Uusi tasa-arvolaki vaatii käytännön
toimia
Miesten ja naisten välisen tasa-arvon pitäisi olla
helpommin saavutettavissa työpaikoilla, kun uusi tasa-arvolaki
astuu voimaan alkukesän aikana.
Työnantajan on sakon uhalla laadittava tasa-arvosuunnitelma,
jossa on mukana palkkakartoitus. Luottamusmiehet saavat kartoituksesta
pätevän välineen työhönsä.
Uudistettu tasa-arvolaki tuo työelämään kättä pidempää palkkatasa-arvon
kehittämiseksi. Henkilöstö pääsee seuraamaan
naisten ja miesten palkkakehitystä tasa-arvosuunnitelman avulla.
Vastedes tasa-arvosuunnitelma pitää tehdä yhdessä henkilöstön
edustajien kanssa vuosittain, myös oppilaitokset peruskouluja
lukuun ottamatta velvoitetaan suunnitelman laadintaan. Suunnitelmaan
pitää sisällyttää selvitys työpaikan
tasa-arvotilanteesta, siis naisten ja miesten sijoittumisesta eri
tehtäviin, sekä henkilöstön palkkakartoitus.
Tällä tarkoitetaan naisten ja miesten tehtävien
luokitusta, palkkoja ja palkkaeroja. Yksilökohtaisia palkkoja
ei kuitenkaan saa ilmoittaa.
Myös toimet tasa-arvon ja varsinkin palkkatasaarvon edistämiseksi
pitää kirjata. Niiden toteutumista seurataan vuosittain.
Kuten aiemminkin velvoite tasa-arvosuunnitelman laatimisesta
koskee työnantajia, joilla on palveluksessaan vähintään
30 työntekijää. Lain piiri kuitenkin laajenee: Tasa-arvolaki
koskee myös käyttäjäyritysten
vuokratyövoimaa sekä palvelussuhteeseen rinnastettavissa tehtävissä työskenteleviä.
Jälkimmäinen merkitsee, että laki koskee myös palkkasuhteessa
työskenteleviä korkeimpia toimihenkilöitä, esimerkiksi
toimitusjohtajia.
Tähän saakka alle kolmannes työpaikoista on noudattanut
lakia ja laatinut tasa-arvosuunnitelman tai sisällyttänyt
sen henkilöstö- tai koulutussuunnitelmaan tai työsuojelun
toimintaohjelmaan. Uuden
lain myötä tasa-arvosuunnittelun laiminlyönnistä voidaan
määrätä lopulta sakkoihin.
Syrjintäsäännökset selvenevät
Lain mukaan työnantajan on edistettävä tasa-arvoa
naisten ja miesten välillä, “erityisesti palkkauksessa”.
Työjärjestelyissä on kiinnitettävä huomiota
perheen ja työelämän yhteensovittamiseen. Työnantajan
on lisäksi ehkäistävä ennakolta sukupuoleen
perustuvaa syrjintää.
Laissa on selvästi kerrottu, mikä on välitöntä ja
mikä välillistä syrjintää.
Välitöntä syrjintää on saattaa naiset
ja miehet eri asemaan sukupuolen perusteella tai raskaudesta tai
synnytyksestä johtuvasta syytä. Välillisestä syrjinnästä on
kyse, kun henkilöt asetetaan sukupuolensa takia eri asemaan
sinänsä neutraalilta vaikuttavan menettelyn perusteella.
Myös vanhemmuudesta, perhehuoltovelvollisuudesta tai muusta
sukupuoleen liittyvästä syystä johtuva eriarvoinen
kohtelu on välillistä syrjintää.
Seksuaalista häirintä ja sukupuoleen perustuva häirintä ovat
uuden lain mukaan syrjintää.
Syrjinnäksi ei katsota naisten suojelua raskauden
tai synnytyksen vuoksi.
Palkkatiedot luottamusmiehelle
Työpaikalla syrjinnän kohteeksi joutuneen asema vahvistuu.
Todistustaakka siirtyy sille, jota epäillään syrjinnästä.
Jo aiemminkin on menetelty tämän mukaan, mutta siitä ei
ole ollut laissa merkintää.
Kiistatapauksessa työnantajan tulee osoittaa, ettei työntekijää ole
aiheettomasti syrjitty. Esimerkiksi työnhaussa työnantajalla
voi olla painava ja hyväksyttävä syy suosia toista
sukupuolta.
