Palkkausuudistuksen rahoitus
Uuden palkkausuudistuksen käyttöönottaminen ei voi olla mitään
nollasummapeliä. UPJ:n toteuttaminen edellyttää lisärahoitusta.
Lisärahoitusta olisi suunnattava korostetusti sinne, missä palkkakilpailukyvyn
on todettu olevan huonoa. Viimeksi mainittu tarkoittaa erityisesti yliopistojen
johto- ja asiantuntijatehtäviä. Aito ja tuntuva lisärahoitus
parantaisi UPJ:n onnistumismahdollisuuksia.
Valtion työmarkkinalaitoksen mukaan UPJ:n piirissä on
tällä
hetkellä noin 45 % kaikista valtion palveluksessa olevista. Loput olisi
tarkoitus saattaa UPJ:n piiriin vielä tämän vuoden kuluessa.
Yliopistolaitos on valtiolla selvästi suurin organisaatio.
Yliopistoissa
on noin 30 000 työntekijää eli neljännes kaikista valtion
palveluksessa olevista. Verrattuna moneen muuhun valtion organisaatioon yliopistolaitoksessa
mittasuhteet ovat suuret. Suuruus koskee erityisesti UPJ:hin välttämättä kuuluvaa
lisärahoitustarvetta ja UPJ:hin myös liittyviä muita vaikeita
ongelmia. Viimeksi mainittuja ei kuitenkaan tässä yhteydessä käsitellä.
Rahoituksen sopimuspohja
Valtion voimassa olevan keskustason virkaehtosopimuksen mukaan
UPJ:n käyttöönottamisesta tehtävien sopimusten
siirtymäkauden aiheuttamien lisäkustannusten rahoitus
perustuu kolmeen lähteeseen: 1) virastojen omaan rahoitukseen,
2) keskustason palkantarkastuseriin kuten järjestelyvaroihin
ja liittoeriin sekä 3) valtion talousarvion tarkoitusta varten
otettavaan erilliseen rahoitukseen. Lisäksi virkaehtosopimuksessa
mainitaan, että UPJ:n kehittämiseen varataan riittävä osa
käytettävissä olevista määrärahoista.
Viimeksi mainitussa on kyse valtion palkkaohjelmasta. UPJ:n kehittämiseen
olisi siis tulossa lisärahoitusta. Kyse on lisärahoituksen
määrästä ja suuntaamisesta.
Rahoituslähteiden suhde
UPJ:n rahoituksen kokonaisvaikutusta enempää kuin eri
rahoituslähteiden keskinäistä suhdetta ei ole selkeästi
todettu valtion keskustason sopimuksissa. Hyväksyessään
vuoden 2003 lopulla eräänlaisen mallisopimuksen valtion
keskustason työmarkkinaosapuolet totesivat myös, että järjestelyvaroista
ym. eristä rahoitettava osuus voi olla korkeintaan 2,5 % ja
enintään 1/3 korotuksen kokonaisvaikutuksesta. Budjettirahoituksen
kasvaminen ei merkitse omarahoitusosuuden kasvamista.
UPJ:n kokonaisrahoitus samoin kuin eri lähteiden suhde todetaan
järjestelmän hyväksymisen yhteydessä rahoitussuunnitelmassa,
ollaista siis ei ole vielä yliopistojen osalta. Rahoitussuunnitelmaa
koskevat varsinaiset neuvottelut eivät ole vielä edes
alkaneet.
Kokemuksia muista virastoista
Viimeaikaiset muita kuin yliopistoja koskevat UPJ -ratkaisut ovat
merkinneet yleensä noin 7,2 %:n korotusta palkkoihin (valtion
palkkaohjelma ei ole vielä vaikuttanut korotuksiin). Jonkin
verran tätä korkeampiakin korotuksia on esiintynyt. Akateemisesta
henkilöstöstä yleensä alle 20 % on jäänyt
takuupalkalle ja yli 80 % on
saanut ainakin jonkinlaisen korotuksen.
