Opiskelijat toivovat opetukselta enemmän käytännönlähteisyyttä
Yliopisto-opetus on asiantuntevaa ja ajantasaista
Yliopisto-opiskelijat arvostavat korkealle
opettajiensa asiantuntemuksen ja
heidän tietojensa ajantasaisuuden.
Opettajien tietämys on laaja-alaista ja
ehdottoman tuoretta. Sen sijaan paljon
kohennettavaa on siinä, miten tätä tietoa
osataan välittää opiskelijoille. Koulutusten
sisältöihin toivotaan enemmän
käytännöllistä ja työelämässä
hyödynnettävää ainesta.
Pyysimme tutkimukseemme osallistuneita opiskelijoita
kuvaamaan, kuinka hyvin opiskelu on vastannut
niitä odotuksia, joita heillä oli ennen opintoja.
Kokonaisuudessaan vastaajat olivat kohtalaisen tyytyväisiä.
Yliopisto-opiskelijoista opiskelun katsoi vastanneen
odotuksiaan melko tai erittäin hyvin 71 %.
Vastaavasti ammattikorkeakoulussa opinnot aloittaneista
odotustensa arvioi täyttyneen melko hyvin tai
erittäin hyvin 62 %.
Opiskelijat kuvasivat vielä yksityiskohtaisemmin,
kuinka tyytyväisiä he olivat eräisiin opiskeluunsa liittyviin
tekijöihin, kuten opetukseen, opettajien asiantuntemukseen,
opetuksen tieteellisyyteen ja ammattikeskeisyyteen,
opettajien opetustaitoon ja opintojen
haasteellisuuteen (ks. kuvio).
Haastavaa ja tiedollisesti tasokasta
Tyytyväisimpiä opiskelussaan vastaajat olivat opintojensa
älylliseen haastavuuteen, opettajiensa asiantuntemukseen
sekä heidän tietojensa ajantasaisuuteen.
Lisäksi opiskelijat olivat tyytyväisimpiä opetuksen
tieteellisyyteen. Näihin tyytyväisiä (melko tai hyvin)
oli yli 90 % vastaajista. Yliopisto-opetuksen merkittävänä
etuna pidettiin sitä, että opettajien asiantuntemus
pohjautuu tuoreimpaan tutkimustietoon. Myös
opettajien asiantuntemuksen laajuutta kiitettiin ja
kuvattiin jopa “huikeaksi”.
“Opettajien asiantuntemus on huikea ja tietojen
ajantasaisuus myös, koska oma laitos tekee niin paljon
tutkimusta.” (kasvatustieteiden opiskelija)
Opintojen sisällöt koettiin yleisesti varsin kiinnostaviksi.
Yleisin avoimessa vastauksessa mainittu tyytyväisyystekijä
ja motivaation tärkein ylläpitäjä olikin
se, että opinnot olivat tuntuneet henkilökohtaisesti
mielenkiintoisille. Myös mahdollisuuteen valita
opintoja oltiin yleisesti tyytyväisiä. Kuitenkin noin
kymmenesosa vastaajista piti ongelmana sitä, että
opetusta järjestettiin liian vähän. Kontaktiopetuksesta
haluttiin säästää. Opetuksen vähäisyys oli joskus
opintojen tehokkaan etenemisen esteenä. Pelkkää yksinäistä
kirjojen lukemista ei liioin koettu kovin mielekkääksi
tavaksi opiskella, koska “kirjat eivät vastaa
jos niiltä kysyy”.
Opetuksen tasoon yleisesti opiskelijat olivat myös
tyytyväisiä (80 % melko tai hyvin tyytyväisiä). Yliopiston
opetusta luonnehdittiin usein korkeatasoiseksi
ja vaativaksi. Sitä pidettiin ammattikorkeakoulun
opetusta vaativampana.
“Opetuksen taso ja opetus kokonaisuudessaan hyvä,
laadukas henkilökunta.” (valtiotieteen opiskelija)
…mutta entä opetustaito?
