Luovuuden säilyminen - yliopistoissa?
Luovuus yhdistää tiedettä ja taidetta.
Luovuudesta on tullut liiaksi pelkkää retoriikkaa.
Luovaa tulosta ei synny, jos ei
kykene uneksumaan sitä, mitä ei ole
vielä uneksuttu. Näitä teemoja pohdittiin
Communicatio Academicassa Sibelius-
Akatemiassa 20. tammikuuta. Professoriliitto
ja Tieteentekijöiden liitto
olivat järjestäneet joka toinen vuosi pidettävän
tapahtuman nyt ensi kertaa
taideyliopistojen yhteistyönä.
Professoriliiton puheenjohtaja Tapani Pakkanen
avasi tilaisuuden. Hänen mielestään tiede ja taide yhdistyvät
kiehtovalla tavalla taideyliopistoissa.
- Tieteessä etsimme uusia ilmiöitä, käsitteitä ja
yritämme ymmärtää luontoa ja yhteiskuntaa. Taiteessa
etsitään mielikuvituksemme rajoja ihmismieleen
vaikuttamisessa. Kummassakin toiminnassa on luovuus
keskeinen elementti. Miten nähdä ja toteuttaa
uutta, jota ei ole vielä koettu havaittu tai ymmärretty?
Tämä prosessi on ehkä ihmismielen vaativin mutta
myös tavoitelluin. Luovuus on yksilölaji. Tieteessä toimitaan
usein työryhmissä, mutta silloinkin ryhmä
antaa jäsenilleen vain edellytykset tehdä osaltaan tutkimuksellisia
läpimurtoja. Taiteessa yksilösuoritukset
ovat ehkä vieläkin korostuneempia, tosin esittävä
taide on myös usein vaativaa ryhmätyötä.
- Luovuuden edellytyksiä on vaikeaa luetteloida tai
yleistää. Vaikeissakin olosuhteissa voi syntyä poikkeuksellisia
läpimurtoja, mutta joka tapauksessa luovuuden
tuloksellinen hyödyntäminen edellyttää aikaa
ja rauhaa syvälliseen työntekoon. Yliopistomme ovat
hyvää länsimaista tasoa resurssien ja toimintaympäristön
kannalta.
- Työrauhassa ei ole aina kehumista, niin voimakkaasti
yliopistomaailmaa päättäjät ja yhteiskunta sitä
välillä riepottavat. Uudistuminen ja kehittyminen ovat
välttämättömyys, mutta jos se tapahtuu ulkoa ohjatusti,
menetämme aloitteen ja kadotamme itsenäisyytemme.
Yliopistot niin tieteessä kuin taiteessa tarvitsevat
tänä päivänä puolustajia, jotka uskaltavat nostaa
yliopistot aloitteentekijöiksi. Vain siten turvataan
tehokas toimintaympäristö ja työrauha luovalle tieteen
ja taiteen tekemiselle.
Taide koputti tieteen ovea
Teatterikorkeakoulun vararehtori, professori Erik
Söderblom puhui tiedosta ja tiedon pelosta.
Yliopiston piirissä toimivana teatterintekijänä hän
pohti taiteen tekemisen ehtoja yliopistokentällä ja erityisesti
taiteen ja tieteen suhdetta.
- Siitä ei ole tavattoman kauan, kun taide oli lähinnä
tieteen koriste, taulu tieteen käytävällä. Tiede
suhtautui taiteeseen kuin luontoon. Sitä oli mahdollista
tutkia, mutta se oli mykkä, persoonaton, ei-kukaan,
eikä se itse osannut artikuloida itseään, vaan
tarvitsi tiedemiehen avukseen. Sen perimmäisen
ominaisuuden – elämän – tutkiminen vaati tämän samaisen
ominaisuuden eliminoimisen eli kohteen tappamisen.
Tutkija katsoi tutkimuskohdettaan ylhäältä
alas, suhtautuminen oli mestaroiva, pahimmillaan
manipuloiva.
