Mitä on yliopiston tuottavuus?
Hallituksen vaatimus tuottavuuden
nostamisesta on omituinen yliopistojen
kannalta. Kaavamaisten prosenttilinjausten
sijaan tulisi kiinnittää
enemmän huomiota henkilöstön tilaan.
Onko tuottavuutta nostettu ylikuormittamalla
liiaksi opetushenkilöstöä,
kysyy oheisessa jutussa lehtori
Matti Grönroos.
Yliopistonlehtorien neuvottelupäivillä
31.3. pääesiintyjä oli erityisasiantuntija Pekka Varjonen Valtiovarainministeriöstä. Hän
esitteli valtionhallinnon tuottavuusohjelmaa
yliopistojen toiminnan
kannalta. Koska tätä asiaa on
käsitelty lehdessä jo aikaisemmin
ja koska kevään aikana käytävissä
virkamiesten ja poliitikkojen neuvotteluissa
toimenpiteet täsmentyvät
– ja toivottavasti muuttuvat
paljonkin – en lähde selostamaan
esityksen sisältöä, vaan kiinnitän
huomion tiettyihin ongelmiin, joita
OAJ:n kehittämispäällikkö Matti
Lahtinen tarkasteli ohjelmaa
kommentoidessaan.
Hallituksen tavoitteissa esiintyvä
vaatimus tuottavuuden nostamisesta
vähintään 2%:lla vuodessa
ja tuottavuushyötyjen suunnitelmallisesta
käytöstä on omituinen
yliopistojen osalta. Kymmenen
viime vuoden aikana yliopistojen
tuottavuus on yksinkertaisilla
mittareilla tarkasteltuna noussut
noin 50% eli keskimäärin yli
4% vuodessa. Tutkintojen määrä
on noussut, vaikka opetushenkilökunnan
määrä on pysynyt samana.
Kaavamaisten prosenttivaatimusten
sijasta pitäisi kiinnittää
huomio henkilöstön tilaan: Onko
tuottavuutta nostettu ylikuormittamalla
opetushenkilöstöä liiaksi?
On vaikea mitata tuottavuutta
riittävän monipuolisesti. Mielekkäitä
tulosindikaattoreita ei ole
juurikaan esitetty. Koulutuksessa
tapahtuneiden muutosten vaikutukset
näkyvät yhteiskunnassa hitaasti.
Tehtyjen toimenpiteiden ja
ulkopuolisten muiden tekijöiden
vaikutusta ei pystytä erottamaan
toisistaan, jolloin tulkinta on mitä
on ja riippuu siitä, kuka sen tekee.
Tuottavuuden määrällistä kasvua
tärkeämpiä asioita yliopistoissa
ovat koulutuksen vaikuttavuus ja
koulutuksen laadun nostaminen
kansainvälisellä tasolla entistä
korkeammalle.
Yliopistoissa on menossa samanaikaisesti
useita suurehkoja
muutoksia, joiden tavoitteet ovat
kaavamaisia ja keskenään ristiriidassa.
Samalla kun henkilötyövuosia
leikataan, toteutetaan lisätyövoimaa
vaativia suunnitelmia:
kehitetään opetuksen ja tutkimuksen
laatua, lisätään tohtorikoulutusta,
uusitaan tutkintoja ja lyhennetään
opiskeluaikoja. Kehyspäätöksen
mukainen 20 miljoonan
euron lisäys perustuu korkeakoulujen kehittämislakiin. Kehittämislain
resurssisäännöksiä on
jatkettava 2007:n jälkeen. Eikö ensin
pitäisi suorittaa jonkinlaista
kokonaistarkastelua, selvittää,
mitkä toimenpiteet ovat toiminnan
kannalta tarkoituksenmukaisia
ja vasta sitten päättää rationalisointitoimenpiteistä.
Ulkoistamisen ei tule
perustua OPM:n saneluun
Ajatus, että hallinnosta ja tukipalveluista
voitaisiin tehdä suunnitellut
henkilövähennykset, on huono
siksi, että vähennykset automaattisesti
lisäävät näitä töitä opettajilla
ja tutkijoilla. Vähennysten pitää
perustua joidenkin toimintojen
järkevään muuttamiseen. Ulkoistaminen
on taikasana, joka
vähentää henkilöstöä, mutta ei
välttämättä tuo rahallista säästöä.
Toiminnot hankaloituvat ja rahantarve
voi kasvaa. Ulkoistaminen ei
saa perustua OPM:n mahtikäskyyn
vaan tarkkaan harkintaan
yliopistoissa.
IT-toimintojen keskittämisestä
voi olla hyötyä, mutta vain jos siinä
rajoitutaan hallinnon tietojenkäsittelyyn.
Raskaan tieteellisen
laskennan osalta keskittäminen
on jo tehty, eikä yliopistojen atkkeskusten
muun toiminnan ulkoistamisessa
ole mitään järkeä.
Palvelukeskushankkeita pitäisi
miettiä tarkemmin ennen kuin niitä
aletaan toteuttaa. Kaiken kaikkiaan
on kyseenalaista, voidaanko
talous- ja henkilöstöhallinnon
henkilökunnasta toteuttaa suunniteltuja
vähennyksiä niin, että
saavutetaan todellista säästöä.
Virtuaaliopetuksen ja etäopetuksen
laadun arviointi pitäisi tehdä
ennen kuin päätetään laajentaa
toimintaa. Täydennyskoulutuksen
uudellenorganisoinnissa taas suurin
huoli on koulutuksen saatavuus
kohtuulliseen hintaan.
Juustohöylä on unohdettu,
mutta nopeat kaavamaiset muutokset
johtavat samanlaisiin epäkohtiin
kuin laman jälkeen. Esimerkiksi
ajatus virkapankista on
haudattava nopeasti. Suunnitteluvastuu
pitää olla yliopistoilla eikä
ministeriöllä. Jo käytössä oleva
tulosneuvottelumenettely on oikea
ja riittävä tapa ohjata muutoksia.
Lopuksi voidaan kysyä: Onko
ohjelman eri vaiheita valmisteltu
yhdessä henkilöstöä edustavien
järjestöjen kanssa? Kyseessä ei saa
olla pelkästään hallintotoimenpide.
YT-menettelyn tulee olla aitoa.
Matti Grönroos
Lehtori, Turun yliopisto |