SYL kartoitti opiskelijaystävällisimmät
yliopistot ja paikkakunnat
Missä opiskelu onnistuu?
Nobel-palkinnot tai Shanghai-rankingit eivät kerro sitä,
missä yliopistossa opiskelu onnistuu. Suomen ylioppilaskuntien
liiton huhtikuussa julkistama selvitys on ensimmäinen, jossa yliopistoja
ja yliopistokaupunkeja on arvioitu opiskelijan näkökulmasta.
Pörssiyhtiöiden tuloskuntoa vertaillaan alan lehdistössä jatkuvasti.
Milloin listataan 500 parasta kansainvälistyjää,
milloin jonoon laitetaan kovimmat kasvuyritykset. Myös yliopistomaailmaan
tällainen vertailu on soluttautunut kuin vaivihkaa. Yhteistä kaikille
vertailuille on se, että suurennuslasin alle halutaan saada
selvää ja kiistämätöntä numerofaktaa.
Yliopistoja arvioitaessa ei kuitenkaan voida poimia verrokkilukuja
tuloslaskelmasta tai taseesta. Tästä syystä eri
listoja laadittaessa on päädytty mittaamaan yliopistojen
paremmuutta kovin kirjavilla mittareilla: valmistumisprosentilla,
Nobel-saavutuksilla tai vaikkapa tieteellisten artikkeleiden määrällä.
Näistä mikään ei kuitenkaan kerro sitä,
kuinka hyvät edellytykset yliopisto ja yliopistokaupunki tarjoavat
opiskelulle.
Suomen ylioppilaskuntien liitto selvitti yhdessä Opiskelijajärjestöjen
tutkimussäätiö Otuksen kanssa yliopistojen tilaa
tarkoituksenaan luoda mittaristo, jonka avulla yliopistot voisivat
kehittää omaa toimintaansa ja menestyä sellaisissa
asioissa, joilla on oikeasti merkitystä opiskelijalle. Selvityksen
käytännön toteutuksesta vastasi Aleksis Nokso-Koivisto.
Mukaan Opiskelijan yliopisto 2005 -selvitykseen päätettiin
ottaa myös yliopistokaupungit, sillä opiskelua ei nähdä muusta
elämästä irrallisena jaksona, vaan osana arkea.
Kaupunkien tarjoamat palvelut, kuten joukkoliikenne ja opiskelija-asuntojen
tontit vaikuttavat myös opiskelun sujuvuuteen. Monet arjen
askareet ja eritoten se, kuinka helppoa tai vaikeaa niistä on
opiskelun ohella selviytyä, liittyvät kaupungin käytäntöihin.
Opiskelun edellytyksiä yliopistoissa ja yliopistokaupungeissa
on selvityksessä arvioitu kymmenellä indikaattorilla,
joiden alle järjestyy n. 50 erilaista mittaria. Mukaan valikoitiin
asiat niiden tärkeyden perusteella, ei välttämättä mitattavuuden.
Esimerkiksi tutkimuksen ja opetuksen yhteyttä ei ole helppoa
tutkia, mutta metodikurssien tarjonnan, jatko-opiskelijoiden määrän
ja opettajavaihdon nähtiin kertovan suuntaa-antavasti tästäkin
yliopistojen perustehtävän toteutumisesta.
Kehityskohtia kaikilla yliopistoilla
Opiskeluprosessit -indikaattori on yksi laajimmista selvitetyistä kokonaisuuksista.
Siihen sisältyy useita opiskelun tukemista kuvaavia mittareita
kuten opettajatuutorointi, henkilökohtaisen opintosuunnitelman
(HOPS) laadinta, keskeyttämisprosentti ja yhteydenotto viivästyviin.
Tuloksissa nähdään, että esimerkiksi HOPSin
järjestelmällinen laadinta on edelleen melko harvinaista
yliopistoissa. Opiskeluprosessien mittareita tarkasteltaessa korostuu
se, että monia kohtia voidaan parantaa suhteellisen pienin
kustannuksin.
Toinen merkittävä asia, jota selvitettiin, on opiskelujen
järjestäminen. Tarkasteltavana tässä kohtaa
olivat mm. opetukseen laitetut resurssit, opintosuoritusten tarkastusajat
ja kurssien opiskelijapalautteen hyödyntäminen. Myös
käytännön resursseja kartoitettiin. Kielikurssitarjonta,
verkkoasiointi, tietotekniikkamahdollisuudet, kirjastopalvelut
ja monet muut käytännön järjestelyt ovat tärkeitä,
jokaista opiskelijaa koskettavia seikkoja. Opiskelujärjestelyt
ja käytännön resurssit vaikuttavat monesti suoraan
siihen, kuinka opiskelijan opinnot etenevät.
