Professori Brunetto De Batté suosii osallistuvia
käytäntöjä
Kolme tehtävää limittyvät
professorin työssä myös Italiassa
Tutkimus, opetus ja ns. kolmanteen tehtävään liittyvät
haasteet kuuluvat professorin rooliin myös Italiassa. Genovan yliopiston
arkkitehtiosastolla vuodesta 1984 työskennellyt professori Brunetto De
Batté on kunnostautunut osallistuvien metodien soveltamisessa opetustyössä.
Professori ja arkkitehti Brunetto De Battén työhistoria
on laaja-alainen. Hän on saavuttanut menestystä rakennus-
ja yhdyskuntasuunnittelijana, teollisena muotoilijana ja skenografina.
Taustalla on kuitenkin yhteinen tekijä. “Punaisena lankana
urallani on ollut uteliaisuus: uteliaisuus tietää ja
ymmärtää eri ilmiöitä ja niiden välisiä suhteita”,
hän luonnehtii uraansa. Toisena punaisena lankana hänen
työssään ovat olleet osallistuvat metodit. Hän
on soveltanut niitä menestyksekkäästi eri yhteyksissä.
Vanha ja uusi sopusoinnussa Genovan yliopistossa
Professori Brunetto De Battén työhuoneen ikkunan
alla sijaitsee satama, jonka takana avautuu näkymä Välimerelle.
Hän on työskennellyt tässä näyttävässä ympäristössä Genovan
arkkitehtiosastolla vuodesta 1984 lähtien. Hän tuli ensin
tutkijaksi ja opetti useita vuosia rakennussuunnittelua yhdessä Mario
Bottan kanssa. Hänet valittiin sisustussuunnittelun professoriksi
arkkitehtiosastolle vuonna 2000. Nykyään hän opettaa
siellä sisustus- ja ympäristösuunnittelua, skenografiaa
ja museografiaa. Professori De Batté on toiminut arkkitehtiosastolla
myös osastonjohtajana.
Università degli studi di Genovan arkkitehtiosasto sijaitsee
kukkulalla, josta Genovan asutus on saanut aikoinaan alkunsa. Sen
uudisosa on yhdistetty keskiaikaiseen luostarirakennukseen. Myös
sisällöllisesti tässä yliopistossa vanha ja
uusi muodostavat toisiaan luovasti täydentävän kokonaisuuden.
Genovan arkkitehtiosasto on tunnettu perinteikkäästä korkealaatuisesta
osaamisestaan restauraation alalla. Muutoin suunnittelussa on kokeellinen
painotus. Teknisestä perusteellisuudestaan huolimatta italialaisessa
arkkitehtiopetuksessa taiteellinen ulottuvuus on voimakkaana läsnä.
Arkkitehtiosastolle kuuluu aloja, jotka esimerkiksi Suomessa kuuluvat
taide- tai taideteollisten yliopistojen alaisuuteen.
Brunetto De Batté opiskeli itse arkkitehtuuria Firenzen
yliopistossa 1970-luvulla. Nuoret arkkitehdit tekivät Firenzessä tuolloin
radikaalia uutta arkkitehtuuria.“Yksi erityisestä mielenkiintomme
kohteista oli uusien materiaalien käyttäminen historiallisissa
ympäristöissä”, hän kertoo. Eri taiteen
alojen projektit ovat olleet mukana hänen tuotannossaan alusta
lähtien. Väitöskirjansa hän on tehnyt scenografian
alalta. Hän on työskennellyt monien alallaan merkittävimpien
henkilöiden, kuten teatteriohjaaja Dario Fon sekä arkkitehtien
Giancarlo de Carlon ja Renzo Pianon, kanssa.
Osallistuvat metodit opetustyössä
Liikenne työhuoneella on vilkasta, kun leppoisa professori
ottaa vastaan opiskelijoita.
Professori De Batté ohjaa opiskelijoiden työskentelyprosesseja
itse. Opiskelijoilla on omat henkilökohtaiset harjoitustyöohjelmansa.
Niihin paneutuminen on professorille haastavaa. “Tavoitteena
ei ole pelkästään hyvä suoritus, vaan sen rinnalla
kehittää itsetietoisuutta”, hän kertoo, “Koska
jokainen opiskelija on erilainen, etsimme jokaisen ominta ilmaisutapaa”.
Hän kannustaa opiskelijoita myös löytämään
ja tuomaan esille taiteen ja arkkitehtuurin eri osa-alueiden välisten
rajojen ylittäviä näkökulmia.
Keskustelua opiskelijoiden kanssa professori De Batté käy
usealla eri tasolla. “Nykyiseen opetustapaani on vaikuttanut
muun muassa yhdessä Giancarlo di Carlon kanssa tekemämme
kuusivuotinen yhteistyö, jossa tutkimme kokeellisia opetusmetodeja”,
De Batté selittää, “osallistuva keskustelu
on yksi tärkeimmistä työkaluistani”. Opiskelijat
kertovat arvostavansa professorin läsnäoloa. Opiskelijoiden
parissa pidettyjä ovat luentojen jälkeiset keskustelutilaisuudet.
