Yliopistoja yhteen tuottavuuden
nimissä?
Yliopistoja yhteen, väkeä vähemmäksi,
virkapankkeja, palvelukeskuksia, korkeakoulukonsortioita,
koulutusalojen
verkostoitumista, yhtiöittämistä. Kovin
valoisalta ei näytä yliopistojen ja niissä
työskentelevien ihmisten kevät. Maaliskuu
on yliopistolaitoksen koko tulevaisuuden
kannalta ratkaiseva kuukausi.
Tulevien vuosien kehyksiä puidaan kehysriihessä
21. päivä ja varsinaisia päätöksiä
on luvassa 23. maaliskuuta.
Helsingin Sanomien kotimaan osaston ykkösjuttu
11. helmikuuta sai monelta yliopistoihmiseltä lauantain
aamukahvit väärään kurkkuun. Koko sivun uutisessa
kerrottiin, että opetusministeriössä on laadittu
virkamiestyönä ehdotus useiden yliopistojen yhdistämisestä.
Luonnoksen mukaan yhteen pistettäisiin
Turun yliopisto ja Turun kauppakorkeakoulu, Tampereen
yliopisto ja Tampereen teknillinen yliopisto. Pohjois-
Suomen yliopisto syntyisi fuusioimalla Oulun ja
Lapin yliopistot sekä Kajaanin yliopistokeskus. Pääkaupunkiseudulla
käynnistettäisiin hanke teknillisen,
kaupallisen ja muotoilun alan yliopistokoulutuksen
yhdistämisestä, mikä koskisi Teknillisen korkeakoulua,
Helsingin kauppakorkeakoulua sekä Taideteollisen
korkeakoulun muotoilun osastoa.
Maan valtalehden juttu sai aikaan lumipalloefektin
koko mediakentässä. Rehtoreita on haastateltu eri
välineissä, opiskelijajärjestöt ovat ottaneet kantaa,
pääkirjoitus- ja mielipidesivut ovat täyttyneet kannanotoista.
Henkilöstön vähentäminen
fuusiohankkeiden taustalla
Kaiken takana on maan hallituksen 15.3.2005 tekemä
kehyspäätös julkisen palvelun ja hallinnon tuottavuuden
kehittämistyöstä. Tämän mukaan valtiolla täytetään
avautuvista työpaikoista vuoteen 2011 mennessä
vain puolet. Valtiovarainministeriön 26.4.2005 tekemä päätös merkitsee opetusministeriön hallinnonalalle
lähes 6000 ihmisen vähentämistä. Tämä luku
kohdistuisi lähes yksinomaan yliopistoihin.
Opetusministeriö päätyi 14.10.2005 valtiovarainministeriölle
toimittamassaan lausunnossa 1500 henkilön
vähentämiseen vuoteen 2011 mennessä. OPM
otti laskelmissaan huomioon vain yliopistojen toimintamenomäärärahoilla
palkatut vanhuuseläkkeelle
siirtyvät. Lausunnossa korostettiin myös niitä ristiriitoja,
jotka henkilöstöleikkauksista aiheutuvat tutkimustoiminnan
määrälle ja laadulle – tekijöille, jotka
maan hallitus on toisissa asiakirjoissa määritellyt
Suomen menestystekijöiksi.
Opetusministeriön viimesyksyiseen tuottavuuspaperiin
sisältyi myös ehdotus virkapankista, johon
koottaisiin eläköitymisen myötä vapautuvat vakanssit.
Tuottavuuden nousua etsittäisiin lisäksi palvelukeskuksista,
hankintatoimen uudistamisesta sekä
joistakin muista hallinnon esikunta- ja tukitoimien
muutoksista.
Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO,
joka edustaa akavalaisia julkisen sektorin liittoja ja
niiden yliopistoissa työskenteleviä noin 15 000 jäsentä,
antoi 14. lokakuuta julkisuuteen kannanoton, jossa
se vastusti kaavailtuja henkilöstövähennyksiä. Professoriliiton
valtuusto piti valtuustonsa antamassa
julkilausumassa (26.11.) tuottavuusohjelmaan yliopistojen
tukahduttamisohjelmana. Myös Tieteentekijöiden
liitto on monissa tiedotteissaan ottanut asiaan
kantaa.
Rehtorien neuvoston 1. marraskuuta julkistamassa
manifestissa tuottavuusohjelmaa pidettiin yliopistojen
autonomisen aseman vastaisena. Punakantisessa
manifestissa korostettiin yliopistojen tehokkuuden
huimaa kasvua. Rehtorien mielestä Suomi tarvitsee
tulevaisuudessakin kattavan ja kansainväliseen kilpailuun
kykenevän yliopistoverkon.
