Linjakkuutta pro
gradujen arviointiin
Pro gradu -tutkielmien arvostelussa on jo oikeusturvan vuoksi
syytä noudattaa ennalta sovittuja periaatteita, jotka lisäksi
on laadittu tieteenteon edistämiseksi. Näistä on
kaikkien osapuolten oltava tietoisia etukäteen. Professori
Irma Sorvali kirjoittaa Oulun yliopistossa vuosi sitten aloitetusta
hankkeesta Pro gradu – tutkielman tavoitteet ja arviointikriteerit.
Pro gradu -tutkielmien laatimisesta ja arvostelusta käydään
lähes jatkuvasti keskustelua maassamme. Kuluneen lukuvuoden aikana tähän
liittyviä kysymyksiä on pohdittu erityisen paljon suunniteltaessa
uutta tutkintorakennetta. Tutkintoasetuksessa tavoitteiksi on jo alempaan korkeakoulututkintoon
määritelty valmiudet tieteelliseen ajatteluun ja tieteellisiin työskentelytapoihin.
Näitä valmiuksia harjoitellaan uuden tutkintorakenteen kandidaatintutkielmaa
ja sen jälkeen pro gradu -tutkielmaa laadittaessa.
Tavoitteita ja arviointikriteereitä
Oulun yliopiston saksan, ranskan ja pohjoismaisten kielten laitoksen oppiaineessa
pohjoismainen filologia aloitettiin syyslukukaudella 2004 hanke nimeltä Pro
gradu – tutkielman tavoitteet ja arviointikriteerit. Hankkeeseen saatiin
rahoitusta yliopiston Korkeakouluopetuksen kehittämistoimikunnalta.
Hankkeen tarkoituksena oli kehittää pro gradu -tutkielmien suunnittelua
ja laatimista sekä tällä tavoin nopeuttaa niiden valmistumista.
Lisäksi haluttiin selvittää tutkielmanteon prosessia alusta
alkaen tutkielman arvosteluun saakka sekä tuottaa uudet arvostelukriteerit.
Hanke eteni siten, että tutkielman arvosteluperiaatteita ja laadun kriteereitä selvitettiin
aluksi kaikkien yliopistojen kieliaineiden osalta. Tämän selvitystyön
teki Jenni Vinkki, joka myös laati tuloksista raportin. Vaikka aivan kaikki
kyselyn saaneet eivät toimittaneetkaan vastausta, koottu aineisto antaa
kuitenkin selkeitä suuntaviivoja nykytilanteesta. Vinkin tekemän
yhteenvedon mukaan yliopistojen kielten oppiaineissa ei ole olemassa yhtenäistä käytäntöä edes
saman yliopiston sisällä graduja arvioitaessa. Kieliaineissa käytetään
raportin mukaan joko valmista arviointilomaketta tai otsikoin jäsenneltyä tekstipohjaa.
Lausunnot voivat olla myös täysin vapaamuotoisia, tai niihin voi
liittyä tiettyjä kriteereitä. Lisäksi on oppiaineita, joissa
ei ole vakiintunutta käytäntöä.
Intensiiviseminaarista uusiin arviointikriteereihin
Syyslukukaudella 2004 muodostettiin mainitun hankkeen myötä pohjoismaisen
filologian opiskelijoista (OY) uudenlainen syventävien opintojen seminaariryhmä,
joka työskenteli intensiivisesti vain yhden lukukauden ajan. Samanaikaisesti
toinen seminaariryhmä kokoontui perinteiseen tapaan koko lukuvuoden ajan.
Intensiiviryhmän jäsenistä kukin laati oman seminaarityönsä osana
tulevaa pro gradu -tutkielmaa. Nämä työt tarkastettiin joulukuussa
2004. Monet intensiiviseminaarin osallistujista jatkoivat välittömästi
pro gradu -tutkielmansa laatimista. Yksi heistä sai tutkielmansa valmiiksi
kevätlukukauden 2005 aikana, jonka lopussa koko lukuvuoden mittaiseen
seminaariin osallistuneet päättivät omat seminaariharjoituksensa.
Intensiiviseminaarin yhteydessä laadittiin pro gradu -tutkielmien arvostelua
varten uusi arviointilomake, joka otettiin heti koekäyttöön
saksan, ranskan ja pohjoismaisten kielten laitoksessa. Lomaketta parannellaan
kokemusten pohjalta.
Uuden lomakkeen kohdat pyrkivät noudattamaan tieteellisen työskentelyn
prosessia. Näitä ovat ongelmanasettelu, aineisto, menetelmä(t),
ongelmanratkaisu ja analyysi, dokumentaatio ja eettiset seikat, kieli, ulkoasu
sekä itsenäisyys. Aikaisempaan lomakkeeseen verrattuna kokonaan uusia
ovat eettiset seikat ja itsenäisyys. Muitakin kohtia on muotoiltu uudelleen
tarkoituksenmukaisemmiksi.
Etiikan mukaantulo yhdeksi kohdaksi on ehdottoman välttämätöntä.
Tutkimusetiikan opettaminen on ajankohtaistunut ja lisääntynyt yliopistoissa,
ja se kuului luontevana osana myös syksyn seminaariharjoituksiin. Aihe
ei ollut opiskelijoille uusi, sillä opiskelun etiikkaa heille on opetettu
jo ensimmäisestä opintovuodesta lähtien, ja proseminaareihin
on kuulunut eettinen osa. Lomakkeen toinen uusi kohta, itsenäisyys, tarkoittaa
opiskelijan itsenäistä työpanosta ja kriittistä suhtautumista
työn eri vaiheissa. Tätä ei ole käsitykseni mukaan aiemmin
ainakaan riittävästi painotettu.
Tärkeä muutos edelliseen arviointilomakkeeseen verrattuna on lisäksi
se, että edellisen numeroidun asteikon (1-5) sijaan nyt käytetään
jokaisessa kohdassa latinankielistä kahdeksanportaista asteikkoa (laudatur – improbatur),
joka täten suoraan vastaa gradusta annettavaa latinankielistä loppuarvosanaa.
Tämä helpottaa olennaisesti paitsi arvostelijoiden myös arvosanasta
päättävien työtä. Samalla tällainen moniportaisesti
näkyvä arviointi paljastaa opiskelijalle kenties entistä paremmin
jotakin tieteellisen työn laatimisesta ja saattaa helpottaa hänen
ratkaisuaan jatko-opintoihin siirtymiseksi.
Lopputulos on kaikkein tärkein
Pro gradu -tutkielmien arvostelussa on jo oikeusturvan vuoksi syytä noudattaa
ennalta sovittuja periaatteita, jotka lisäksi on laadittu tieteenteon
edistämiseksi. Näistä on kaikkien osapuolten oltava tietoisia
etukäteen. Arvostelutavat ja -kriteerit voivat vaihdella suurestikin tieteenalojen
ja oppiaineiden mukaan. Tärkeintä on kuitenkin lopputulos: peruskriteerit
täyttäviä, laadukkaita pro graduja kohtuullisessa ajassa. Edellä esitelty
pienimuotoinen hanke on omalta osaltaan käynnistänyt laajemman pohdinnan
tieteellisen tutkimuksen päämääristä ja tieteellisyyden
opettamisen mahdollisuuksista.
Irma Sorvali
professori, Oulun yliopisto
|