Professoriliiton ja Tieteentekijöiden liiton
seminaari
Monta tietä huipulle
Kriittisen massan vai pienten polkujen kautta – huipulle
voi olla
monta tietä. Näitä etsittiin Tieteentekijöiden liiton ja
Professoriliiton perinteisessä kevätseminaarissa. Paneelikeskustelussa
pohdittiin, onko yliopistojen palkka- ja henkilöstöpolitiikka erilaistumassa.
Monta tietä huipulle -teeman taustalta löytyy lukuisat viimeaikaiset
raportit: globalisaatioraportti, Jorma Rantasen raportti, tiede- ja teknologianeuvoston
loppuraportti ja valtioneuvoston periaatepäätös julkisen tutkimusjärjestelmän
kehittämisestä. Niissä korostetaan isompia kokonaisuuksia, kriittistä massaa
ja kilpailtua rahoitusta. Huipulle voi kuitenkin päästä myös
muita reittejä.
Professoriliiton puheenjohtaja Tapani Pakkanen avasi seminaarin
pohtimalla huippututkimuksen määritelmää.-
Joskus tuntuu, että huippujen määrittely on lähes
yhtä vaikeaa kuin sille nouseminen. Viime vuosina julkisuuteen
on tuotu erilaisia yliopistojen ranking- listoja. Ne ovat suurelta
osin akateemista viihdettä, mutta usein hyvin sijoittuneet
yliopistot ottavat ne aika todesta. Arviointimittarit, Nobel-palkinnot,
Science ja Nature -julkaisut ja usein yliopiston koko eivät
ole aina erityisen hyödyllisiä, sillä ne kohtelevat
eri aloja ja eri tutkimuskulttuureja eri tavoin. Yksittäisen
Nobel palkinnon osuminen yliopistoon ei voi tehdä siitä kerta
iskulla huippuyliopistoa, useampaa Nobelia onkin jo sitten vaikeampaa
väheksyä. Maiden, yliopistojen ja tutkimusryhmien arvioinnissa
on kuitenkin myös luotettavia ja läpinäkyviä keinoja.
Aloilla, joissa julkaisutoiminta on kansainvälistä, voidaan
seurata tarkasteltavan yksikön osuutta alan huippujulkaisuista.
Suomalaisten tutkijoiden osuus kansainvälisestä tieteellisestä julkaisutoiminnasta
on keskimäärin noin 5 promillea.
- Miten päästään huipulle? Edesmennyt akateemikko
Olli Lounasmaa oli eräs huippututkimuksen pioneereja. Opetusministeriö asetti
taannoin hänet yliopistojen luonnontieteiden ja tekniikan
tutkimustoiminnan ja jatko-koulutuksen selvitysmieheksi. Raportin
nimi oli paljon puhuva: “Huippuyksikköä ei perusteta
vaan se syntyy” Huippututkimuksen ja yleensäkin tieteellisten
läpimurtojen perusedellytyksenä on riittävä resursointi,
mutta luovassa työssä ennalta ennustettavuus ei ole helppoa.
Huippututkimuksen käynnistäminen hallinnollisilla päätöksillä ei
siis onnistu. Tieteellinen tutkimus on luonteeltaan itseohjautuvaa,
jossa usein suuret keksinnöt löytyvät näennäisesti
sattumalta, mutta todellisuudessa edellyttävät oikeaa
osaamista, terävää havaintokykyä, ennakkoluulotonta
ajattelua ja syvällistä tutkimukseen uppoutumista. Tutkimusympäristöltä se
edellyttää joustavuutta ja mahdollisuutta poiketa ennakkosuunnitelmista.
- Huippuyksikköpolitiikka on eräs Suomen kansainvälisestikin
kiitosta saanut innovaatio. Suomen Akatemia myöntää huippuyksikköstatuksen
ja samalla kohtuullisen hyvän resursoinnin usealle vuodelle.