- Tieteen suhtautumisessa taiteeseen on tapahtunut
muutos ja Suomi on ollut tässä muutosprosessissa
edelläkävijämaa. Korkein taideopetus on maassamme
jo pitkään annettu yliopistolaitoksen puitteissa.
Uutta on se, että yliopisto ei pelkästään tutki taidetta
vaan myös hyväksyy taiteen tutkimukseksi. Taiteesta
on tullut tiedettä.
- Taide koputti tieteen ovea, vannoi olevansa pohjimmiltaan
sisäsiisti ja rehti, ja pyysi paikkaa edes
eteisessä. Mutta tiede ottikin taiteen avosylin vastaan.
Asia kääntyikin päälaelleen. Ollaankin tilanteessa jossa
tiede vie ja taide vikisee.
Professori Söderblomin mielestä taiteeseen – sekä
sen tekemiseen, että kokemiseen - littyy aina uskon
elementti.
- Siinä on se hyppy, heittäytyminen, jonka joko teet
tai jätät tekemättä. Taideteos ei avaudu, ellet usko siihen,
itse avaudu sen edessä. Psyykkisesti tapahtuma
muistuttaa rukousta. Taidetta ei ynnäämällä synny.
- Niinpä aidossa taiteellisessa tutkimuksessa, jossa
taideteos ei ole tutkimuksen kohde vaan tulos, tämä
uskon elementti on väistämättä läsnä. Tässä olemmekin
rajapyykillä. Tiede kohtaataiteen. Voiko tiede hyväksyä
uskon tiedoksi?
Luovuus ei Söderblomin mukaan ole yliopistossa
sen uhatumpi kuin muuallakaan. Eli se on on yliopistossa
yhtä uhanalainen kuin muuallakin.
- Me elämme loputtoman säädösryteikön kuormittamassa,
senilisoituvassa yhteiskunnassa. Sellaisessa
yhteiskunnassa luovuus ja innovatiivisuus on tietenkin
vaarassa kadota. Yliopiston pitäisi tässä – oli kyseessä
taide- tai tiedeyliopisto, olla se arkki jossa luovuus
säilyy kaikista paisumuksista huolimatta. On
olemassa mahdollisuus, että taiteen ja tieteen kohtaaminen
- jos tapahtuma on aito ja tasavertainen - synnyttää
uutta ajattelua. Tämänpäiväinen tilaisuus on
käsittääkseni merkki siitä että pyrkymystä siihen
suuntaan on.
Luovuushöpinä tunkee kaikkialta
Professori Helena Sederholm Taideteollisen korkeakoulusta
puhui luovuuden sietämättömästä leveydestä.
Hänen mielestään taide tuntuu nyt olevan trendi
yliopistoissa. Sederholmia kuitenkin häiritsee kaikkialta
tunkeva luovuusretoriikka.
- Mistä puhutaan kun puhutaan luovuudesta? Elämykset
tuotteistetaan. Kaikkialta tunkevassa luovuushöpinässä
tuntuu olevan yltiöpositiivinen ote.
- Tuleeko kohta “luovuuslukioita” tai tuleeko oppiaineeksi
luovuuskasvatus? Toisaalta taideaineiden
tuntimääriä on vähennetty, vaikka taidekasvatus antaa
luovuuskäsitteelle konkreettisia merkityksiä.
Opetusministeriöltä valmistui viime syksynä luovuusstrategia,
joka käsittää kolme erilaista raporttia.
Sederholmin mukaan näistä kaksi sisältää täysin vastakkaiset
esitykset.
- Tuntuu siltä, että luovuus kiinnostaa eniten niitä,
jotka eivät itse ole kovin luovia.
- Luovia toimintaympäristöjä olivat ennen tehokkuusvaatimuksia
yliopistotkin. Nyt tärkeintä ei ole liike
– vaan liikkeen vaikutelma. Tuntuu siltä, että yksilön ajattelua ei ole mielletty työksi.
Luovuus on kuitenkin säilyttänyt ihmisten mielikuvissa
positiivisen imagon.
