365 vuotiaan Helsingin
yliopiston hallinto arvioitiin
ensimmäisen kerran
Arviointiryhmä, jonka puheenjohtajana toimi Tampereen
yliopiston kansleri, sosiaalipolitiikan professori Jorma Sipilä antaa
27 konkreettista suositusta, joilla Helsingin yliopiston hallintoa
voidaan keventää ja järkiperäistää.
Raportti sisältää myös paljon hyödyllistä yleistä pohdintaa
yliopistojen roolista tulevaisuudessa, ja löytyypä sieltä muistutus
valtiovallalle siitä, että sen tulisi omissa toimissaan
ottaa huomioon yliopiston
organisaation ja toiminnan erityisluonne.
Arvioinnin taustalla oli mm. vuonna 2003 syyskuussa toteutettu hanke “Hallintoviraston
toiminnan linjauksia 2004-2006”, jolloin hallintojohtaja Kari Suokolle
syntyi ajatus siitä, että uusissa rakenteissa, joista konsistori
oli tehnyt päätöksen, ei toimittaisi vanhoilla tavoilla ja menettelyillä,
vaan pyrittäisi saamaan uudistuksista kaikki hyöty irti.
- Olin havainnut jo siinä vaiheessa, että on olemassa selvää vastakkainasettelua
tiedekuntahallinnon ja keskushallinnon välillä. Keskustelujen käyminen
oli tuossa vaiheessa “minusta tuntuu” -pohjalla, joten oli hyvä saada
yhteismitallista numerotietoa ja ulkopuolisen näkemys siitä, mihin
meidän tulisi kiinnittää erityisen paljon huomiota. Myös
järjestelmällinen hallinnon läpikäyminen, jotta syntyisi
vuoropuhelu tutkimus- ja opetus- sekä hallintohenkilöstön välillä siitä,
mitä käytännössä kuuluu henkilöstöryhmien
perustehtäviin, oli päämääränä. Lisäksi
haluttiin hahmottaa hallinnon ja tukipalvelujen sisäiset työnjaot
ja muokata uudeleen konsistorin päätösten pohjalta,
toteaa Suokko.
Kun lukee ulkoisen arviointiryhmän raporttia, huomaa pian,
että sillä on huomattava lisäarvo valtiovallan yliopistoille äskettäin
asettamien tuottavuushankkeiden kannalta; itse asiassa raportin
suositukset sisältävät monta ehdotusta, jotka sopivat
tuottavuushankkeiksi. Tämän lisäksi hallintojohtaja
Suokko näkee raportissa myös toisen tärkeän
tekijän:
- Raportissa on selvästi aineksia yliopiston strategian pohjaksi vuosille
2007-2009. Siinä on selvä kolmijako: on sellaisia asioita, jotka
voidaan toteuttaa ilman erillistä päätöstä, sellaisia
jotka ovat luonnollisia elementtejä strategiassa ja sellaisia jotka edellyttävät
konkreettista toimenpideohjelmaa. Koska tämän hankkeen virallinen
nimi on ollut “hallinnon arviointi- ja kehittämishanke” on
ollut hyvä todeta, että on keskitytty lähtökohdiltaan yliopiston
perustehtävien mukaisesti sellaisiin asioihin, joita yliopiston opetus-
ja tutkimushenkilökunta pitää nykyisessä tilanteessa tärkeänä.
Yhtenä hallinnon tehostamistoimena raportissa esitetään
muun muassa laitoskoon kasvattamista. Näin saadaan aikaan
riittävän suuria yksiköitä, joissa akateeminen
henkilöstö voi keskittyä ydintehtäviensä hoitamiseen.
Näin on toimittu mm. Jyväskylän yliopistossa, jossa
törmättiin erilaisten hallinto- kulttuurierojen tuomaan
ongelmaan. HY:ssa on kampusuudistus saatettu lähes loppuun
melko kivuttomasti, mutta miten laitoskoon kasvattaminen tulee
onnistumaan?
- Seuraavan puolentoista vuoden aikana ja varmaan pääosin hallinnon
arvioinnin tulosten avulla voitaneen uudistukset toteuttaa myös laitoskoon
osalta.
Mitä muutosvastarintaan laitoksilla tulee, toteaa Suokko kuitenkin, ettei
hän sitä sinänsä huonona asiana pidä, koska se kuuluu
asian luonteeseen. Hänestä asiat voi tehdä hyvin monella tapaa:
- pääasia on, että sovitaan, miten ne tehdään ja mikä on
se tavoitetila johon pyritään, hän painottaa.
