
Maj-Len Rönkä
Arbetsglädje
Universitetslärarens arbete har traditionellt varit ett
drömjobb, inte välbetalt men mentalt givande och stimulerande,
utvecklande och självständigt, en aldrig
sinande källa till arbetsglädje. Det anser i varje fall
jag, med nästan trettio års erfarenhet.
Den ökande erfarenheten har givit stadga och säkerhet
i rollen som universitetslärare. Det är ett svårt
jobb som man lär sig behärska med åren, och jag har
inte sett det som någon dålig sak att avlöningen dels
har bestått av automater av typen tidsbestämda tillägg
och ålderstillägg. Till universitetsläraryrket har
också hört en outtalad förpliktelse att höja den formella
kompetensen, vilket har premierats med olika
typer av behörighetstillägg.
Vi har kunnat tro på att om vi förbinder oss att
stanna kvar vid universitetet och utveckla vår både
pedagogiska och formella kompetens och inte söker
oss till bättre betalda jobb får vi i varje fall räkna oss
till godo en löneutveckling som med åren är tämligen
kännbar och uppvisar en stigande kurva. Arbetsmängden
har ökat, uppgifterna har blivit mera mångfacetterade
och arbetstiden har blivit ett tänjbart begrepp,
men vi har visat att vi nog kan bli mera mångsidiga,
effektiva, produktiva, ja, vad allt. Arbetsglädjen har
varit en drivkraft.
Så hittills. I slutet av januari fick lärarna i form av
fastställda placeringar på kravnivåer veta vad deras
arbetsinsatser är värda. Dessförinnan hade lärarna i
diskussion med chefen fått höra hur de klarat av sitt
arbete och hur deras insats motsvarat chefens förväntningar.
Alltför många har blivit alltför lågt rankade. Många
har blivit orättvist behandlade och tills vidare tycks
det inte finnas stora möjligheter att reagera och kräva
rättelse. Rättsskyddet träder förhoppningsvis i
kraft så småningom.
Nu krävs det av lärarna nya och större insatser i
konkurrensen om de knappa resurserna. Man bemerkt
die Absicht und wird verstimmt.
Jag tror att arbetsglädjen håller på att slockna vid
många institutioner.
Men nu skall man börja satsa på trivsel på arbetsplatsen,
teamarbete och utvecklingsseminarier!
Nu skall vi lära oss att hantera vår nya konkurrensutsatta
tillvaro. Jag har i min klippbok sparat en artikel
av Sverre Sjölander, professor vid Linköpings universitet.
Debattartikeln är från 2002, publicerad i tidningen
Universitetsläraren och rubricerad Psykobabbel
- nej tack!
Jag tyckte då att den var träffande och skojig; nu
tycker jag att den är kusligt sann.
Sjölander talar om att arbetstakten har ökat och
att arbetsgivaren gjort vissa insatser för att få lärarna
att lära sig att hantera stress. Ett sätt är “team building
activities”: man står i en cirkel där en person i
mitten låter sig blint falla, uppfångad av kollegorna
som skall visa sin aldrig sinande solidaritet och samarbetsvilja.
I cirkeln står emellertid en lärare med
helt andra erfarenheter av verkligheten. När personen
som faller kommer åt hans håll stiger han åt sidan
och låter honom gå i däck så det brakar och säger
lugnt: “Jag beklagar, men sådan är verkligheten. Ganska
ofta”.
Effektivitet, produktivitet, resultatstyrning, konkurrens;
en ny språkform, ekonomiskan, har invaderat
universiteten. Finns det längre någon plats för arbetsglädje?
Jag tror och hoppas, för lärarnas och för
studenternas skull.
Maj-Len Rönkä är fil.dr och lektor i svenska vid Åbo handelshögskola
(Turun kauppakorkeakoulu).
|