Tutkijanura on karikoita
täynnä
Tutkijanuran karikoita pohdittiin Suomen
akateemisten tutkijoiden yhdistyksen
ja Suomen Akatemian talviseminaarissa
28. helmikuuta. Erityisesti post
doc -vaihe on muodostunut myös tutkijanuratyöryhmän
lopputyössä pullonkaulaksi.
Tohtorituotanto on kasvanut
ammattimaisen tutkijanuran kustannuksella.
Suomen Akatemian pääjohtaja Raimo Väyrynen
puhui tutkijanuran tavoitteista ja haasteista. Hänen
mielestään meilläkin on jo viriämässä huoli siitä, miten
saada nuoria tutkijanuralle. OECD:n piirissä asian
kansainvälistä tilaa pohtii jo erityinen työryhmä.
- Nimitys tutkijan toimeen on harvinainen ilmiö.
Tarjoaako tutkijan työ edes kohtuullista palkkaa, Väyrynen
kysyi.
Väyrynen ihmetteli, miksei Korkeakoulujen arviointineuvoston
teettämän tohtorien koulutusta käsittelevän
raportin uutisoinnin yhteydessä puhuttu ollenkaan
siitä raportin paljastamasta asiasta, että yliopistojen
laadunvarmistusjärjestelmä ei toimi. Raportti
paljasti Väyrysen mielestä sen, että väitöskirjojen
laadun varianssi on suuri.
- Tiedekuntien ja tutkijakoulujen tavoitteet ovat
erilaisia. Tiedekunnat ja laitokset haluavat määriä ja
tutkijakoulut laatua.
Väyrynen piti tutkijankoulutustyöryhmän ehdotusta
tutkijakoulupaikkojen lisäämisestä ok:na, mutta
laatu vaihtelee niissäkin. Tarvitaanko 4-5 hengen
tutkijakouluja?
Pääjohtaja Väyrynen on mukana kansleri Eero
Vuorion johtamassa tutkijanuratyöryhmässä. Työryhmän
määräaikaa pidennettiin maaliskuun loppuun
ja raportti julkistettaneen huhti- toukokuun
vaihteessa.
Työryhmässä on tehty laskelmia, joiden mukaan
tämän maahan työllistyy vuosittain noin 700 tohtoria.
Ja vuosittain uusia tohtoreita tulee yli 1400. Pääjohtaja
Väyrynen kaipasi kiireesti uusia työtilaisuuksia.
Nykyiset arviot tohtoritarpeesta perustuvat 10
vuotta sitten tehtyyn tieteenalakohtaiseen jakoon. Väyrynen toivoi tarvearvioihin lisää dynaamisuutta ja alakohtaista tarkastelua.
Väyrysen mielestä maassa on jo liikaa tohtoreita.
Hän toivoi, että tohtoritarpeesta keskusteltaisiin yhä
enemmän myös työvoimapoliittisella tasolla.
Väyrysen mukaan kansleri Vuorion työryhmän
suurimmaksi pullonkaulaksi on muodostunut post
doc -vaihe. Tenure track -systeemiä hän kuitenkin piti
meille maan pienen koon takia hankalana.
- Parempia urapolkuja on saatava esimeriksi tutkijatohtorin
ja akatemiatutkijan paikoilla. Pitäisikö
myös miettiä erilaisia urapolkuja yliopistojärjestelmään
ja “teollisuuden tohtoreille”?
Tuottavuuden kasvusta ei palkita
Professori Jussi Pakkasvirta pohti teemaa yleisemmin
yliopistoyhteisön nykytilan vinkkelistä.
- Toiminnan arviointi ei vaikuta resursseihin vaan
tulee tasapäistävä silitysrauta. Jatkuvaa tuottavuuden
kasvua ei palkita.
- Yliopistoissa suurin osa henkilöstöstä ei tee sitä
työtä, jossa he ovat parhaita. Hallinto ja suunnittelijat
kehittävät töitä itselleen ja välittävät ne kahden
gigan liitetiedostoina organisaation suorittajien tehtäväksi.
