Työyhteisön heikoin lenkki
Uuden palkkausjärjestelmän (UPJ) sisäänajo
korkeakouluissa
on nyt siinä vaiheessa, että järjestelmän
määräämistä kehityskeskusteluista alkaa
olla kokemuksia,
nehän on pitänyt jo kaikkialla käydä tätä kirjoittaessani.
Nimenomaan kehityskeskusteluissa piti
tarkastaa kunkin henkilön työn vaativuustaso ja samoin
määrittä se, kuinka henkilö on vaatimustason
ja työsuunnitelman mukaisista tehtävistään
suoriutunut.
Näiden perusteella pitäisi syksyllä määräytyä,
mikäli sopimukseen päästään, työntekijän
palkan ns.
VAATImustaso-osa ja HENKIlökohtaisen suoriutumisen
osa.
Kuten eräillä tahoilla arvailtiin, keskustelu- ja
kaavakkeitten täyttökäytännöt näyttävät
vaihdelleen
huomattavasti. Tällaiseen mahdollisuuteenhan on viitattu
useissa yhteyksissä, mm. sanomalehtikirjoittelussa
ja etenkin ahkerassa verkkokeskustelussa. Saamani
tiedon perusteella suuria eroja keskustelujen
toteuttamisessa samoin kuin arviointien perusteissa
oli niin yliopistojen, tiedekuntien, laitosten ja jopa
saman laitoksen yksittäisten lähiesimiesten välillä.
Yhdenmukaisuuden
takaamiseksi oli sovittu koulutuksen
järjestämisestä lähiesimiehille. Koulutuksen
tavoitteet eivät kuitenkaan näytä toteutuneen.
Tähän
voi olla monia syitä, mutta yksi on se, että kouluttajat
eivät välttämättä edustaneet työelämäkoulutuksen
parhaimmistoa, kuten olisi toivonut. Samoin koulutuksessa
lähestyttiin järjestelmää liiaksi yksittäisten
esimerkkitapausten valossa pureutumatta itse järjestelmän
ytimeen. Eräitten lähiesimiesten osalta esiintyi
lisäksi melkoista välinpitämättömyyttä kouluttautumista
kohtaan.
Kaikki tämä osoittaa, ettei yliopistojen (ainakaan
kaikkien) hallinto suhtautunut tarpeellisella vakavuudella
järjestelmän toteuttamiseen. Toinen merkittävä
syy oli liiallinen kiire, johon yhtenä pääsyynä oli
valtionvarainministeriö.
Vaatihan se järjestelmään varsin
perustavanlaatuisia muutoksia vielä siinä vaiheessa,
kun jossakin jo oltiin kehityskeskusteluvaihe aloitettu.
Toinen
eikä mitenkään vähäpätöisempi
seikka
käytäntöjen kirjavuuteen oli eräiden yliopistojen
hallinnon
UPJ:n periaatteita vastainen etukäteisohjailu
ja kategorisointi. Lähiesimiehiä oli eräissä yliopistoissa
ohjattu mm. siihen, että professorit kuuluvat tiettyihin
vaativuustasoluokkiin, jotka on varattu ainoastaan
professoreille. Tällä ohjailulla taattiin eräin
paikoin se, että palkat pysyvät myös tulevaisuudessa
virkanimikepohjaisina, eikä palkkaan voi siten omalla
työllä vaikuttaa edes siinä määrin kuin
entisessä järjestelmässä
saattoi tutkintojen ja tutkimuksen kautta
pätevöitymällä. Useimmat työntekijät
menivät kehitysneuvotteluihin
sangen luottavaisin mielin, mutta
työnantajan toimien vuoksi näyttää tämä luottamus
ainakin joiltakin karisseen.
Uuden palkkausjärjestelmän
tavoitteena sanotaan
olevan tasa-arvoisuuden ja oikeudenmukaisuuden
toteutuminen, joka toteutuisi palkan määräytymisellä
työn vaativuuden ja henkilökohtaisen suoriutumisen
perusteella. Erittäin vaihtelevaksi osoittautuneet käytännöt
ja etukäteisohjailu eivät toteuta näitä tavoitteita
vaan päinvastoin vääristävät epäkohtia
entisestään.
Näyttää siltä, että yliopistojen hallinto
oli jälleen
kerran työyhteisön heikoin lenkki. Työntekijöillä
olisi lopultakin ollut enemmän valmiuksia UPJ-järjestelmän
toteuttamiseen. Nähtäväksi jää, pystyvätkö
arviointiryhmät hitsaamaan katkenneet lenkit
yhteen vai osoittautuuko niiden työtaakka mahdottomaksi.
Katkenneita lenkkejä on paljon hitsarien lukumäärään
nähden. Vastuun olisi kerrankin voinut
jakaa koko yliopistoyhteisölle.
(painetun lehden s. 20) |