UPJ-Neuvottelutuloksen sisältö
ja vaikutukset
Opetusministeriön tasolla 16.12.2005 saavutettu
alustava neuvottelutulos yliopistojen UPJ:stä merkitsee
sitä, että palkkojen euroistaminen siirtyy. Neuvottelut
monista asioista kuitenkin jatkuvat edelleen
keskustasolla. UPJ:n arvioinnit palaavat yliopistoihin.
Neuvottelutuloksen mukaiset järjestelmät vastaavat
pääpiirteittäin aikaisemmin esillä olleita.
Opetusministeriö ja valtionsektorin pääsopijajärjestöt,
mm. akavalaisten järjestöjen julkisen sektorin
neuvottelujärjestö JUKO saavuttivat 16.12.2005 neuvottelutuloksen
yliopistojen palkkausjärjestelmän
uudistamisesta. Neuvottelutulos siihen liittyvine asiakirjoineen
on luettavissa mm. liittojen kotisivuilta.
Neuvottelutuloksen muuttumattomuus?
Neuvottelutulokseen 16.12.2005 liittyvistä asiakirjoista
käy selvästi ilmi, että neuvottelut jatkuvat opetusministeriön
tasolla siten, että lopullinen neuvottelutulos
on saavutettava 31.5.2006 mennessä. Vielä tämänkin
jälkeen jää kesäkuu 2006 harkinta-aikaa
UPJ:n lopulliselle hyväksymiselle. UPJ:n kohtaloa ei
siis ole vielä lopullisesti ratkaistu, mutta merkit viittaavat
siihen, että UPJ on toteumassa yliopistoissa.
Tällä hetkellä esiintyy jonkin verran epäselvyyttä
siitä, mitkä asiat ovat aidosti auki ja tulevat sitten
uudelleen neuvottelujen kohteeksi opetusministeriön
tasolla. Osa asioista on varmaankin kiinni ja muuttumattomia.
Euroistamiseen siirtyminen 30.6.2006
Mikäli “alustavaa” neuvottelutulosta ei olisi saavutettu
16.12.2005, olisi tämä käytännössä merkinnyt niin
sanotun perälautavaihtoehdon täysitehoista voimaantuloa
1.12.2005 alkaen. Perälaudan toteutuessa palkat
olisi euroistettu 1.12.2005 alkaen marraskuun
2005 tasoon. Käytännössähän näin oli jo tapahtumassa,
mutta tämä toimenpide purettiin neuvottelutuloksen
16.12.2005 johdosta. Perälautavaihtoehdossa ei
olisi tullut mitään muita korotuksia kuin yleiskorotus.
Tämä vaihtoehto olisi merkinnyt epävarmuutta
siitä, miten palkkausta voidaan kehittää ja palkkausta
koskevia ja neuvotteluja tulevaisuudessa hoidetaan.
Palkkataso olisi vääjäämättä ruvennut alenemaan.
Neuvottelutuloksen yhteydessä sovittiin, että palkkojen
euroistaminen siirtyy 30.6.2006 saakka. Tämäkin
tapahtuu vain siinä tapauksessa, ettei saavuteta
lopullista neuvottelutulosta. Käytännössä tämä siirtyminen
merkitsee, että A-palkkaluokat säilyvät, ikälisät
kertyvät ja tuloksellisuuslisät maksetaan edelleen
aikaisempaan tapaan 30.6.2006 saakka. Voidaan
sanoa, että neuvottelutuloksella on saavutettu eräänlainen
jatkoaika.
Järjestestelmät
Neuvottelutulos 16.12.2005 tarkoittaa sitä, että yliopistoihin
tulee kaksi palkkausjärjestelmää eli opetus-
ja tutkimushenkilökunnan palkkausjärjestelmä
ja muun henkilökunnan palkkausjärjestelmä. Molemmat
järjestelmät koostuvat tehtävien vaativuuden
osasta ja henkilökohtaisen suoriutumisen osasta.
Opettajien ja tutkijoiden järjestelmässä on 11 eri
vaativuustasoa, jotka on nyt hinnoiteltu ylintä vaativuustasoa
lukuunottamatta. Muulla henkilökunnalla
on 14 vaativuustasoa, joista niinikään ylin vaativuustaso
on tässä vaiheessa hinnoittelematta. Vaativuustasojen
hinnat näkyvät neuvotteluasiakirjoista.
Henkilökohtaisen suoriutumisen asteikko on yhdestä
yhdeksään. Ensimmäisellä tasolla suoriutumisen
korotusvaikutus olisi 0 % ja yhdeksännellä tasolla
50 % vaativuustason mukaiseen palkkaan. Myös henkilökohtaisen palkanosan taulukot ovat luettavissa
neuvotteluasiakirjoista.
Tehtävien vaativuuden mukaisen palkanosan ja
henkilökohtaisen suoriutumisen palkanosan välinen
suhde tulee varmasti neuvottelujen kohteeksi kevään
kuluessa opetusministeriön tasolla.
Yliopistotason toiminta
Vaativuustasokartat ovat jonkin verran muuttuneet
viime keväästä, jolloin suoritettiin ensi kertaa tehtävien
vaativuuden arvioinnit. Eri tehtäviä on siirretty
järjestelmistä toiseen ja kokonaan uusia palvelussuhteita
on syntynyt. Tarkoituksena on, että yliopistoissa
tehdään tehtävänkuvaukset ja käydään tehtävien
vaativuutta koskeva arviointi läpi niiden tehtävien
osalta, joita ei jostakin syystä arvioitu viime kevään
arviointikierroksen yhteydessä tai joissa on tapahtunut
oleellinen muutos aikaisempaan nähden. Muiden
tehtävien osalta opetusministeriön neuvotteluryhmän
ohjeiden mukaan esimiehen ja työntekijän tulee tarkastella
yhdessä, onko tarvetta muuttaa viime keväistä
tehtävänkuvausta ja tehdä uusi arviointi tehtävän
vaativuudesta.
