Opetusministeri Antti Kalliomäki:
Tuottavuusohjelma on
keino parantaa yliopistojen
kilpailukykyä
Opetusministeri Antti Kalliomäki näkee tuottavuusohjelman keinona parantaa yliopistojen
kilpailukykyä ja toiminnan laatua. Aloitteet rakenteelliseen kehittämiseen
pitäisi hänen mielestään tulla kentältä – yliopistoilta itseltään. Huhtikuun
alussa alkaviin tulosneuvotteluihin opetusministeriö varaa hankerahoitusta, jolla
yliopistojen rakenteelliseen kehittämiseen saataisiin vauhtia.
Korkeakoulujen päällekkäisen toiminnan karsiminen ja vahvojen osaamiskeskittymien
luominen on asetettu tavoitteeksi jo viimekeväisessä valtioneuvoston
periaatepäätöksessä, joka koski julkisen tutkimusjärjestelmän kehittämistä.
- Jos korkeakoulu haluaa vahvistaa jotain painoalaansa, niin jostain toisesta
on osattava luopuakin vaikkapa toisen hyväksi, Kalliomäki linjaa. Ministeri vastaa
Acatiimi-lehden kysymyksiin yliopistojen ajankohtaisista asioista sivuilla 5-8.
1. Miten roolin vaihto valtiovarainministeristä
opetusministeriksi on sujunut? Onko
vastaan tullut jokin asia, joka olisi erityisesti
yllättänyt?
Ihan mukavasti on sujunut. Sitä tosin ihmettelen,
mikä tai kuka ehti tämän vaihdoksen aikana tyhjentää
opetusministeriön kassan...
2. Miten valtionhallinnon tuottavuusohjelma
tulisi toteuttaa yliopistoissa?
Valtionhallinnon tuottavuusohjelma tarkentuu,
kun hallitus päättää 24.3. vuosien 2007–2011 rahoituskehyksistä.
Opetusministeriössä on nähty, että
tuottavuusohjelma on yksi keino parantaa maamme
yliopistojen kilpailukykyä ja toiminnan laatua. Tuottavuuden
tehostamisen yhteydessä vapautuvat voimavarat
tulee voida kohdentaa yliopistojen profiilien
ja painoalojen vahvistamiseen.
3. Sanoitte tiedotustilaisuudessa 8.3., että
tuottavuustavoitteita ei ole mahdollista
saavuttaa, jos yliopistojen rakennekehityksessä
ei edetä. Mitä pidätte kiireellisimpinä
rakenteellisen kehittämisen tarpeessa
olevina asioina yliopistoissa?
Opetusministeriö on lähtenyt siitä, että aloitteet
rakenteellisen kehittämisen toimenpiteistä tulevat
kentältä eli yliopistoilta itseltään. Siellähän parhaiten
tiedetään ja tunnistetaan rakenteiden uudistamistarpeet. Monet yliopistot, esimerkiksi Helsinki, Kuopio
ja Jyväskylä ovat uudistaneet laitos- ja tiedekuntarakenteitaan
nykypäivään paremmin sopiviksi. Jyväskylän
yliopistolla on mm. hyvin myönteisiä kokemuksia
kielten koulutuksen uudelleen järjestelyistä.
Opetusministeriö on valmistautunut tukemaan
yliopistoja kehittämistyössä. Esimerkiksi vuosien
2007–2009 tulosneuvotteluihin ministeriö varaa merkittävässä
määrin hankerahoitusta, joilla yliopistojen
rakenteellisen uudistamisen aktiviteetteja voidaan
tukea. Opetusministeriö tukee jo nyt rahoituksellaan
kolmea yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen yhteistyön
kehittämishanketta Lappeenrannassa, Kuopiossa
ja Oulussa. Samanlaista yhteistyötä on kehittymässä
myös mm. Joensuussa ja ruotsinkielisten korkeakoulujen
piirissä.
4. Opetusministeriössä oli valmisteltu tuottavuusohjelman
toteuttamiseksi myös pitemmälle
menevä versio, jota kutsuitte 8.3.
infossa “virkamiespaperiksi”. Korkeakoulujen
johdon seminaariin 7.-8.3. valmisteltu
keskustelumuistio oli tästä edellisestä paljon
“lievempi” versio. Miksi?