Yksiköt voivat tehdä tiedettä pitkäjänteisesti.
Tärkeä elementti on myös huippuyksikköstatuksen
tuoma arvostus, joka rahoittajan kannalta tulee lähes ilmaiseksi.
Paradoksi on toki se, että huippuyksiköt ilmeisesti saisivat
resurssinsa normaalissa kilpailussakin.
Ongelmia kilpaillun rahoituksen laadussa
Monissa tuoreissa raporteissa hehkutetaan kilpaillun rahoituksen
lisäämisen puolesta. Pakkanen otti avauksessaan esille
myös tähän liittyviä epäkohtia. - Kilpailtu
rahoitus ei ole vierasta eikä sinällään ongelmallista
tieteenteolle. Tieteen kehitys itsessään on perustunut
globaaliin kilpailuun paljon aikaisemmin kuin nykyisessä elinkeinoelämässä.
Akateemisessa yhteisössä kilpailutetaan lähes kaikki
viroista ja oppituoleista alkaen. Miksi sitten ammattijärjestöistäkin
kuuluu vastalauseita, kun yliopistojen kilpailutettujen resurssien
määrää ollaan suhteellisesti lisäämässä perusrahoituksen
kustannuksella. Suurin ongelma on kilpailutetun rahan laadussa.
- Laadukkaan kilpailutetun rahoituksen tunnusmerkkejä ovat
asiantunteva hankkeiden arviointi, ripeä myöntöprosessi,
perustutkimushankkeessa riittävän pitkä tutkimuskausi,
joustava rahoituksen käyttö, kevyt ja tehokas arviointi
ja raportointi. Suomen yliopistoissa kasvava osa tutkimustyöstä tehdään
kilpaillulla ulkopuolisella rahoituksella. Tälle tutkimuksen
resursoinnille on tyypillistä lyhyet määräajat
ja toistuvat haku- ja raportointisyklit.
- Rahoituksen epävarmuus, hallinnollinen työläys
ja lyhyet määräaikaiset työsuhteet eivät
tue sellaisia tutkimusympäristöjä, joissa keksivä,
utelias ja havaitseva mieli tekee suuria tieteellisiä läpimurtoja.
Perustutkimusta rahoittava Suomen Akatemia täyttää kohtuullisesti
laatukriteerejä, mutta hankerahoituksen myöntöprosentit
ovat laskeneet hälyttävän alas. Liian monet hyvät
hankkeet jäävät rahoittamatta.
- Kilpailutuksen tehokas käyttö edellyttää pitkäjänteisen
tutkimuksen ymmärtämistä. Akatemian huippuyksikköpolitiikka
on askel oikeaan suuntaan. Miten yliopistojen tutkimusresursseja
voitaisiin lisätä kilpailun kautta, mutta nykyisiä ongelmia
välttäen? Eräs mahdollisuus voisi olla Akatemian,
Tekesin ja muiden ulkopuolisten rahoittajien myöntöihin
lisättävä ylimääräinen rahoituserä,
joka tulee yliopiston käyttöön. Rahoituksella voitaisiin
tukea ja käynnistää paikallisesti nousevia tutkimushankkeita.
Sitä ei saisi käyttää muun budjetin aukkojen
täyttämiseen ja sen tulokset arvioitaisiin säännöllisin
määräajoin. Rahoituksen ennustettavuus olisi huomattavasti
parempi kuin yksittäisissä hankkeissa, sillä voitaisiin
myös korjata ylikilpailutetun rahoituksen aiheuttamia ongelmia.
Nykytilanteessakin voisi olla hyödyllistä asettaa yliopistoille
raportointivelvoite yleiskustannuserien käytöstä.
EU-rahoituksessa tämä on jo aika yleistä.
