Shanghai-lista ja tuottavuusohjelma värittivät avajaispuheita
Rehtoreilta vastaisku
mutasarja-väitteille
Loppukesän ja alkusyksyn vilkas mediakirjoittelu suomalaisten
yliopistojen tasosta takasi sen, että rehtoreilta ei puuttunut jutunjuurta
lukuvuoden avajaispuheiden laadinnassa. Yliopistojemme sijoittuminen mutasarjaan
(väitteen esitti Teknologiateollisuuden toimitusjohtaja Martti Mäenpää lehtihaastattelussa)
torjuttiin yksituumaisesti. Toinen puhuttanut asia oli tuottavuusohjelma ja
sen lähes katastrofaaliset vaikutukset tutkimukseen ja opetukseen.
Joensuun yliopiston rehtori Perttu Vartiainen antoi huutia elinkeinoelämän
pomojen esittämille väitteille.
- Pelkästään tiedotusvälineitä seuraamalla suomalainen
yliopistolaitos
näyttää olevan suuressa kriisissä. Vahvimmin tätä kriisiä ovat
julkisuudessa hehkuttaneet elinkeinoelämän järjestöjohtajat.
Heille ei näytä riittävän reformit, vaan koko rakenteen
uusiminen. Eräiden keskustelijoiden ilmaisut ovat olleet, etenkin asemaansa
nähden, harvinaisen värikkäitä, jos ei jopa alatyylisiä.
Päällimmäisenä vaateena on ollut maamme korkeakouluverkon
raju karsiminen tai ainakin kokoaminen suurempiin yksikköihin. Vain osaa
yliopistoista tulisi kehittää ns. kansainvälisen tason huippuyliopistoina;
muut voisivat keskittyä koulutustehtävään ja aluevaikuttavuuteen.
- Näistä vaateista saa helposti kuvan, että Suomessa olisi viime
vuosikymmeninä harjoitettu vahvaa suurten keskusten ulkopuolella sijaitsevien
yliopistojen tukipolitiikkaa. Oletus ei vastaa tosiasioita. Sen sijaan teollisuuden
vaatimuksesta viime vuosikymmenen lopulla käynnistettiin vahva tietoteollisuusohjelma,
jolla pyrittiin hakemaan esiin kaikki alan kannalta käyttökelpoiset
reservit asuinpaikasta riippumatta. Se oli yksi syy eräiden, myös
monien suurempien yliopistojen, hakeutumiseen yhä uusille paikkakunnille,
mitä osaltaan ovat tukeneet EU:n rakennerahastot sekä sijaintikaupunkien
ja paikallisten yritysten panostukset. Siksi uusinta hajautumisen aaltoa voi
kuvata ammattikorkeakoulu- ja yliopistokeskusten vahvistumisen aalloksi.
Rankinglistat ja Euroviisut
Elinkeinoelämän johto perustaa väitteensä pitkälti
mm. Shanghain Jiao Tong -yliopiston laatimaan listaan. Rehtori
Vartiaisen mielestä rankingit voisi hyvin jättää omaan
rauhaansa, ihan niin kuin vaikkapa Euroviisut.
- Rankingien varsinainen merkitys perustuu lähinnä niiden julkisuusarvoon
ja korkeakoulupolitiikan pinnallistumiseen. Yksinkertaisimmillaan niistä on
vedetty johtopäätös: Kun mikään suomalainen yliopisto
ei ole noussut niissä kovin korkealle, niin asian korjaamiseksi Suomeen
on saatava yksi tai pari “nobeltasoista” yliopistoa. Se, mitä tämä merkitsisi
koko korkeakoulu- ja innovaatiojärjestelmän kilpailukyvylle, jää vaille
huomiota.
- “Shanghain listassa” painottuvat yliopiston tutkijoiden saamat
Nobelin palkinnot, Naturessa ja Sciencessä julkaistujen artikkelien määrä sekä muu
kansainvälinen julkaisutoiminta. On ilmiselvää, että tällainen
mittaus suosii englanninkielisiä, luonnon- ja lääketieteisiin
profiloituneita yliopistoja. Vertailussa ei ole juurikaan vakioitu myöskään
yksittäisen yliopiston kokoa.
Vartiaisen mielestä valtioneuvoston huhtikuussa tekemä periaatepäätös
tutkimusjärjestelmän kehittämisestä antaa yhden
hyvän lähtökohdan maamme yliopistolaitoksen uudistamiselle.