Eniten tyytymättömyyttä opiskelijoissa herättivät
opettajien opetustaidot. Vastaajista 40 % oli tyytymättömiä
opettajien opetustaitoon. Opetustaitoa kommentoitiin
varsin kriittiseenkin sävyyn: opetuksen
katsottiin olevan “rappiolla”, tason “surkea” tai “aikamoinen
järkytys”. Lähes järkytykseksi jotkut olivat
kokeneet yliopisto-opetuksen tason tullessaan yliopistoon
uutena opiskelijana. He olivat usein odottaneet
tasokasta opetusta, koska olivat päässeet opiskelemaan
alansa korkeimpaan mahdolliseen koulutukseen.
Ongelmallisena pidettiin yleisesti sitä, että vaikka
opettajat olivat alansa todellisia asiantuntijoita, he
eivät osanneet välittää tietoa opiskelijoille ymmärrettävässä
muodossa. Opetusta ei puuttuvien pedagogisten
taitojen vuoksi osattu sovittaa opiskelijan tasoa
vastaavaksi. Yhtenä ongelman ydinkohtana katsottiin olevan opetustaidon perusasioiden: esiintymistaidot,
äänen kuuluvuus, puheen selkeys, asioiden esittäminen
rauhallisesti ja ymmärrettäväsi. Kuten eräs vastaaja
kommentoi:
“Opetuksen “taso” yliopistolle tyypillinen: ei - opetukseen
- vaan - yksinpuheluun - sopiva.” (tieto koulutusalasta
puuttuu)
Monet olivat havainneet myös yliopisto-opetuksen
“ikuisuusongelman”: Opetus ei aina tuntunut motivoivan
opettajia, vaan he olivat halukkaampia panostamaan
tutkimuksen tekemiseen. Kuitenkin - yllättävää
kyllä - amk-opiskelijat pitivät opettajiensa puutteellista
opetustaitoa ja vähäistä panostamista opetukseen
aivan yhtä yleisenä ongelmana, vaikka tutkimuksen
teolla ei ole amk:ssa samanlaista asemaa kuin
yliopistossa.
Toisaalta on huomattava, että hyvä opetus sai myös
kiitosta. Jotkut opiskelijat olivat havainneet, että opetuksen
kehittämiseen oli tietoisesti kiinnitetty huomiota.
Esimerkiksi farmasian opiskelijat kiittivät yleisesti
opetustaan ja katsoivat, että opetukseen oli heidän
koulutuksessaan todella panostettu ja kurssit olivat
hyvin suunniteltuja. Kaikkiaan reilu kolmannes
(132/360) avovastauksissa esitetyistä opetukseen liittyvistä
kommenteista oli positiivisia.
Ylijoen (1994) mukaan selkein yleinen kriteeri,
jolla opiskelijat arvioivat opetuksen laadukkuutta, on opettajien opetustaito ja sen kannalta tärkeät persoonalliset
ominaisuudet. Mikäli siis halutaan tarjota
koulutusta, jota opiskelijat voivat pitää laadukkaana,
on jatkuva panostaminen opetuksen pedagogiseen
kehittämiseen ensiarvoisen tärkeää.
Yliopistosta niukasti ammatillisia
valmiuksia
Toinen tyytymättömyyden aihe yliopistokoulutuksessa
oli opetuksen vähäinen käytännöllisyys ja riittämätön
ammattikeskeisyys. Siihen oli tyytymättömiä
lähes puolet (45 %) vastaajista. Ammattikorkeakoulussa
opiskelevat pitivät koulutuksena käytännönläheisyyttä
selvästi parempana. Heistä tyytymättömiä
oli viidennes (22 %). Moni amk-opiskelija arvioikin
koulutuksensa merkittävimmäksi plussapuoleksi sen
käytäntöön ja työelämään liittyvän painotuksen. Silti
osa amk-opiskelijoistakin koki koulutuksena painottavan
liian vähän käytännön taitojen oppimista.
Tätä mieltä olivat varsinkin terveydenhoitoalan sekä
tekniikan ja liikenteen alan opiskelijat.