Opiskelijat ovat yliopistoyhteisön jäseniä, eivät
asiakkaita. Siksi myös opiskelijan vaikutusmahdollisuudet
oli syytä selvittää. Katse kohdistettiin tässä kohtaa
mm. hallinnon opiskelijaedustajiin, heidän koulutukseensa
ja yliopistojen tasa-arvosuunnitelmiin. Useimmissa yliopistoissa
otetaan kaikki ryhmittymät huomioon virallisissa ja epävirallisissa
elimissä, mikä kävi ilmi myös selvityksestä.
Myös kaupungin ja opiskelijoiden yhteyttä tutkittiin
mittaamalla esim. kaupungin ylioppilaskunnalta pyytämien lausuntojen
määrää. Suomalaisen yliopistojärjestelmän
vahvuutena on pidetty tasalaatuisuutta. Kun rankingit etsivät
huippuyliopistoja, meillä tavoitteena on ollut paras kokonaisuus.
Selvitys osoittaa, että tähän tavoitteeseen on opiskelijan
osalta päästy kohtuullisen hyvin. Tasalaatuisuus ei meillä ole
myöskään tarkoittanut huonoa tasoa, joskaan huippuyliopistoja
ei ole montaa. Selviä kehityskohtia on kaikilla yliopistoilla.
Opiskelija kuntalaisena
Yliopistokaupunkien opiskelijaystävällisyyteen vaikuttavat
mm. sosiaali- ja terveyspalvelut, asuminen ja kulttuuri- ja liikuntamahdollisuudet.
Myös se, kuinka opiskelijoita kohdellaan kuntalaisina ja kuinka
joukkoliikenne on järjestetty, on opiskelijalle keskeistä.
Sosiaalipalveluissa tarkasteltiin terveyskeskusten lisäksi
toimeentulotuen käytäntöjä. Eri kaupungeilla
oli suuriakin eroja siinä, kuinka opintotuki ja toimeentulotuki
tiukassa tilanteessa sovitetaan yhteen. Asumispalveluissa tutkittiin
opiskelija-asuntojen saatavuutta ja keskineliövuokria. Asumismenoihin
uppoaa opiskelijan tuloista keskimäärin 42 prosenttia,
joten asumisella on suuri painoarvoarvo selvityksen kaupunkiosuudessa.
Kulttuuri- ja liikuntapalvelut sekä runsas järjestötoiminta
paikkakunnalla sitouttavat opiskelijaa jäämään
kaupunkiin myös valmistumisensa jälkeen. Siksi myös
niitä tarkasteltiin selvityksessä. Opiskelujen aikana
yhdeksi tärkeimmistä kunnan palveluista nousee kuitenkin
joukkoliikenne, sillä vain harvalla opiskelijalla on varaa
henkilöautoon.
Kaupunkien ja yliopistojen vastuu yliopisto-opiskelijan hyvinvoinnista
on suomessa kuitenkin kohtuullisen vähäinen. Useimmiten
opiskelijoiden omistamat opiskelija- asuntosäätiöt
ovat vastanneet opiskelijoiden asumisesta ja YTHS opiskelijoiden
terveydenhuollosta. Opintotukijärjestelmä on huolehtinut
opiskelijan toimeentulosta.
Tampereella edellytykset kunnossa
Jokaisella yliopistolla ja yliopistokaupungilla on omat heikkoutensa
ja vahvuutensa. Lopullisessa vertailussa erot tasaantuvat. Yliopistoista
haluttiin kuitenkin hiuksenhienoista eroista huolimatta nostaa
parhaiten menestyneet esiin. Näitä olivat Tampereen teknillinen
yliopisto, Turun yliopisto, Helsingin kauppakorkeakoulu ja Jyväskylän
yliopisto. Kaupungeista parhaiden menestyivät Tampere ja Joensuu.
Selvityksen tarkoitus on korostaa yliopistojen ja yliopistokaupunkien
vastuuta opiskelijan hyvinvoinnista. Toimivat opiskelujärjestelyt,
opetuksen tukipalvelut ja muut opiskelun edellytykset luovat
mahdollisuudet sujuvalle opiskelulle ja ovat kansallisen kilpailukyvyn
ja osaamisen keskeinen tekijä. Selvitykseen voi tutustua tarkemmin
nettiosoitteessa: www.syl.helsinki.fi
Essi Isomäki, tiedotussihteeri
Lauri Korkeaoja, sosiaalipoliittinen sihteeri
Suomen ylioppilaskuntien liitto
|