Pakkanen ennakoi avauksessaan myös seminaarin loppupuolen
paneelikeskustelun puheenaihetta: - Viime viikkojen kuuma keskustelunaihe
on ollut yliopistojen uusi palkkausjärjestelmä. Miten
se liittyy tutkimukseen ja erityisesti huippututkimukseen? Onko
kyseessä uusi hallinnollinen toiminta, joka syö entisestään
niukkoja työresursseja, pilaa työilmapiirin ja tukahduttaa
tiedeyhteisön luovuuden. Yliopistojen opettajien työn
vaativuuden ja siinä suoriutumisen arviointi ei ole mitenkään
uutta, tiedeyhteisöhän elää kilpailusta. UPJ:n
perusrakenteissa ja tehtävien määrittelyissä ei
ole tästä perinteestä juuri poikettu. Käytännön
toteutuksessa tuotiin kuitenkin yliopistomaailmaan vieraita elementtejä ja
käytäntöjä, joita järjestötkään
eivät ole siunanneet. Alakohtainen soveltaminen ja arviointimenettelyjen
hienosäätö jäivät tämän kevään
ponnistuksessa kiireen jalkoihin. UPJ:n rakentamisessa onkin yliopistoilla,
työnantajalla ja liitoilla vielä pitkä työsarka
edessä. Selvää on myös että kannustavasta
palkkausjärjestelmästä on turhaa puhua, ellei palkkapottiin
saada kunnollista tasokorotusta.
Opetusministeri toivoo yliopistoilta aloitteita
Opetusministeri Tuula Haatainen puhui seminaarissa Yliopistoista
kansakunnan osaamisperustana. - Valtioneuvostossa 7.4. hyväksytty
julkisen tutkimusjärjestelmän rakenteellista kehittämistä koskeva
periaatepäätös lähtee siitä, että korkeakoululaitoksemme
on saavuttanut kasvamisen rajansa. Tutkimustoiminta on produktiivista,
mutta sen laatua ja vaikuttavuutta on edelleen parannettava. Voimakas
hajauttaminen ja yksikkömäärän kasvattaminen
on ohentanut resurssit ja paikoin kapeuttanut toimintaa. Korkeakoulujen
kehittämisen painopiste on suunnattava laadun, priorisoinnin,
kilpailukyvyn ja vaikuttavuuden vahvistamiseen. Kansainvälistä aktiivisuutta
on vahvistettava ja pyrittävä suurempien rakenteiden
kokeiluun ja muodostamiseen. Yliopistojen sisällä johtamista
ja erityisesti tutkimusjohtamista pitää parantaa sekä infrastruktuurin
korkea taso säilyttää.
- Opetusministeriö on äskettäin käynnistänyt
kaksi kokonaisvaltaista koulutusalaselvitystä tekniikassa
ja oikeustieteissä. Samoin pohditaan geotieteiden kehittämistä kokonaisuutena.
On toivottavaa, että myös maamme korkeakoulut itse aktivoituisivat
toimintansa kriittiseen arviointiin ja kehittämiseen. Yliopistot
voivat yhteisesti sopia koulutusalojen sisäisestä työnjaosta,
painoaloista ja profiileista ja kehittää verkostoitumista
ja yhteistyötä. Hyviä foorumeita tällaiseen
kehittämistyöhön tarjoavat eri alojen dekaanikokoukset
ja korkeakoulujen johdon tapaamiset. Tehtävällä työllä luodaan
pitkäjänteisesti pohjaa maamme ja sen yliopistojen tulevaisuudelle.
Yliopistosektorin kehittämisen kannalta on varmasti parempi,
että yliopistot toteuttavat kehittämistoimiaan itse yhteistyössä opetusministeriön
kanssa.
- Yhteistyötä voi tehdä monella tasolla. Synergiaa
voi löytää paikallisen ammattikorkeakoulun kanssa
tehtävästä yhteistyöstä, tai sitten alueellisesti
muodostettavasta yliopistoverkostosta. Konkreettisia mahdollisuuksia
on monia, joista paljon puhuttu Itä- Suomen yliopisto on yksi.
