Yliopistokone yskii
kilpaillun rahoituksen paineessa
Miten yhdistämme yliopistojen toiminnan ja rahoituksen
sekä hyvän työnantajapolitiikan? Tämä haasteellinen
yhtälö oli Säätytalolla pidetyn seminaarin
teemana 7. kesäkuuta. Kilpaillun rahoitusosuuden kasvu nähtiin
suurimmaksi peikoksi yliopistojen pätkätöiden
taustalla. Yliopistokone yskii jo jatkuvasti paisuneen kilpailutuksen
takia.
Yliopistojen työnantajapolitiikkaa olivat seminaarissa pohtimassa edustajat
valtion työmarkkinalaitoksesta, valtion pääsopijajärjestöistä,
yliopistojen johdosta sekä ministeriöistä.
Valtion työmarkkinajohtaja Teuvo Metsäpelto avasi seminaarin kertomalla
keväällä 2004 tehdystä määräaikaisia palvelussuhteita
koskevasta kyselystä. Sen mukaan yliopistoissa ja korkeakouluissa ns.
aidosti määräaikaisia palvelussuhteita oli 44,6 %. Työmarkkinalaitoksen
vuonna 2003 lähettämän ohjekirjeen jälkeen yliopistoissa
oli muutettu 476 määräaikaista palvelussuhdetta toistaiseksi
voimassa oleviksi.
- Myös yliopistojen on oltava houkuttelevia työnantajia. Projektirahoitus
on yleistymässä, mutta sen kanssa on elettävä, Metsäpelto
totesi.
Opetusministeriön yliopistoyksikön johtaja Markku Mattila kertoi
mm. siitä, miten henkilöstöpolitiikka on ollut muutaman vuoden
yliopistojen tulosneuvottelujen agendalla.
- Määräaikaisten tilanne on ollut esillä etenkin vuosien
2004 ja 2005 tulosneuvotteluissa ja viime keväänä sovittiin,
että asiasta raportoidaan vuosittain opetusministeriölle.
- Yliopistojen palvelussuhteissa tulee pyrkiä jatkuvuuteen. Hyvin johdetussa
yksikössä on luottamusta toiminnan jatkuvuuteen, Mattila tähdensi.
Toimintakulttuurinmuutos tarpeen
Henkilöstöjärjestöjen edustajien puheenvuoroista ensimmäisen
piti Tieteentekijöiden liiton toiminnanjohtaja Eeva Rantala. Hänen
mielestään määräaikaistilanteen parantaminen edellyttää yliopistoilta
kulttuurin muutosta. Hän ehdotti määräaikaisvaltuutetun
viran perustamista pätkätöiden vähentämiseksi (ks.
Acatiimi 6/2005 s. 26).
Lakimies Katja Majamaa Suomen Akatemiasta puhui tutkimusrahoituksella
työskentelevien määräaikaisuuksista. Hän
korosti Akatemian tutkimusrahoituspäätöksen perusteita:
“Suomen Akatemian tutkimusmäärärahalla palkattavan henkilöstön
tulee olla palvelussuhteessa. Palvelussuhteen keston tulee olla rahoituskauden
mittainen, ellei tutkimushankkeen toteuttamiseen liittyvä erityinen syy
edellytä lyhyempää palvelussuhdetta”.
Akatemian tasa-arvotyöryhmä teki keväällä 2005 kyselyn
virkatutkijoille ja kolme viime vuoden aikana yleisestä tutkimusmäärärahahausta
rahoitusta saaneille. Kyselyssä tiedusteltiin mm. sitä, onko SA:n
rahoituksella palkattavan henkilöstön työsuhde ollut koko rahoituskauden
mittainen. 478 vastaajasta 36,2 prosenttia vastasi “kyllä” ja
63,8 % “ei”.
Yleisimmät syyt rahoituskautta lyhyemmällä työsuhteelle
olivat yliopistojen ohjeistus ja käytännöt, esimerkiksi yliopiston
noudattama kirjoittamaton sääntö siitä, että palkataan
vuodeksi kerrallaan aina kun palkataan ulkopuolisella rahoituksella. Lisäksi
mainittiin rahoituksen mitoitus ja leikkaaminen haetusta sekä epäviralliset
koeajat, joita Majamaa piti kovin huolestuttavina.
Kone savuttaa ja veto on jo pois
“Miksi kone ei toimi” -otsikolla puhui professori Arne Halme Teknillisestä korkeakoulusta.