- Luovaluokka on tullut känsäkourien tilalle. Luova
toiminta on hyvin työvoimavaltaista. Sederholm
muistutti.
Kuinka uneksia unet joita ei ole uneksittu
Sibelius-Akatemian professori Kari Kurkelan puheenvuoron
otsikkona oli “Kuinka uneksia unet, joita
ei ole uneksittu”.
- Uneksumme yötä päivää, ja vain sen myötä tulee
mahdolliseksi suhtautua tunneperäisesti siihen, mitä
itselle tapahtuu – ajatella sitä, oppia siitä ja muuttua.
- Kun uneksuminen ja luova työ liitetään toisiinsa,
voi joku ajatella, että luova työ on leppoisaa unelmointia
ja päiväunia. Oma vaatimaton kokemukseni
luovasta työstä ja sen ohjaamisesta on täysin päinvastainen.
Luovaan työhön liittyy onnen hetkiä ja suoranaista
hurmosta, mutta se edellyttää myös merkittävää
kykyä sietää epävarmuutta, tyhjyyttä, epätäydellisyyttä,
rajallisuuden kokemuksia. epäonnistumisia,
hylkäämisiä ja muuta vastaavaa.
- Se edellyttää kykyä kärsiä eli kykyä olla kärsivällinen,
kykyä olla aloittelija aina uudestaan, kykyä
olla tietämättä ja ymmärtämättä, kykyä odottaa sekä
luottamusta puskea päin pimeää vailla takeita onnistumisesta.
Lyhyesti, on osattava pidättäytyä, kuunnella
ja nöyrtyä.
Luovuus ei Kurkelan mukaan läheskään aina korreloi
määrän kanssa.
- Samoin jos yliopistojen toimintaa tarkastellaan
lyhytnäköisen tuottavuuden näkökulmasta eli verrataan
rahoitusta yksioikoisesti määrälliseen tulokseen,
ollaan vaarassa päätyä luovuuden ylläpidon kannalta
mahdottomaan johtopäätökseen. Luova asenne ei
välttämättä tule esiin kvantitatiivisena produktiivisuutena,
ei touhuamisen paljoutena; se voi ilmetä
myös ymmärryksenä pidättäytyä tekemisestä.
- Luovuuden varjeleminen yliopistossa on ilmeisesti
yksi tärkeimpiä ajankohtaisia haasteita professoreille,
taiteilijoille ja tutkijoille. Luovuus yliopistossa
on yhteisöllistä. Jos tarkastelemme asiaa uneksumisen
näkökulmasta, kyse on siitä, että kykenemme paitsi
itsekseen, myös yhdessä uneksumaan. Myötäuneksumisen
avulla saamme synergiaetua yhteisöllisyydestä.
- Syy yliopistollisen toiminnan keskittämiseen saman
katon alle ei saisi olla taloudellinen, ainakaan viime
kädessä. Sen sijaan luovan potentiaalin kerääminen
yhteen tulisi tehdä siten, että saavutetaan optimaalinen
mahdollisuus myötäuneksumiseen ja sitä
kautta päästään sellaiselle luovuuden tasolle, jolle ei
muuten päästä.
Lopuksi Kurkela pohti ohjaajan ja ohjattavan opiskelijan
suhdetta.
- Luovaa tulosta ei synny, jos ei kykene uneksumaan
sitä, mitä ei ole vielä uneksuttu. Tämä tarkoittaa
sitä, että jos opiskelija ei esimerkiksi usko olevan
luvallista, tai jos hän ei osaa, viitsi, malta tai halua
uneksua, ohjaajan on ensin opetettava hänet uneksumaan.
Osittain se voi olla kasvattamista pois hätiköinnistä,
näyttämisen halusta, oman rajallisuuden pelkäämisestä,
jo-tietämisestä. Se voi olla tukea, kun kärsivällisyyden
rajat alkavat olla lähellä. Se voi olla rohkaisua, kun syvien vesien pimeys ja muodottomuus
pelottavat. Se voi olla läsnäoloa, kun ei-vielä-uneksutun
ilmenemiselle tarkoitettu mielen tila tuntuu jäävän
tyhjäksi. Tällöin voidaan tarvita myös ohjaajan
kykyä myötäuneksua ohjattavan puolesta ja hänen
kanssaan. Ei-vielä-uneksutun uneksuminen voi olla
tosi tuskallista.
