Verkar forskarkarriär vid universitet lockande?
Utvecklandet av universiteten diskuteras ständigt i offentligheten. Man är
bekymrad över den vetenskapliga nivån i Finland, och speciell oro
känner man för hur det kommer att gå för expertisen på toppnivå.
Det råder enighet om att ifall den finska vetenskapen vill vara konkurrenskraftig
i framtiden måste forskarkarriären göras mera lockande. I internationella
evalueringar har våra universitet inte placerat sig precis i täten,
låt vara att Finland med tanke på sitt befolkningsunderlag klarar
sig bra eller rentav utmärkt i utvärderingar av den vetenskapliga
verksamheten. Det bör dock beaktas att jämförelserna mellan
olika universitet inte tar hänsyn till de resurser som står till
förfogande. Vid de främsta amerikanska universiteten kan resurserna
vara tio gånger så stora per lärare-forskare som i Finland.
Det råder inget tvivel om att den finska vetenskapens framtid
förutsätter åtgärder som gör forskarkarriären
mer lockande. Också det vetenskapliga samfundet och i synnerhet
universiteten måste konkurrera om de bästa förmågorna
i en situation där Finlands befolkningsunderlag håller
på att krympa. Såväl detta faktum som konkurrensen
om utländska forskare utgör randvillkoren för kunnande
på toppnivå. De finländska universiteten har ursprungligen
inte grundats för att eftersträva internationellt högklassig
forskning, utan målet har varit att utbilda tjänstemän
och lärare. Många universitet grundades helt enkelt
för att täcka behovet av undervisning i en disciplin.
Undervisningen förutsatte en stor kapacitet som byggdes upp
så att de akademiska tjänsterna hade stor undervisningsskyldighet.
Vid många nya universitet, och även vid de gamla som
nu började utvidga sin verksamhet, ledde detta till en proportionellt
sett stor andel undervisningsbetonade tjänster i tjänstestrukturen.
Den tid som efter institutions- och förvaltningsuppgifter
blev över för forskning gjorde det sällan möjligt
att idka forskning på toppnivå eller ens effektiva
påbyggnadsstudier. Man försökte lösa problemet
till och med genom att i anslutning till universiteten grunda separata
forskningsinstitutioner och forskartjänster.
I dagens läge har universitetens finansieringssystem genomgått
en märkbar förändring. En avsevärd del av forskningsresurserna
kommer i form av extern konkurrensutsatt finansiering. Universitetens
grundfinansiering har inte utvecklats, medan antalet studerande
har ökat markant samtidigt som målet för avlagda
examina har höjts. Samtidigt har antalet lärare till
och med minskat. Detta har ytterligare ökat universitetslärarnas
arbetsbörda och försämrat möjligheterna att
forska. Utvecklingen har inte precis gjort den akademiska forskarkarriären
lockande.
Forskarskolsystemet hör till de bästa innovationerna
inom den vetenskapliga påbyggnadsutbildningen i Finland.
Systemet är konkurrensutsatt och kan modifieras efter förändrade
utbildningsbehov. För den studerande möjliggör detta
påbyggnadsstudier på heltid. Däremot verkar den
traditionella modellen för påbyggnadsstudier som baserar
sig på assistenturer bli nertrampad av nerskurna resurser
och en ökande arbetsbörda. Inte heller inom ramen för
andra tjänstebeteckningar är det möjligt att lätt
och snabbt avlägga påbyggnadsexamen. Forskarskolornas
framgång kan förklaras med deras separata finansiering
som täcker de centrala kostnaderna för utbildningsplatserna.
Löneresurserna är inte beroende av universitetsanslagen
utan av forskarskolornas konkurrenskraft och efterfrågan
på den utbildning som de erbjuder.
Vill man göra forskarkarriären mera lockande är
det skäl att skärskåda hela tjänstestrukturen.
Doktorsexamen bör bli grundexamen för universitetslärare.
De lärare som ännu inte avlagt doktorsexamen måste
få bättre möjligheter till påbyggnadsstudier.
Universiteten behöver också fler tjänster för
forskardoktorer.
I övre ändan av tjänstehierarkin skall vi ta modell
av de främsta utländska universiteten vid vilka antalet
professorer samt de tidsmässiga och materiella resurserna
för forskning är betydligt större än i Finland.
Korta professurer på visstid gör sannerligen inte forskarkarriären
mera lockande.
Som bäst är en forskarkarriär ett givande kall.
Det intressanta arbetet kompenserar många praktiska svårigheter.
Forskarkarriären görs mindre lockande av lönernas
dåliga konkurrenskraft och av den osäkerhet som visstidsanställningarna
ger upphov till.
Tapani Pakkanen
ordförande, Professorsförbundet
|