Työpaikalla tapahtuvan palkkasyrjinnän karsimiseen
uusi laki antaa nykyistä tehokkaammat eväät. Pääluottamusmies
tai muu henkilöstön edustaja voi saada palkkatiedot myös
siltä, joka tekee syrjityksi
epäillyn kanssa samaa tai samanarvoista työtä. Jos työnantaja
ei halua palkkatietoja antaa, tasa-arvovaltuutetulla on oikeus saada ne tietoonsa.
Jos syrjintäepäilyyn on perustetta, tiedot luovutetaan luottamusmiehelle.
Hyvityssummat nousevat
Syrjityksi joutuneen hyvitykset nousevat tuntuvasti. Loukattu
henkilö saa hyvitystä vähintään 3 000
euroa. Jos häntä on syrjitty työhönotossa,
hyvitys on enintään 15 000 euroa.
Jos syrjintää harjoittaneen taloudellinen asema on
heikko tai hän on pyrkinyt korjaamaan menettelyn, hänet
voidaan vapauttaa hyvityksestä. Toisaalta hyvitys voidaan
korottaa yli enimmäisrajan, jos syrjintä on ollut vakavaa
ja olosuhteiden takia korkeampi
korvaus on perusteltua.
Hyvitys ei estä loukattua vaatimasta korvausta taloudellisesta
vahingosta.
Vanhan lain mukaan hyvitystä piti hakea vuoden sisällä syrjinnästä.
Nyt hyvitystä saa hakea kahden vuoden kuluessa lainrikkomisesta.
Työhönottotilanteissa kanne on kuitenkin nostettava vuoden
kuluessa.
Sakkouhka tasa-arvon vartijaksi
Syrjivästi menetellyt voidaan asettaa edelleenkin uhkasakkoon.
Tasa-arvolautakunta voi kieltää välillistä tai
välitöntä syrjintää tai työelämässä syrjintää harjoittanutta
jatkamasta tai uusimasta menettelyään tarvittaessa sakon
uhalla.
Tasa-arvolautakuntaan kuuluu tasa-arvon ja työelämän
asiantuntijoita. Siinä ovat edustettuina mm. kaikki palkansaajakeskusjärjestöt.
UP/Birgitta Suorsa
AKAVA: Palkkasyrjintään on nyt helpompi
puuttua
AKAVAn mielestä tasa-arvosuunnitelmaan sisältyvät
pakolliset palkkakartoitukset ovat tasa-arvolain merkittävin
parannus.
– Palkkakartoituksen avulla päästään
järjestelmällisesti arvioimaan mahdollisen palkkasyrjinnän
olemassaoloa. Havaittuun palkkasyrjintään voidaan sitten
puuttua tasa-arvolain osoittamin keinoin, sanoo AKAVAn lakimies
Jaana Meklin.
– Tällä hetkellä ongelmana on, että palkkasyrjintätilanteet
ovat tulleet ilmi vain satunnaisesti. Esimerkiksi AKAVAn työmarkkinatutkimuksen
mukaan vain 6 prosentilla työpaikoista on viimeisen vuoden
aikana tehty palkkakartoituksia. Ilman pakollisia kartoituksia
ei ole olemassa konkreettista tapaa saada tietoa mahdollisista
palkkaeroista työpaikoilla, Meklin huomauttaa.
AKAVAn työmarkkinatutkimuksessa joka kymmenes vastaaja arvioi,
että omalla työpaikalla samoissa tehtävissä toimivien
välillä on sukupuoleen perustuvia palkkaeroja, joka viides
ei kuitenkaan osannut arvioida asiaa. Palkkaeroja katsottiin olevan
enemmän
yksityisellä kuin julkisella sektorilla ja eniten erittäin vaativissa
asiantuntijatehtävissä ja keskijohdossa.
Toimenpiteet samapalkkaisuuden edistämiseksi on aloitettava
työpaikoilta. Uusien säännösten tehokas käyttöönotto
edellyttää niiltä mm. käytännön ohjeistusta
ja tiedottamista. Johtajia ja esimiehiä on koulutettava, jotta
työpaikoilla osattaisiin käyttää uudistuvan
tasa-arvolain mahdollisuudet. Tasa-arvoasioiden tunteminen on osa
hyvää johtamista. |