Tutkijanuran houkuttelevuutta karsii myös se, että
poliisikoulun opettajana ansaitsee enemmän.
Pelkkä valittaminen ei kuitenkaan johda mihinkään.
Pakkasvirta olikin listannut joukon parannusehdotuksia.
Hän siirtäisi suurimman osan kilpaillusta
rahoituksesta suoraan ainelaitoksille. Tutkijanuralle
hän ottaisi käyttöön tenure track -järjestelmän aina
tutkijakoulutettavista professoreihin. Karsinnan jälkeen
valituille jatko-opiskelijoille pitäisi järjestää kunnon
ohjaus ja rahoitus. Tutkimuksellinen sapattivapaajärjestelmä
tulisi ottaa käyttöön.
- Yliopistojen autonomia pitäisi taata nykyistä
paremmin ja yliopistolaitos tulee irrottaa hallinnollisesti
muualla julkisella sektorilla tehdyistä “uudistuksista”,
Pakkasvirta listasi teeseissään.
Tutkimattomat tutkijanurat
Kuopiolaisen Foodfiles Oy:n toimitusjohtaja, dosentti
Essi Sarkkinen kertoi tutkijan työstä palveluyrityksessä. Yhteinen huoli rahoituksesta ja sen hankinnasta
leimaa tutkijan työtä myös yrityksen puolella.
- Palveluyrityksissä oman osaamisen markkinointi
tapahtuu myyntineuvotteluissa, akateeminen tutkija
tekee sen apuraha- ja virka-anomuksella. Kummankin
täytyy valita markkinointi- ja myyntikohteensa.
Ominaisuuksia, joita Sarkkisen mukaan yritysmaailman
tehtävissä kysytään, ovat palveluhenkisyys,
täsmällisyys ja päämäärätietoisuus.
Seminaarin loppupuolella tutkijanuraa käsiteltiin
käytännön tutkijantyön näkökulmasta (ks. Jussi
Vauhkosen puheenvuoro ohessa). Laboratoriopäällikkö
ja Tieteentekijöiden liiton varapuheenjohtaja
Pirkko Viitala pohti, mahdollistaako tutkijanura tutkimuksen.
- Tohtorintutkinto ei ole tavoite vaan väline päästä
tutkijanuralle. Nyt Suomessa tulee liikaa tohtoreita
ammattimaisen tutkijanuran kustannuksella, Viitala
totesi.
- Kuuluuko uralla olla sellaisia esteitä, joita on
mahdotonta ylittää tai joiden ylittämisen jälkeen otetaan
takapakkia.
Viitala kuitenkin piti tutkijoita selviytyjätyyppeinä.
- Tekevä löytää yleensä työtä – toivottavasti jatkossa
yhä enemmän myös tutkimustyötä.
Lopuksi tutkija Liisa Husu puhui tutkimattomista
tutkijanurista. Husu on jäsenenä kansleri Vuorion johtamassa
tutkijanuratyöryhmässä. Hänen mielestään
tietopohjan pirstaleisuus on osaltaan haitannut työryhmän
työskentelyä. Post doc -vaiheen karikot ovat
mietityttäneet loppusuoran työssä.
Helsingin yliopiston tutkijakollegiumissa työskentelevä
Husu kertoi tuntevansa laudaturin väitöskirjan
omaavia työttömiä tohtoreita ja akatemiaprofessoreita
ilman taustavirkaa. Hän näkisi mielellään suomalaisen
tutkimuksen työttömistä tohtoreista.
Ruotsissa Högskoleverket on toteuttanut Doktorandspegeln-
tutkimuksia. Viime vuonna Suomi liittyi
mukaan kansainväliseen International Mirror for
Postgraduate Students -hankkeeseen. Opetusministeriö
ja Korkeakoulujen arviointineuvosto toteuttivat
tohtorikoulutettaville suunnatun kyselytutkimuksen
viime vuoden keväällä ja ensimmäisiä tuloksia on
saatavilla alkukesällä.
