Houkutteleeko tutkijanura yliopistoissa?
Yliopistojen kehittäminen on nykyään jatkuvasti esillä julkisuudessa.
Suomen tieteen tasosta ollaan huolissaan, erityisenä huolenaiheena on huippuosaaminen.
Tutkijanuran houkuttelevuuden kehittäminen on tunnistettu erääksi
keskeiseksi tekijäksi Suomen tieteen kilpailukyvyssä tulevaisuudessa.
Kansainvälisissä arvioinneissa yliopistomme eivät ole hätyytelleet
aivan kärkisijoja, vaikka muuten Suomi pärjää väestöpohjaansa
nähden tieteen arvioissa yleensä hyvin tai jopa erinomaisesti. On kuitenkin
huomattava että yliopistojen vertailussa ei ole yleensä huomioitu käytettävissä olevia
resursseja, jotka saattavat olla amerikkalaisissa huippuyliopistoissa Suomeen
verrattuna jopa kymmenkertaiset opettaja-tutkijaa kohti.
Tutkijanuran houkuttelevuuden parantaminen on kiistatta Suomen
tieteen tulevaisuuden eräs tärkeimpiä avaintekijöitä.
Tiedeyhteisön ja erityisesti yliopistojen kilpailukyky Suomen
supistuvan väestöpohjan parhaista osaajista ja toisaalta
tutkijoista rajojemme ulkopuolelta määrää myös
huippuosaamisen tavoittelun lähtökohdat. Suomen yliopistoja
ei ole alun perin rakennettu huippututkimuksen tavoitteluun vaan
kouluttamaan virkamiehiä ja opettajia. Monen yliopiston perustamisen
lähtökohta oli opetuksen järjestämisen välttämättömyys.
Koulutuksen toteuttaminen edellytti suurta opetuskapasiteettia
joka tuotettiin virkoihin liittyvillä opetusvelvollisuuksilla.
Tämä johti monissa uusissa yliopistoissa ja laajenevissa
vanhoissakin yliopistoissa opetuspainotteisten virkojen runsaaseen
osuuteen virkarakenteessa. Tutkimuksen jäävä aika
laitos- ja hallintotehtävien jälkeen harvoin mahdollisti
huippututkimusta tai edes tehokasta jatko-opiskelua. Ongelmaa yritettiin
ratkoa jopa perustamalla yliopistoihin erillisiä tutkimuslaitoksia
ja niihin tukijan virkoja.
Nykytilanteessa yliopistojen resursointi on muuttunut huomattavasti.
Merkittävä osa tutkimusresursseista tulee ulkopuolisena
kilpailtuna rahoituksena. Yliopistojen perusrahoitus ei ole kehittynyt,
sen sijaan opiskelijamäärät ja tutkintotavoitteet
ovat rajusti kasvaneet. Samanaikaisesti opettajien lukumäärä on
jopa pienentynyt. Tämä on lisännyt entisestään
yliopiston opettajien työtaakkaa ja kaventanut mahdollisuuksia
tutkimuksen harjoittamiseen. Yliopistotutkijan uraa tämä kehitys
ei ole tehnyt erityisen houkuttelevaksi.
Tutkijakoulujärjestelmä on tieteellisen jatkokoulutuksen
parhaita innovaatioita Suomessa. Se on kilpailutettu järjestelmä,
jota voidaan suunnata muuttuvien koulutustarpeiden mukaan. Opiskelijalle
se mahdollistaa tehokkaan täysipäiväisen jatko-opiskelun.
Perinteinen assistentuureihin perustuva jatkoopiskelu on sen sijaan
jäämässä resurssileikkurien ja kasvavan työmäärän
jalkoihin. Muissakaan virkanimikkeissä jatko-opintojen suorittaminen
ei ole erityisen helppoa ja nopeaa. Tutkijakoulujen menestyksen
avain on erillisrahoituksessa, jolla kustannetaan koulutuspaikkojen
ydin. Palkkausresurssit eivät riipu ylipistojen määrärahoista
vaan tutkijakoulujen kilpailukyvystä ja niiden antaman koulutuksen
tarpeellisuudesta
Tutkijanuran houkuttelevuuden lisääminen yliopistoissa
edellyttää koko virkarakenteen tarkastelua. Tohtorintutkinto
on asetettava yliopistonopettajan perustutkinnoksi. Nykyisten tohtorintutkintoa
suorittamattomien opettajien jatkokoulutusmahdollisuuksia on parannettava.
Yliopistoissa tarvitaan myös lisää tutkijatohtoreiden
paikkoja.
Virkarakenteen yläpäässä tulee ottaa mallia
ulkomaisista huippuyliopistoista, joissa professorien määrä ja
tutkimukseen käytettävissä olevat ajalliset ja aineelliset
resurssit ovat huomattavasti suurempia kuin Suomessa. Lyhyet, pätkityt
ja määräaikaiset professuurit eivät edistä tutkijanuran
houkuttelevuutta.
Tutkijanura on parhaimmillaan antoisa kutsumustehtävä,
jossa työn mielenkiintoisuus korvaa monet käytännön
vaikeudet. Tutkijanuran houkuttelevuutta uhkaa palkkauksen huono
kilpailukyky ja tehtävien määräaikaisuuksista
johtuva epävarmuus.
Tapani Pakkanen
puheenjohtaja, Professoriliitto
|