Opetusministeriön korkeakoulujen rakenteellisen
kehittämisen linjaukset on kirjattu 8.3. päivättyyn
muistioon. Mainitussa “virkamiespaperissahan” oli
vain kirjattu niitä rakenteellisen kehittämisen asioita,
joita on aikaisemminkin eri yhteyksissä julkisuudessa
ollut esillä. Suurimman osan niistä toin esiin
mm. puheessani yliopistojen johdon päivillä marraskuussa Turussa. Korkeakoulujen päällekkäisen toiminnan
karsiminen ja vahvojen osaamiskeskittymien
luominenhan on asetettu tavoitteeksi jo valtioneuvoston
julkisen tutkimusjärjestelmän rakenteiden
kehittämistä koskevassa periaatepäätöksessä keväällä
2005. Rakenteellisessa kehittämisessä on pystyttävä
katsomaan oman korkeakoulun ulkopuolellekin. Yliopistojen
ja ammattikorkeakoulujen työnjakoa on
selkeytettävä. Ja jos korkeakoulu haluaa vahvistaa jotain
painoalaansa, niin jostain on osattava luopuakin
vaikkapa toisen hyväksi.
5. Huhtikuussa annetaan eduskunnalle koulutuspoliittinen
selonteko. Mitkä seikat
nousevat sen keskeisimmiksi korkeakoululaitosta
koskeviksi kohdiksi?
Lähtökohtana kai voidaan pitää, että opetusministeriön
rakenteellisen kehittämisen linjaukset sisällytetään
pääosin myös eduskunnalle huhtikuussa annettavaan
koulutuspoliittiseen selontekoon.
6. Miltä osin lisäisitte yliopistojen taloudellista
autonomiaa?
Yliopistojen toimivaltaa omissa asioissaan on johdonmukaisesti
lisätty 1990-puolivälistä lähtien tulosohjauksen
kehittyessä. Seuraavaksi on pohdittava,
millaisia järjestelyjä tarvitaan tulevaisuudessa yliopistojen
autonomian ja taloudellisen itsehallinnon
vahvistamiseksi. Opetusministeriön selvitysmiehet
Jorma Rantanen ja Niilo Jääskinen valmistelevat
asiaa koskevia ehdotuksia vuoden loppuun mennessä.
Tämän jälkeen on paremmat valmiudet ottaa kantaa
siihen, miten asiassa tulee edetä.
7. Millaisia kehittämistarpeita näette yliopistojen
virkarakenteessa?
Näen suurena haasteena laadukkaan ja riittävän
tutkijakunnan turvaamisen koko suomalaisen tutkimus-
ja innovaatiojärjestelmän tarpeisiin. Kansainvälisen
kilpailun oloissa uusien ideoiden, innovaatioiden
ja tuotteiden syntyä on tuettava ja nopeutettava
kaikin keinoin. Siksi tarvitsemme osaavan tutkijakunnan,
ja siksi tutkijauran on oltava riittävän houkutteleva
ja kilpailukykyinen muiden tohtoreille tarjolla
olevien työurien kanssa. Tohtorin tutkinnon suorittaneilla
tulee mielestäni olla mahdollisimman hyvät
ja tasa-arvoiset edellytykset ammattimaiselle tutkijanuralle
pääsemiseen ja sillä etenemiseen.
Tavoitteen toteutuminen edellyttää yliopistojen
rakenteiden muuttamista, sektorirajat ylittävää yhteistyötä,
yhteisrahoitusta, virkanimikkeistön selkeyttämistä
ja myös lisäresursseja. Suomalaisen tutkijanuramallin
kehittäminen edellyttää tutkimusjärjestelmän kaikkien toimijoiden välistä yhteistyötä ja yliopistojen
profiloitumista. Opetusministeriön asettama
tutkijanuratyöryhmä on pian saamassa työnsä
valmiiksi – jos työryhmän esitys on hyvä ja toteuttamiskelpoinen
lähdemme viemään sitä eteenpäin.