Kirsti Sintonen
Onko tohtori vain paranneltu maisteri?
Olen työskennellyt lokakuusta 2004 Suomen Akatemian
tutkimusohjelmasta palkkarahansa saavassa
projektissa. Teen väitöskirjaani ja olen siis jatko-opiskelija,
mutta palkkakuitissani lukee toki tehtävänimikkeenä
tutkija. Väitöskirjani on siis osa nelivuotista
tutkimusprojektia, mutta projektin rahoitus vastaa
noin kolmannesta alun perin hakemastamme
summasta. Niinpä työurani yliopistolla koostuu toistaiseksi
kuudesta määräaikaisesta pestistä, joihin on
rahoitusta etsitty kolmesta eri lähteestä: Akatemian kahden eri tutkimusmäärärahan lisäksi olen hetken
aikaa saanut palkkaa Helsingin yliopiston budjettivaroista
ja toisen hetken Euroopan unionin myöntämistä
tutkimusvaroista. Vastaavasti työtehtävätkin ovat
olleet varsin monenlaisia. Kuluneen runsaan vuoden
aikana olen laatinut myös 9 henkilökohtaista apurahahakemusta,
joista viimeinen ilokseni tuotti tuloksen.
Niinpä ensi syksynä siirryn apurahatutkijan lainsuojattomaan
tilaan.
Varovasti arvioiden olen kahden vuoden aikana kirjoittanut noin sata sivua erilaisia hakemus- ja perustelutekstejä
ja käyttänyt ainakin yhden kuukauden
työajan rahoitusvaihtoehtojen selvittämiseen.
Tämän lisäksi tietysti oma ohjaajani, laitoksemme
toimistosihteeri ja joku yliopiston taloushallinnon
virkamiehistä on panostanut työaikaansa asiaani.
Tulos on siis toistaiseksi 36 kuukauden toimeentulo,
eikä sivuakaan väitöskirjaa.
Tutkijanuran rahoituksen ongelmat ovat jo hyvin
tiedossa. Myös mahdollisista ratkaisuista alkaa olla
melko hyvä käsitys. Outoa vain, että niistä yksinkertaisimmatkaan,
kuten projektien rahoituksen nostaminen
kohtuulliselle tasolle, eivät kertakaikkiaan näytä
onnistuvan. Toteanpahan vain, että tutkimusrahoituksen
ja tutkimukselle poliittisessa puheessa asetettujen
toiveiden ja odotusten välillä on kuilu. Kuilu on
samaa luokkaa kuin jos Suomen jääkiekkomaajoukkuetta
kehotettaisiin hakemaan olympiakulta, kehuttaisiin
luistelutaitoa ja syöttöjen tarkkuutta, ja kustannettaisiin
sitten neljät luistimet ja kolme sählymailaa.
Lapsekas haave yliopistourasta
Ryhdyin tekemään jatko-opintoja ja väitöskirjaa, koska
halusin tutkijan ammattiin. Tällä työkokemuksella
olen toki ehtinyt huomata, että haaveeni yliopistourasta
ja ennen kaikkea kuvitelmani yliopiston luonteesta
työpaikkana olivat lapsellisia ja vailla yhteyttä
todellisuuteen. Yliopistolla tutkimus- ja opetustehtävissä
työskentelevälle ei nimittäin vahingossakaan
pääse syntymään sellaista kuvitelmaa, että työnantaja
mitenkään toivoisi juuri minun työskentelevän palveluksessaan,
saati sitten arvostaisi panostani. Aiemmasta
kokemuksesta tiedän, että toisenlaisiakin työnantajia
on.
Mitä oikeastaan on se inhimillinen toimeliaisuus,
jota tavataan kutsua tutkijan- tai tohtorinkoulutukseksi?
Opetusministeriön asettaman tutkijankoulutuksen
kehittämistyöryhmän muistio avaa näköalan
tähän kysymykseen. Muistiossaan opetusministeriön,
yliopistojen, tutkimusrahoittajien ja elinkeinoelämän
asiantuntijoista koottu työryhmä antaa yhteensä 52
suositusta tohtorikoulutuksen kehittämiseksi.
