Hyvällä ohjauksella tehoa
jatko-opintoihin
Helsingin kauppakorkeakoulun professori Pekka Ilmakunnas
pitää väitöskirjojen ohjausta yhtenä työnsä antoisimpana
puolena. Hyvänä jatko-opiskelijoiden ohjaajana palkittu
Ilmakunnas tietää, että monen tutkijan työssä on
vaiheita, jolloin työ on aallonpohjassa ja kannustustakin
kaivataan.
Helsingin kauppakorkeakoulun Kansantaloustieteen laitokselta on
viime vuosien aikana valmistunut 4-5 väitöskirjaa vuodessa,
joista 1-2 professori Pekka Ilmakunnaksen ohjauksessa. Käytännössä ohjattavia
töitä on paljon enemmän, sillä monet suorittavat
jatkotutkintoaan verkkaiseen tahtiin ansiotyönsä ohessa.
- Tänä päivänä yliopistoilla on selvästi paineita
saada yhä enemmän tohtoreita ulos. Siitä huolimatta HKKK:ssa
on rajoitettu jatko-opiskelijoiden määrää,sillä tarkoituksena
on taata, että opiskelijat saavat riittävästi ohjausta. Pyrimmekin
valitsemaan jatko-opiskelijoiksi
sellaisia, jotka tekevät tutkimustaan aktiivisesti, Ilmakunnas kertoo.
Taloustieteissä väitöskirjan teko on usein yksinäistä puurtamista
verrattuna esimerkiksi luonnontieteisiin, joissa työ saatetaan tehdä tutkimusryhmässä,
johon myös työn ohjaaja itse kuuluu. Pienellä laitoksella opettajat
joutuvat väistämättä ohjaamaan myös tutkimuksia, jotka
eivät suoranaisesti liity omiin tutkimusintresseihin. Kansantaloustieteen
laitoksella tämä tosin koskee pikemminkin graduntekovaihetta. Väitöskirjoja
tekevät taas hakeutuvat nimenomaan oman erityisalansa asiantuntijan ohjattavaksi.
Osallistuminen väitöskirjojen työstämiseen
saattaa olla hyödyllistä myös ohjaajalle. Viimeaikoina
professorin virkaan liittyvät hallinnolliset tehtävät
ovat lisääntyneet entisestään, mikä taas
vastaavasti vie aikaa muilta tehtäviltä. Väitöskirjojen
kautta myös ohjaaja tulee seuranneeksi, mitä uutta alalla
on julkaistu.
Tavoite selväksi
Ohjaajan työhön kuuluu paljon raakaversioiden lukemista ja usein
myös tekstien stilisointia.
- Opiskelijat haluavat kommentteja nopeasti, joten paperit eivät saisi
jäädä pöydille lojumaan. Usein omalla kohdallani tekstien
lukeminen jääkin työajan jälkeisiin tunteihin, Ilmakunnas
kertoo.
Hyvä lähtökohta työlle on yhteisymmärryksen
muodostuminen siitä, mihin jatko-opinnoilla tähdätään.
Osa opiskelijoista pyrkii akateemiselle uralle, jolloin tieteelliselle
työlle asetettu tavoite on korkeampi. Osa taas haluaa saada
suoritettua tohtorin tutkinnon muista syistä ja varsinainen
työura on jo yliopistomaailman ulkopuolella. Varsinkin alkuvaiheessa
monet opiskelijoista kaipaavat tiivistä ohjausta etenkin,
jos tutkimusaihe on vielä hieman jäsentymätön.
- Prosessin aikana ohjaaja saattaa joutua aktiivisemmin osallistumaan työhön
ja osoittamaan, mitä menetelmiä siinä tulisi käyttää.
Toisaalta osa jatkoopiskelijoista tekee työtä suhteellisen itsenäisesti
ja on jo alusta lähtien selvillä tutkimuksensa suunnasta. Monet kuitenkin
kaipaavat kannustusta varsinkin, kun työssä tulee aallonpohjia eikä tutkimus
etene, Ilmakunnas on havainnut.
Selkeästi sanansa asettavan ja rauhallisella äänellä puhuvan
professorin voikin hyvin kuvitella olevan myös oivallinen
rohkaisija hetkinä, jolloin opiskelija tuntee joutuneensa
täydelliseen umpikujaan työnsä kanssa. Ja varmasti
jokaisen väitöskirjaa valmistelevan eteen sellainen hetki
tulee aivan kuin luonnollisena osana prosessia.
- Työn ohjaajan kannalta on hienoa päästä myös iloitsemaan
menestyksestä opiskelijoiden kanssa. Mielestäni väitöskirjojen
ohjaus on yksi työni antoisimmista puolista.
Kahvin ja sähköpostin ääressä
Käytännössä Ilmakunnas hoitaa ohjausta paitsi henkilökohtaisten
tapaamisten muodossa myös kommentoimalla sähköpostitse saamiaan
tekstejä. Kahvipöytäkeskusteluja taas tulee käytyä tiheämmin
niiden tutkijoiden kanssa, jotka työskentelevät samalla laitoksella.
Yhteydenpitotavasta riippumatta hyvällä, asiantuntevalla ja tehokkaalla
ohjauksella on suuri merkitys. Monilla laitoksilla jatkotutkinnot saattavatkin
viivästyä koska ohjaajat ovat ylityöllistettyjä eikä tekstien
kommentointi suju riittävän nopeasti.
Varsinkin pienissä yliopistoissa ohjaajan kiinnostuksen kohde
ja osaamisen alueet eivät välttämättä osu
yhteen ohjattavien aiheiden kanssa. Tähän ongelmaan on
pyritty hakemaan ratkaisua yliopistojen välisellä ristiinohjauksella.
Ilmakunnaksen omiin tutkimusintresseihin kuuluvat työmarkkinat
ja niihin liittyvä empiirinen tutkimus. Esimerkiksi juuri
ennen haastattelua hänen kanssaan kävi keskustelemassa
tutkimuksestaan eräs Hankenin jatko-opiskelija.
Määrää ei ole kasvatettu rimaa laskemalla
Viimeaikoina tiedotusvälineissä esiintyneet Elinkeinoelämän
keskusliiton edustajat ovat erinäisissä haastatteluissaan
arvostelleet suomalaisten insinöörien ja kauppatieteilijöiden
tason laskua. Ilmakunnaksen mukaan ainakaan kauppatieteiden puolella
tohtoreiden määrää ei ole kasvatettu rimaa
laskemalla.
- Meillä, kuten muuallakin, on lisätty graduate schoolien määrää,
mikä on selvästi tehostanut ohjausta. Opetuksen laatu on muutenkin
parantunut eikä opiskelijoiden tarvitse enää selvitä opinnoistaan
yhtä itsenäisesti kuin aiemmin.
- Helsingin Kauppakorkeakoulussa kansantaloustieteen tohtorituotanto sujuu
tällä hetkellä oikein hyvin, ongelmana sen sijaan ovat perustutkintoa
suorittavat opiskelijat. Alallamme opiskelijat nimittäin siirtyvät
usein työelämään jo ennen valmistumistaan joten graduntekijöiden
ohjaus on hankalaa. Koetamme aktivoida opiskelijoita muistuttamalla heitä asiasta
sähköpostitse, mutta usein viesteihin ei edes vastata. Graduprosessin
tehostaminen onkin meidän suurin haasteemme, Ilmakunnas toteaa.
Teksti: Arja-Leena Paavola
Kuvat: Veikko Somerpuro |