Yliopistojen virkarakenne on nykyisin pitkälti sen
itsensä päätettävissä. Pyrkimyksenä on, että päätäntävaltaa
pystyttäisiin vielä nykyisestäänkin lisäämään.
Virkarakenteen kehittämistä tuetaan siirtymällä
yliopistoissa uuteen palkkausjärjestelmään. On toivottavaa,
että myös virkarakenteiden kehittämisessä
yliopistot tekisivät ainakin alakohtaista yhteistyötä.
8. Miten lisäisitte yliopisto- ja tutkimusuran
houkuttelevuutta?
Mielestäni tutkijanuran houkuttelevuuteen pätevät
lähes samat periaatteet kuin muillakin työurilla.
Tutkijanuran tulee olla selkeä ja ennustettava, toisaalta
tutkimuksen laadun ja tutkijakunnan uusiutumisen
turvaamiseksi tarvitaan myös kilpailua. Lähtökohtana
on, että tutkijanuralla voidaan edetä yhtenäisten,
läpinäkyvien kriteerien perusteella. Ulkopuoliseen
arviointiin perustuva eteneminen on tarpeen
tutkimuksen laadun varmistamiseksi; toisaalta selkeys
ja ennustettavuus takaavat sen, että myös jatkossa
tutkijanura on houkutteleva ammattivaihtoehto. Tutkijanurien
rahoitus perustuu yhteisrahoitukseen, osapuolina
ovat niin yliopistot, Suomen Akatemia, tutkimuslaitokset
kuin yrityksetkin. Yhteisrahoitus on ainoa
keino saada tarvittavat resurssit tutkijanurien
houkuttelevuuden lisäämiseksi ja kehittämiseksi.
9. Vuosittain valmistuvista yli 1400 uudesta
tohtorista vain noin kolmannes työllistyy
akateemiselle uralle. Elinkeinoelämän keskusliiton
osaamistarveselvityksen mukaan
EK:n jäsenyritysten tohtoritarve pysyy lähivuodet
noin 400:ssa. Miten lisäisitte tohtorien
sijoittumismahdollisuuksia elinkeinoelämän
puolelle?
Opetusministeriö ja kauppa- ja teollisuusministeriö
valmistelevat kevään aikana yrittäjyyden politiikkaohjelman
puitteissa yhteistä näkemystään siitä,
millaisin toimin ja keinoin akateemisen yrittäjyyden
kehittymistä voitaisiin tukea.
Uudet tutkijakouluista valmistuneet tohtorit ovat
työllistyneet hyvin. Valtaosa heistä suuntautuu akateemiselle
uralle, mutta enenevässä määrin myös yliopistolaitoksen
ulkopuolelle sekä t&k –tehtäviin ulkomaille.
Kaikille ammattimaiselle tutkijanuralle pyrkiville
tohtoreille ei voida tulevaisuudessakaan tarjota
tutkijanuraa yliopistossa, vaan tavoitteena on, että
nykyistä suurempi osa tohtorin tutkinnon suorittaneista
voisi siirtyä yritysten ja elinkeinoelämän palvelukseen. Tästä syystä tutkijankoulutusta on pyritty
kehittämään niin, että se tukee tutkimuksen laadusta
tinkimättä myös kansallisen innovaatiopolitiikan
tavoitteita ja laajemmin työelämän tarpeita.
10. Yliopistoväki on ollut viime vuodet kovien
paineiden alla. Haasteita ovat aiheuttaneet
tutkintorakenteen uudistaminen,
yliopistolain muutoksen mukanaan tuoma
kolmannen tehtävän merkityksen lisääntyminen,
aluestrategioiden laadinta, laadunarviointijärjestelmien
kehittäminen, opintoaikojen
lyhentämiseen liittyvät velvoitteet
(mm. HOPSit) sekä tietysti uuteen palkkausjärjestelmään
liittyvät arvioinnit jne.
Koska yliopistojen opetus- ja tutkimushenkilöstölle
jää aikaa keskittyä ydintehtäviinsä?
