Kuinka monta on paljon?
Tutkimustyön tuottavuutta on hankala mitata. Yksi apuneuvo löytyisi artikkelivastineesta, jonka on kehitellyt norjalaistutkija Svein Kyvik 1990-luvun alussa. Kyvik on tutkimuksessaan vertaillut myös eri tieteenaloja edustavien tutkijoiden tuottavuutta. Artikkelivastineen mittayksiköstä voisi olla hyötyä myös UPJ-arvioinneissa. Tästä kirjoittaa ohessa professori Jussi Välimaa.
UPJ:ssä on tänä keväänä haasteena henkilökohtaisen
suoriutumisen arviointi. Mietin jutussani sitä, miten
tutkimustyön tuottavuutta voisi mitata. En ota kantaa
itse UPJ-prosessiin, sillä minun on vaikeaa löytää
siitä mitään positiivista sanottavaa. Tosiasia kuitenkin
on, että tutkijoiden työstä suoriutumista täytyy
arvioida, vaikka UPJ:n neuvottelutuloksessa ei anneta
selkeitä kriteereitä siitä, miten se pitäisi tehdä.
Jo tasapuolisuudenkin vuoksi olisi löydettävä kriteerit
sille, miten tutkijoiden ja opettajien tekemää
tutkimustyötä voidaan arvioida yhteismitallisesti.
Tätä arviointia on hyvä tarkastella akateemisen työn
tutkimuksen näkökulmista.
Tutkimuksen tuloksellisuuden mitoittamisessa ja
mittaamisessa on kaksi ongelmaa: Miten tarkastella
erilaisia julkaisuja yhtenäisillä kriteereillä? Kuinka
monta julkaisua osoittaa hyvää tulosta?
Kuinka mitoittaa erilaiset julkaistut ja eri
tieteenalat?
Eräs järkevän tuntuinen tutkimustyön arvioinnin
perusta näyttäisi olevan tieteellinen tutkimusartikkeli.
Tutkimusartikkeli tarkoittaa kuitenkin eri tieteenaloilla
eri asiaa, sillä sen luonne ja pituus voivat
vaihdella luonnontieteiden parista sivusta humanistien
30-sivuiseen tutkielmaan. Norjalainen tutkija
Svein Kyvik (Producivity in Academia. Scientific Publishing
at Norwegian Universities,1991) on asiaa pohtiessaan
määritellyt laskemisen mittayksiköksi artikkelivastineen
(article equivalent).
Hän katsoo, että tieteellisen julkaisun mitoituksessa
on otettava huomioon sekä julkaisun pituus, tieteellinen
luonne (empiirinen, teoreettinen, yleiskatsaus
tms.) että tekijöiden lukumäärä. Näin hän itse asiassa määrittää tieteellisen artikkelin vaatiman työmäärän
avulla kaikki julkaisut samalle mitta-asteikolle.
UPJ:n osalta tämä vaikuttaisi relevantilta perusteelta,
sillä meille maksetaan sekä tehdystä työstä että
henkilökohtaisesta suoriutumisesta.
Artikkelivastineen mittayksikön avulla Kyvik on
mitoittanut erilaiset julkaisut siten, että tieteellisen
aikauskirjan artikkeli tai tieteellisen kirjan luku vastaa
yhtä artikkelivastinetta. Hän ei tee eroa kotimaisen
tai ulkomaisen artikkelin välillä. Tieteellinen kirja
vastaa 2 - 6 artikkelivastinetta riippuen kirjan luonteesta,
sivumäärästä ja sen toimittamiseen osallistumisesta.
Väitöskirja on hänen määrittelyssään 6 artikkelivastinetta.
Oleellista on se, että artikkelivastineen
avulla voidaan mitoittaa erilaisia julkaisuja samalle
asteikolle. Oleellista on myös se, että eri tieteenaloilla
asteikot voivat painottua eri tavoin, sillä julkaisemisen
luonne ja foorumit vaihtelevat tieteenaloittain.
Kuinka monta on paljon?