Nelivuotisen tutkijakoulutuksen tulisi heidän
mukaansa sisältää mm. tutkinnon jälkeisen uran
suunnittelua, yhteistyösuhteiden rakentamista ja vahvistamista
yliopiston ulkopuolelle, tiedeviestinnän ja
tieteen popularisoinnin kursseja, liikkuvuutta yliopistojen,
tutkimuslaitosten ja elinkeinoelämän välillä,
ohjaaja- ja esimieskoulutusta, kansainvälisiä konferensseja
sekä työskentelyä ulkomailla.
Hämmästyttävällä johdonmukaisuudella työryhmä
luonnehtii väitöskirjan tekoa mahdollisuutena “syvällisesti
keskittyä tutkimusaiheeseensa ja kohota
rajatun teemansa osalta maailman parhaiden asiantuntijoiden joukkoon”. Tottumattomalle lukijalle strategiapuheessa
tavallisesti käytettävä kuvaileva indikatiivin
preesens on hieman vaikea. Sitä helposti erehtyy
luulemaan, että kirjoittajat puhuvat jostakin todellisuudessa
olemassa olevasta, mitä he eivät tietenkään
tee. Kysehän on tulevaisuudesta, mikä epäilemättä
selittää sen, että työryhmän suosituksista ei käy
mitenkään ilmi, että tutkijakoulutettava tekisi tutkimusta.
Itse sana tutkimus (työn merkityksessä) esiintyy
kolmessa suosituksessa 52:sta.
“Putkinnoissa” eroja tieteenaloittain
Työryhmän muistio kiteyttää erinomaisella tavalla
sen ympyrän neliöimishankkeen, johon Suomessa on
ryhdytty. Ajattelu kulkee niin, että tullakseen tohtoriksi
maisterin osaaminen sekä laajenee että syvenee.
Tohtori on matkustellut enemmän kuin maisteri, hän
on tavannut enemmän ihmisiä kuin maisteri, hän
puhuu useampia kieliä tai ainakin paremmin kuin
maisteri, hän on suunnitellut uraansa pidemmälle ja
huolellisemmin kuin maisteri, ja osaapa hän vielä
maisteria paremmin johtaakin. Tämän etumatkan
hän on hankkinut neljässä vuodessa – samalla kun
on keskittynyt tutkimusaiheeseensa ja kohonnut rajatun
teemansa osalta maailman parhaiden asiantuntijoiden
joukkoon.
Tämä ei ole mahdollista.
Ensinnäkin tieteenalakohtaiset erot on otettava
paljon vakavammin kuin työryhmä tekee. On aloitettava
siitä, että pohditaan, koulutetaanko valtiotieteiden,
eläinlääketieteen vai kenties musiikin tohtoria.
Viiden + neljän vuoden “putkinto” ylioppilaasta tohtoriksi
on joillain aloilla tavoiteltava. Silloin erilaiset
koulut – olkoonpa maisteri- tai tohtorikouluja – ovat
epäilemättä hyvin tarkoituksenmukaisia. Tällaisilla
aloilla tohtorintutkinnon suorittanut tutkija on työmarkkinoilla
houkutteleva yliopistossa ja juuri siellä
hankituilla taidoillaan. Voisin kuvitella, että ainakin
joillain tekniikan aloilla todellisuus usein on tällainen.
Mutta on toisia tieteenaloja, joilla ei näin ole –
lähimainkaan.
Otetaan esimerkiksi kysymys tohtoriksi tulon reiteistä.