Olen itse pyrkinyt pitämään esillä julkisessa
keskustelussa yhteistyöhön liittyviä ehdotuksia.
Pidän tärkeänä, että varsinaiset aloitteet
yhteistyöstä tulisivat kuitenkin korkeakoulusektorilta,
yliopistoilta ja ammattikorkeakouluilta, itseltään.
- Yliopistojen toiminnassa ulkopuolisella rahoituksella on tärkeä rooli.
Monin paikoin kuulee soraääniä, joiden mukaan yliopistojen
toiminnan yhteiskunnallista ulottuvuutta ja ulkopuolisen rahoituksen
määrää yliopistoissa ei pitäisi enää vahvistaa.
Vaarana nähdään, että ulkopuoliset tahot pääsevät
ohjaamaan yliopistojen toiminnan suuntaamista. Tämä pelko
on kuitenkin aiheellinen vain silloin, jos yliopistot osallistuvat
laadullisesti kyseenalaisiin hankkeisiin tai eivät pysy omalla
reviirillään. Yliopistojen kansainvälisen tutkimusrahoituksen
osuus on alle 13 % niiden ulkopuolisesta tutkimusrahoituksesta.
Tulevan kilpailukykymme kannalta on ensiarvoisen tärkeää,
että pääsemme vielä vahvemmin mukaan myös
kansainvälisiin tutkimusverkostoihin.
Puheensa loppupuolella Haatainen otti kantaa myös yliopistojen
palkkausuudistukseen. - Osa yliopistoväestä suhtautuu
erittäin kriittisesti valtiovallan harjoittamaan yliopistojen
tulosohjaukseen ja palkkausjärjestelmän muutokseen. Kun
valtionhallinnon kokonaisuutta on tahdottu uudistaa kaikilla yhteiskunnan
sektoreilla yhteneväisin periaattein, ei yliopistoja ole haluttu
jättää tästä kehityksestä sivuun.
Tulosohjaukseen ja palkkausjärjestelmään liittyvät
muutokset ovat normaaleja työelämän muutoksia, jotka
sopivat omina sovelluksinaan myös yliopistoihin. Nyt vain
täytyy yliopistoissa vielä ponnistella sen eteen, että uudistus
saadaan vietyä läpi. - Yliopistojen kehittämisessä onkin
syytä painottaa sivistystehtävää. Korkeimman
tiedon ja taidon osaajina yliopistoille on perinteisesti kuulunut
ja tulee jatkossakin kuulua väestön sivistystason kehittäminen
ja ylläpitäminen. Kun puhutaan sivistyksestämme,
kielestämme, historiastamme, kulttuuristamme, yhteiskunnallisesta
kehityksestämme ja perinteistämme, niin yliopistoillamme
on ainutlaatuinen rooli tämän osaamisen säilyttäjinä ja
kehittäjinä. Tätä osaamista ei voida mitata
innovaatiotoiminnan mittareilla. Sen merkitys on siinä, että se
vahvistaa olemassaolomme itsenäisenä kansakuntana. Kun
yliopistolaitoksen panostuksia mietitään, niin on muistettava
myös tämä yliopistojen laajapohjainen sivistystehtävä.
Tutkijat tekevät kriittisen massan
Turun yliopiston rehtori Keijo Virtanen puhui aiheesta Kriittinen
massa menestyksen kivijalkana. Virtanen oli jäsenenä valtion
tiede- ja teknologianeuvoston johtoryhmässä, joka laati
helmikuun alussa julkistetun Julkisen tutkimusjärjestelmän
rakenteelliset haasteet -loppuraportin.
- Koolla on merkitystä – ja erityisesti resursseilla.