Koulutus- ja tutkimustoiminnan korkea laatu on
yliopistojemme toiminnan perusedellytys. Hyvin järjestetyt
opinnot ja selkeä tutkintorakenne luovat edellytyksiä
siirtyä työelämään tai suuntautua tutkijanuralle.
Joustavat koulutusjärjestelyt (avoin yliopisto,
virtuaaliyliopistotoiminta ja täydennyskoulutus) luovat
hyvät edellytykset jatkokouluttautumiselle tutkinnon
suorittaneenakin. Uusi palkkausjärjestelmä luo
yliopistoille niiden toivomia mahdollisuuksia virkarakenteensa
kehittämiseen. Rohkenen väittää, että
kaikki nämä asiat ovat hyvin lähellä yliopistojen ydintehtävien
keskiötä ja luovat niille toimintaedellytyksiä.
Hallintotehtävien runsaus konkretisoituu selvimmin
pienissä yliopistoissa ja pienissä toimintayksiköissä,
joissa henkilöstöä on vähän. Rakenteellisen kehittämisen
tavoitteena on koota yliopistojen toimintaa
isommiksi ja laadukkaammiksi kokonaisuuksiksi,
jonka myötä yliopiston opettajat ja tutkijat voivat
nykyistä paremmin keskittyä ydintehtäviinsä, opetukseen
ja tutkimukseen.
Opetusministeri Kalliomäen vastaukset Acatiimi-lehden lähettämiin
kysymyksiin saatiin 22. maaliskuuta ennen kehyspäätösten
julkistamista.
Korkeakoulujen rakenteellisen kehittämisen periaatteet
Opetusministeriö linjasi korkeakoulujen rakenteellisen
kehittämisen periaatteet keskustelumuistiossa,
joka oli laadittu ministeriön ja korkeakoulujen
johdon seminaariin 7-8.3. 2006. Muistio löytyy
OPM:n sivuilta: www.minedu.fi/julkaisut/muut.
Tässä siitä tärkeimpiä poimintoja:
• korkeakoulujen rakenteellisen kehittämisen
keskeisenä lähtökohtana on duaalimalliin perustuvan
järjestelmän kansainvälisen kilpailukyvyn ja
houkuttelevuuden parantaminen osana eurooppalaista
korkeakoulu- ja tutkimusaluetta
• korkeakouluja kehitetään ensisijaisesti siten,
että niissä kussakin on edustettuina useita koulutus-
ja tieteenaloja
• korkeakoulujen yksikkö- ja laitosrakenteita
uudistetaan: yliopistoissa tavoitteena on vähintään
5-10 professorin laitokset
• yliopistoihin kehitetään yhteisrahoitteinen
tutkijanuramalli
• vuonna 2020 yliopistojen kandidaattikoulutuksen
aloituspaikkatarjonta on 17 500 ja ammattikorkeakoulujen
22 500, yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen
päällekkäistä koulutustarjontaa
karsitaan
• korkeakoululaitosta kehitetään yliopistoista,
ammattikorkeakouluista ja niiden välisistä yhteistyösopimuksiin
perustuvista uusista yhteenliittymistä
muodostuvana kokonaisuutena; korkeakoulujärjestelmä
uudistetaan tämän mukaiseksi
vuoteen 2012 mennessä
• ammattikorkeakoulujen ylläpitojärjestelmä
uudistetaan ensisijaisesti osakeyhtiöpohjaiseksi,
tavoitteena valtion merkittävä osallisuus näissä
yhtiöissä
• kilpailukykyisiä osaamiskeskittymiä, erityisesti
suuria korkeakoulukaupunkeja ja pääkaupunkiseutua
kehitetään kansainvälisinä tieteellisinä ja teknologisina
keskuksina
• korkeakoulutusta ja tutkimusta sekä t&k-toimintaa
keskitetään nykyistä suuremmiksi kokonaisuuksiksi
instituutioiden yhdentymisen kautta
• yliopistojen täydennyskoulutusrakenteet uudistetaan
pääsääntöisesti yhtiöpohjaiseksi toiminnaksi
vuoteen 2010 mennessä; avointa yliopistoopetusta
kehitetään valtakunnallisena kokonaisuutena |