Jatko-opintoja edeltävä työkokemus yliopiston
ulkopuolelta harvoin ainakaan heikentää väittelijän
tasoa vaikkapa yhteiskuntatieteissä. Niissä tieteissä,
joissa tutkimustyön välttämätön ja elimellinen osa on
massiivinen lukeneisuus, on “putkinnon” tarkoituksenmukaisuutta
paikallaan epäillä. Puhumattakaan
siitä, että lahjakkainkin historiantutkija, yhden esimerkin
mainitakseni, tarvitsee vähintään yhtä paljon
istumalihaksia kuin innovatiivisuutta. Tutkimustyön
ohjaaminen laboratoriossa on kovin erilaista kuin
arkistossa. Eikö siis tuntuisi luontevalta, että ohjaamisen,
rahoituksen ja tutkimustyön puitteetkin voisivat
poiketa tieteenaloittain toisistaan?
Tutkijankoulutus on yli-ihmisprojekti
Opetusministeriön työryhmän kuva siitä ympäristöstä,
jossa maisterit ponnistelevat kohti silkkipyttyä, on
erilainen kuin minun. Mielestäni työryhmä vähättelee
tutkijakoulutukseen lisättäväksi vaatimiensa asioiden
monimutkaisuutta ja hankaluutta. Erityisesti
tässä kiinnittää huomiota kaiken ulkomaisen varaukseton
ihailu. Itse asia ei muuksi muutu siitä, että suomen
kielen sana ulkomainen korvataan järjestelmällisesti
sanalla kansainvälinen.
Pelkäänpä, että yhteistyöverkostojen luominen ulkomaisiin
yliopistoihin ei käy aivan käden käänteessä.
Esteet saattavat olla sangen kouriintuntuvia. Kerron
esimerkkinä, että Helsingin yliopistosta valmistuneen
kollegani maisterintutkintoa epäiltiin Wienin
yliopistossa alempitasoiseksi, kun englanninkielinen
todistuspaperi ei näyttänyt kyllin juhlavalta. Oleskelun
ja opintojen järjestelyt olivat vieneet häneltä siihen
mennessä kuusi kuukautta.
Ettei vain olisi tutkijankoulutuksesta tullut kansallisen
innovaatiojärjestelmän yli-ihmisprojekti.
Johtopäätökseni on siis, että tutkijankoulutukselta
vaaditaan kauhalla mutta annetaan lusikalla. Huomattakoon,
etten vastusta erilaisia verkostoitumis- ja
johtamiskursseja ja jatko-opintojen laajentamista
moniin suuntiin. Jos tarkoitus on kouluttaa laajataitoista
generalistia, siis paranneltua maisteria, ne aivan
epäilemättä ovat paikallaan. Tästä kuitenkin seuraa,
että väitöskirjoilta ei voida odottaa huomattavaa
tieteellistä panosta, vaan niihin on suhtauduttava sananmukaisesti
opinnäytteinä. Oppinsa näyttänyt
menee sitten töihin sinne minne maisterikin, mutta
saa paremmat duunit ja parempaa liksaa. Jos taas tarkoitus
on kouluttaa ammattitaitoisia tutkijoita, siis
huolehtia tiedeyhteisön jatkuvuudesta, tieteellisestä
jälkikasvusta kuten saksaksi sanotaan, on keskityttävä
tutkimukseen. Tämä puolestaan merkitsee, että
väitellyt henkilö on jo ammattinsa ja leipäpuunsa
valinnut. Hänen uravaihtoehtonsa ovat kenties rajallisemmat
kuin maisterilla. Mutta toistan vielä: tutkijoita,
jotka olisivat sekä syvällisiä että laaja-alaisia ei
neljässä vuodessa synny.
Minusta tutkijan ammatin on oltava nimenomaan
ammatti. Tutkijan ammattitaidon tae on tohtorintutkinto,
mutta se tutkinto on voitu saavuttaa eri reittejä.
Olennaista kuitenkin on, että tutkijoiksi opiskelevat
vapautettaisiin opiskelemaan tutkijoiksi. Tämä ei
onnistu niin kauan kuin rahoitus on pelkkää silppua
ja koulutuspoliitikot kykenemättömiä päättämään,
mikä tohtori on ja mitä sillä tehtäisiin.
Jussi Vauhkonen
tutkija, Helsingin yliopisto
|