Palkkaus- ja arviointitietojen
julkisuus ja
salassapito
Palkkaustietojen julkisuuteen ja uuteen
palkkausjärjestelmään kuuluvien
arviointitietojen salassapitoon
on otettu lainsäädännössä kantaa.
Tämä tapahtui viranomaisten asiakirjojen
julkisuutta ja salassapitoa
koskevan lainsäädännön kokonaisuudistuksen
yhteydessä. Asiasta kirjoittaa
ohessa oikeustieteen professori
Asko Lehtonen.
Perusoikeuksiin kuuluu toisaalta
viranomaisten asiakirjojen ja muiden
tallenteiden julkisuus sekä toisaalta
henkilötietojen ja yksityiselämän
suoja. Näiden perusoikeuksien
keskinäisten suhteiden
järjestäminen on monesti vaikeaa.
Palkkaustietojen julkisuuteen ja
uuteen palkkausjärjestelmään
(UPJ:hin) kuuluvien arviointitietojen
salassapitoon on kuitenkin
otettu lainsäädännössä nimenomaisesti
kantaa. Tämä tapahtui
viranomaisten asiakirjojen julkisuutta
ja salassapitoa koskevan
lainsäädännön kokonaisuudistuksen
yhteydessä. Uudistus tuli voimaan
1.12.1999, joten kysymys ei
ole aivan uudesta asiasta.
Käsittelen jäljempänä palkkaustietojen
julkisuutta sekä UPJ:hin
kuuluvien vaati- ja henki-osan arviointitietojen
salassapitoa yliopistojen
toiminnan näkökulmasta.
1. Palkkaustietojen
julkisuus
Palkkaustietojen julkisuudesta
säädetään nimikirjalain (21.5.
1999/627) 7 §:ssä, mikä saattaa
tuntua yllättävältä lainsäädäntöyhteydeltä.
Moni odottaa aiheellisesti
säännösten löytyvän laista
viranomaisten toiminnan julkisuudesta.
Nimikirjalain 7 §:n 1 momentissa
säädetään, että julkisia ovat
tiedot a) virkamiehelle ja b) työntekijälle
1) henkilökohtaisen suorituksen
perusteella tai muutoin
henkilökohtaisesti määräytyneestä
palkan osasta, 2) sijoituspalkkausluokasta
tai vaativuusryhmää
vastaavasta palkasta, 3) muusta
mahdollisesta palkkauksen osasta
sekä 4) palkan kokonaismäärästä.
Julkisena pidetään siten tietoa
siitä, a) mihin vaativuusryhmään
henkilön hoitama virka kuuluu ja
b) mikä on viran vaativuusluokkaa
vastaava palkan määrä, c) mikä on
henkilökohtaiseen suoritukseen
perustuva tai muutoin henkilökohtaisesti
määräytyvä palkanosa
sekä d) mikä on muun mahdollisen
palkkauksen osa, kuten luontaisetujen
yhteismäärä. Henkilökohtaisesti
määräytyviä palkanosia
ovat myös ikälisät ja erilaiset
bonukset. Palkan kokonaismäärällä
tarkoitetaan kuukausipalkkaa ja
vuosiansiota. (HE 30/1998 vp)
Julkisuus tarkoittaa sitä, että
sanotut palkkaustiedot on pyynnöstä
annettava esimerkiksi kenelle
tahansa työntekijälle ja virkamiehelle
sekä medialle.
Sanotun uudistuksen yhteydessä
ehdotettiin hallituksen lakiesityksessä,
että julkishallinnon
henkilöstön palkkaustiedot olisi
pääsääntöisesti pidettävä salassa,
lukuun ottamatta tietoa palkkaluokasta,
ja että julkisia olisivat vain johtavassa asemassa olevien
virkamiesten eräät palkkaustiedot
(HE 30/1998).
Eduskunnan perustuslakivaliokunta,
joka päättää lakiesitysten
perustuslainmukaisuudesta, ei yhtynyt
hallituksen lakiesityksen
perusteluissa lausuttuihin perusteisiin
julkishallinnon henkilöstön
palkkaustietojen salassapidosta.
Perustuslakivaliokunnan mukaan
näiden palkkaustietojen tulee olla
julkisia, koska julkishallinnon
palkkaustietoihin ei liity niin vahvaa
yksityisyyden suojaamisen
intressiä, että se perusoikeussäännösten
valossa oikeuttaisi näiden
tietojen salassapitoon (PeVL 43/
1998).