Aiheet liittyvät pidettyyn luentoon, ajankohtaisiin teemoihin
tai tekeillä oleviin harjoitustöihin.
Professori De Batté on opiskelijoille huomattavasti helpommin
lähestyttävissä kuin perinteiset italialaiset professorit.
Italiassa professorin asema on varsin arvostettu. Professori ja
opiskelija ovat hierarkiassa varsin kaukana toisistaan. Näiden
välinen kanssakäyminen on sen mukaista. Monia professoreja
ei opiskelijan sovi puhutella ilman sovittua tapaamista. Tällöinkin
tapaamiset saattavat olla varsin muodollisia. Yleensä on itsestään
selvää, että opiskelija teitittelee professoria.
Opetus tutkimuksen osana
Yliopiston ulkopuolinen työ ei ole professoreille välttämätöntä Italiassa.
Professori De Battén työskentely jakautuu kolmeen jokseenkin
yhtä suureen osaan. Ne ovat tutkimus, opetus ja yliopiston
ulkopuolinen työ. “Opetustyö on toisinaan osana
tutkimusta, eikä näinollen aina selvästi erotettavissa
toisistaan”, hän kertoo. Tällä hetkellä hän
tutkii 21. vuosisadan museorakennuksen problematiikkaa. Työ,
jota De Batté tekee yliopiston ulkopuolella, on nykyään
pääasiassa konsultointia. Hänet on nimitetty Ligurian
alueen rakennusalan erityiskonsultiksi.
Brunetto De Battén omat projektit ovat olleet moninaisia.
De Batté sanoo uransa monialaisuudesta, “En koe toimivani
niinkään eri aloilla, vaan mielestäni kysymys on
saman asian eri puolista. Minua kiinnostaa kysymys ympäristön
ja sen yksityiskohtien suhteesta, suuri ja pieni. Ympäristö on
kerroksellinen, enkä näe eri tasoja erillisinä asioina”.
Professori De Batté on aktiivisesti mukana akateemisessa
keskustelussa. Hän osallistuu seminaareihin ja kirjoittaa
paljon. Hän rohkaisee myös opiskelijoita syventymään
asioiden merkityksiin. Runsaista suunnittelutöistään
huolimatta hän kertoo pitävänsä itseään
ennen kaikkea teoreetikkona. Asioiden merkityksiä pohditaan
niin ikään kansainvälisessä arkkitehtuuri-
ja taidelehti Anfione Zetossa, jonka toiminnassa De Batté on
mukana. Hän oli yksi lehden perustajajäseniä vuonna
1988. Anfione Zeton jokaisessa numerossa on avainsana, filosofinen
teema, jonka ympärille lehden teema rakentuu.
Osallistuvat metodit kuntasuunnittelussa
Professori De Batté soveltaa osallistuvia käytäntöjä myös
yliopiston ulkopuolella. Hänen yhteistyökumppaninsa arkkitehti
Giancarlo De Carlo on alan uranuurtaja Italiassa. Hän eräs
De Battén eniten arvostamista italialaisista arkkitehdeistä.
De Carlo oli alkanut
tutkia vuonna 1960 osallistuvaa suunnittelua maaseudulla ja korttelitasolla
kaupungeissa. Aihe on ajankohtainen tällä hetkellä niin ikään
Suomessa. Tampereen teknisellä yliopistolla on parhaillaan tekeillä tutkimus
taajamien ulkopuolisien alueiden maankäyttöön
liittyvistä osallistuvista suunnittelukäytännöistä.
De Batté itse on myös tutkinut ja kehittänyt
osallistuvia suunnittelukäytäntöjä kuntatasolla.
Tulokset ovat olleet kannustavia. Hän työskenteli 90-luvulla
Arenzanon kunnan suunnitteluviraston päällikkönä.
Tällöin kuntaan luotiin malli, jossa kuntalaisille annettiin
aktiivinen rooli kunnan aluesuunnittelussa.
Genovassa hän on ollut ratkaisemassa miten painetta keskustan
alueella voidaan vähentää. “Italian perusongelmana
on suuri tiheys. Täällä on tiiviitä historiallisia
taajamia. Toisaalta taajamien ulkopuolellakin infrastruktuuri on
tiheää, urbaania erämaata”, De Batté toteaa, “Jokaisen
suunnittelupaikan problematiikka on erilainen ja koska eri paikoissa
on erilaiset
komponentit, on käytettävät työmenetelmätkin aina
ratkaistava vaihe vaiheelta tapauskohtaisesti.”
Teksti ja kuvat: Marja Roiha |