Konsortio- ja palvelukeskushankkeet
etenevät
Kaikesta huolimatta tuottavuusohjelman valmistelut
ovat jatkuneet. Opetusministeriön lokakuiset luvut
eivät ilmeisesti ole tyydyttäneet rahaministeriötä,
koska OPM:n virkamiesten on pitänyt kehitellä vielä
järeämpiä konsteja. OPM:n talousjohtaja Eero Pulkkisen
mukaan (HS 11.2.) “meidän tulee varautua siihenkin,
että valtiovarainministeriön kauhuskenaario
toteutuu”.
Yliopistojen yhdistämislistojen lisäksi mietinnässä
ovat olleet muun muassa korkeakoulukonsortiot,
joita onkin jo monin paikoin kehitelty. Lehtien palstoilta
on saatu lukea yliopiston ja paikallisen ammattikorkeakoulun
yhteistyön tiivistämisestä ainakin
Kuopiossa, Oulussa ja Lappeenrannassa sekä ruotsinkielistä
korkeakoulutusta koskevasta konsortiohankkeesta,
jota vetää Åbo Akademi.
Lisäksi pohdinnassa on koulutusaloittainen verkostoituminen.
Neuvon työryhmä teki linjauksia yhteistyön
tarpeesta tekniikan alalla. Kauppatieteellisen
koulutusalan tilanteesta on käynnistetty hanke.
Myös yhtiöittämisistä on kuulunut puheita. Mahdollisesti
täydennys- ja ATK-keskukset ovat organisaatiouudistuksen
ovella. Joidenkin yliopistojen “täykkärit” ovatkin jo yhdistyneet. Näin tekivät Taideteollisen
korkeakoulun ja Teatterikorkeakoulun täydennyskoulutuskeskukset
viime joulukuussa.
Palvelukeskusten valmistelu etenee. Alustavien
kaavailujen mukaan opetusministeriön hallinnonalan
talous- ja henkilöstöhallintoa koskeva palvelukeskushanke
pohjautuisi malliin, jossa yliopistot muodostaisivat
oman kokonaisuuden ja loput hallinnonalan
virastoista ja laitoksista omansa. Pisimmällä omissa
suunnitelmissaan lienee pääkaupunkiseudun seitsemän
yliopiston yhteisen talous- ja henkilöstöhallinnon
palveluverkostohanke.
Säästöjä niin henkilötyövuosissa kuin euroissakin
etsitään myös sähköisen asioinnin kautta. Verkkokurssit
ja etäopiskelu valtaavat alaa yhä enemmän.
Yliopistojen tulosohjauksessa siirrytään sähköiseen
asiointiin tämän vuoden aikana. Suomen Akatemia on
siirtymässä täysin sähköiseen hakuprosessiin.
Miten asia etenee tässä kuussa?
Opetusministeriö on luvannut esitellä suunnitelmiaan
rakenteellisesta kehittämisestä ja tuottavuusohjelmasta
yliopistojen johdolle 7. maaliskuuta. Yliopistojohdolle
on kuulemma painotettu, että toteuttaminen
on “yliopistoista kiinni eikä sanelupolitiikkaa aiota
harrastaa”.
Eri ministeriöiden ja valtionvarainministeriön
väliset kehysneuvottelut käydään viikoilla 9 ja 10. Valtioneuvoston
kehysriihi pidetään 21. päivä ja varsinaisia
päätöksiä tulevista kehyksistä on odotettavissa
23. maaliskuuta.
Kirsti Sintonen
Miten tuottavuusohjelma tulisi toteuttaa yliopistoissa?
Yliopistojen ei pitäisi kuulua
tuottavuusohjelman piiriin
Yliopistojen ei pitäisi kuulua koko tuottavuusohjelman
piiriin. Niiden toiminta ja toiminnan ehdot eroaavat
täysin muusta julkisesta sektorista ja niiden
määrällinen tuottavuus on jo noussut hurjasti 90-luvulta
asti. Suomen Akatemia ja Tekeskin ovat ohjelman
ulkopuolella. Tuottavuusohjelma ei ollut mitenkään
esillä silloin kun kehitettiin yliopistojen uusia
tulosindikaattoreita ja vie pohjan yliopiston pitkäjänteisestä
kehittämisestä.
Jos supistuksia tulee, ne eivät saa kohdistua opetukseen
ja tutkimukseen. Supistukset tulee hoitaa yliopiston
sisäisin toimin ja mahdollisesti alueellisten palvelukeskusten
kautta, joita kehitetään yhteistyössä alueen
muiden korkeakoulujen kanssa.
Tuottavuusohjelma on täysin ristiriidassa niiden
tavoitteiden kanssa, joissa puhutaan yliopistojen opetuksen
ja tutkimuksen kehittämisestä.