Julkisuusperiaate sai eduskunnassa
tapahtuneessa punninnassa
vahvemman aseman kuin yksityisyyden
suoja. Julkishallinnon palkkaustietojen
julkisuuden perusteena
on ollut julkishallinnon avoimuuden
ja julkisen vallan valvontamahdollisuuden
toteutuminen
(HE 30/1998 vp). Eduskunnan hallintovaliokunnan
ehdotuksesta lakiesitystä
muutettiin. Hallintovaliokunnan
mukaan palkkaustietojen
julkisuutta puolsivat myös
henkilöstöpoliittiset syyt (HaVM
31/1998).
Edellä selostettu julkishallinnon
palkkaustietojen julkisuus
perustuu siten eduskunnassa tapahtuneeseen
perusteelliseen harkintaan.
Nimikirjalain 7 §:n säännökset
palkkaustietojen julkisuudesta
syrjäyttävät erityissäännöksinä
muun muassa viranomaisten
toiminnan julkisuudesta annetussa
laissa säädetyt salassapitosäännökset
(HaVM 31/1998).
2. Arviointilomakkeiden
salassapito
UPJ:n mukanaan tuomien tehtävien
vaativuustasoa ja henkilökohtaista
suoriutumista koskevien arviointilomakkeiden
salassapidosta
säädetään laissa viranomaisten
toiminnan julkisuudesta (21.5.
1999/621). Tämän lain 24 §:n 29)
kohdassa on nimenomainen säännös
palkkauksen perusteena olevien
arviointien salassapidosta.
Säännöksen mukaan salassa pidettäviä
viranomaisen asiakirjoja
ovat muun muassa ne asiakirjat,
jotka sisältävät tietoja palkkauksen
perustetta varten tehdyistä arvioinneista.
Tämä säännös on otettu lainsäädäntöön
vuoden 1999 uudistuksen
yhteydessä. Se katsottiin
tarpeelliseksi, koska tulosjohtaminen
ja kannustuspalkkaus ovat
yleistyneet julkishallinnossa.
Kerrottu salassapitovelvollisuus
merkitsee sitä, että salassa
pidettävää asiakirjaa tai sen kopiota
tahi tulostetta ei saa näyttää
eikä luovuttaa sivulliselle. Tähän
liittyy vaitiolovelvollisuus, joka sisältää
kiellon ilmaista asiakirjan
salassa pidettävää sisältöä tai tietoa.
Salassapito- ja vaitiolovelvollisuutta
täydentää hyväksikäyttökielto,
jonka mukaan salassa pidettävää
tietoa ei saa käyttää
omaksi tai toisen hyödyksi taikka
toisen vahingoksi. Näistä velvollisuuksista
voidaan poiketa vain
laissa säädetyillä perusteilla. Hyväksikäyttökieltoon
on säädetty
poikkeus, joka koskee asianosaista
itseään sekä hänen edustajaansa
ja avustajaansa. He saavat käyttää
muita kuin asianosaista itseään
koskevia tietoja, kun on kysymys
sen oikeuden, edun tai velvollisuuden
hoitamista koskevasta
asiasta, johon asianosaisen tiedonsaantioikeus
on perustunut.
Salassa pidettävää asiakirjaa
saa käsitellä vain henkilö, jonka
nimenomaisiin työtehtäviin asia
kuuluu.
Sivullisia ovat mm. työtoverit,
joiden työtehtäviin asian käsittely
ei kuulu, työntekijän puoliso, muut
viranomaiset (jollei laissa ole erikseen
toisin säädetty) sekä media.
Työnantajan edustaja ei voi ilman
työntekijän lupaa luovuttaa arviointilomakkeita
uudelle työnantajalle
esimerkiksi työnhaku- yms.
tilanteessa, vaikka näin on aikaisemmin
menetelty.
Yliopistoon palvelussuhteessa
olevalla henkilöllä on oikeus saada
tieto itseään koskevien arviointilomakkeiden
sisällöstä. Tästä
asianosaisen tiedonsaantioikeudesta
säädetään ensinnäkin viranomaisten
toiminnan julkisuudesta
annetun lain 11 ja 12 §:ssä. Lisäksi
sitä edellyttävät henkilötietolain
26 §:n säännökset rekisteröidyn
tarkastusoikeudesta.