Hän on toiminut 33 vuotta professorina TKK:lla ja sanoi, että yleinen
toimintaympäristö on muuttunut koko ajan huonommaksi toimintaa harjoittavan
yksikön kannalta.
- Kilpailutus ei tuo lisäetua vaan toimii itseään vastaan. Kone
ei toimi, koska yrityselämän menetelmiä pitäisi soveltaa
ympäristössä, jonne ne eivät sovi.
Halme näki suurimpana ongelmana perusrahoituksen riittämättömän
tason.
- Yksikön saama sisäinen budjettiraha on niin pieni, ettei se kata
yksikön virkapalkkoja ja vuokria. Siksi on pakko hakea ulkopuolista rahoitusta
tiedemarkkinoilta. Tämä on vienyt siihen, että suurin osa kokeneemman
henkilöstön ajasta menee rahanhankintaan. Budjetoinnin epävarmuus
heijastuu työsuhdepolitiikkaan.
Halmeen osastolla on otettu käyttöön työajanseuranta. Sen
mukaan professorien keskimääräinen viikkotyöaika on 52,4
tuntia. Enin osa tästä menee nimenomaan rahanhankintaan.
TKK:ssa täydentävän rahoituksen osuus on 43,6 prosenttia. Halmeen
mukaan 30 % voisi olla hyväksyttävissä oleva kipuraja, mutta
suurimassa osassa yliopistoista mennään tästä yli.
- Kilpailutus on ylittänyt järkevyyden rajan. Se tuhlaa voimavaroja,
ylirasittaa henkilökuntaa, ylläpitää pätkätyökulttuuria,
ohjaa toimintaa vääriin kohteisiin ja vaara laadun heikkenemisestä kasvaa
koko ajan.
- Kone savuttaa ja veto on pois. Perusrahoituksen taso on saatava korjatuksi,
ainoastaan tämä antaa mahdollisuuden joustoihin budjetoinnissa ja
mahdollistaa hyvän työnantajapolitiikan, Halme lopetti.
Vastuiden määrittely tärkeällä sijalla
Helsingin yliopiston henkilöstöjohtaja Kira Ukkonen on toiminut kolmen
eri yliopiston palveluksessa yhteensä yli 30 vuotta. Hänen mielestään
tänä aikana työtahti ja paine ovat mahdottomasti lisääntyneet.
- Yliopiston tulosneuvotteluissa käydään joka syksy läpi
myös määräaikaisten tilanne, mutta kovin paljoa ei ole
luvuissa tapahtunut. Vakinaistamissuunnitelmia on, mutta ei tarpeeksi.
- Entistä ponnekkaammin toimitaan sen puolesta, että palvelussuhteet
saataisiin koko projektin mittaisiksi ja vuodeksi pitäisi olla vähintään.
On kuulunut jopa kuukauden määräyksistä.
Ukkosen mielestä virkarakenne- ja nimikeremontti olisivat tarpeen.
Hallitusneuvos Kirsi Äijälä Valtion työmarkkinalaitoksesta
esitteli virkamieslautakunnan päätöksiä. Valitusten määrä virkamieslautakuntaan
on viime vuosien aikana noussut (ks. oheinen taulukko). Äijälä selvitteli
asiaa erilaisten tapausten avulla. Määräajaksi nimittämisen
perusteista on usein löytynyt suurin syy korvausvaatimuksiin.
Hallintojohtaja Päivi Nerg Kuopion yliopistosta teki selkoa yliopistonsa
toimista määräaikaisuuksien vähentämiseksi. Vuosien
2003-2004 aikana on vakinaistettu 150 henkilöä ja on otettu käyttöön
työsuhde.
Nerg korosti kulttuurinmuutosta ja henkilöstöjohtamista. Vastuiden
määrittely on tärkeällä sijalla – Kuopiossa
päätettiin siitä, mikä kuuluu henkilöstöhallinnolle
ja mikä on laitosjohtajan vastuulla.
Seminaarin lomassa käyty keskustelu oli vilkasta. Yliopistojen hallinto-
ja henkilöstöjohdolla tuntui olevan erilaisia näkemyksiä siitä,
onko työsopimussuhteen käyttöönotto järkevää.
Yliopistoväen kommenteissa edellytettiin perusrahoituksen tason nostoa
kilpaillun rahoituksen osuuden ryöstäytymisen sijaan.
Kirsti Sintonen
|