
valtakunnallisessa arvioinnissa keskitytään koulutuksen
hyviin käytäntöihin, joita ulkoinen arviointiryhmä testaa
ja täydentää haastatteluilla. Ulkoinen arviointi
ajoittuu syyskuulle 2005. Arviointiin nimetään kansainvälinen
ja monitieteinen ryhmä, johon kuuluvat myös jatkoopiskelijoiden
ja elinkeinoelämän edustajat.
Arvioinnilla kartoitetaan valtakunnallisesti ja kattavasti tohtorikoulutuksen
tilaa, kehittämishaasteita ja tulevaisuudennäkymiä - ei yksittäistä tohtorikoulutusta.
Arviointisuunnitelman on valmistellut johtoryhmä, jonka puheenjohtajana
toimii Korkeakoulujen arviointineuvoston jäsen, Helsingin yliopiston professori
ja vararehtori Hannele Niemi. Maaliskuulla 2005 toteutetaan arviointiin ilmoittautuneiden
koulutusten valinta. Yliopistojen tohtorikoulutuksesta vastaaville vararehtoreille
osoitettu kysely koulutusten haasteista ajoittuu myös maaliskuulle. Korkeakoulujen
arviointineuvosto nimeää ulkoisen arviointiryhmän 7.4.2005.
Arvioinnin etenemistä voi seurata arviointineuvoston kotisivuilta www.kka.fi/arvioinnit.
Arvioinnin yhteyshenkilö:
Seppo Saari
Erikoistutkija – Projektisuunnittelija
Korkeakoulujen arviointineuvosto
seppo.saari@minedu.fi
(09) 1607 6920 |