Miksi tutkin?
En ole koskaan pysähtynyt miettimään, miksi oikeastaan
tutkin. Tutkiminen on näyttänyt yhtä itsestään
selvältä ja vähän perusteluja kaipaavalta toiminnalta
kuin syöminen ja nukkuminen.
Luulenpa, että kohtalo teki valinnan puolestani kauan ennen
kuin ehdin edes koulunpenkille. Suurin huvini oli lukeminen, ja
pitkien tarinoiden lisäksi rakastin paksuja tietoteoksia ja
tietosanakirjoja. Otin hyllystä Otavan Ison Tietosanakirjan,
punnersin sen lattialle — se oli niin raskas etten voinut
pitää sitä sylissäni — avasin sen umpimähkään
ja nautin saadessani lukea Kenian pinnanmuodostuksesta tai kompressoreista.
Maailma oli ihmeellinen, ja vielä ihmeellisempää
oli se, että kaikki tieto maailmasta oli, kuten uskoin, tässä käsieni
ulottuvilla. Minun ei tarvinnut mennä Keniaan tai keksiä tai purkaa
koneita, toiset olivat tehneet sen puolestani ja antaneet työnsä hedelmät
jalosti minun käytettäväkseni.
Menin kouluun siinä uskossa, että oppiminen oli hauskaa
ajanvietettä. Järkytyin hiukan, kun sitä nimitettiin
velvollisuudeksi. Oma-aloitteisuuteni tiedon hankkimisessa ei liioin
heti kantanut hedelmää, koska minua kiinnosti enemmän
se tieto, minkä parissa kotona puuhasin, kuin se, mihin olisi
pitänyt koulussa keskittyä. Myöhemmin opin antamaan
yhä enemmän arvoa kurinalaiselle työskentelylle.
Tutkimisessa on välillä jaksettava tehdä myös
sellaista, joka on
työlästä ja tylsääkin, jotta pääsisi kiipeämään
seuraavalle portaalle.
Toinen lapsuuteni naiiveista uskomuksista sai kolauksen, kun
joskus toisella kymmenellä oivalsin, ettei kaikki tieto ollutkaan
varmaa ja paikallaan pysyvää. Olisin mielelläni
säilyttänyt ensimmäisen lukemani
tiedon jostain asiasta oikeana, mutta huomasin, etten voinut tehdä näin
tinkimättä älyllisestä rehellisyydestä. Tajusin myös,
etten koskaan ehtisi tietää ja tutkia kaikkea, mikä minua kiinnosti.
Vähitellen selvisi, etteivät tiedon epävarmuus ja tiedon kentän
laajuus olleetkaan huonoja asioita. Jälkimmäinen merkitsi, että jotain
oli aina tutkimatta, ja jokaiselle uudelle tulokkaalle oli tilaa ja tilausta.
Edellinen puolestaan teki tiedon kanssa työskentelystä entistä hauskempaa.
Tiedon metsästäminen ja sen todenperäisyyden testaaminen on
nimittäin pohjimmiltaan salapoliisityötä. Kuvaukset tieteellisten
keksintöjen vaiheista muistuttavatkin dekkarijuonia. Tutkiminen tuo mieleen
myös toisen yleisesti rakastetun ajanvietteen, palapelin kokoamisen. Uskon
kuitenkin, että väristys, minkä tutkija tuntee kun vähän
aikaa sitten hajanaisina vetelehtineet tiedonsirpaleet näyttävät äkkiä järjestäytyvän
kuvioksi, on jotain ainutlaatuista.
Se on sukua hurmiolle, jota taiteilija kokee, kun hän tietää luoneensa
jotain aivan uutta.
Jos valitsee tutkijanuran, valitsee samalla monia muita asioita. Pätevöityminen
alalle kestää yleensä kauemmin kuin tavallista. Varsinkin uran
alkuvaiheessa toimeentulo on epävarma. Jotta säästyy tulevilta
murheilta, kannattaa panna hiukan aikaa uransa suunnitteluun ja ottaa selvää rahoitusmahdollisuuksista,
työllistymisvaihtoehdoista, tukimuodoista ja tutkijoiden ammattiliitoista.
Yhteistyö on tutkimuksessakin voimaa. Työtä ei tehdä umpiossa:
jokainen uusi löytö nojaa toisten löytöihin ja vaatii tulla
toisten tieteentekijöiden huomioimaksi ja tarkasteltavaksi. Tutkijoiden
verkko on tärkeä myös tutkijan sosiaalisen ympäristön
kannalta. Tutkijoilla on samat intressit ja ongelmat. He saattavat kilpailla
keskenään paremmuudesta, mutta heidän asiansa on silti yhteinen.
Missään tapauksessa ei kannata kääntyä peloissaan
pois, jos tutkijanura kiinnostaa. Samoja vastuksia on nykyään kaikkialla,
mutta harva työ on yhtä palkitsevaa kuin tutkiminen. Minulla on yhä tallella
lapsenuskoni siitä, että tiedon hankkiminen on harvinaisen vapaata,
ylevää ja hauskaa.
|