Henkilökohtaisen suoriutumisen järjestelmään on
tullut paljon enemmän muutoksia kuin vaativuuden
arviointiin. Tämä merkitsee, että henkilökohtaisen
suoriutumisen arviointi suoritetaan kaikkien osalta
uudestaan.
Yliopistoilla on siis arviointia koskien edessään
melkoinen työrupeama, joka tulisi neuvottelutuloksen
mukaan saattaa päätökseen 15.4.2006 mennessä.
Vaikka kyse ei varmaankaan ole aivan saman suuruusluokan
toiminnasta kuin vuosi sitten, joutuu
moni koville. Erityisesti tämä koskee yliopistojen esimiesjärjestelmää,
joka on avainasemassa koko UPJ:n
kannalta. Onnistunut esimiestoiminta edellyttää selvää
viestiä esimiestoiminnan aikaisempaa suuremmasta
merkityksestä ja arvostuksesta, mikä puolestaan
edellyttää välttämättä erittäin tuntuvaa panostusta
UPJ:n ulkopuolelle jäävään esimiespalkkiojärjestelmään.
Kustannukset
Neuvottelutuloksen 16.12.2005 mukaan järjestelmän
kokonaiskustannukset tulevat olemaan 7,24 %. Tämän
päälle tulevat yleiskorotukset. Kustannukset tulevat
voimaan vähitellen siirtymäkauden 30.9.2009
loppuun mennessä. Kustannusvaikutus vastaa suunnilleen
valtion muita viimeaikaisia UPJ -ratkaisuja.
Valtiotyönantajan taholta ei ole näytetty selvää halukkuutta
kohentaa valtiotyönantajan itse huonoksi toteamaa
yliopiston johto- ja asiantuntijatehtävissä olevien
palkkatasoa.
Lisärahoitus tulee kolmesta eri lähteestä: noin
kolmannes valtiovarainministeriön erillisrahoituksena,
noin kolmannes järjestelyvaroista ja noin kolmannes
yliopistojen omarahoituksesta, johon ne ovat sitoutuneet.
Kokonaiskustannusvaikutus 7,24 ei vielä kerro,
miten se jakautuu eri järjestelmien välille. Pelivaraa
on jonkin verran. JUKOssa on lähdetty myös siitä, että
yliopistojen tulee voida korjata epäkohtia myös rahoitussuunnitelmaa suuremmalla omarahoitusosuudellaan,
jotta mm. toisen kalleusluokan poistaminen
uudistuksen yhteydessä tulisi mahdolliseksi. JUKO on
esittänyt myös sitä, että takuupalkat tulee maksaa
kaikkialla ensimmäisen paikkakuntakalleusluokan
mukaisesti. Tämä kysymys on auki.
Takuupalkka
Mikäli henkilön UPJ:n mukainen palkka jäisi pienemmäksi
kuin hänen vanhan järjestelmän mukainen
palkkansa, maksetaan hänelle takuupalkkana vanhan
järjestelmän mukaista palkkaa siihen asti, kunnes
UPJ:n mukainen palkka ylittää vanhan. Takuupalkkaan
sisältyvät määräaikaiset tutkijankoulutus- ja
tuloksellisuuslisät siirtymäkauden loppuun eli
30.9.2009 saakka. Tämä on JUKOn viime hetken saavutuksia.
UPJ:n voimaantulo ei siis merkitse kenellekään
palkan alenemista. Suurin osa jukolaisista tulee
saamaan UPJ:n johdosta ainakin jonkinsuuruisen
korotuksen.
Voimaantulo
Vaikka käytännössä edetään vielä kesäkuun loppuun
saakka vanhan palkkausjärjestelmän mukaisesti, neuvottelutuloksen
mukaan UPJ:n käyttöönotto tapahtuu
1.1.2006 alkaen eli siis taannehtivasti. Toisin sanoen
UPJ:n mukaan korkeampaa palkkaa saavat tulevat
saamaan 1.1.2006 alkaen taannehtivat korotuksen.
Täysitehoisesti UPJ on voimassa 30.9.2009.
Neuvottelutuloksen arviointi
Mikäli JUKOn yliopistosektori olisi jättäytynyt UPJ:n
valmistelun ulkopuolelle, olisi yliopistojen johto- ja
asiantuntijatehtävissä palkkauksellinen asema huonontunut
jyrkästi. Nyt se näyttää muodostuvan kohtuulliseksi.
Asia selviää kuitenkin lopullisesti vasta
myöhemmin.
Neuvottelutuloksen mukainen UPJ tulee lisäämään
jonkin verran byrokratiaa vanhaan järjestelmään verrattuna.
UPJ saattaa aiheuttaa myös henkilösuhteiden
rasittumista yliopistoissa. UPJ:hin tulee liittymään
kuitenkin myös positiivista henkilöstön kannalta.
Neuvottelutuloksen 16.12.2005 mukainen toiminta
tulee olemaan yliopistojen tehtävien ja henkilöstöjen
kannalta parempi kuin viime keväinen prosessi.
Neuvottelutulos 16.12.2005 luo mahdollisuuksia selvästi
parempaan tulevaisuuteen kuin vaihtoehtona
ollut perälauta.
Jorma Virkkala
Professoriliiton toiminnanjohtaja,
JUKOn yliopistojaoston puheenjohtaja
16.1.2006
|