Onko tutkijoista Suomen pelastajiksi?
Suomen tulevaisuuden menestystekijöitä arvuuteltaessa useimmat vedonlyöjät
satsaavat panoksensa korkealaatuiseen tutkimus- ja tuotekehitystoimintaan ja
kilpailukykyiseen innovaatiojärjestelmään. Suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan
ei katsota voivan edes säilyä, ellei tutkimus-, tuotekehitys- ja
innovaatiotoiminnan kukoistamiselle luoda yhteiskunnan toimien myötä edellytyksiä.
Tällä hetkellähän Suomi kuuluu kolmen kärkimaan
joukkoon tk-rahoituksen BKT-osuuksia laskettaessa. Viime aikaisissa
selvityksissä, raporteissa, strategioissa ja visioissa korostetaan
kuitenkin, että laakereille ei saa jäädä lepäämään,
vaan on entisestään lisättävä ponnistuksia,
jotta pysyttäisiin maailman kärkimaiden joukossa. Tässä yhteydessä tutkijoihin
kohdistetaan suuria toiveita niin Suomessa kuin EU:ssa laajemminkin.
Euroopan unionin komissio on arvioinut, että Euroopassa tarvitaan
700 000 uutta tutkijaa vuoteen 2010 mennessä.
Unionin tasolla ongelmaksi on koettu toisaalta se, että nuoret
eivät enää hakeudu tutkijan uralla, ja toisaalta
se, että tutkijat eivät pysy tutkimuksen parissa vaan
hakeutuvat muille toimialoille. Suomessa tällaista ongelmaa
ei näytä olevan. Suomalaiset nuoret ovat hämmästyttävän
kiinnostuneita tieteestä ja tutkimuksesta. Edes yliopistoissa
opiskelu ei näytä tappavan tätä kiinnostusta
tieteeseen, tätähän osoittaa se, että meillä on
tällä hetkellä noin 22 000 tieteellisen tai taiteellisen
jatkotutkinnon suorittajaa.
Mutta miten tietoista urasuunnittelua väitöskirjan tekemiseen
liittyy? Hiljattain julkaistussa neljän akavalaisen liiton
teettämästä selvityksestä käy kiusallisen
hyvin ilmi se, että väitöskirjaa saatetaan ajautua
tekemään, kun maisteriksi valmistumisen jälkeen
ei ole mitään muutakaan näköpiirissä.
Uhkaavan työttömyyden torjumiseksi ajaudutaan sitten
väitöskirjantekijäksi siinä uskossa, että työllistyminen
helpottuisi väittelemisen jälkeen. Ainakaan kaikilla
aloilla näin ei kuitenkaan välttämättä tapahdu.
Onkin välttämätöntä, että väitöskirjatyötä tekevä tutkija
ja ohjaaja kartoittavat jo alkuvaiheessa erilaiset uravaihtoehdot.
Tämä pitää sisällään sen mahdollisuuden,
että koulutusta voidaan muokata tulevien uravaihtoehtojen
suuntaan. Samalla tämä tarkoittaisi myös sitä,
että tutkijaksi kouluttautumisen valinta olisi tietoinen ratkaisu
sekä tutkijan että ohjaajan osalta.
Komission suositusten mukaan jäsenmaiden tulisi ryhtyä toimiin
ammattimaisen tutkijanuran luomiseksi. Suomessa tätä työtä tekee
opetusministeriön nimittämä tutkijanuratyöryhmä.
Työryhmällä riittääkin haasteita, kun
tarkastellaan ammattimaista tutkijanuraa tai sen puutetta tämän
hetken tietojen valossa. Suomessa on koulutettu merkittävä tohtorireservi,
joka kykenisi antamaan panoksensa suomalaiseen innovaatiojärjestelmään
ja sen toimivuuteen. Miten näitä kykyjä sitten käytetään
hyväksi? Ehkä kuvaavaa sille, mikä arvostus tohtoreita
kohtaan suomalaisilla työmarkkinoilla on se, että tutkimus-
ja tuotekehitystoiminnassa työskentelevien tohtoreiden suhteellinen
osuus ei juurikaan ole lisääntynyt 1990- luvun alun jälkeen.
Yritykset eivät näytä olevan kiinnostuneita tohtoreista.
Syitä tähän on lähdettävä pikaisesti
selvittämään yhteistyössä elinkeinoelämän
kanssa. Kuitenkin luulisi, että suomalaisen koulutusjärjestelmän
lippulaivoilla, tutkijakoulutuksen suorittaneilla tohtoreilla,
olisi kysyntää suomalaisen innovaatiojärjestelmän
eri osa-alueilla etenkin tutkimusja tuotekehitystehtävissä.
Kiinnostus tohtoreihin on kuitenkin vähäistä myös
valtionhallinnossa ja eri tutkimuslaitoksissakin. Yliopistot ovat
olleet ainakin jossain määrin kiinnostuneita tohtorin
tutkinnon suorittaneista, mutta rajat alkavat sielläkin tulla
vastaan. Tällöin tulee väistämättä mieleen
kysymys siitä, miten tohtoritulppa saataisiin purettua. Minne
tohtorit sijoitetaan?
Onneksi Sitra tulee apuun, ja tarjoaa yksinkertaisen ratkaisun
tohtorikysymykseen. Kun yritykset eivät vielä ole ymmärtäneet
mitä hyötyä tohtoreista on, nousee Suomi innovaatiotoiminnan
kärkimaaksi, kunhan vain “voimistetaan tutkijoiden yrittäjyystietoisutta
ja luodaan kannusteita ryhtyä yritysyhteistyöhön
tai yrittäjäksi.” Kunhan riittävästi
tohtoreita siten käynnistää oman yritystoimintansa,
niin kyllä Suomi pelastuu.
Antero Puhakka
puheenjohtaja, Tieteentekijöiden
liitto
|