Mutta tärkeää on myös se, että monialaisessa
yliopistossa olosuhteet tieteiden väliselle keskustelulle
ja hankkeille ovat valmiina, ainakin periaatteessa. - Yliopistoja
on kehotettu tutkimustyössään keskittymään
olennaiseen, mutta kukaan ei pysty sanomaan, mikä on olennaista
20 tai 30 vuoden päästä. Siksi monipuolisesta kasvualustasta
ammentavat yliopistot ovat aina tärkeitä, ja siksi myös
humanistit ja yhteiskuntatieteilijät ovat tärkeitä.
Monipuolinen henkinen kapasiteettikin on kriittistä massaa.
- Uutta luovat yksittäiset tutkijat tai tutkijaryhmät
ovat tietenkin viime kädessä alasta, paikasta ja koosta
riippumatta se henkinen voimavara, jolla huippusuorituksia voidaan
tavoitella. Tutkimus- ja koulutusalojen väliset kustannuserot
kaipaavat kuitenkin nykyistä jäsentyneempää analysointia,
jotta rajalliset voimavarat tulisivat mahdollisimman hyvin hyödynnetyiksi.
Suomen Akatemia taas aikoo valtioneuvoston kannan mukaisesti käyttää seuraavien
kahden vuoden 19,7 miljoonan euron lisäyksensä ensisijaisesti
ulkomaisten huippututkijoiden rekrytointiin. Toivottavasti huomattava
panostus osuu “nappiin”.
- Tärkeä kriittinen massa löytyy kylläkin
myös kotimaasta. Hyvän tutkijakoulutuksen saaneita tohtoreita
on nyt paljon. Työllisistä tohtoreista 40 % työskentelee
yliopistoissa. Työttömiä tohtoreita on 300. Kun
tohtoreiden lukumäärän kasvu näkyy muun muassa
Suomen Akatemian hakupaineena, eikö heilläkin voi vahvistaa
suomalaista tutkimusalustaa. Sitäkin varten he varmasti ovat
kouluttautuneet, ja yliopistoja on kannustettu heitä kouluttamaan.
Vai ovatko he kenties vääriltä aloilta tai vääränlaisen
koulutuksen saaneita? Yliopistot ovat valmiita tarpeen vaatiessa
korjaamaan tällaiset potentiaaliset vääristymät
yhdessä opetusministeriön ja muiden tahojen kanssa.
- Tutkijoiden alhainen palkkataso ja lyhytaikaiset työsuhteet
ovat tosin luonnonlain omaisesti vaarassa aiheuttaa fataalin tilanteen,
jossa yliopistot eivät enää riittävästi
kiinnosta nuoria, päteviä tutkijoita. Ja vaikka pätkätöitä pyritään
systemaattisesti vähentämään, yliopistot ketjuttavat
myös itse muutamien kuukausien nimityksillä mielivaltaisesti
sellaisiakin opettajan ja tutkijan vakansseja, joissa huomattavasti
pitempi määräaikainen virkasuhde olisi rahoituksen
osalta mahdollinen tai suorastaan velvoittava.
Pienempi ponnistaa huipulle verkostoitumalla
Rehtori Keijo Virtasen jälkeen esiintyi professori Matti
Vilenius Tampereen teknillisestä yliopistosta. Vilenius toimii
Hydrauliikan ja automatiikan laitoksen IHA:n johtajana ja hän
puhui otsikolla “Myös pienempi voi olla kaunista”.
IHA sai Suomen Akatemian huippuyksikön statuksen vuonna 2000.
Nyt siellä on 75 työntekijää ja lähes
kaikki rahoitus on kilpailtua.
Vileniuksen mukaan myös pienemmästä yliopistosta
ja pienemmästä laitoksesta voi ponnistaa kansalliselle
ja kansainväliselle huipulle. Hänen yksikkönsä on
päässyt sille tasolle tiukalla strategialla ja keskittymällä kolmeen
kärkitutkimusalueeseen. - Luovuus ei synny käskyttämällä ja
narut tulee pitää kireällä samaan suuntaan,
Vilenius kuvaili laitoksensa pärjäämisen periaatteita.