Kolmen eri rahoitusosuuden keskinäinen suhde on jonkin verran
vaihdellut ollen kuitenkin useimmiten aivan lähellä toisiaan.
UPJ:n kokonaiskorotusvaikutus tulee voimaan muutaman vuoden kuluessa
UPJ -sopimuksen tekemisestä. Tehtävän vaativuuteen
perustuva osa tulee voimaan heti ja henkilökohtaisen suoriutumisen
arviointiin perustuva osa vähitellen.
Varautuminen rahoitukseen
Yliopistot ovat sitoutuneet tulossopimuksissaan opetusministeriön
kanssa UPJ:n toteuttamiseen. Ne ovat myös ainakin periaatteessa
sitoutuneet UPJ:n omarahoitukseen.
Vaikuttaa siltä, että yliopistot olisivat varautuneet
UPJ:n omarahoitukseen hyvin vaihtelevasti. Ei ole vaikeata ennustaa,
että ongelmia on tulossa monessa paikassa yliopistojen omarahoituksen
toteuttamisessa.
Yliopistojen tutkimustoiminnassa ulkoisella rahoituksella on huomattava
rooli. Rahoittajien tulee ajoissa varautua palkan määräytymismekanismien
muutoksiin ja UPJ:stä johtuviin korotuksiin.
Tulopoliittisen kokonaisratkaisun mukaiset liittoerät/järjestelyvarat
on siirretty yliopistoissa ja muissa valtion virastoissa UPJ:n
rahoittamiseen.
Valtion palkkaohjelman toteuttamisen lisäksi aitoa UPJ -lisärahoitusta
tulisi olemaan valtion budjetista tuleva rahoitusosuus.
Aito lisärahoitus
Valtion keskustason sopimusasiakirjoissa korostetaan UPJ:n yhteydessä kilpailukyvyn
kehittämistä. Sisältöä tälle pyrkimykselle
antaisi tässä tilanteessa se, että korotuksia suunnattaisiin
painotetusti
sinne, missä palkkakilpailukyvyn on todettu olevan huonoa.
Oheisena Valtiotyönantaja-lehdessä 1/2004 julkaistu
kuvio, josta voidaan todeta, että valtiotyöantajien mielestä yliopistojen
(= korkeakoulut) palkkakilpailukyky on yleisesti ottaen asteikolla
1-5 (1 = erittäin huono, 2 = huono, 3 = keskinkertainen, 4
= hyvä, 5 = erittäin hyvä) keskinkertaista. Yliopistojen
johto- ja asiantuntijatehtävissä olevien palkkakilpailukyky
on sen sijaan huonoa ollen koko valtionhallinnon heikointa työantajien
mielestä. Yliopistojen johto- ja asiantuntijatehtävissäolevien
palkkakilpailukyky ei ole muuttunut verrattuna vuoteen 1999. Acatiimilehden
vakinainen lukijakunta kuuluu yliopistojen johto- ja asiantuntijatehtävissä oleviin.
Virallisen linjan mukaan suomalaisen yhteiskunnan keskeinen piirre
on osaamisen korostaminen menestystekijänä. Yliopistojen
osaajien nykyinen palkkakilpailukyky ei ole kovin hyvä todiste
virallisen linjan käytännön toteutumisesta. Yliopistojen
huonoa palkkakilpailukykyä voidaan niin haluttaessa parantaa
UPJ:n yhteydessä tai ainakin laatia selvät suunnitelmat
palkkatason kohentamiseksi.Yleisesti UPJ:hin varattu 7,2 % rahoitus
ei ole riittävä yliopistojen johto- ja asiantuntijatehtävissä toimiville.
UPJ:n onnistumismahdollisuuksia parantaisi valtion budjetista tuleva
aito ja tuntuva lisärahoitus.
Jorma Virkkala
Professoriliiton toiminnanjohtaja
7.4.2005
Palkkakilpailukyky
vuonna 2003 organisaatiotyypeittäin |