Krista Varantola
rehtori, Tampereen yliopisto
Paras asiantuntija on yliopisto
itse
Muista kuin opetus- ja tutkimustehtävistä eli ns. tukipalveluista
vuoteen 2011 eläköityvien osalta voidaan
aivan hyvin päästä yliopistokohtaisesti tulokseen, jossa
noin puolet näin vapautuvista resursseista voidaan
muuttaa opetus- ja tutkimusresursseiksi ja näin lisätä
yliopistokohtaista tuottavuutta.
Paras asiantuntija tässä on kukin yliopisto omalta
kohdaltaan. Tavoitteesta ja sen toteuttamisesta tulee
sopia tulosohjausmenettelyssä eikä yksipuolisilla
diktaateilla.
Esko Riepula
rehtori, Lapin yliopisto
Tulosneuvottelut ovat strategisen
ohjauksen väline
Yliopistosektorin suunnittelun lähtökohtana tulee olla
yhteiskunnan tiedon ja sivistyksen tason nostaminen
ja korkeimman koulutuksen saaneiden tarve eri aloilla.
Yliopistojen määrä ja koko tulisi mitoittaa tämän
tarpeen mukaisesti ja resursoida yliopistot niin, että
ne pystyvät toimimaan kansainvälisesti kilpailukykyisesti.
Yliopistot ovat myös tärkein yhteiskunnalliseen
tasa-arvoon vaikuttava instituutio ja korkeimman
koulutuksen tasa-arvoinen saavutettavuus on myös
yhteiskunnan tehokkaan resurssien käytön edellytys.
Mielipiteeni on, että nykyinen yliopistolaitoksen mitoitus
on sangen sopiva.
Jokaisen yliopiston vastuulla on tehdä tutkimusta
ja kouluttaa asiantuntijoita sekä laadukkaasti että
tehokkaasti. Strateginen ohjaus haluttuun suuntaan
tulee tapahtua tuloskeskustelujen, siinä käytettävän
ohjausmallin ja tuloksellisuuden seurannan kautta.
Yliopistojen keinoja toteuttaa tavoitetuloksia ovat
henkilöstöstrategia, henkilöstöpolitiikka ja henkilöstön
palkkaaminen, joista päätöksenteon tulisi tapahtua
yliopistoissa. Hallintoa on rationalisoitava ja järjestettävä
se luotettavasti niin, ettei tuottavuusohjelmalla
enää lisättäisi opetushenkilökunnan hallinnollisten
töiden määrää. Julkisen sektorin kasvun hillitsemiseksi
tai tuottavuuden nostamiseksi ei ole mitään
tarvetta määrätä viroista yli sen, mitä budjettikehyksen
asettamisesta seuraa. Yliopistohan rahoittaa suuren
osan viroistaan myös ulkopuolisella rahoituksella,
jolloin se ei edes lisää yhteiskunnan verorasitusta.
Tuottavuusohjelmaan vastaaminen tulisi perustua
Opetusministeriön ja yliopistojen kiinteään vuorovaikutukseen.
Yhteistyöllä tulisi hakea sellaisia ratkaisumalleja,
joilla tutkimuksen ja opetuksen laatua voidaan
edelleen ylläpitää ja kehittää. Turussa valmistellaan
kolmen yliopiston yhteistyönä toimia, joiden
avulla käytettävissä olevilla resursseilla saavutetaan
mahdollisimman hyvät ja laadukkaat lopputulokset.
Turussa on näkyvä ja toimiva itsenäisten yliopistojen
muodostama verkosto, jota ollaan edelleen valmiita
kehittämään. Tavoitteena on säilyttää kansainvälisesti
merkittävä osaamiskeskittymä. Tiiviinä verkostona
toimien voidaan synergisesti hyödyntää kunkin yliopiston
erityisvahvuudet ja samalla säilyttää oman
toimintakulttuurin aikaansaama innostunut ympäristö.
Tämä on paras tapa yhdistää suuruuden ekonomia
ja pienuuden joustavuus ja laatu.
Tapio Reponen
rehtori, Turun kauppakorkeakoulu
Vapautuvat resurssit kohdennettava opetukseen ja tutkimukseen
SYL:n mielestä keskustelu
tuottavuusohjelmasta
on lähtenyt
väärille raiteille.
Yliopistot vaikuttavat
laajasti yhteiskuntaan,
mitä ei ole
huomioitu puhuttaessa
henkilöstön vähennyksistä.
Yliopistojen hallinnossa
on varmasti
toimintoja, joihin säästötoimenpiteitä voidaan kohdistaa. Vapautuvia
resursseja on kohdennettava opetukseen ja tutkimukseen,
mikä on SYL:n mielestä paras keino kasvattaa
yliopistojemme tuottavuutta sekä kansainvälistä kilpailukykyä.
Ilkka Wennberg
puheenjohtaja, SYL |