- Se vaatisi rinnalleen kuitenkin samankaltaisen korkeakoulutuksen kehittämisohjelman
ja asianmukaiset hallinnan kehitystä tukevat lainsäädännölliset
ratkaisut.
Yliopisto ei ole yhden alan tuotantolaitos
Turun yliopiston rehtori Keijo Virtanen korosti tutkijoiden ja
tutkimusryhmien merkitystä yliopisto-jen pärjäämiselle.
- Maailmanlaajuisten, eurooppalaisten ja kansallisten ohjausten kehyksissä yksittäinen
yliopisto tutkijoineen ja tutkijaryhmineen on lopulta se toimija, jossa konkreettiset
tulokset tehdään. Yliopiston
pitää pystyä profiloitumaan ja sen pitää kyetä kriittiseen
harkintaan
siitä, mitkä toiminnot ovat aikansa eläneitä. Muuten emme
kykene rajallisilla voimavaroillamme uusiin avauksiin.
- Kun nyt perätään kolmea tai viittä huippuyliopistoa,
unohdetaan, että yliopisto ei ole eikä sen tule olla pelkkä yhteen,
nopeasti tuotekehitettävään alaan keskittyvä tuotantolaitos.
Sellainen ei sitä paitsi menestyisi kansainvälisissä yliopistovertailuissa.
Virtanen piti menestymisen tärkeänä tekijänä panostamista
hyvään tutkijakoulutukseen ja väitelleisiin nuoriin
tutkijoihin.
- Heistä nousee kriittisen massan kotimainen perusta, jota täydennetään
ulkomaisilla tutkijoilla ja kansainvälisillä tutkijakouluilla.
Tutkimuksen laatu rahoitusmittariksi
Oulun yliopiston rehtorin Lauri Lajusen mukaan huippuyliopistoja
ei tule nimetä hallinnollisin päätöksin, sillä yhdessäkään
yliopistossa eivät kaikki alat yllä maailman huippuun.
- Jokaisessa yliopistossa on kuitenkin mahdollista osan laitoksista
ja tutkimusryhmistä nousta huipulle, jos sitä tuetaan.
Lajusen mielestä yliopistojen perusrahoitusmallia tulisi
muut-taa niin, että tutkimuksen laatu otetaan rahoituksessa
nykyistä selvemmin huomioon. - Kansainvälisissä arvioissa
keskeinen tutkimuksen laadun mitta ovat yliopistotutkijoiden tuottamat
tieteelliset julkaisut. Onkin toivottavaa, että vuonna 2007
käyttöönotettavassa uudessa yliopistojen määrärahojen
jakomallissa tuloksellisuuskriteereinä käytettäisiin
myös tieteellisiä julkaisuja nykyisten tohtorintutkintomäärien
lisäksi.
Kuopion yliopiston rehtori Matti Uusitupa puuttui myös valmisteilla
olevaan rahoitusmalliin. Hänen mukaansa opetusministeriön
kiinnostus yliopistojen kanssa käytävissä tuloskeskusteluissa
yliopistotutkimuksen kehittämiseen ja tuloksellisuuteen on
jäänyt ohueksi. – Tutkimusaktiviteetti ei näy
myöskään yliopistojen voimavarojen jakomallissa.
Mallia ollaan parhaillaan uudistamassa ja toivon tältä osin
siihen korjausta. Pelkkä tohtoritutkintojen määrä ei
ole riittävä tutkimusaktiviteetin
indikaattori.
– Suomessa on tämän tästä haikailtu myös erillistä tiedeministeriä.
Kun valtiovalta linjaa Suomen menestymisen tulevaisuudessa tutkimukseen, osaamiseen
ja innovaatioihin, kaukana ei voi olla ajatus siitä, että maassamme
edelleen vahvistettaisiin tieteen, tutkimuksen ja innovaatiojärjestelmän
asemaa myös poliittisesti. Se olisi todellinen poliittinen linjaus Suomen
tulevaisuuteen ja tukisi Suomen pyrkimyksiä vankentaa tutkimus- ja innovaatiojärjestelmäämme,
Uusitupa sanoi.
Tuottavuusohjelmalla tuhoisa vaikutus
Rehtori Lauri Lajunen käsitteli puheessaan myös valtioneuvoston
tavoitetta tehostaa valtion toimintaa ja parantaa sen tuottavuuttavähentämällä henkilöstöä.
Tavoitteen toteutuessa yliopistoista vähenisi Lajusen mukaan
vuoteen 2011 mennessä noin 10 000 työntekijää.
