Yliopistojen tulosneuvottelujen saldoa
Huhtikuussa käytiin yliopistojen ja opetusministeriön
väliset tulosneuvottelut vuodelle 2006. Se on tulossopimuskauden
2004-06 viimeinen vuosi. Neuvottelujen tuloksista kirjoittaa
opetusministeriön yliopistoyksikön johtaja Markku Mattila.
- Yliopistojen toimintaedellytykset kehittyvät myönteisesti: korkeakoulujen
kehittämislain perusteella voimavarat lisääntyvät vähintään
20 miljoonaa euroa ja valtioneuvoston kehyspäätös lisää T&K
-rahoitusta lähes 50 miljoonaa euroa vuosina 2006-07. Tulosneuvotteluissa
otettiin huomioon myös tutkimusjärjestelmän kehittämistä koskevan
valtioneuvoston periaatepäätöksen linjauksia.
Yliopistoissa on toteutumassa monta syvällistä uudistusta,
kuten tutkintouudistus, laadun varmistus, opiskelijavalintojen
kehittäminen, kansainvälistyminen, opintoprosessien ja
-ohjauksen kehittäminen, sekä uuden palkkausjärjestelmän
käyttöönotto. Uuden palkkausjärjestelmän
käyttöönotosta ja aikataulusta on päätetty
työmarkkinajärjestöjen kesken eikä sen ajoituksessa
otettu huomioon yliopistoissa toteutuvaa mittavaa reformia. Neuvotteluissa
todettiin, että kaikesta tästä aiheutuu suuri työkuorma,
joka usein kohdistuu samoille avainhenkilöille.
Tulosneuvotteluissa pääpaino oli yliopistojen strategisessa
kehittämisessä. Lähes kaikissa yliopistoissa on
ollut vilkas strategian kehittämisen vuosi. Tulosneuvotteluissa
kiinnitettiin nyt huomiota erityisesti vaikuttavuuteen, toiminnan
tuloksiin, laatuun sekä tehokkuuteen. Henkilöstöpolitiikkaan
ja työhyvin vointiin liittyvät asiat ovat nousseet tulosneuvottelujen
asialistalle. Yliopistoissa tutkintojen määrä on
lisääntynyt: Vuonna 2004 ylempiä korkeakoulututkintoja
suoritettiin 12 514, mikä on enemmän kuin koskaan aiemmin.
Tutkintojen määrä on noin 90 % koko sopimuskaudelle
asetetusta keskimääräisestä tavoitteesta. Yliopistoissa
on toteutettu monia koulutuslaajennuksia, joiden odotetaan näkyvän
tutkintoina vasta kauden loppupuolella (taulukko 1). Useimmilla
koulutusaloilla tutkintojen määrä on kehittynyt
tavoitteiden suuntaan. Tavoitteista jäätiin luonnontieteen
ja tekniikan aloilla sekä hammaslääketieteessä.
Näillä koulutusaloilla sovittiin erityisistä toimenpiteistä opintojen
pullonkaulojen kartoittamiseksi ja opintojen tehostamiseksi ja
laadun parantamiseksi.
Yliopistojen tutkimustoiminta on lisääntynyt ja yliopistojen
merkitys Suomen tutkimusjärjestelmässä vahvistunut.
Budjetin ulkopuolisen tutkimusrahoituksen määrä on
kasvanut lähes kaikissa yliopistoissa. Monet yliopistot ovat
lisänneet rahoitustaan EU:n tutkimuksen puiteohjelmasta. Tohtorintutkintoja
suoritettiin 1399, mikä on hyvin lähellä tutkintotavoitetta
(taulukko 2). Tutkijakoulutuksen tehostaminen ja tutkijakoulujen
vakiintuminen näkyvät tohtoritutkintojen määrässä.
Tohtoritutkintojen tavoite näkyy asetetun kaikkien yliopistojen
kannalta realistiselle tasolle. Samalla tutkijakoulutuksen ja väitöskirjojen
laadusta voidaan pitää huolta. Väitöskirjojen
laadun varmistamisesta keskusteltiin yksityiskohtaisesti.
Yliopistoissa onkin ryhdytty erityisiin toimenpiteisiin väitöskirjojen
laadun varmistamiseksi esimerkiksi hyväksymällä väitöskirjan
ohjauksen ja tarkastuksen laatukäsikirjoja ja päättämällä hyvistä menettelytavoista
osaamisen ja laadun varmistamiseksi.
Tutkintouudistus on edennyt kaikissa yliopistoissa pitkälle.