Kampuksille palveluyksiköt
Konsistorin päätösten mukaan kampuspalveluyksikköjä käytetään
aina silloin kun se on toiminnallisesti ja taloudellisesti tarkoituksenmukaista
tai kyseessä on erityisosaamista vaativat tehtävät. Kampuspalveluyksikköjä koskevassa
päätöksessä sovittiin myös siitä, että nämä eivät
muodosta erillistä hallintotasoa. Syntyneessä tilanteessa on kuitenkin
se vaara, että synnytetään kampuspalveluyksiköitä ilman,
että muita rakenteita puretaan. Tähän hallintojohtaja Suokko
toteaa:
- Se miten saadaan tiedekunnat ja laitokset mukaan tähän työhön
täysimääräisesti saattaa tulla ongelmaksi. Itse koen kuitenkin
tämän vaiheen asioiden valmistelun ja sovittujen päätösten
toteuttamiseksi. Vaara on tietysti olemassa uuden päätöstason
syntymiseen, mutta vähenevien resurssien myötä näkisin
kuitenkin, että asioiden hoitoa on yhdenmukaistettava ja kehitettävä.
Tällä tarkoitan nimenomaan hallintoa ja tukitoimia, en opetusta ja
tutkimusta.
- Haluan myös korostaa, että hallinnolla ja sen tukipalveluilla on
oma roolinsa, mikä on myös toiminnan mahdollistava ja toiminnan edellytysten
varmistava rooli, eikä vain toimintaa tukeva rooli.
Liikaa kokouksia, vähän ammattijohtajia
Arviointiraportti ottaa myös kantaa siihen, että yliopistolla ei
ole ammattijohtajia. Ylipäätään Helsingin yliopistossa
ei tunnu olevan yhtenäistä käsitystä siitä, mitä johtaminen
omassa organisaatiossa tarkoittaa ja millä resursseilla sitä tehdään.
Erityisongelman näyttävät muodostavan ilman omaa motivaatiotaan
johdossa olevat henkilöt. Tosin tämä tuntuu olevan koko yliopistomaailman
ongelma, ei vain Helsingin yliopiston ongelma.
Monet hallintotehtävät on myös hajautettu niin
pitkälle, etteivät yksiköiden työntekijät
selviä kaikista vaativista tehtävistään. Monesti
hallinnon työntekijöillä ei myöskään
ole tehtäviään vastaavaa koulutusta eikä tukenaan
johtoa, joka tuntisi hallintoa. Varahenkilöiden puuttuminen
on tavallista. Erityisen paljon vaikeuksia tuottavat yksiköille
talous-, henkilöstö- ja tutkimusprojektien hallinto,
raportissa todetaan. Saammeko nyt ammattijohtajia, vai tullaanko
nykyisiä johtajia tukemaan mm. koulutuksella?
- Kyllä molemmat vaihtoehdot tulevat olemaan mahdollisia eivätkä ne
ole toisiaan poissulkevia, mutta matkan varrella on jopa syntynyt sellainen
vaikutelma siitä, että opetusministeriö olisi halunnut yliopiston
rehtoriksi ammattijohtajan. Mitä tulee laitosja tiedekuntajohtajiin, on
luottamusmiesjohtajuudessa hyvät puolensa siinä, että heillä on
tarvittava tieteellisen työn asiantuntemus ja opetuksen ja tieteellisen
työn autonomian tuntemus. Heillä ei kuitenkaan välttämättä ole
aina varsinkaan työtehtäviensä alussa tarvittavia taitoja hoitaa
joskus kovin monimutkaisia hallinnollisia tehtäviä. Toisaalta ammatinjohtamisessa
vaarana on se, että laitosta tai tiedekuntaa toisena ääripäänä johtaa
virkamies. Epäilenpä, että siinä yliopiston perustehtävien
kannalta on omat vaaransa, sanoo Suokko.
Myös kollektiivisen päätöksenteon kulttuuri
ja sen levinneisyys epäilyttää arviointiryhmää.
Voisiko esimerkiksi laitosten johtoryhmien asialistaa karsia? Tästä hallintojohtaja
Suokolla on selvä käsitys:
- Kokemuksesta sanon, että jos on hyvin paljon kollektiivista päätöksentekoa
operationaalisissa asioissa, vastuu katoaa. On pystyttävä tekemään
päätöksiä myös virkatehtävänä ja yksilövastuulla.
Muutoin asiat mutkistuvat ja hidastuvat, eli ongelmaksi muuttuu se paljon puhuttu
byrokratia. Hallinnollisten asioiden hoidossa ns. keskiviivasta poikkeaminen
piirun verran oikealle tai vasemmalle ei ole niin vaarallista.
Helsingin yliopiston konsistori käsitteli arvioinnin tuloksia
kesäkuussa, ja elokuussa aiheesta järjestettiin avoin
seminaari. Erillinen työryhmä on laatinut ehdotuksen
hallinnon kehittämislinjauksiksi elokuun loppuun mennessä,
ja toimenpideohjelmaehdotus laaditaan vuoden 2006 helmikuun loppuun
mennessä.
Jan-Håkan Öberg
Lehtori, Helsingin yliopisto
|