Akateeminen johtaja – joukkonsa edessä vai
puun ja kuoren välissä?
Johtaja on peili, kehittämisen
veturi, puskuri,
kehittäjä, tukija, innostaja,
johtaja vastaa
taloudesta ja tiloista,
tuntee lait ja sopimukset
sekä noudattaa niitä.
Luen seminaarista
saamaani listaa asioista,
joita opetushenkilökunta
odottaa johtajalta.
Tätä kaikkea ja
ennen kaikkea avoimuutta, oikeudenmukaisuutta ja
tasapuolisuutta. Nämä ovat johtajan tehtäviä työyhteisön
suuntaan. Toisaalta johtaja toimii työnantajan
edustajana ja työnantajan suuntaan. Kaksoisroolista
voi helposti seurata puun ja kuoren välissä elämisen
tunne.
Johtajalta vaaditaan paljon ja tämä kuuluu johtajuuteen.
Vaatimusten ja johtajan aseman pitäisi kuitenkin
olla selkeämmin määriteltyjä kuin ne nyt ovat.
Omalta osaltaan UPJ-prosessi on saanut meidät pohtimaan
akateemisen johtajuuden laatua ja paineita.
Käsityksemme siitä, mikä laitosjohtajan tehtävä ja
asema on, ei välttämättä käykään yksiin uusien tavoitteiden
kanssa. Kollegiaalinen johtaja ja palkkakeskusteluja
käyvä esimies eivät helposti mahdu samaan
persoonaan.
Johtajiksi halukkaita sopivia henkilöitä voi olla
vaikea löytää, kun moninaiset vaatimukset koko ajan
kasvavat. On vaara, että johtaja kuluu loppuun liian
nopeasti sen sijaan, että jaksaisi hoitaa tehtäviään
useamman kauden. Vaihtoehtona on tietenkin tehtävien
kierrättäminen, mutta jollekin laitokselle saattaa
sopia se, että yksi henkilö opettelee kaiken sen,
mitä johtajan tulee osata ja tietää ja hoitaa tehtävää
pitempään. Jossain muualla taas tehtävän kierrättämisen
edut ovat suuremmat. Tällöin useat ihmiset
osaavat asioita, useammat ymmärtävät, mitä tehtävä
vaatii ja näin johtaja saa myös tarvitsemaansa tukea
omassa yhteisössään. Joka tapauksessa vaatimusten
ja odotusten täytyy pysyä inhimillisinä.
UPJ tuo sopimusten soveltamisen entistä lähemmäs
laitoksia. Johtaja joutuu selvittämään sopimusten
sisältöjä, oikomaan väärinkäsityksiä ja varmistamaan,
että hänen yksikössään toimitaan laillisesti ja
noudatetaan sopimuksia. Jotta voisi selittää, pitää itse
osata ja tietää. Tunteeko jokainen yliopistolla toimiva
johtaja riittävän hyvin työtämme määräävät lait, asetukset
ja ennen kaikkea virkaehtosopimukset, jotta
voi myös selittää ja oikoa? Oma kokemukseni on, että
vaikka yliopisto on viime vuosina kouluttanut ja tukenut
johtajia hyvin, virkaehtosopimuksen käsittely
on jäänyt kovin vähäiseksi. Luottamusmiehet tuntevat
sopimukset paljon paremmin kuin esimiehet. Ennen
UPJ-aikaa mikään ei myöskään ole velvoittanut
kaikkia johtajia osallistumaan tarjottuun koulutukseen.
Osittain tästä saattoi johtua se, että kun viime
lukuvuoden aikana etsittiin UPJ:n heikointa lenkkiä,
myös johtajat mainittiin ehdolle.
Akateemisen johtajuuden käsitteen muuttumisen
myötä myös johtajan tehtävään kelpaavien joukko on
laajentunut. Professoreiden lisäksi myös lehtorit ja
yliassistentit toimivat johtajina. Samaan aikaan, kun
uudenlainen johtajuuden käsite yliopistoissa on alkanut
juurtua, olemme joutuneet UPJ-arvioinneissa
käyttämään uutta johtajuuden väliporrasta, esimiestä
tai lähiesimiestä. Tähän asti opetushenkilöstön
esimies on ollut yksiselitteisesti laitoksen johtaja. Arviointien
delegoiminen lähiesimiehiä käyttämällä oli
välttämätöntä, mutta se herätti kysymyksiä roolien
sekaantumisesta. Aiemmin tasavertaiset kollegat joutuivat
esimies – alaissuhteeseen ja aina ei arvioijan
akateeminen kompetenssi vastannut arvioitavan
kompetenssia. Jos jatkossa tarvitaan lähiesimiehiä,
sellaiset tehtävät tulee rajata selkeästi sopimuksessa
tai UPJ:n soveltamisohjeissa.
Jatkossa joudumme elämään arviointien kanssa ja
toimimaan niissä. Arvioitavilla on oikeus edellyttää,
että arvioijat ovat tehtäviensä tasalla ja toimivat oikeudenmukaisesti
ja sopimuksia noudattaen. Arvioijilla
on oikeus odottaa yliopiston huolehtivan koulutuksesta
ja tuesta, jota he ehdottomasti tarvitsevat.
Puun ja kuoren välissä ei ole hyvä toimia ja tätä tunnetta
pitää voida vähentää, jos haluamme saada parhaat
mahdolliset henkilöt hoitamaan johtajan tehtäviä.
Tuula Hirvonen
puheenjohtaja, Yliopistonlehtorien liitto
(painetun lehden s. 3) |