Svein Kyvik on tutkimuksessaan laskenut myös tutkijoiden
tuottavuutta. Hän vertaa analysoimiaan norjalaisten
yliopistojen tutkijoiden ja opettajien tuloksia
kansainvälisiin tutkimuksiin tuottavuudesta. Kyvikin
mukaan 46,0 % tutkimuksentekijöistä tuottaa
vähintään yhden artikkelivastineen vuodessa, 29,6 %
tutkijoista tuottaa vähintään kaksi artikkelivastinetta
vuosittain, 14,8 % tuottaa vähintään 3 artikkelivastinetta,
7 % tutkijoista yltää vähintään 4 artikkelivastineeseen
ja vähintään 5 artikkelivastinetta tuottaa 3,2
% tutkijoista vuosittain. Enemmän kuin 6 artikkelivastinetta
vuodessa tuottaa vain 1,6 % tutkijoista.
Eroja löytyy tieteenalojen välillä, sillä yhteiskuntatieteissä
vähintään yhden artikkelivastineen julkaisi
63,2 % tutkijoista ja 2,0 % yli 6 artikkelivastinetta,
kun luonnontieteissä 46,1 % julkaisi yhden artikkelivastineen
verran ja 0,4 % yli 6 artikkelivastinetta. Tulokset
ovat suuntaa antavia, sillä tieteiden ryhmät ovat
liian laajoja tarkemman analyysin perustaksi. Kyvikin
mukaan tutkijoiden tuottavuudessa voidaan kuitenkin
löytää säännönmukaisuuksia, sillä tieteenalasta
riippumatta noin 20 % tutkijoista tuottaa noin 50
% julkaisuista. Lisäksi tutkijoiden lukumäärä puolittuu,
kun artikkelivastineiden määrä kasvaa yhdellä.
Nämä luvut ovat hyvin samansuuntaisia kansainvälisten
akateemista tuottavuutta tarkastelleiden tutkimusten
kanssa.
Tämän tiedon perusteella näyttää siltä, että jokainen
vähintään yhden artikkelivastineen vuodessa
tuottava tutkija on tehnyt tuloksellisemmin töitä kuin
keskimäärin puolet maailman tutkijoista. Kolmella
artikkelivastineella tutkija kuuluu jo erittäin tuotteliaaseen
kuudesosaan maailman tutkijoista. Poikkeuksellisen
hyvä suorituskyky on niillä tutkijoilla, joilla
julkaisuja on vähintään neljä artikkelivastinetta vuosittain.
Vastaus otsikon kysymykseen on siten: kolme
on paljon.
Entä laatu?
En ole ottanut kantaa siihen, miten saada selville hyvän
tutkimuksen laatu. Mielestäni tämä kysymys ei
edes kuulu UPJ:ssä ratkaistaviin asioihin. Kunkin tutkijan
työn laatu punnitaan nimittäin silloin, kun hän
etenee urallaan ja hakee vakinaisia virkoja. Akateemisen
työn laadunvarmistus voi olla luotettavasti vain
tiedeyhteisöjen käsissä.
Toinen peruste on se, että kaikilla tieteenaloilla ei
ole käytössä sitaatioindeksejä tai muita laskennallisia
välineitä. Kansainvälinen keskustelu on lisäksi
kiinnittänyt huomiota tämän menetelmän epäluotettavuuteen,
sillä sekä epäonnistuneet että erinomaiset
tutkimukset voivat kerätä paljon viittauksia.
Kolmas tekijä on puolestaan se, että Suomen Akatemian
seitsemästä julkaisuluokasta löytyvät kaikki
tieteellisen julkaisemisen muodot. Eri tieteenaloilla
on järkevää julkaista eri foorumeilla. Siksi vain yhden
kriteerin – esimerkiksi kv. ref. artikkelin – käyttö
ei ole rationaali yleinen laadun kriteeri, kun halutaan
saada selville, miten tuottavaa yliopistoissa tehtävä
akateeminen työ on.
Ja tuottavuuden palkitsemistahan UPJ:ssä ollaan
kiinnostuneita. Tutkimustulosten osalta on järkevää
tarkastella kaikkia julkaisuja samalla työn tuottavuutta
kuvaavan kriteerin avulla. Artikkelivastine
voisi olla tällainen kriteeri.
Jussi Välimaa
professori
Koulutuksen tutkimuslaitos
Jyväskylän yliopisto |