Miten uudesta palkkausjärjestelmästä
päätetään
Yliopistojen uudesta palkkausjärjestelmästä
saavutettiin alustava neuvottelutulos
16.12.2005. Miten ja ketkä uudesta
palkkausjärjestelmästä lopullisesti
päättävät? Edelleenkin järjestöihin
tulee kysymyksiä siitä, onko upj:hin
pakko mennä. Samoin kysytään sitä,
voiko osa henkilöstöstä jäädä upj:n ulkopuolelle
tai voiko olla upj:n ulkopuolella,
jos eroaa järjestöstä.
Joulukuussa 2004 solmittiin virka- ja työehtosopimus
uusien palkkausjärjestelmien kattavasta toteutuksesta
valtionhallinnossa. Tällä sopimuksella taattiin
se, että palkkoja ei euromääräistetty 1.1.2005 alkaen
eli A-palkkaluokille saatiin lisäaikaa.
Joulukuussa 2005 saatiin sovittua lisäaikaa yliopistojen
uuden palkkausjärjestelmän rakentamiselle
siten, että lopullinen neuvottelutulos täytyy saavuttaa
31.5.2006 mennessä.
Sopimusosapuolet
Sopimuksen yliopistojen uudesta palkkausjärjestelmästä
allekirjoittavat työnantajapuolelta opetusministeriö
ja työntekijäjärjestöjen puolelta JUKO ry, Pardia
ry. ja JHL ry, jotka ovat pääsopijajärjestöjä. Yliopistoilla
ei ole omia sopimusoikeuksia; nämä oikeudet
ovat opetusministeriöllä.
Tieteentekijöiden liiton, Professoriliiton ja Yliopistonlehtorien
liiton jäsenistön osalta neuvottelu- ja sopimusoikeudet
ovat Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestöllä,
JUKO ry:llä.
Ketkä neuvottelevat sopimuksen
sisällöstä?
Sopimuksen sisällöstä neuvottelee neuvotteluryhmä,
johon kuuluvat opetusneuvos Juhani Dammert
(OPM, neuvotteluryhmän puheenjohtaja), henkilöstöjohtaja
Jouni Kekäle (JoY), henkilöstöjohtaja Kira
Ukkonen (HY), hallintojohtaja Esa Luomala (TKK),
hallintojohtaja Arto Oikkonen (LTY), neuvottelupäällikkö
Arja Vehmas (JUKO), YHL:n puheenjohtaja
Kerttu Pellinen (Pardia) ja sopimustoimitsija Markku
Rehmonen (JHL).
Opetus- ja tutkimushenkilöstön osalta taustaneuvotteluja
käydään myös ryhmässä, jossa on opetusja
tutkimushenkilöstöä edustavien järjestöjen (Professoriliitto,
Tieteentekijöiden liitto, OAJ ja Lääkäriliitto)
edustajia.
Tehtävien vaativuuden arvioinnit käsitellään yliopistoissa
arviointiryhmissä, joissa on työnantajan ja
henkilöstöjärjestöjen edustajat. Lopullisen päätöksen
vaativuustasoista tekee työnantaja.
UPJ-päätöksenteko JUKOn sisällä
Lopullisen neuvottelutuloksen yliopistojen upj:sta allekirjoittavat
opetusministeriö, JUKO, Pardia ja JHL.
Tämän jälkeen neuvottelutulosta käsitellään järjestöissä,
esimerkiksi Tieteentekijöiden liiton jäsenistön
osalta liiton hallituksessa.
Neuvottelutulosta käsitellään myös JUKOn yliopistojaostossa,
joka on JUKOn osalta merkittävin valmisteluelin
upj:ssa. Varsinaisen päätöksen yliopistojen
uutta palkkausjärjestelmää koskevasta virka- ja työehtosopimuksesta
jukolaisten osalta tekee JUKOn valtion
neuvottelukunta. Tähän neuvottelukuntaan kuuluu
13 jäsentä (esimerkiksi Tieteentekijöiden liitosta
1 jäsen ja Professoriliitosta 1 jäsen). Valtion neuvottelukunnassa
pyritään yksimieliseen päätökseen
palkkausjärjestelmiä koskien. Jos joku tai jotkut valtion
neuvottelukunnan jäsenistä eivät olisi valmiita
hyväksymään yliopistojen uutta palkkausjärjestelmää
koskevaa sopimusta, on enemmistön päätös kuitenkin
ratkaiseva ja kaikki ovat sidottuja sopimukseen.
Ennen neuvottelutuloksen hyväksymistä sopimukseksi,
saatetaan joitakin sopimuksen yksityiskohtia
ratkoa keskustason upj-ryhmässä valtion työmarkkinalaitoksen
ja pääsopijajärjestöjen välillä. Valtiovarainministeriö
valvoo rahakirstun vartijana tarkasti
sopimusten kustannusvaikutuksia. Yliopistojen uuden
palkkausjärjestelmän tilanne on varmasti useampaan
otteeseen myös valtion työmarkkinalaitoksen syynissä.
Voiko upj-sopimuksesta irtaantua?
Nykyinen virka- ja työehtosopimus on voimassa
30.9.2007 saakka ja sopimuksen voimassa ollessa ei
voi mennä lakkoon laillisesti. Sopimuksen hyväksymisen
jälkeen kaikki ovat sidottuja siihen. Samaa
uutta palkkausjärjestelmää sovelletaan sekä järjestäytyneisiin
että järjestäytymättömiin työntekijöihin.
Alustavan neuvottelutuloksen perusteella täydentävällä
rahoituksella työskentelevään määräaikaiseen
henkilöstöön uutta palkkausjärjestelmää tosin sovelletaan
viiveellä eli viimeistään vuoden 2007 alusta alkaen.
Entä jos sopimusta ei synny?
Jos neuvottelutulosta ei määräaikaan mennessä saavuteta,
euromääräistetään nykyiset palkat ja erilaisten
lisien kertyminen lakkaa. Tällä hetkellä muutamissa
valtion virastoissa on sellainen tilanne, että
neuvottelutulosta ei ole saavutettu määräaikaan mennessä
ja muutamissa virastoissa ei ole saatu edes
työnantajan tarjousta uudesta palkkausjärjestelmästä.
Jos yliopistoissa oltaisiin pitkään euromääräisissä
palkoissa, näkyisi se palkkasumman pienenemisenä,
koska uusia ikälisiä, pätevyyslisiä ja määrävuosikorotuksia
ei maksettaisi. Yliopistojen palkkaustaso
alenisi muihin valtion virastoihin nähden. Jonkun ajan
kuluttua se vaikuttaisi myös siihen, että yliopistojen
olisi vaikeaa rekrytoida henkilöstöä ja nykyisiäkin
lähtisi pois yliopistoista.
Yliopistojen palkkakilpailukyky johto- ja asiantuntijatehtävissä
muuhun valtiosektoriin nähden,
puhumattakaan yksityissektorista, on niin huono, että
tällaista tilannetta tuskin voisi jatkua pitkään. Kilpailukyky
ei tosin parane uuden palkkausjärjestelmän
myötä, koska yliopistojen palkkausuudistukseen ei
näytä olevan tulossa sen enempää rahaa kuin muihin
valtion virastoihin.
Eeva Rantala
toiminnanjohtaja
Tieteentekijöiden liitto
|