- Jos yliopistoista muodostuu paikkoja, joissa ei
voi uneksua, ei luovuutta voida siellä säilyttää. Silloin
kaikki ponnistukset yliopiston toiminnan tehostamiseksi
ja parantamiseksi, laadun kohottamiseksi ja
tuottavuuden lisäämiseksi ovat valuneet hukkaan,
surkeasti epäonnistuneet. Silloin on unohdettu, miksi
yliopistot oikeastaan ovat olemassa.
Silloin välineestä on tullut päämäärä ja yliopiston
olemassaolon syy on hukattu. Pitäkäämme huolta, että
jatkossakin voimme uneksua unia, joita ei ole vielä
uneksuttu, Kurkela lopetti.
Taideyliopistoista tullut yhteensä
131 tohtorin tutkintoa
Jatkotutkinnot
Communicatio Academican toisessa osiossa käsiteltin
teemaa “Missä mennään taiteen tutkimus”. Aiheeseen
johdatteli Teatterikorkeakoulun taiteen tutkimuksen
professori Pentti Paavolainen. Taide on ollut
aina mukana yliopistoissa. Jo Turun Akatemiassa
oli kaunopuheisuuden ja runouden professuurit. Taidehistoria
tuli yliopistolliseksi oppiaineeksi vuonna
1919, musiikkitiede 1955 ja teatteritiede 1967.
Taideopetuksessa tiede on ollut mukana jo silloin,
kun Sibelius-Akatemian edeltäjässä Konservatoriossa
annettiin musiikin teorian ja historian opetusta.
Taideteollisen edeltäjässä Ateneumissa opintoihin
kuului estetiikkaa ja taidehistoriaa.
Jatkotutkinnot taideyliopistoissa alkoivat vuonna
1980-luvun alussa ja ensimmäiset tohtorin tutkinnot
suoritettiin 1990-luvun alussa (ks. kuvio). Vuoden
2005 loppuun mennessä taideyliopistoista on syntynyt
yhteensä 131 tohtorin tutkintoa.
Taideyliopistojen jatkotutkintojen rakenteet vaihtelevat.
Kuvataideakatemiassa taiteen tohtorin tutkinto
on taiteellinen tutkinto. Teatterikorkeakoulussa ja
Sibelius-Akatemiassa voi suorittaa joko taiteellisen tai
tieteellisen jatkotutkinnon. Taideteollisen korkeakoulun
taiteen tohtorin tutkintoa voi pitää yhdistelmä
taiteellista ja tieteellistä jatkotutkintoa.
- Missä sitten nyt mennään taiteen tutkimuksessa?
Voidaan sanoa, että tutkimus on vakiintunut osaksi
toimintaa. Käytännöt ovat löytyneet ja tarkastusmenettelyt
on todettu päteviksi. Ja tutkimuksen merkitys
taiteenaloille on oivallettu.
Paavolaisen mukaan valmistuneet taiteen tohtorit
ovat työllistyneet opetuksen, tutkimuksen ja erityistehtävien
pariin.
Taitelijan ja tutkijan kaksoisroolitus
Professori Paavolaisen alustuksen jälkeen taiteen tutkimuksen
nykytilaa esiteltiin kolmen casen avulla.
Tutkijatohtori Maarit Mäkelä Taideteollisesta korkeakoulusta
puhui taideteollisen alan käytännöistä
tutkimusprosessin lähtökohtana.
Silloin kun Mäkelä alkoi miettiä jatko-opintojaan,
Taideteollisesta oli väitellyt kaksi tohtoria.
