Miksi keksinnöt mutta ei
tekijänoikeus
Yliopistoissa tehdyt keksinnöt ovat olleet
tarkasteltavana tavalla tai toisella
jo monen vuoden ajan. Usein jää miettimään,
miksi ensisijaisesti keksintöoikeuksien
hallinnointi yliopistoissa koetaan
niin tärkeäksi asiaksi, kun yliopistoissa
huomattavasti enemmän luodaan
aineistoja, joihin liittyy tekijänoikeuksia,
ei keksintöoikeuksia.
Tekijänoikeus tulee esille mitä erilaisimmissa yhteyksissä.
Jokainen vähänkään omiin ajatuksiin perustuva
kirjoitus, seminaariesitelmä, artikkeli tms.
kirjallinen tuotos saa tekijänoikeuslain mukaista suojaa.
Kun tutkimuksen yhteydessä kerätään tutkimustietoa ja tiedoista tehdään hyvillä hakuominaisuuksilla
toimiva tietokanta, tietokannan tekijälle syntyy
tekijänoikeuslain mukainen oikeus tietokantaan. Tietokantaan
syötetyt aineistot voivat lisäksi erikseen
saada tekijänoikeussuojaa. Kun lääketieteellisen tutkimuksen
yhteydessä otetaan kuvia vaikkapa silmänpohjista,
syntyy kuvan ottajalle tekijänoikeuslain
mukainen suoja. Kun tutkimuksen yhteydessä luodaan
kyselylomakkeita, voi lomakkeen tekijä saada
tekijänoikeuslain mukaista suojaa. Kun opiskelijoille
halutaan opettaa kääntämistä ja oppilaat haluavat
tehdä käännöksiä omina opinnäytetöinä, on alkuperäisten
tekstien tekijöillä tekijänoikeus alkuperäisteksteihin
ja kirjoittajilta on pyydettävä lupa opinnäytetöiden
julkistamiseksi.
Joka kerta, kun käytetään tekijänoikeuden alaista
aineistoa, joudutaan arvioimaan, saako aineistoa tekijänoikeuslain
rajoitussäännösten mukaan käyttää vai pitääkö tekijältä, useimmiten useilta tekijöiltä,
erikseen pyytää lupa. Tekijänoikeuslain säännösten
ymmärtäminen ja soveltaminen muuttuviin työskentely-
ympäristöihin ei taas ole ollenkaan helppoa ja
yksinkertaista.
Tekijänoikeus ja verkko-opetus
Nykyään korostetaan verkko-ympäristön merkitystä
opetuksessa, ja verkko-opetuksen määrää halutaan
lisätä. Kun kartoitetaan käytännön kokemuksia verkko-
opetuksen toteuttamisesta, yhtenä ongelmana pidetään
tekijänoikeuksien hallinnoinnin vaikeutta.
Opetusprojekteja tekeville henkilöille tulee usein yllätyksenä,
ettei yliopistolla ole mitään oikeutta luovuttaa
edes omassa yliopistossa tehtyä aineistoa käytettäväksi
projektissa, vaan projektin toteuttajien pitäisi
aina pystyä tavoittamaan kaikki tekijät, ja käyttöehdoista
olisi sovittava yksittäisten tekijöiden
kanssa.
Vuoden 2007 alusta lukien tulee voimaan tekijänoikeuslain
14 §:n uudet säännökset, joiden perusteella
opetuksessa voidaan valmistaa kappaleita tekijänoikeuden
alaisesta aineistosta ja välittää tällaista aineistoa
verkossa. Verkko-opetuksen antamista on tarkoitus
helpottaa.
On kuitenkin syytä lukea tarkkaan, mitä käyttöoikeuksia
säännös antaa. Aineistoja joudutaan usein
muokkaamaan, kun niitä laitetaan verkkoon, ja pientä
aineiston muokkaamista verkkoympäristöön on
yleensä pidetty sallittuna. Jos aineistoja joudutaan
muokkaamaan vähänkin enemmän verkkoympäristöön
sopivalla tavalla tai jos oppimateriaaleja käännetään
vaikkapa toiselle kotimaiselle kielelle, on otettava
huomioon myös muita tekijänoikeuslain säännöksiä.
Tekijänoikeuslaki antaa jotain käyttöoikeuksia,
mutta järkevien verkko-opetushankkeiden toteuttaminen
voi usein edellyttää myös muita kuin tekijänoikeuslain
14 §:n mukaisia käyttötapoja.
Lopputulos varmasti onkin, että oikeuden haltijoiden
etsiminen ja tapauskohtainen sopiminen, mikä
tällä hetkellä vaikeuttaa projektin toteuttamista, jatkuu
edelleen vuoden vaihteen jälkeen. Jotta projektien
yhteydessä ei myöhemmin tule eteen tilannetta,
että tekijä yllättäen, kesken opetusprojektin kieltää
jonkin aineiston käytön tai tilannetta, että huomataan
aineiston käyttöoikeuksien olevan riittämättömät,
on lakimiehen paras neuvoa tekijänoikeuden
alaisen aineiston käyttämiseksi sopia aineiston käytöstä
yksityiskohtaisesti jokaisen aineistoa luovuttavan
henkilön kanssa.
Tietokannat tutkimuksessa
Tutkimuksessa käytetään yhä enemmän tutkimusvälineinä
tietokantoja ja tietokantojen toimintoja ohjaavia ohjelmia. Silloin kun tietokannat ovat yliopisto-
osaamisen tuloksia ja sisältävät yliopistoissa tehtyjä
tutkimustuloksia, olisi kohtuullista, että tietokannat
olisivat yliopistoissa käytettävissä tehokkaasti kaikenlaisen
tutkimuksen yhteydessä.