Edellä selostettu viranomaisten
toiminnan julkisuudesta annetun
lain 24 §:n 29) kohdassa säädetyn
salassapitosäännöksen perusteena
on yksityisyyden suoja,
joka koskee tässä tapauksessa
yksilöä koskevia tietoja. Kysymys
on siten yliopistoon palvelussuhteessa
olevan virkamiehen ja työntekijän
etujen suojaamisesta. He
voivat antaa suostumuksen itseään
koskevien arviointilomakkeiden
tai niiden sisältämien tietojen luovuttamiseen.
Suostumuksen perusteella
työtoveri, luottamusmies,
henkilöstöjärjestön edustaja sekä
muu avustaja ja asiamies on oikeutettu
saamaan muutoin salassa pidettävät
tiedot. Suostumus voidaan
antaa vapaamuotoisesti, kuten
kirjallisesti ja suullisesti sekä
sähköpostitse ja telefaxin välityksellä.
Suostumus voi olla alaltaan
rajoitettu ja siihen voidaan liittää
ehtoja, jotka koskevat esimerkiksi
käyttötarkoitusta tai edelleenluovuttamista.
Suostumus voidaan
milloin tahansa peruuttaa.
3. Tietojen kerääminen
Työnantajan on kerättävä työntekijää
koskevat henkilötiedot ensisijaisesti työntekijältä itseltään.
Muualta kerättävien tietojen hankintaan
on saatava työntekijän
suostumus, niin kuin on säädetty
yksityisyyden suojasta työelämässä
annetun lain 4.1 §:ssä.
Arviointilomakkeille voidaan
merkitä vain tietoja, a) jotka on
saatu työntekijältä itseltään, b)
jotka perustuvat laissa sallittuihin
tietolähteisiin tai c) jotka ovat arvioitsijan
aitoja omia arvioita ja
havaintoja.
Työnantajan on etukäteen ilmoitettava
työntekijälle häntä koskevien
tietojen hankkimisesta.
Muualta kuin työntekijältä itseltään
saaduista tiedoista on ilmoitettava
työntekijälle ennen kuin
niitä käytetään työntekijää koskevassa
päätöksenteossa. Nämä velvoitteet
on asetettu yksityisyyden
suojasta työelämässä annetun lain
4.2 §:ssä.
Työnantaja saa kerätä vain välittömästi
työntekijän työsuhteen
kannalta tarpeellisia henkilötietoja.
Tarpeellisuusvaatimuksesta ei
voida poiketa edes työntekijän
suostumuksella (L yksityisyyden
suojasta työelämässä 3 §).
Henkilötietolaissa tarkoitettuja
arkaluonteisia henkilötietoja ei
saa kerätä, jos siihen ei ole erityissäännöstä
laissa (HenkilötietoL 11
§). Arkaluonteisina tietoina pidetään
henkilötietoja, jotka kuvaavat
tai on tarkoitettu kuvaamaan: 1)
rotua tai etnistä alkuperää; 2) henkilön
yhteiskunnallista, poliittista
tai uskonnollista vakaumusta tai
ammattiliittoon kuulumista; 3) rikollista
tekoa, rangaistusta tai
muuta rikoksen seuraamusta; 4)
henkilön terveydentilaa, sairautta
tai vammaisuutta taikka häneen
kohdistettuja hoitotoimenpiteitä
tai niihin verrattavia toimia; 5)
henkilön seksuaalista suuntautumista
tai käyttäytymistä; taikka
6) henkilön sosiaalihuollon tarvetta
tai hänen saamiaan sosiaalihuollon
palveluja, tukitoimia ja
muita sosiaalihuollon etuuksia.
Terveystilatiedoista on aina pidettävä
erillistä rekisteriä eikä niitä
saa yhdistää muihin tietoihin.
Arviointilomakkeet eivät voi sisältää
tietoa työntekijän terveydentilasta.
Virheelliset tiedot on aina oikaistava
- jopa oma-aloitteisesti
(HenkilötietoL 29 §). Työnantajan
on toteutettava tarpeelliset tekniset
ja organisatoriset toimenpiteet
henkilötietojen suojaamiseksi asiattomalta
pääsyltä tietoihin (HenkilötietoL
32.1 §).
Asko Lehtonen oikeustieteen professori Vaasan yliopisto
(painetun lehden s. 23-25) |