- Voimme monin järkevin toimenpitein tehostaa toimintaa. Sen sijaan yliopistojen
tutkimuksen ja opetuksen laadun ja tuottavuuden parantaminen henkilöstöä vähentämällä on
mahdoton tehtävä. Opettajien ja tutkijoiden määrien vähentämisellä olisi
tuhoisa vaikutus opetuksen laatuun ja yliopistojen kansainväliseen kilpailukykyyn,
Lajunen sanoi.
Jyväskylän yliopiston rehtori Aino Sallinen toivoi,
että tuottavuuden toimenpideohjelman soveltamisessa otettaisiin
huomioon yhteiskunnan prioriteetit ja yliopistojen erityisluonteen
työvoimavaltaisina asiantuntijaorganisaatioina.
- Yliopistot ovat yltäneet viime vuosien aikana sellaiseen tehokkuuteen
ja tuottavuuden kasvuun, joka kestää vertailun. Niiden tuloksellisuutta
ei pidä nyt vaarantaa seurauksia ennakoimatta.
- Onko tuottavuushankkeen vaatimus lainkaan yhteensopiva Suomen valitsemien
menestystekijöiden kanssa. Jos yliopistoilta edellytetään profiloitumista
ja painopisteiden valintaa, samaa harkintaa on odotettava myös maan hallitukselta,
totesi rehtori Ilkka Niiniluoto Helsingin yliopiston avajaisissa.
- Tuottavuushankkeen kirjaimellinen toteuttaminen merkitsisi yliopistoyhteisön
kohtalokasta ylikuormittamista, yliopistojen kilpailukyvyn alasajoa ja yliopistojen
toimintakyvyn lamauttamista, Niiniluoto tähdensi.
Rehtorien puheet koosti
Kirsti Sintonen
Forskargrupper står för resultaten
Åbo Akademis rektor Gustav Björkstrand betonade att
framstående forskargrupper kan finnas vid alla universitet.
- Finland har upprepade gånger ansetts vara det mest konkurrenskraftiga
landet i världen. Förklaringarna är inte svåra att finna.
Vi har ett brett och mångsidigt universitets- och högskolnätverk,
som har haft en central betydelse för den regionala utvecklingen. Universiteten
har ansvarat resultatrikt för den högre utbildningen, vilket är
den kanske viktigaste faktorn bakom framgångarna för vårt
skolsystem. Våra lärare är ju universitetsutbildade. Vi hör
till de länder som i relation till befolkningen utbildar mest doktorer
tack vare våra forskarskolor. Vi har mest forskare i relation till befolkningen
i hela världen. Vi befinner oss bland de tre främsta länderna
när det gäller satsningen på forskning och utveckling i relation
till bruttonationalprodukten. Finland placerar sig väl när det gäller
de flesta forskningsindikatorer: citationsindex, antal inhemska och utländska
publikationer, antal registrerade patent samt samarbetet
mellan forskningsenheter och näringslivet.
- Och kanske viktigast av allt – det är inte universiteten, utan
forskargrupperna som står för resultaten. Det innebär att framstående
forskargrupper kan finnas vid alla universitet, också de mindre, om de
har profilerat sin verksamhet och satsat på sina mest framstående
grupper. Det har man inte beaktat tillräckligt i det senaste betänkandet
om den tekniska utbildningen i landet.
- Svagheterna i det finländska högskolsystemet är uppenbara.
Vi har för många enheter. Resurseringen är otillräcklig
och kommer till uttryck t.ex. i relationstalet mellan lärare och studerande
som i Finland är betydligt högre än vid de internationellt ledande
univer-siteten. Detta gäller alla vetenskapsområden, inte bara tekniken.
Den ekonomiska autonomin är obetydlig och finansieringen alltför
starkt knuten till det offentliga. Taket för de skattefria donationerna
borde höjas väsentligt. Lönemässigt kan vi inte konkurrera
om de bästa förmågorna. Vi har få internationella toppförmågor
och
toppenheter.
- Om vi skall kunna hävda oss i den allt skarpare internationella konkurrensen
bör vi ha åtminstone lika goda strukturella, administrativa och
ekonomiska villkor som konkurrenterna. Statsrådets principbeslut innehåller
en rad förslag som förverkligade kunde råda bot på flera
av dessa svagheter. Insikten om vad som borde göras finns alltså,
det gåtfulla är att ingenting ändå sker vare sig på ministerie-
eller regeringsnivå. Tyvärr innehåller t.ex. inte budgetförslaget
några förslag om att höja taket för skattefria donationer.
|