Myös verkostoituminen on pienen yksikön menestymisen
kivijalka. IHA:lla on yhteistyötä VTT:n, Teknillisen
korkeakoulun ja teollisuuden kanssa sekä Eurooppalaisessa
mittakaavassa kahdeksan eri yliopiston muodostaman FPCE-verkon
kanssa.
IHA on mukana mm. eurooppalaisessa fuusiohankkeessa, jonka konkreettisena
ilmentymänä Hervantaan on perustettu VTT:n kanssa yhteistyössä mittava
kansainvälinen etäoperoinnin ja virtuaalitekniikoiden
ROViR-keskus (Remote Operation and Virtual Reality). EU investoi
laboratorioon viiden vuoden aikana 10-15 miljoonaa euroa. Yhteistyössä TKK:n
kanssa IHA:lla on vetämässä hanke, joka on päässyt
uudessa huippuyksikköhaussa loppusuoralle.
Rehtori Virtasen ja professori Vileniuksen esitysten jälkeen
käytiin vilkasta keskustelua mm. kilpaillusta rahoituksesta.
- Jos perusrahoitus ei ole kunnossa, ei huippujakaan voi nousta,
korosti akatemiaprofessori Markku Kulmala. Rehtori Virtasen mukaan
perustoimintojen rahoitusta syövistä yleiskustannuseristä tulee
isoja ongelmia kilpaillun rahoituksen lisääntymisen myötä.
- Tätä on kuitenkin erittäin vaikeaa perustella
päättäjille, Virtanen totesi.
Erilaistuva henkilöstö- ja palkkapolitiikka
Kevätseminaarin loppuosan täytti paneelikeskustelu aiheesta
Erilaistuva henkilöstö- ja palkkapolitiikka. Keskustelemassa
olivat hallintojohtaja Esa Luomala Teknillisestä korkeakoulusta,
neuvottelupäällikkö Markku Nieminen Julkisalan
koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ry:stä, neuvottelujohtaja Seija
Petrow Valtion työmarkkinalaitoksesta ja vararehtori Arja
Ropo Tampereen yliopistosta. Myös puheenjohtajat Antero
Puhakka Tieteentekijöiden liitosta ja Tapani Pakkanen Professoriliitosta
osallistuivat paneeliin.
Panelistit pitivät aluksi lyhyet alustukset. Hallintojohtaja
Luomala oli huolissaan TKK:n professoreitten jaksamisesta – 35
prosentilla on työuupumusriski. - Heidän työajastaan
menee liian suuri osuus rahoituksen hankkimiseen. TKK saa kilpaillun
rahan kautta 42 % rahoituksestaan, yksittäinen professuuri jopa
70 %. Sen osuus on kasvanut liian suureksi. - Henkilöstöhallinnon
toimenpiteet työhyvinvoinnin edistämiseksi ovat vain oireen
hoitoa, itse syyhynkin on puututtava. Eli enemmän suoraa rahoitusta
kilpaillun rahan kustannuksella.
Toisena henkilöstöpolitiikan aiheena Luomala nosti esille
määräaikaisten palvelussuhteiden suuren osuuden. TKK:n
palvelussuhteista yli 70 % on määräaikaisia. - TKK
on tehnyt pysyväistämistoimenpiteitä: 149 henkilöä vakinaistettiin
vuonna 2004 ja tänä vuonna 80. Lyhyitä määräyksiä on
karsittu, professorit nimitetään enemmän pysyvästi,
projektitutkijoita nimitetään pysyvään työsuhteeseen.
Mutta pysyvään työsuhteeseen otettuja projektitutkijoita
voidaan joutua myös irtisanomaan rahoituksen loppuessa. Lopuksi
Luomala kiteytti uuden palkkausjärjestelmän positiivisia
ja negatiivisia vaikutuksia: - Palkkausuudistus on kannustava, se
tukee henkilöstön kehittymistä ja vaativampiin tehtäviin
hakeutumista. Lisäksi upj parantaa johtamista, lisää vuorovaikutusta
ja palautetta. Se selkiyttää organisaatiota, vie palkanmääritystoimivaltaa
alemmalle tasolle ja edellyttää työtehtävien
tarkempaa seurantaa.