- Vuonna 1995 oli juuri valmistunut taiteen maisteriksi
ja tohtoriopintojen tutkimussuunnitelmani oli
juuri hyväksytty. Istuin TaiK:n ullakkoluokan avarassa
tilassa lukuisten utopistien kanssa, jotka niin ikään
haaveilivat taiteen ja tutkimuksen kenttien välisestä
vuorovaikutuksesta. Tunnelma oli tiivistynyt käsin
kosketeltavaksi: ilmassa oli hurmoshenkeä ja toive
aivan uudenlaisen tutkimustradition luomisesta ja
juurruttamisesta osaksi Taideteollisen korkeakoulun
vastikään alkanutta tutkimustraditiota.
Ensimmäinen taideproduktioita sisältävä väitös
valmistui TaiK:sta vuonna 1998. Mäkelän oma väitöstyö
“Saveen piirrettyjä muistoja. Subjektiivisen luomisprosessin
ja sukupuolen representaatioita” valmistui
vuonna 2003. Mäkelä pitää työn kantavana rakenteena
visuaalista luomisprosessia, johon liittyy kolmesta
näyttelystä koostuva näyttelysarja.
- Omassa työssäni tutkimusosa toimii merkityksenantoprosessin
foorumina: aktiivisena ja innovatiivisena
paikkana, jossa on päättynyttä visuaalista luovaa
prosessia ja sen aikana syntyneitä artefakteja tarkastellaan
tutkimuskontekstissa.
Lopuksi Maarit Mäkelä pohti taitelijan ja tutkijan
kaksoisroolitusta.
- Ymmärtääkseni taideproduktioita sisältävässä
tutkimuksissa keskeisessä asemassa on juuri taitelija-
tutkijan kaksoisrooli ja siihen liittyvät tekemiseen,
tietämiseen ja tiedon tuottamiseen palautuvat kysymykset:
Mitä taiteilija saa tietää? Entä minkälaisen
tiedon ja tietämisen puolesta hän on valmis ja kykenevä
argumentoimaan akateemisessa tutkimuskontekstissa?
Taiteilijat uteliasta porukkaa tutkimaan
Tanssitaiteen maisteri, koreografi Ari Tenhula puhui
tutkimusaiheestaan virtuaalisesta kehosta tanssiesityksessä.
- Kiinnostukseni tanssin ja teknologian kysymyksiin
alkoi vuonna 2002. Tavoitteenani on tutkia, millä
tavalla kehollisuus toteutuu tanssiesityksessä, joka
käyttää virtuaalista kehollisuutta, ajan manipulaatiota
ja kehollisuuden hajauttamista. Kysyn myös, missä
tanssi tapahtuu ja mitä tanssiesitykseen kuuluu
valmistaessani teoksia, joissa keho teatterillisena, elävänä
olemuksena häipyy.
Tanssi on aina ollut “ajan tasalla” teknologisesti.
Puheenvuoronsa aikana Tenhula näytti lukuisia esimerkkejä
digitaalisen teknologian vaikutuksista tanssiin.
Päivän päätteeksi kuultiin painotaitelija ja, lehtori
Teppo Koiviston esitys, jonka aiheena oli “Pianisti
tutkijana – Alkanin mollietydien teksti ja konteksti”.
Koiviston mielestä jokainen taitelija on tutkija:
- Taitelijat ovat uteliasta porukkaa tutkimaan. Esimerkiksi
tuulilasinpyyhkimen keksi aikoinaan pianisti.
Ranskalaista Alkania on pidetty yhtenä maailman
vaikeimmista säveltäjistä. Koivisto löysi tämän pianon
keinovarojen uudistajana pidetyn säveltäjäneron
1980-luvulla opiskellessaan Pariisissa. Alkanista on
kirjoitettu kaikkiaan 88 artikkelia ja kirjaa. Hänen
musiikkinsa ei ole koskaan ollut suurta yleisöä kosiskelevaa.
Communicatio Academica -tapahtuman päätteeksi
Teppo Koivisto esitti muutamia näytteitä Alkanin
pianoetydeistä.
Teksti: Kirsti Sintonen
Kuvat: Ari Aalto |