Se, kenelle oikeudet tietokantoihin sekä niihin sisältyviin
ohjelmiin kuuluvat, ei kuitenkaan ole käytännössä
selvää ja helposti määriteltävissä. Yliopistotutkijoiden
ja -opettajien tekemistä tietokannoista ja
tietokoneohjelmista on tekijänoikeuslaissa lisäksi
omia erityissäännöksiä.
Tietokantoihin liittyvät tekijänoikeuslain mukaiset
oikeudet eivät estä tietojen etsimistä tietokannoista.
Mutta jos tietokannoista pitää ottaa olennainen osa
tai tietokantoja pitäisi kehittää hyödyttämään myös
muita tai myöhemmin esille tulevia tarkoitusperiä, ei
tietokantoja voi käyttää ilman tietokantaoikeuden
haltijan lupaa.
Tutkijat ja opettajat sekä tekijöinä että
aineiston käyttäjinä
Tekijänoikeus ja tekijän määräysvalta ovat hyviä asioita
ja tutkijoiden ja opettajien itsenäisyyttä ja vapautta
vaalivassa yliopistoyhteisössä puolustettavissa. Tekijänoikeuksia
tarkastellaankin usein tekijän näkökulmasta.
Nykyään kuitenkin korostetaan yhä enemmän
myös tekijänoikeuden alaisen aineiston käyttäjien
näkökulmaa ja käyttäjien oikeuksia. Ennen kuin viimeiset
muutokset tekijänoikeuslakiin hyväksyttiin
ennen vuoden vaihdetta, käytiin paljon keskustelua
siitä, kuinka pitkälle tekijänoikeuslain säännökset
voivat rajoittaa tavallisen ihmisen oikeutta kopioida
esim. musiikkia.
Samalla tavalla tekijänoikeuksia olisi hyvä tarkastelle
käyttäjien ja aineiston käyttämisen näkökulmasta
myös yliopistotutkimuksen ja -opetuksen yhteydessä.
Käyttäjinä tutkijoilla ja opettajilla on yliopistoissa
erityisiä oikeuksia. Kun tekijänoikeuden alaista aineistoa
käytetään yliopistotutkimuksessa ja -opetuksessa,
yliopiston tulisi voida turvata sekä tekijöiden oikeudet
että tutkijoiden ja opettajien tutkimus- ja opetusoikeudet.
Yliopistoyhteisön toiminnan turvaaminen
yhteinen etu
Yliopistotutkimuksessa ja -opetuksessa käyttäjät ovat
usein myös aineiston tuottajia. Kun tekijänoikeuden
alaisen aineiston käyttäminen tutkimuksessa ja opetuksessa
aiheuttaa vaikeuksia, olisi yliopistojen samoin
kuin yliopistotutkijoiden ja -opettajien etu tekijöinä
sekä tutkijoina ja –opettajina yhdessä miettiä
ja määritellä yhteisiä periaatteita, millä ehdoilla erilaista
yliopistoissa tuotettua tekijänoikeuden alaista aineistoa pitäisi voida käyttää.
Olisi syytä arvioida uudella tavalla, missä laajuudessa
nykypäivänä on perusteltua pitää kiinni siitä,
lähinnä kirjallisuudessa esitetystä käsityksestä, ettei
yliopistoille siirry mitään käyttöoikeuksia opettajien
ja tutkijoiden tekijänoikeuden alaiseen aineistoon,
kun muiden henkilöiden työn tuloksia voidaan työsuhteen
pohjalta ainakin jossain laajuudessa käyttää.
Vaikka tekijänoikeudet lähtökohtaisesti kuuluvat tutkijoille
ja opettajille tekijöinä, tutkijoiden ja opettajien
todellinen asema tekijänoikeuden haltijana vaihtelee
riippuen mm. siitä, miten hyvin tutkija tai opettaja
osaa ja kykenee itse valvomaan ja puolustamaan
omia tekijänoikeuksiaan tai kenelle tutkimus- tai opetusprojektin
rahoittaja edellyttää oikeuksien kuuluvan.
Tekijänoikeuden alainen aineisto on toisaalta käytettävissä
tällä hetkellä hyvin vaihtelevin ehdoin, ja
on usein mahdotonta ainakaan nopeasti selvittää,
millä ehdoin mitäkin aineistoa saa käyttää: osaa aineistoa
voi käyttää creative commons lisenssien ehdoilla,
osaa voi käyttää tekijöiden kanssa yksityiskohtaisesti
sovittujen ehtojen mukaisesti, osaa voi käyttää
vapaasti ja osaa voi käyttää vain tekijänoikeuslain
rajoitussäännösten puitteissa. Käytännössä osaa
aineistoa käytetään varmasti myös ilman, että käyttäjät
ovat edes osanneet ajatella, rajoittaako tekijänoikeuslaki
jollain lailla käyttöä ja olisiko käyttö mahdollisesti
kiellettyä. Käyttökiellot tulevat eteen sitten
myöhemmin, kun aineisto on otettu osaksi jotain opetusaineistoa
ja laitettu verkkoon.
Pirjo Kontkanen
OTL Pirjo Kontkasen väitöstutkimus Tekijänoikeudet yliopistotutkimuksessa
ja -opetuksessa tarkistettiin Helsingin
yliopiston oikeustieteellisessä tiedekunnassa 3. maaliskuuta.
Pirjo Kontkanen työskentelee lakimiehenä Helsingin yliopiston
kehittämisosastossa. |