Tutkintouudistus on ollut suuri prosessi, jossa tutkintoja on uudistettu,
mitoittamalla opinnot uudelleen ja suunnittelemalla koulutusohjelmat
ja tutkintojen sisällöt uusien tarpeiden mukaisesti.
Tutkintouudistusta on tukenut 14 koulutusalalla toteutettu verkostoyhteistyö.
Kokemuksista ja ratkaisuista on voitu hyötyä myös
muilla koulutusaloilla. Tutkintouudistuksen toimeenpano ja kaksiportaisen
tutkintorakenteen käyttöönotto on keskeinen osa
Bolognan prosessin toimeenpanoa Suomessa. Kansainvälisessä Bolognan
seurannassa Suomen tutkintouudistus on saanut myönteistä huomiota
ja hyvän kansainvälisen arvion.
Kansainvälistyminen etenee monella rintamalla
Yliopistoissa on tiedostettu kansainvälistymisen haaste ja
ryhdytty toimenpiteisiin. Lähes kaikki yliopistot ovat lisänneet
selvästi englanninkielisen koulutuksen määrää.
On yleistä, että yliopistojen vahvuus alueilla on englanninkielisiä maisteriohjelmia.
Opiskelijavaihto on kääntynyt nousuun. Suomesta ulkomaille
lähtevien opiskelijoiden määrä on lisääntynyt
ja vaihto on tasapainossa. Monissa yliopistoissa on entistä tavoitteellisemmin
tarkasteltu yhteistyötä ulkomaalaisten yliopistojen kanssa.
On solmittu yhteistyösopimuksia tärkeiden ulkomaalaisten
yliopistojen kanssa. Monet yliopistot ovat ottaneet entistä aktiivisemman
roolin useissa kansainvälisissä yliopistoverkostoissa.
Niitä halutaan käyttää laadun, toimintatapojen
vertailun ja kansainvälistymisen välineinä.
Infrastruktuuri ja valtakunnalliset ohjelmat
Infrastruktuurin kehittämistarpeita käsiteltiin kaikkien
yliopistojen kanssa. Yliopistojen tulee rohkeasti käyttää siirtomäärärahojaan
erityisesti vahvuusalueiden tutkimus- ja oppimisympäristöjen
kehittämiseen. Vuonna 2006 voidaan myös opetusministeriön
tuella toteuttaa tutkimuslaitteiden ja -ympäristöjen
uudistamista. Tulossopimuskaudella toteutettavia valtakunnallisia
ohjelmia jatketaan. Tietoteollisuus- ja tietoyhteiskuntaohjelmaa
voidaan edelleen vahvistaa aiemmin suunnitellusta, liiketalousosaamiseen
sisältyvää yrittäjyysohjelmaa halutaan terävöittää ja
laajentaa sekä opintoprosessien kehittämiseen ja laatutyöhön
voidaan suunnata enemmän voimavaroja yliopistojen esitysten
pohjalta.
Tulosohjausmenettely ja rahoituksen laskentamalli uudistuvat
Kesän 2005 aikana jatkaa työtään yliopistojen
tulosohjauksen kehittämistyöryhmä. Tarkoitus on,
että tulosohjausmenettelyä ja siihen liittyvää rahoituksen
laskentamallia uudistetaan ja uusittu menettely otetaan käyttöön
jo keväällä 2006 seuraavaa tulossopimuskautta 2007-2009
varten. Tulosohjauksen kehittämistyöryhmän tukena
on tutkimushanke, jossa selvitetään muissa kehittyneissä yliopistomaissa
käytössä oleva ohjausmenettely ja rahoituksen perusteet.
Työryhmän käyttöön tehdään myös
selvitys koulutuksen kustannusten kehityksestä Suomessa eri
koulutusaloilla.
Hallitus on tehnyt huhtikuussa periaatepäätöksen
maamme tutkimusjärjestelmän kehittämisestä.
Siinä on paljon selkeitä kannanottoja, jotka vaikuttavat
yliopistojen ohjauksen sisältöön ja yliopistojen
kehittämisen suuntaan lähivuosina. Tämän periaatepäätöksen
lisäksi ajankohtaisia ovat myös valtion tiede- ja teknologianeuvoston
tekemät selvitykset korkeakoulujen tutkimuksen rakenteista,
välittäjäorganisaatioista ja sektoritutkimuksen
järjestämisestä. Nämä tarkastellaan yhdessä yliopistojen
kanssa ja päätetään, miten niitä ryhdytään
toteuttamaan yliopistojen ja opetusministeriön toimesta. Markku
Mattila yliopistoyksikön johtaja opetusministeriö
Markku Mattila
yliopistoyksikön johtaja
opetusministeriö
|