Negatiivisia vaikutuksia ovat järjestelmän työläyden
lisäksi se, että upj tulee myös tuottamaan osalle
yliopistoväestä pettymyksiä. Akavalaisen Julkisalan
koulutettujen neuvottelujärjestön JUKOn neuvottelupäällikkö Markku
Niemisen mielestä henkilöstö- ja palkkapolitiikka
on jo nyt erilaistunut. Muun muassa määräaikaisten
kohdalla toimintakulttuureissa on eroja. - Virkarakenteen kehittämisen
osalta tässä on harkinnan paikka, voisi miettiä, mitkä tehtävät
ovat aidosti määräaikaisia. Nieminen selvitti palkkauudistuksen
tilannetta koko valtiolla. Valtion virastoista vähän yli
puolet on jo solminut upj-sopimuksen, henkilöstöstä sen
piirissä on hieman alle puolet. Yliopistot ovat suurin vielä ulkopuolella
oleva kokonaisuus. - Kaikkea työtä täytyy voida arvioida,
miksei palkka voisi olla kannustava elementti. Miten homma sitten
toimii, siitä järki on käyttäjien käsissä,
Nieminen muistutti.
Yliopistojen “UPJ-harjoitus”
Seija Petrow on ollut Valtion työmarkkinalaitoksessa neuvottelujohtajana
noin vuoden. Sitä ennen hän toimi 26 vuotta liikenne- ja
viestintäministeriössä ja Tielaitoksessa. Tielaitos
oli ensimmäisiä uuteen palkkausjärjestelmään
siirtyneitä valtion virastoja. Petrow käytti yliopistojen
palkkauudistuksen vaiheesta nimitystä harjoitus: “keskustasolla
on sovittu harjoituksen loppuun viemisestä”. - Kun kuuntelin
täällä aiemmin pidettyä huippuyksikköesitystä,
en osaisi soveltaa siihen vanhaa palkkausjärjestelmää.
Petrow väitti, että upj on raskaasti resursoitu sekä valtiovarain-
että opetusministeriön puolella. Henkilöstöjärjestöjen
puolella asiasta ollaan kyllä toista mieltä. Petrow sivusi
myös lyhyesti mahdollisia muutoksia palkkasuhteissa: - Muuttavatko
palkkasuhteet, siihen päästään vasta myöhemmin,
kun arviointikierros on ensiksi viety loppuun. Petrowin mielestä vaativuuskriteeristö on
mahdollisimman pitkälle istutettu yliopistojen todellisuuteen.
Tutkijoiden sijoittumisessa on kuitenkin ilmennyt ongelmia. - Yliopistoilla
on operatiivinen vastuu, myös oman toimintansa johtamiskulttuurista
ja esimiestyön järjestämisestä.
Petrow vertaili ansiokehitystä uuden ja vanhan palkkausjärjestelmän
välillä. - Uuden järjestelmän myötä ansiot
ovat nousseet vähintään 7,2 % - liikenneministeriön
tapaus osoitti, että mahdollisesti enemmänkin. Tavoitteena
on valtion palkkakilpailukyvyn parantaminen, eniten johto- ja asiantuntijatehtävissä.
UPJ nosti johtajuuskissan pöydälle
Neljäs panelisti Tampereen yliopiston vararehtori ja johtamista
tutkiva professori Arja Ropo puhui upj:n vaikutuksista henkilöstöpolitiikkaan.