Yliopistossa opiskelevien mielestä koulutuksella
oli usein ohut yhteys todelliseen elämään ja se tarjosi
niukasti taitoja tulevaa ammattia varten. Opiskelijoiden
mukaan käytännöllisellä ja ammatissa hyödynnettävällä
aineksella olisi merkitystä myös opiskelun
mielekkyyden ja motivaation ylläpitäjänä, tähtäähän
opiskelu viime kädessä työelämään. Koulutusalojen
välillä oli selviä eroja siinä, kuinka tyytyväisiä opiskelijat
olivat käytännön osuuteen opiskelussaan. Esimerkiksi
viestintätieteissä ja farmasian alalla koulutuksen
käytännöllisyyttä pidettiin kiitettävänä. Ongelmaksi
vähäinen käytännön yhteys koettiin esimerkiksi
tekniikan, kasvatustieteiden ja taloustieteiden
alalla, mutta myös joissakin perinteisesti vähiten professionaalisiksi
mielletyissä humanistisissa koulutuksissa,
kuten taiteidentutkimuksen, historian ja teologian
alalla.
Jotkut opiskelijat pohtivat, miten tulevat pärjäämään
kilpailussa työpaikoista ammattikorkeakoulusta
valmistuneiden kanssa. Osa piti tätä uhkanakin.
Amk:sta valmistuneiden etuihin katsottiin kuuluvan
selkeämpien ammattinimikkeiden lisäksi sen, että heidän opiskeluunsa kuuluu työharjoittelu ja koulutuksessa
solmitaan enemmän yhteyksiä työelämään.
Monet vastaajista myös peräsivät yliopistokoulutukselta
käytännöllisempää ja ammattikeskeisempää
otetta. Sama opiskelijoiden toive on havaittu eräissä
muissa tutkimuksissa (esim. Ylijoki 1994; Rautopuro
& Väisänen 2000). Heleniuksen (1996, 290) mukaan
työelämän ärsykkeisiin reagointi onkin noussut yhdeksi
keskeiseksi opiskelustrategiaksi.
Kun yliopistokoulutus on muodostunut yhä enemmän
massojen kouluttamiseksi, tuntuukin ymmärrettävältä,
että myös opiskeluintressi on muuttunut ammatillisemmaksi.
Toisaalta sitä painottaa myös kiristynyt
kilpailu työpaikoista. Koulutuksen ammatillinen
ulottuvuus voisi olla lähivuosien tärkeä haaste
myös yliopistoissa - opetuksen kehittämisen lisäksi.
Päivi Vuorinen, tutkija
Koulutuksen tutkimuslaitos, Jyväskylän yliopisto
Artikkeli perustuu Koulutuksen tutkimuslaitoksessa Jyväskylän
yliopistossa tehtyyn seurantatutkimukseen, johon
osallistui 1 134 vuonna 2001 korkeakouluihin hakenutta.
Kaksi vuotta myöhemmin heistä opiskeli yliopistossa
374 ja ammattikorkeakoulussa 343. Tulokset on julkaistu
raportissa Vuorinen, P. & Valkonen, S. 2005. Ammattikorkeakoulu
ja yliopisto yksilöllisten koulutustavoitteiden
toteuttajina. Koulutuksen tutkimuslaitos. Jyväskylän
yliopisto. Tutkimusselosteita 25.
Lähteet:
Helenius, B. 1996. Temppelinvartijasta supermarketin hoitajaksi.
Teoksessa B. Helenius, E. Hämäläinen & J. Tuunanen
(toim.) Kohti McDonald’s yliopistoa? Näkökulmia
suomalaiseen korkeakoulu- ja tiedepolitiikkaan. Jyväskylä:
Tammi, 283-299.
Rautopuro, J. & Väisänen, P. 2000. Mikä vie ilon opiskelusta?
Opintojen kokeminen Joensuun ylipistossa. Teoksessa
S. Honkimäki & H. Jalkanen (toim.) Innovatiivinen yliopisto?
Jyväskylän yliopisto. Koulutuksen tutkimuslaitos.
153-164.
Ylijoki, O.-H. 1994. Opetuksen laadun jäljillä. Tampereen
yliopisto. Yhteiskuntatieteiden tutkimuslaitos. Julkaisuja
7.
|