Voisiko evaluoi(ta)vien tutkijoiden työtä keventää?
Vertaisarviointi, peer-review, on tutkimuksen evaluoinnissa
luotettavin menetelmä. Tieteelliset lehdet
valitsevat artikkelinsa, yliopistot täyttävät professuurinsa
ja tutkimuksen rahoittajat kohdentavat resurssinsa
ulkopuolisten, useimmiten kansainvälisten
asiantuntijoiden lausuntojen perusteella.
Vertaisarviointi työllistää runsaasti tutkijoita,
koska siinä tutkijat evaluoivat toisiaan. Yhdet tuottavat
aineiston: julkaisut, selvitykset ja suunnitelmat.
Toiset lukevat ja arvioivat materiaalin, käyvät joskus
paikan päällä tutustumassa ja kirjoittavat raportin.
Vertaisarvioinnit ovat nopeasti lisääntyneet viime
vuosina kun kilpailtu tutkimusrahoitus on kasvanut.
Tutkimusta rahoittavat organisaatiot avaavat laajoja
tutkimusohjelmia ja perustavat huippuyksiköitä. Se,
että tutkimusrahoituksesta suuri osa on kilpailtua, on
hyvä asia. Haittapuolena on tutkijan, erityisesti senioritutkijan
näkökulmasta kuitenkin jatkuvasti kasvava
työmäärää.
Kuluneena syksynä olin mukana tutkimusyksiköiden
evaluaatiopaneeleissa Leuvenissa, Tokiossa ja
Dundeessa. Posti oli tuonut etukäteen jokaisesta puhelinluettelon
verran materiaalia. Paikan päällä oli
hengästyttävä minuuttiohjelma, kaikissa hyvin samanlainen
kahden päivän putki: tutkimusjohtajien ja
ryhmänjohtajien äärimmäisen tiivistettyjä esityksiä,
tutkijaopiskelijoiden posterinäyttely, tapaaminen
postdokkien kanssa, kierto laboratorioissa. Aamiaiset,
lounaat ja illallisetkin oli ohjelmoitu keskusteluhin
yksikön johtajan ja tutkijoiden kanssa. Raportin
kirjoitus jäi kotitehtäväksi.
Kukaan aktiivinen tutkija ei voi osallistua kovin
moneen näin paljon aikaa vievään paneeliin vuodessa,
varsinkaan kun ne eivät ole ainoita evaluointitehtäviä.
Onko mitään tehtävissä? Vertaisarvioinneista ei
tietenkään pidä luopua. Mutta ehkä niitä järjestetään
joskus turhaankin. Tarpeettomia ovat ainakin sellaiset,
joiden tuloksia ei oteta huomioon päätöksenteossa.
Niitäkin on nähty.
Entä voisiko arviointiprosesseja keventää ja tehdä
tutkijaystävällisemmiksi? NIH:ssa, joka rahoittaa
suurimman osan USA:n terveystutkimuksesta päätettiin
vastikään rajoittaa anomusten sivumäärää ja lyhentää
paneelien kokouksia, kun pätevistä arvioijista
alkoi olla pulaa.
Meillä tiedekunnat voisivat aloittaa vaikka lyhentämällä
professuurien ja väitöskirjojen lausuntoja.
Väitöskirjat voisi arvioida rasti-ruutuun kaavakkeella
tai tukeutua väitöskirjojen seurantaryhmiin. Professuurien
täytössä saattaisi riittää amerikkalaistyylinen
parin sivun raportti, joka keskittyisi oleelliseen, erityisesti
hakijan potentiaaliin.
Entä tutkimusyksiköiden evaluoinnit? Ne ovat tulleet
jäädäkseen kun resurssien kohdentaminen on
nähty hyväksi strategiaksi. Monissa maissa huippuyksikköohjelmia
vasta aloitellaan. Esimerkiksi Japanissa
perustettiin ensimmäiset huippuyksiköt vasta
kolme vuotta sitten ja ohjelmaa ollaan laajentamassa.
On varmaa, että ulkomaisten evaluaattorien kysyntä
kasvaa vauhdilla.
Suomen Akatemia kuuluu huippuyksikköohjelmien
edelläkävijöihin. Se on panostanut myös yksiköidensä
kansainväliseen evaluointiin - oman kokemukseni
mukaan ehkä turhankin innokkaasti. Vuonna
2002 aloittanut huippuksikkömme arvioitiin ensin
hakemusvaiheessa kaksi kertaa. Sen jälkeen kansainvälinen
seurantaryhmä on matkustanut Suomeen
kahdesti ja on tulossa vielä kerran. Se on kirjoittanut
akatemialle monisivuisia raportteja.
Vastikään meille ilmoitettiin, että huippuyksiköille
järjestetään vielä kansainvälinen päätösevaluointi.
Arviointipaneeleja tulee siis käytetyksi yhteensä 6
kertaa 6-vuotisen huippuyksikkömme evaluoimiseksi.
Olisiko mahdollista selvitä vähemmällä?
Evaluointien järjestäminen on myös kallista puuhaa.
Asiantuntijoiden matkustaminen maksaa eikä
tutkijoiden työaikakaan ole ilmaista. Sitä paitsi, arvioinneista
ei koidu työtä pelkästään tutkijoille. Rahoittavien
organisaatioiden virkamiehet suunnittelevat,
osallistuvat evaluointeihin ja seurantaryhmien
kokouksiin ja keräävät materiaalia. Voisivatko he tehdä
jo kerätystä aineistosta yhteenvetoja? Ne saattaisivat
riittää esimerkiksi huippuyksiköiden loppuarviointiin
ilman, että rasitetaan taas uutta kansainvälisen
evaluaatiopaneelin tutkijajoukkoa.
Tutkimusjohtaja, professori Irma Thesleff on Professoriliiton
palkitsema Vuoden Professori 2004. |