- Palkkauudistuksen kontekstina on pyrkimys yliopistojen ’ammattimaiseen’ johtamiseen,
mutta puhe ammattimaisuudesta näyttäytyy vanhakantaisena
managerialismina. Valtiokonserniajattelussa on omaksuttu konsernijohtamisen
linja ja ylhäältä alaspäin vaikuttaminen – vahva,
heroinen, maskuliininen johtamisajattelu. Se asettaa autonomian outoon
valoon.
- Akateemisen johtajuuden piirteet ovat taas täynnä paradokseja,
keskenään ristiriitaisia lähtökohtia: johtaminen
on piilossa kannen alla, mutta toisaalta korostetusti esillä esim.
virkahierarkian muodossa. Akateeminen johtajuus on kollegiaalista,
mutta siis toisaalta hyvin hierarkista. Yhteistyötä korostetaan,
mutta toisaalta taas kilpaillaan verisesti viroista. Monet toivovat
johtajuutta, kunhan se ei vain kohdistu juuri minuun.
Arja Ropo katsoi, että upj nosti yliopistoissa johtajuuskissan
pöydälle. - Se nosti pinnalle esimies-alaissuhteet, tehtävien
ja suoritusten arvioinnin, erilaisuuden ja eriarvoisuuden, tehtävien
priorisoinnin tarpeen, houkutuksen lyhytjänteiseen työskentelyyn,
leadership-johtamisen tarpeen ja johtamisen työnä tiedeosaamisen
rinnalle. - Luovan työyhteisön johtaminen edellyttää:
tilan antamista erilaisuudelle, virheiden sallimista, fasilitointia,
yhteiseksi tekemisen käytäntöjä, särmien
tunnistamista ja hyväksymistä, visiointien kuuntelua ja
työtä kädet savessa.
Henkilöstöpolitiikka tulosmittarina
Tieteentekijöiden liiton puheenjohtaja Antero Puhakka kysyi
panelisteilta, miten yliopistot saadaan toteuttamaan hyvää henkilöstöpolitiikkaa,
miten siitä saataisiin kilpailutekijä. - Palkkauudistuksesta
ei tule mitään, jos henkilöstöpolitiikka ja strategiointi
eivät ole kunnossa, Petrow totesi. - Henkilöstöpoliittiset
ohjelmat on laitettu mappiin. Hyvästä henkilöstöpolitiikasta
pitää tulla tulosmittari, että sillä olisi oikeasti
vaikutusta, Markku Nieminen kommentoi.
Arja Ropo huomautti, että tässä asiassa yliopistoja
ei liikuta ainoastaan raha. Johdon pitää olla sitoutunut
ihmisnäkökulmaan. Johtajien valinta on tärkeä,
myös työhyvinvointiin vaikuttava tekijä. - Yliopistomaailma
on erilainen kuin yritys tai mikään muu virasto. Se on
itsestään organisoituva, luovien ihmisten yhteisö.
Esimiesasemaa ladataan valtavasti uusia toiveita, mutta kuinka vankka
on se joukko, joka on valmis resurssoimaan esimiestehtäviä,
kysyi Professoriliiton puheenjohtaja Tapani Pakkanen.
Myös yleisö otti vilkkaasti osaa keskusteluun. Professori
Aila Lauha Helsingin yliopistosta vaati korjausta henkilökohtaisen
suoriutumisen arviointiin. - Yhtä tulosorientoituneita ihmisiä ei
ole missään muualla kuin yliopistoissa. Tyydyttävä arvio
on heille – kymppeihin ja laudatureihin tottuneille – katastrofi.
Henkiarvioiden sanavalintoja pitää ehdottomasti muuttaa,
Lauha painotti. Neuvottelujohtaja Seija Perow korosti lopuksi, että Valtion
työmarkkinalaitos pyrkii vilpittömästi siihen, että yliopistojen
johto- ja asiantuntijatehtävissä toimivien palkkaus nousee.
- Hyvä johtaminen on hankalaa, mutta myös se on yliopistojen
tehtävä, Petrow sanoi.
Tekstit ja kuvat: Kirsti Sintonen |